zou de dierenbescherming hier iets mee doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

zou de dierenbescherming hier iets mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 16:36

Hoi!

Ik help twee ouderen mensen met de verzorging van hun welsh omdat ze dat zelf niet meer kunnen . Het is een onwijs lief beestje van 13 jaar en de mensen zijn ook onwijs aardig maar er zijn mensen die vinden het echt niet meer kunnen hoe hij staat , en daar hebben ze ergens ook wel een beetje gelijk in want het word steeds erger, maar ik wil niet meteen naar de dierenbescherming toe gaan. Andere mensen denken daar dus anders over en willen dus de dierenbescherming gaan bellen . die mensen willen hun pony niet weg doen omdat er een heel verhaal bij die pony zit ( hij is van hun overleden zoon geweest) dus ik begrijp het ook wel , maar ik vraag me gewoon af of de dierenbescherming er iets mee zal doen ( ik hoop het niet , wil het proberen zelf op te lossen , ze hebben al genoeg problemen) maar ik ben dus bang dat de dierenbescherming hier wel iets mee doet .

1. hij heeft geen water in zijn stal , die man laat hem aventoe een paar slokken drinken als ie bij hem is.
2. hij staat niet op stro maar op hooi , het is dus 1 grote bende
3. hij heeft een ongevoerde regen deken op waardoor hij zich zelf niet goed warm kan houden
4. hij staat dag en nacht in een oud , niet goed fentilerend stalletje waar alles pot dicht is waardoor er dus geen frisse lucht in kan komen en komt de hele winter niet buiten zolang het land te nat is
5. de stal is niet veilig , de tegels zijn verzakt en zo ongelijk als ik weet niet wat en de stal bestaat uit een keukendeur , een soort rekje en allemaal andere troep.

Dit is het eerste jaar dat hij 24/7 binnen staat . hiervoor stond ie altijd op een stukje zand maar dat kan nu niet meer . Ik kan niet meer met hem lopen want hij is gewoon te sterk .. Hij heeft zoveel energie omdat hij niet kan bewegen .. er is ook geen bak in de buurt waar ik hem even kan losgooien

Hij word ook nooit gepoets , ik was er vandaag en boven op zijn achterbeen zat 1 grote plakaat strond die er echt niet af te krijgen was.

de pony is absoluut niet mager , omdat hij natuurlijk heerlijk zijn hooi van de bodem op heet

Een paar fototjes;
bodem van de stal
Afbeelding

been
Afbeelding

stal
Afbeelding

de mensen zijn er van op de hoogte dat het zo eigenlijk niet kan , heb vaak genoeg met ze gepraat maar ze geven zelf aan het gewoon niet te kunnen veranderen.

denken jullie dat de dierenbescherming hier iets mee zal doen? Zoja , wat ?

Groetjes!!

LadyMadonna

Re: zou de dierenbescherming hier iets mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:39

wat een vervelende situatie...
Denk je dat als de eigenaren beter van gezondheid etc waren, het diertje er beter bij zou staan? Zie jij kans om de situatie te verbeteren? Waarom kan hij niet meer op het zand?

Als de DB komt denk ik dat ze zeker een waarschuwing zullen krijgen en een tijdsbestek om e.a te verbeteren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:40

Ik weet wel zeker dat de dierenbescherming hier wat mee gaat doen, dit kan zo echt niet :x.

Wat gaan ze doen? Waarschijnlijk een waarschuwing en dat het e.e.a. moet verbeteren: dat de stal aangepast wordt, het dier 24/7 beschikking krijgt over water en de mogelijkheid naar buiten te komen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 16:42

stef schreef:
wat een vervelende situatie...
Denk je dat als de eigenaren beter van gezondheid etc waren, het diertje er beter bij zou staan? Zie jij kans om de situatie te verbeteren? Waarom kan hij niet meer op het zand?

Als de DB komt denk ik dat ze zeker een waarschuwing zullen krijgen en een tijdsbestek om e.a te verbeteren.

