Geen aandacht aan liksteen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxXsophiaXxX

Geen aandacht aan liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:55

Haai bokkers {:)

Mijn lievelingetje staat op een nieuwe stal met al haar ponyvriendjes
Er hangt een liksteen waar ze bijna niks mee doet ze likt wel altijd aan duren palen etc.
soms snuffelt ze er aan heel af en toe likt ze ook maar verder doet ze niks ermee
het echte baasje zegt dat ze er gewoon aan moet wennen maar hij hangt er nu toch 2 maanden
weten jullie hoe ze er misschien meer mee doet
Tipzz graag :o

al dankje dat je kijkt naar dit bericht O:)

X <3

shetjessweet

Re: Geen aandacht aan liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:00

Wat voor een liksteen is het? Mijn pony's hebben een poosje zo'n LikIt gehad en die gebruikten ze nooit. Wilden ze niet eens aan ruiken. Normaal hebben ze een liksteen van Rockies (geloof ik, zo'n 10 kilo steen van de Welkoop), en die gebruiken ze heel veel.

jentelovekim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:01

Paarden gebruiken meestal de liksteen aks ze te weinig mineralen hebben, als ze dit niet nogdig hebben likken ze ook niet :D

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:04

De LikIt heeft er maanden gehangen bij mij. Toen ik hem omwisselde voor de Rockies vielen ze daar meteen op aan.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:06

ik heb ook gewoon zo'n grote daat likken ze wel echt aan.
paarden die het niet nodig hebben likken er idd ook niet aan, gewoon lekker laten hangen als ze het wil hebben neemt ze het wel

XxXsophiaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:12

waar kun je een rockie kopen met houder en niet al te duur??
ik ga het gewoon proberen ;)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:15

Ik haal ze gewoon bij de welkoop/boerenbond.
(Zou wel even met de eigenaar overleggen of het mag.)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:37

Een liksteen is bedoelt om t zout aan te vullen. Er zit weinig tot geen zout in gras/hooi en ook weinig in krachtvoer.
Je kunt dus t beste een natrium steen kopen. Bijv een KNZ (6 euro ca) of himalaya (beetje zelfde prijs).

Lickit is 1 bonk suiker en is dus eigenlijk meer een lolly dan een aanvulling van zout ;)

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:34

Ik gebruik meestal een himalaya liksteen, en als ik mijn paard wil verwennen met een liksteen dan koop ik er één van LikIt met smaak, zoals appel of bananensmaak, maar die zijn meestal binnen 1,5 dag al op, dus dat doe ik niet zo vaak, want dat is ook niet goed. :D Maar hij likt van de himalaya liksteen ook geregeld, zijn bij de welhkoop te halen.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:38

Die van mij heeft allebei
Een knz, en een uncle jimmy
Knz kijkt ie niet eens naar om en de uncle jimmy
Gaat steeds meer op een klokhuis lijken
Maar gewoon lekker laten hangen, ooit likt ie er aan ahha

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:40

Maak je geen zorgen als je paard geen gebruik maakt van een liksteen. Dan heeft je paard simpelweg geen behoefte aan extra zout. Ze likken er in principe alleen maar aan als er een zout tekort is in het lichaam. Als een paard tekort heeft aan zout en er geen liksteen aanwezig is zal het paard aan metaal gaan likken. Een goede indicatie dus wanneer er een tekort is, maar het is beter permanent een steen in de stal te hebben hangen, ook als ze er niet tot nauwelijks gebruik van maken.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:02

Als ik de liksteen van mijn verzorgpaard in zo'n likithouder doe dan vind meneer het teveel werk (normaal doet hij een mooord voor eten!) in zijn oven moet je bijten inplaats van liggen XD haal ik het bovenkantje van de houder er af, of hang ik hem gewoon aan een draadje dan likt hij zich er suf aan..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:05

