Ervaringen met Houtvezel / zaagsel als bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zapata

Ervaringen met Houtvezel / zaagsel als bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 17:28

De naam van het onderwerp zegt het opzich wel al..

Want het zit namelijk zo...
Mijn kanjer is 2 weken geleden geopereerd aan zn anus, waar hij een redelijk grote melanoom had zitten die bloedde, en daardoor dus verwijderd moest worden..
Dat is ook opzich allemaal toppie gegaan, maar i.p.v. dat de wond kon helen, had meneer na 4 dagen de helft van de hechtingen al los, en was de wond dus weer kapot open gescheurd, door het persen..
Nu 2 weken verder alle hechtingen inmiddels al (moeten) verwijderen, en wond is dus nog steeds open, en heeft zich al best veel wild vlees gevormd, i.p.v. genezing..
En nu moet meneer volgende week of de week erna weer opnieuw geopereerd worden, om alle wild vlees weg te halen, en weer opnieuw te hechten zodat het dan (hopelijk WEL goed genezen kan..
Hij krijgt zn voer ( 2x per dag) al zeik nat als slobber, met een flinke beker "laxerende" olie..(die ervoor moet zorgen dat zn ontlasting zachter zou moeten worden)..
En krijgt nu echt momenteel maar t minimale aan stro om puur even een bodem te hebben, ipv dat ie in de stront staat..
Maar nee hoor, meneer blijft harde keutels produceren, omdat ie toch niet van t tro af kan blijven..
Nu heb ik dus met de dierenarts bedacht en bekeken, en overlegd met de stalhouder, dat ik hem op houtvezel/zaagsel ga zetten, zodat ie in ieder geval al geen stro meer eten kan, en hopelijk zn ontlasting eindelijk zachter gaat worden..En ik niet weer met dit hele gedoe kom te zitten, en zn wond dus nu wel goed genezen kan..

Maar mijn vraag dus nu aan jullie wat jullie ervaringen zijn met houtvezel/zaagsel??

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:56

Wel met houtkrullen. Die zijn grover. Mij beviel het goed. Heb de paarden nu op strokorrels staan en meng daar 2 keer per week ook krul door voor een mooie lossen bovenlaag. Bij mij heeft nog nooit eentje de krul of strokorrels gegeten.

mika11Jarig

Re: Ervaringen met Houtvezel / zaagsel als bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:58

Wij hebben sinds een paar maanden houtkrullen als stalbedekking.
Dat bevalt prima. Het blijft goed droog.
Wel geven we buiten het ruwvoer om, een plakje stro om wat op te knabbelen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:00

Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik gebruik hier nu al een paar jaar strokorrels en vind dat ideaal.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 23:33

Bedankt voor de reacties tot nu toe...
Ik ga morgen ff paar pakken halen eb zn stalletje opnieuw inrichten..hihi..
Ben benieuwd hoe t m bevallen gaat...
Hoor en lees opzich alleen maar goeie dingen,dus wie weet wil k niets anders meer zometeen..haha..

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:41

Wat je ook kan doen, is azijn erover heen sproeien, dan weet je zeker dat hij van het zaagsel afblijf.

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:45

Houtvezel is heel makkelijk uit te mesten en bevalt mij heel goed, beter dan vlas, dan vind ik zwaar mesten en blijft ook minder mooi los als bodembedekker

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 02:18

En waar laten jullie erna alle mest?
Want moet wel zelf even gaan kijken waar ik met mijn "houtvezel mest" heen ga, want het bedrijf dat bij ons op stal de mest komt halen, neemt geen houtvezel mee..
Dus moet ik een apart mesthoopje gaan maken, haha, en dan kijken waar heen ik het weg kan brengen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 02:46

Je kunt het sowieso bij de gemeentelijke stort kwijt.
Het ligt er aan wat je daar per kilo voor moet betalen.
Bij sommige gemeentes kun je het nl. (bijna) gratis wegbrengen.

Je kunt ook vragen bij het bedrijf wat bij jullie mest haalt of hij wel strokorrels of vlas afvoert, dan kun je dat nl overwegen.

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 02:47

Wij 'potten' de stallen ook op, met de houtvezel.
Dat werkt prima, zelfs beter dan met vlas.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 08:46

Strokorrel kan op dezelfde manier worden afgevoerd als stro, dus dat is erg prettig. Kan gewoon bij de boer over het land en hoeft niet apart te worden afgevoerd.