Hij kan niet meer op het zand omdat het daar zo erg verzakt is dat hij dan met zijn beentjes onder water staat . Ik heb voorgesteld om hem in de winter bij mijn paardjes neer te zetten ( die hebben een uitloopstal met paddock ) en dat als het droog is hij weer terug naar hun gaat het land op zodat hij niet in die stal hoeft , ze hoeven niks te betalen aan stalling en voer , en hij blijft dan gewoon van hun , maar ze willen hem dicht bij zich houden... Als ze in betere gezondheid waren had hij iniedergeval vaker de stal uit gekomen want dan had de eigenaar met hem gelopen , maar de stal is altijd al zo geweest ( is in de loop der jaren wel wat meer vervallen en hij staat sinds kort alleen omdat zijn maatje is overleden)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:43

en hoe denken de eigenaren er zelf over? Zouden ze zelf beter willen? Of vinden ze het wel best zo? (want tussen niet willen en niet kunnen zit een héél groot verschil

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 16:44

stef schreef:
en hoe denken de eigenaren er zelf over? Zouden ze zelf beter willen? Of vinden ze het wel best zo? (want tussen niet willen en niet kunnen zit een héél groot verschil

ze willen het , maar kunnen het niet ... En hij wil er inmiddels ook wel vanaf , hij is er helemaal klaar mee , maar maar zij wil hem gewoon niet weg doen .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:45

tja, misschien toch proberen op hun in te praten. Als het beestje naar jou gaat hebben ze er toch nog zicht op, als ie in beslag genomen wordt is ie echt weg....

lastig hoor....

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:46

Wanneer je de dierenbescherming erbij haalt loop je grote kans dat de eigenaar je voorgoed van het erf af zet. Ik weet niet of je dat risico wilt nemen.
Zelf zou ik in gesprek gaan met de eigenaar in plaats van de dierenbescherming optrommelen. En je hulp aanbieden.
Succes.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 16:47

In_Black schreef:
Wanneer je de dierenbescherming erbij haalt loop je grote kans dat de eigenaar je voorgoed van het erf af zet. Ik weet niet of je dat risico wilt nemen.
Zelf zou ik in gesprek gaan met de eigenaar in plaats van de dierenbescherming optrommelen. En je hulp aanbieden.
Succes.

Mij ? Ik bel de deirenbescherming toch niet? Waarom zouden ze mij dan van het erf af zetten? Ik zou dat nooit doen! Als je mijn OP goed gelezen hebt....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:48

In_Black schreef:
Succes.

Zoals je misschien niet hebt gelezen, wil TS niet naar de DB, maar zijn andere mensen dat van plan. En over die andere mensen heeft TS niets te zeggen.

Ik had zelf al lang gebeld, ik vind dit echt niet kunnen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 16:48

stef schreef:
tja, misschien toch proberen op hun in te praten. Als het beestje naar jou gaat hebben ze er toch nog zicht op, als ie in beslag genomen wordt is ie echt weg....

lastig hoor....

Ja , ik ga zometeen nog eens een keer met die vrouw bellen! Moet me niet te veel opdringen , had vandaag een beetje het idee dat hij dacht dat ik het zij omdat ik de pony wou hebben ..

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:49

eerlijk gezegd wel
de leefomstandigheden zijn vreselijk
ik weet dat de eigenaren er niks aan kunnen doen
maar ik denk toch omdat het paardje nog maar 13 is een beter leven zal leiden
in een grote stal dan daar

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:50

Sorry te snel gelezen.
OK mijn mening is dat mensen vaak veel te snel naar de dierenbescherming rennen.
En soms gaan ze om een muggescheet ponies in beslag nemen. Wat er daarna van de dieren terecht komt is ook lang niet altijd een verbetering.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 16:51

Ik hoop dat ik ze over kan halen om hem bij mij neer te zetten , voor het echt uit de hand loopt!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:54

Ik denk dat als de dierenbescherming de situatie zo ziet, dat er zeker wel en kans is dat de pony inbeslag wordt genomen. Geen water, vieze stal, weinig daglicht, geen maatje en uitloop mogelijkheid.

