Kun je paard leren om zijn eigen stal te kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PippaLuca

Kun je paard leren om zijn eigen stal te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:06

Klinkt denk ik een beetje dom, maar wij zijn bezig een schuilstal te bouwen, het word 1 schuur zegmaar, met 2 stallen erin die open zijn. Nu wil ik daar 2 paarden in hooi/brokken gaan geven. Zou je een paard kunnen leren dat hij altijd naar hetzelfde stalletje gaat? Dus de ene links, en de andere rechts? :+ Zoja hoe? Zou je bijvoorbeeld als je steeds in hetzelfde stalletje eten geeft, dat dat paard dan ook in die stal gaat eten?

'k hoop dat jullie me snappen.

Gr Thijs.

Anoniem

Re: Kun je paard leren om zijn eigen stal te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:08

Ja en nee.
Ja, je kan je paard leren om in een lange stalgang met alle staldeuren open naar zijn eigen stal te lopen.
Nee, je kan je paard niet leren om niet van zijn buurman te eten maar enkel van hem zelf.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:08

Ja hoor die van ons doen dat. :j Als we ze van de wei roepen lopen ze negen van de 10 keer naar hun eigen stal. :j Soms gaat het weleens mis. :+ Draadjes gaan dan wel dicht want anders eten ze het eten van de buurman op. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:10

Als je dezelfde routine vasthoud dan weten ze heel snel waar ze hun eten krijgen. Mijn pony's krijgen ook op een bepaalde plek voer en zodra ik met de emmers in de weer gaan weten ze waar hun plek is. Alleen is Grietjes bak vaak sneller leeg en dan gaat ze naar Hans zijn bak. Maar als ze ziet dat ik haar in de gaten houdt dan gaat ze daarna gewoon hooi eten ipv Hans zijn bak leegplunderen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:10

Ik zou 1 grote stal maken en tijdens het brok eten even blijven staan. Want bij 2 stallen heb je altijd kans dat de 1 de ander klemzet op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:11

Nee, zoals jij bedoelt niet.
Een paard zal altijd kiezen voor het meeste eten, welke stal dit ook is. :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:12

Asyaa schreef:
Ja en nee.
Ja, je kan je paard leren om in een lange stalgang met alle staldeuren open naar zijn eigen stal te lopen.
Nee, je kan je paard niet leren om niet van zijn buurman te eten maar enkel van hem zelf.

Zo is dat bij die van ons ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:13

Ja,mijn pony mag altijd los naar de stal lopen,ze weet dondersgoed wat haar stal is,al flikt ze het soms om die van mijn paard in te lopen om te kijken of het daar ook leuk is :')

Ik zet er altijd een bak met brokjes neer,daar loopt ze wel op af ('t is een Shet :') )
Je kunt hem idd niet leren om niet van de buurman te eten,ze eten wat er ligt,tot ze vol zitten (nouja,de meesten,sommigen blijven doorvreten)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:14

Mijn pony volgt gewoon de plek waar het eten als eerste komt.
Maar hij staat ook bovenaan de rangorde, dus hij heeft altijd eerste keus.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:17

Bij ons staan er 2 pony's in 1 stal en die eten altijd uit hun eigen voerbak brokken, ze gaan al bij de goede bak staan wachten tot ik er brokken ingooi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:17

Als je ze ieder appart leert waar altijd wat lekkers te vinden is kom je een heel eind, maar tenzij je de stal vervolgens dicht doet is de kans dat de snelste eter als die ook de baas is de ander zijn stal uitstuurt groot. Voor brokjes gebruik ik hier voeremmers, dan kunnen ze alleen hun eigen portie opeten en ik kan ondertussen wat anders doen. Hooi gaat gewoon gezamelijk, mocht 1 pony meer nodig hebben dan voer ik die wel extra brok/lucerne.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:19

Ligt helemaal aan het paard. Die van mij kiest altijd zijn eigen stal( lange stalgang) Die laat ik ook gewoon los op het erf lopen( hij is 18). Ik heb ook nog een jong paard van 6, die loopt gewoon iedere stal in en waar eten ligt blijft hij in staan.......