Oppotten vind ik persoonlijk een vieze manier van stalmanagement. Veel schimmels, amoniak en dergelijke waardoor je ook eerder kans hebt op hoefproblemen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 08:50

wij hebben vlas in de stallen. Ik vind het erg prettig werken en het blijft mooi schoon. Wel genoeg er in gooien de eerste keer en dan dagelijks even keutels er uit en alles wat omscheppen, dan blijft het prima losjes.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:13

Ik heb houtsnippers (komt hier van een plaatselijk bedrijf die palen maakt van bomen, de snippers zijn afval). Mij bevalt het goed. dagelijks drollen mesten en 1 keer per week de natte plekken eruithalen.
Hier zijn de boeren enorm blij met mijn mest voor op het mais land. Dus even bij boeren informeren of je het op het land mag gooien, dan kun je het kwijt tot ze de akkers gaan bewerken voor mais zaaien (hier april). De rest van het jaar gooi ik het op een hoop, die ik in de herfst weer opruim als de mais gehakseld is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:53

Mijn merrie staat momenteel ook op zaagsel, dus ik heb ervaring ermee, maar ik weet niet of het jouw probleem met harde mest gaat oplossen. Mijn merrie heeft nl. echt wel harde keutels op alleen maar ruwvoer. Nu meng ik weer wat stro erdoor en wordt het weer wat minder hard. Op zich ook logisch, want als een paard aan de diarree is, geeft je juist voldoende ruwvoer (hooi) om te 'stoppen'.

Drinkt je paard wel genoeg? Ik zie dat je al olie door het voer geeft..wat je dan nog verder zou kunnen weet ik niet. (Mijn merrie ging destijds wel aan de reutel van zo'n reinigingskuurtje van de Groene Os, misschien een tip?)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:25

tine10 schreef:
Strokorrel kan op dezelfde manier worden afgevoerd als stro, dus dat is erg prettig. Kan gewoon bij de boer over het land en hoeft niet apart te worden afgevoerd.

Oppotten vind ik persoonlijk een vieze manier van stalmanagement. Veel schimmels, amoniak en dergelijke waardoor je ook eerder kans hebt op hoefproblemen.

Als je op een goede oppot heb je daar juist geen last van, want de bovenlaag blijft dan juist goed droog.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:52

Met stro kan dat misschien wel, maar met strokorrel niet vind ik. Krijg je natte koeken in de hoeven en veel ellende in de hoeven.
Maar ook met stro zou ik het nooit doen. Maar goed, ieder zijn mening. ;)

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:41

zaagsel, als je het goed bijhoud werkt het goed

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:50

ikzelf heb mijn paard op houtkrullen omdat ik dat fijn werken vind vlas en strokorrel is ongeveer hetzelfde qua werken, maar vind ik houtkrul er netter uitzien :o

ivm de afvoer van je mest zou ik zeggen kies voor strokorrel dit mag mee met het gewone stromest voor de champignonkweek. Over vlas ben ik niet 100% zekere, als hij dit eet ben je nog verder van huis.

en een compleet andere tip, wat magnesiumsulfaat bijgeven. Dit werkt enorm laxerend een koffielepeltje is soms al meer dan voldoende...

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:38

Thnx weer allemaal,
hoorde vandaag ook een tip van iemand dat peren ook wel es laxerend kunnen werken bij paarden..haha
Heb m sinds vanmiddag lekker dikjes in de houtvezel staan, en volgens mij beviel t hem wel...
Voor nu word t ff aanzien en afwachten en doorgaan met trucjes om zn ontlasting dunner te krijgen..

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:05

teveel peren kunnen ook gaan gisten (worden ze dronken :+ ) 2 keer per dag goeie scheut olie door het voer misschien nog een extra tip?

suc6!

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 13:59

De olie krijgt ie al...maar moet zeggen sinds ie de houtvezel/zaagsel staat..is zn ontlasting al een stuk zachter..en glanzend als een kerstbal..haha...
Tot nu toe bevalt me die houtvezel zowiso wel..stalletje blijft lekker fris..en stuk schoner...

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:23

Heeft er iemand ervaring met Easysto?

(Moderators, alvast sorry mocht dit hier niet mogen, maar ik kan nog geen nieuwe topic aanmaken.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:41

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tum_Surr_Hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:25

Mijn paardje staat nu op zaagsel, maar ben er niet heel erg blij mee.
Ondanks dat elke dag wordt uitgemest, is zijn stal altijd nat,
hij maakt er altijd een grootte bende van..
Iemand een idee hoe je het zaagsel droger houdt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:56

Tum_Surr_Hvj schreef:
Mijn paardje staat nu op zaagsel, maar ben er niet heel erg blij mee.
Ondanks dat elke dag wordt uitgemest, is zijn stal altijd nat,
hij maakt er altijd een grootte bende van..
Iemand een idee hoe je het zaagsel droger houdt?

beginnen met een goede laag (ik deed 4 a 5 pakken voor een standaard stal) en dagelijks ballen en natte plekken eruit, de rest goed door elkaar doen dat de urine wordt opgeslorpt en evt. 1/2- 1 nieuw pak erover.

Superspul, jammer dat je de mest nergens kwijt kunt!