Als je hun dat duidelijk maakt, hopelijk mag hij dan bij jouw staan.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:55

Heb niet zo'n hoge pet op van de dierenbescherming, helaas. Denk niet dat ze hier veel aan zullen doen. Ze zullen hooguit langs komen en een waarschuwing geven. Het beestje heeft immers een dak boven zijn hoofd en krijgt te eten zeggen ze dan. Heb zelf veel ergere situaties gezien, dierenbescherming meerdere malen op af gestuurd maar beestjes staan er nog net zo bij. Als ik jou was zou ik in overleg gaan met de eigenaren en hem bij jouwn paarden neerzetten. Weet niet of het mogelijk is maar hem dan een douche geven en lekker scheren. Dekentje op, lekker in t voer zetten en je bent al een heel eind in de goede richting.

daphiezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:56

Wat sneu.. voor de eigenaren maar zeker ook voor de pony zelf. Probeer ze ervan te overtuigen dat het toch echt beter is dat ie bij jou komt te staan (lief trouwens dat er geen kosten aan verbonden zijn) Dan kunnen ze hem houden en de DB haalt hem misschien wel weg en zijn ze hem helemaal kwijt

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:57

Hier zal de dierenbescherming inderdaad iets mee doen. Maar waarom kunnen ze het niet, zijn ze te oud of financieel niet haalbaaar?
Als ze wel mee willen betalen aan dingen die aangeschafd moeten worden dan denk ik dat er met wat werkuren en weinig geld best wat van te maken is,

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:58

Probeer ze inderdaad over tehalen dat hij naar jou mag, dan verliezen ze hem niet uit het oog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:01

en als je nu gewoon eerlijk bent? Dat er stemmen opgaan om de DB erbij te halen en dat ze dan hun pony helemaal kwijt zijn?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:02

Jeetje, wat sneu voor het paardje. Deze situatie lijkt me niet te gaan veranderen, dus er moet wel iets aan gebeuren. Of de eigenaren veranderen wat, hetzij aan de leefomgeving of paardje verkopen. Want ik neem aan dat hun wel het beste ermee voor hebben. 144 is zo gebeld, ook als je daar info wilt, maar of dat het beste is weet ik niet.

Kan je anders niet een 'contract' maken, dat geeft de eigenaren wat meer houvast wat jij nou eigenlijk wilt. Dan staat ook zwart op wit dat het hun niets kost en het paard in pension komt, en van hun blijft. Gewoon op papier zetten wat jij hun aanbiedt en wat je ervoor wilt hebben - niets dus.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 17:03

stef schreef:
en als je nu gewoon eerlijk bent? Dat er stemmen opgaan om de DB erbij te halen en dat ze dan hun pony helemaal kwijt zijn?

Ja ik weet het niet .... Ik heb het echt geprobeerd uit te leggen , maar het komt niet helemaal binnen lijkt wel

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:04

Ik denk dat het verstandig is dat je kenbaar maakt hoe erg de situatie is voor de pony.
Misschien kun je met foto's, videó's internet laten zien hoe het wel moet en ze erbij vertellen dat hoe de pony nu staat dit niet ten goede komt voor de pony. (Medische klachten)

Wanneer ze inzien dat het zo niet kan voor zo paardje en wat de gevolgen hiervan zijn kun je vaak beter op ze inpraten dan wanneer je dit gewoon uit het niets doet. Ook is het verstandig om alvast met oplossingen te komen wat kunnen ze doen om de situatie te verbeteren. Je zou er ook nog bij kunnen vertellen dan hun zoon ook niet had gewild dat de pony zo kwam te staan maar dat het echt voor de pony beter is dan hij droog komt te staan en gewoon naar buiten kan om zijn energie kwijt te kunnen...

Hoop dat je er wat aan heb..

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:07

ik zou ook echt met die mensen praten.
en hulp bieden waar het zekers nodig is voor het diertje...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:12

Zouden ze (en de pony) niet ontzettend veel baat hebben bij een serieuze verzorger, eentje die hemregelmatig er uit laat, iemand die de boel in de gaten kan houden zodat de boel niet verslechterd, iemand die het niet erg vind om de handen flink uit de mouwen te steken om de boel ook uiteindelijk te verbeteren?