Mijn pony heeft na 1 jaar eindelijk begrepen waar een liksteen voor dient :') Eerst werd hij gebruikt als schuurpaal. Na de ontdekking had ze hem in een paar weken op.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:26

ik heb voor mijn paardje ook al zijn hele leven een liksteen.
hij heeft er nooit veel mee gedaan en met de vorige heb ik ong 6 jaar gedaan (10kg) en de laatste 2kg ofzo weggegooid omdat dat ding er niet meer uit zag en ik hem onder de kraan om het buitenste laagje zout er af te spoelen (deed ik altijd al eens in de zoveel tijd on hem aantrekkelijk te houden dus heb ik waaschijnlijk in die jaren meer zout wegespoeld dan dat lester er wat mee deed) ook niet meer goed kreeg, en toen brak hij ook nog.
de laatste had ik in de paddock gelegt (op een verhoging, niet op de grond) omdat ik het idee had dat een van de andere pony's zout tekort kwam en die van mij er toch niet veel mee doet, alle pony's (4) hebben er gebruik van gemaakt en hij is nu in 3 maanden op.
grappige is dat mijn paardje er nu opeens veel meer gebruik van maakte, heb ik zelf gezien en vemoed dat hij nu opeens wel weet waar zo'n ding voor is.
nu hebben we afgesproken om omsterbeurt zo'n steen te kopen voor in de paddock, zo'n rode rocky's, een hymalaya steen is in dit nederlandse weer zo weggesmolten.

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:44

Mischien een andere liksteen kopen, andere soort.
Mijn paard likt er niet aan maar loopt er in te bijten. Ze heeft een liksteen wat ze het lekkerst vind voor die andere heb ze ook niet veel aandacht.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:49

ik heb juist de ervaring dat de Hymalaya langer meegaat dan de rocky. Mijn paard vind die ook veel lekkerder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:59

Liksteen is niet voor de lekker maar voor de zouten en eventueel andere mineralen aan te vullen. Zolang een paard geen behoefte heeft aan zout zal die er niet/nauwelijks aanzitten. Zo hebben wij een periode gehad dat de likstenen erdoor heen vlogen en elke week 2 nieuwe moesten geven. En nu hebben ze er geen behoefte aan en doe je er ook langer mee.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:40

Clovertje schreef:
ik heb juist de ervaring dat de Hymalaya langer meegaat dan de rocky. Mijn paard vind die ook veel lekkerder.

grappig, een stalgenootje had nog een nieuwe hymalya in haar kast die ze door gebrek aan ophangmogenlijkheden nog niet had gebruikt, die had ze in de paddock erbij gelegt en die was in 2 dagen weggeregend.

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:22

Mijn paard doet zo'n 4 maanden met een himalaya. Ze gebruiken ze inderdaad alleen als ze mineralen te kort komen, dus hoe lang je ermee doet verschilt steeds.

Massette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:37

Wij gebruiken sinds kort ook de himalaya likstenen. We hadden daarvoor de KNZ maar daar keken dê paarden niet meer naar om. Nu dus veranderd van merk en ze likken weer volop :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:03

Hier ook alle soorten likstenen gehad die je je maar kunt bedenken een rode blok met zout/mineralen een hymalaya een met wortel smaak een met appel smaak en nergens geen aandacht voor likt er geen een keer aan :=
waarschijnlijk vind die het een raar iets of heeft die toch gewoon voldoende vitaminen, zouten, mineralen etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:14

Jonge pony likt graag aan liksteen, maar dan moet ik hem vasthouden (schrikdraad is te eng). Andere pony likt er niet aan, maar als ik er brokjes van af tik en die geef is het wel lekker. Ik hang de steen ivm weer ook niet op, want dan ben ik alles kwijt aan de regen ipv likkende pony's.

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:50

die van mij wil allen de hymalaya en die leg ik in de voerbak ,zo likt ze er altijd aan na het eten
een ander wil ze niet

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:00

"bij mijn verzorg paard hangt er een hymalaya en daar likt ze zeker elke dag aan!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:15

mijn pony heeft toevallig vanmiddag weer een nieuwe likit aarbei gekregen!
Ik had me nog niet om gedraaid en hij had een hele rode neus! Haha
Hij heeft die dingen binnen een kwartier HELEMAAL op!

Een zoutsteen kijkt de mijne ook niet naar om.
Dan hebben ze het ook niet nodig.
Ze kan hem een beetje nat maken.
De mijne had de likit voor het eerst, toen heeft hij er ook zeker een paar maanden gehangen, voor hij er wat mee ging doen.
Totdat ik hem een beetje natmaakte!
Dan ruikt hij wat sterker en toen had hij hem door!
Zoals ik al zei...binnen een kwartier is hij op!
Duur grapje zo, dus hij krijgt er maar zo af en toe eentje