1x per week uitmesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

1x per week uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 17:23

Tja.. bij ons op de stal word er 1x per week uitgemest.. op zondag. Is de stal niet te vies? dan de week erop.
Veel mensen vinden dit een groot probleem.
Er word elke dag opgestrooit, er word begonnen met een enorm pak stra, dus vuil kan prima naar beneden.

Mijn paardje is geen viespeuk, poept op 1 plek, en ik kan dus gewoon na 1,5 week in haar stal zitten zonder viezigheid. ;)

Ik vind het een slimme methode, elke dag een vers laagje stro erop, en eind vd week de hele boel leeg. Kost minder stro natuurlijk :j

Mijn paardje staat alleen snachts op stal ook..

Wat vinden jullie ervan?
(btw.. in de zomer is het niks natuurlijk haha.. het gaat om het winterseizoen)
Er zijn fanatiekelingen bij ons op stal die elke dag zelf de huidige poep eruit scheppen. Ik kan dat helaas niet, maar die behoefte (haha woordspeling :') ) is er ook niet..

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:26

Ik vind t vies, zou er ook niet blij mee zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:27

Hier krijgen ze elke dag een schone stal en dat vindt ik wel zo prettig. Dus elke dag drollen eruit en de natte plekken. Oude stro gaat achterin en dan nog een frisse laag erbij. Ik vindt het wel zo prettig elke dag. Zou persoonlijk niet akkoord gaan met 1 x in de week helemaal niet als ik die 1x in de week zelf moet doen. Is me echt teveel en zwaar werk dan beter dagelijks 10 minuten aanbesteden.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:28

Ik zou het toch vaker dan 1 keer per week doen.
Vind het niet fris, steeds een nieuwe laag eroverheen, want het blijft toch gewoon liggen...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:28

Mijn ervaring is dat het juist meer stro neemt. Dat is de rede dat ik dagelijks mest. Maar ja ik heb er dan ook een varken bij zitten en een die zijn stro op eet. Dus werkt dit systeem niet altijd.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:29

Ik vind het wel wat weining.
Ik haal elke dag de mest er uit en 1 x per week alles er uit :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:30

Bij ons mag de stal officieel ook maar 1 keer per week uitgemest worden. Wordt wel iedere dag opgestrooid.
Uitmesten moet je zelf doen, opstrooien doet de manege.. Tegen meerbetaling van 25,- per maand mag je 2 keer per week mesten..

Ik haal bijna iedere dag de poep en wat natte plekken eruit, dus ze staan bijna iedere dag toch wel in een schone stal..
Wij mesten meestal vrijdags, dus donderdag doe ik niks meer aan de stal...

Wij laten het schone stro altijd liggen!! Dat is onzin om weg te gooien.
Laatst bijgewerkt door ShauniBef op 22-12-11 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Talishe

Re: 1x per week uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:32

Hier gebeurt het ook zo en de stallen zien er altijd prima uit. Alleen soms worden stallen die nog helemaal niet zo vies zijn toch uitgemest omdat alles in één keer gebeurt, dan is het wel zonde van het stro.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:35

Die van mij wordt ook 1 keer per week uitgemest. (combi vlas met zaagsel) en dat gaat heel goed.
Moet wel zeggen dat ze 2 keer per dag de mestballen eruit halen.

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:42

ik zeg niet dat ik het vies vind maar niet echt fijn..
maak zelf elke dag zelf de stal schoon (stal bij mn huis) dat is wel iets anders mieschien
maar als het gewoon schoon is waarom dan niet? ik haal dan alleen de poep en vieze stro er uit
ik vind het niet zo erg 1x per week als het maar gewoon niet smerig/drekkerig is

x

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 17:47

Tigra_ schreef:
Hier krijgen ze elke dag een schone stal en dat vindt ik wel zo prettig. Dus elke dag drollen eruit en de natte plekken. Oude stro gaat achterin en dan nog een frisse laag erbij. Ik vindt het wel zo prettig elke dag. Zou persoonlijk niet akkoord gaan met 1 x in de week helemaal niet als ik die 1x in de week zelf moet doen. Is me echt teveel en zwaar werk dan beter dagelijks 10 minuten aanbesteden.