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:20

Ik heb een open stal, welke in 2-en is gedeeld en dus ook 2 ingangen heeft. Ik heb een vast patroon van voeren. Altijd krijgen de paarden in een vaste volgorde en altijd op dezelfde plek hun müsli. Het gebeurt regelmatig dat de paarden aan de 'verkeerde' kant van de stal staan als ik aankom om te voeren, maar zodra ik begin met het klaarmaken van de voerbakken, dan gaan ze automatisch allemaal naar hun eigen plek in de stal. Dus ja, je kunt een paard wel leren in welke stal hij zijn eten krijgt.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:29

Op de stal waar ik vroeger stond werd de merrie wei 's avonds open gedaan waarna alle merries naar hun eigen box liepen om te eten. Op 1 merrie na, die liep altijd eerst de box van d'r buurvrouw in om daar een hap voer te stelen, om daarna d'r eigen voer op te gaan eten...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:56

De paarden bij ons lopen vanuit de wei/paddock zelf de stal binnen. Gaat 9 van de 10 keer goed, nadat ze even hebben moeten wennen. Af en toe (zoals vandaag) hebben er een paar spontaan geheugenverlies, maar meestal lopen ze allemaal hun eigen stal in.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:57

Dankjullie wel voor de reactie's, Ik ga het gewoon proberen, als het niet lukt, dan word het waarschijnlijk een grote stal.

Edit; Vast zetten gaat ze niet lukken, want het zijn 2 best grote stalletjes, en maar 2 kleine paardjes.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:04

Ja. Ik heb 2 stallen in de wei. Één daarvan is afgesloten voor hun i.v.m. opslag. Dus ze moeten samen in 1 stal. In 2 hoeken hangen voerbakken. En ze weten precies wie rechts en wie links moet eten. Dus dat lukt denk ik ook met 2 stallen.

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:04

Als ik mijn paard op stal moet zetten dan doe ik een groot stuk van te voren zijn halster al af, de schuifdeur naar de stallen staan dan open en twee stallen ook, maar hij loopt altijd naar zijn eigen stal, erg handig vind ik dit als ik een ander paard met een shetlander ook in de stal moet zetten. Zo kan ik drie paarden tergelijkertijd in de stal zetten. Ik kan ook mijn paard zo laten staan met de staldeur open en kan dan ondertussen andere dingen gaan doen, zolang hij te eten heeft. Dit doet hij al zolang ik hem heb, weet niet hoe het hem is aangeleerd maar hij doet het wel en weet dondersgoed wat zijn stal is, want daar is altijd eten. :D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:23

passieAppel schreef:
Nee, zoals jij bedoelt niet.
Een paard zal altijd kiezen voor het meeste eten, welke stal dit ook is. :)

Dat is onzin.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:26

Als je er een gewoonte van maakt kan dat wel ja, alleen mijn paardje zou dan als zn eten op is, naar de andere stal gaan..
Kan je niet 1 grote inloopstal maken?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:32

hier lopen ze ook los met eigen open boxen.
ieder paard weet donders goed wat zijn plek is en houd zich daar ook aan.
alleen met hooi eten willen ze nog wel eens samen aan 1 plak beginnen om vervolgens met zijn 2en 3en naar de volgende box te vertrekken.
krachtvoer geef ik pas als ze erbij zijn in vaste volgorde.
eerst de grote baas en dan aflopend in rang.

edit; ik heb geen paarden met voedselnijd!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:45

Mijn pony's gaan ook uit zichzelf hun eigen stal in. En als ze dat niet doen, roep ik dat ze in hun eigen stal moeten gaan := dat doen ze dan ook.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:34

Hier lopen ook 5 paarden vanuit de wei (als we ze binnenhalen) zelf hun eigen stal in!
Er is er 1 bij die het wel een probeert om bij zijn buurvrouw naar binnen te glippen, maar komt er gelijk weer uit hoor!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:37

Ja hoor (alleen gaat het wel vanzelf :+ ).
Mijn paarden hebben ook ook 'eigen' stal :)
Komen vanuit de wei zo in de stal.
99% gaat het goed, maar z'n puber heeft nog wel eens een andere mening :P
Ik denk als je ze heletijd in de zelfde stal eten geeft dat ze het best wel aanleren :)

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:39

Op mijn oude manege gebeurde dat ook. Hek open, en de hele kudde liep naar zijn eigen stal of stand. Ging altijd wel goed geloof ik.