Het mesten word gedaan (volpension)
Het is de eigen keuze van andere stalhuurders zelf om extra te scheppen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:50

Doen wij al jaren zo :) al staan ze nu wel 24/7 buiten met toegang tot de stal maar ook nu wordt maar 1 keer per week alles leegehaald.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:57

Ik mest elke dag uit (heb paard thuis staan).
Mijn paard staat van 5uur 's middags tot 11uur 's ochtends op stal.
1x in de week vind ik zelf niet zo'n probleem, maar denk dat het bij mijn paard dan 1 dikke smeer bende wordt :')

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:59

Ik mest ook (bijna) iedere dag uit. :j En dan dus de drollen en de natte plekken. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:02

Wij mesten iedere dag uit, natte plekken en drollen.
Droge stro wordt dan uitgespreid over de grond en een laag nieuw stro er overheen.
Stal gaan bijna nooit helemaal leeg. Bovendien vind ik dat hartstikke zonde van al het goede stro dat er nog ligt. Enkel om de stalwanden + vloer schoon te maken zou ik alles eruit halen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:04

Ik vind het te weinig. Ik ben dan ook van mening dat een paard gewoon een schone stal tot zijn beschikking moet hebben ;)

Bij jou paard, bij paarden die niet smeren, vind ik het een ander verhaal. Maar ook dan moet je toch om de dag sowieso even kijken of er wat ligt vind ik.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:16

Wij halen elke dag mest en natte plekken eruit en op woensdag gaat er een half pakje nieuw zaagsel per stal bij.
Op zondag halen we alle 3 de stallen helemaal leeg, laten ze drogen en doen er per stal anderhalf pak zaagsel in.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:28

Bij de stal waar mijn paard staat wordt er ook maar 1x per week uitgemest en elke dag opgestrooid.
Soms strooien ze te weinig op en mijn paard eet ook stro, dan staat ze 's avonds in een vieze stal..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:29

Dat doen ze hier op stal ook. Ik haal zelf elke dag wel de drollen eruit omdat ik het anders smerig vind (ookal is mijn paard ook heel schoon eigenlijk)

Op zaterdag worden ze leeggetrokken met de trekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:32

Bij ons word elke dag de poep eruit gehaald, de natte plekken blijven liggen.
Het natte stro word gescheiden van het schone, het natte onderop en het schone daarbovenop.
Aan het einde van de week word alles eruitgehaald en nieuw stro in gedaan.
Werkt ook wel goed alleen moet je paard geen viespeuk zijn!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:56

Per paard heel verschillend of het werkt of niet. Heb je een paard dat iedere verse drol meteen door de hele stal draait, dan vind ik het er niet frisser op worden als dat ook nog eens een week blijft liggen. Poept het paard netjes in een hoek, dan kan het wel prima.

De methode wordt veel gebruikt, en ik zie liever dat, als dat er 3 keer in de week wordt uitgemest, maar er verder niet wordt opgestooid.

Hier staan de paarden op zand (thuis) dus dat is helemaal gemakkelijk schoon te houden. 3 keer in de week de drollen eruit, en alles is weer fris. Ze hebben echt een poephoek (buiten, binnen gebruiken ze niet om te mesten), en dat ruimt makkelijk op.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:03

Wij hebben een aantal viespeuken staan hier, die we toch echt iedere dag moeten uitmesten. We halen de natte plekken en de drollen er iedere dag uit (Wij verspillen hierbij echt heel weinig strokorrels). Verder halen we eigenlijk de stallen niet leeg, we gooien er een nieuwe zak strokorrels bij en je hebt weer een hele nette bodem. Met stro was het écht een drama. Als we niet dagelijks de drollen en natte plekken eruit haalden, dan kostte het ons heel erg veel stro.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:04

Ik doe elke dag mesten. Kost uiteindelijk minder tijd aangezien ik 2 van die viespeuken heb staan. Schijten en piesen overal! Stro vind ik wel meevallen. Ik stro om de dag een beetje bij.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:06

Boj ons worden de mest er elke dag uit gehaald
Plasplekken verschilt soms meerdere keren per week soms 1x.
Verschilt per stal en hoelang ze erin staan.
overdag lopen ze eigenlijk hele dagen in de weide.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:06

Ik zou het niet willen.
Wij halen elke dag het viese stro eruit, ook al is het maar een beetje.
Dan gaat er vervolgens een laag nieuw stro bovenop.