voor welke stal zullen jullie kiezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rclio

voor welke stal zullen jullie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:14

stal 1 boerderij niet al te groot goede bak. paddock is slecht geen wasplaats en geen wc.
Paarden kunnen in de zomer op wei mag zelf bepalen hoelang. Relatief goedkoop omdat alles zelf gedaan moet worden. paarden staan op vlas.
Reistijd ongeveer 25 min enkele reis

Stal 2 manege in aanbouw met 2 buitenbakken en binnenbakken en vier longeerbakken.
Weidegang in de zomer alleen overdag. Wordt gevoerd en twee keer per week gemest voor de rest wordt er opgestrooid.
Reistijd ongeveer 10 min enkele reis

Het geld is bij beide geen probleem.

Maar het trekt me beide wel en weet niet wat ik moet doen

Malouke

Re: voor welke stal zullen jullie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:19

Ik zou zelf persoonlijk voor stal twee kiezen.
- veel meer ruimte om bezig te zijn met je paard/pony
- worden gevoerd en uitgemest
- kortere reistijd
Hierdoor heb jij veel meer tijd om leuke dingen te doen met je paard/pony

Wat wel weer een voordeel is van stal één, dat ze in de zomer zolang als je wilt op de wei mogen...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:23

Ik zou kiezen voor stal 2, omdat je als je niet kunt de paarden toch een goede verzorging hebben.

25 min. enkele reis voor meerdere keren per dag is een behoorlijke verplichting.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:24

staan ze bij stal 2 wel buiten in gezelschap overdag?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:25

Waar staan de paarden in de winter? Bij beiden enkel op stal?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:29

als ik het zo lees zou ik voor stal 2gaan, ik denk dat stal 1 gaat tegen vallen
met de reistijd en het alles zelf doen. als het 5 minuten van je huis was prima maar nu...en je kan er niet eens naar de wc ;)

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:30

Bij beide komen ze in de winter ongeveer 3 uur in een paddock voor de rest gewoon op stal.
Ze gaan bij beide wel in groepjes naar buiten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:38

dan zou ik lekker verder zoeken! 21 uur per dag op stal is veel te veel!

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:41

Dit hier in de omgeving het beste wat er te vinden is bij veel stallen in omgeving rotterdam komen ze in de winter helemaal niet buiten.
daarnaast ga ik er ook nog iedere dag heen en komt hij dan ook nog 2.5 uur minimaal uit zij stal.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:42

Ik zou voor stalling 2 kiezen.

Bij stalling 1 is de reistijd erg ver, dat is bijna een uur op een dag wat je minder tijd hebt voor je paard of andere dingen. Plus je schrijft dat je in de zomer zelf mag bepalen hoe lang buiten, maar moet je dan zelf in/uit zetten? anders ben je 2 uur per dag kwijt aan reistijd. Ik zelf sta 14 km van stal, in winter zelf in/uit zetten mag ze max 1,5 uur per dag buitenzetten, dat betekend dat ik met alleen buitenzetten al ruim 2 uur per dag tijd kwijt ben. Dat is niet te doen om ernaast ook nog te rijden ed. dat kan ik alleen nog op vrije dagen of als iemand anders ze voor me buitenzet. Afstand vind ik dus een groot nadeel.

Je schrijft een slechte bak en paddock bij stal in, waarschijnlijk betekend dat dat je de hele winter niet zal kunnen rijden in de bak, dan is die of te nat of bevroren. weet niet of je dat belangrijk vind.

Plus bij stal 1 zul je elke dag moeten gaan, bij stal 2 zal je ook weleens een dagje kunnen overslaan als het moet omdat je paard toch verzorgd wordt.

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:43

Bij stal 1 is de bak wel goed. alleen de paddock niet. vorig jaar hebben ze ongeveer 7 dagen niet kunnen rijden ivm de sneeuw enzo dus dat viel me erg mee.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:48

Vind beide stallen niet optimaal,3 uur p/d is veels te weinig om buiten te spelen :\

Op welke termijn heb je een nieuwe stal nodig?Metspoed dan zou ik kiezen voor stal 2,meer tijd voor je paard en een slechte paddock is ook niet alles.
Voor de zomer kun je altijd op zoek gaan naar iets anders,hoe langer ze buiten kunnen spelen,hoe beter :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:50

Ik zou voor optie 2 kiezen :j
Lekker binnenbakken, dus je kunt ook met slecht weer rijden en ideaal dat ze weidegang hebben 's zomers en dat de paarden 's winters worden buiten gezet. En natuurlijk ook erg prettig dat je zelf niet hoeft te mesten.
Ik denk dat stal 1 snel gaat irriteren, zeker als ze een slechte bak/paddock hebben. Bij ons op stal is alles al een week of 3 zwembad, dus 370 euro per maand voor niets (ja, je kunt 's avonds heen en weer stappen over het erf met je paard aan de hand). Eind van de maand gaan we hier ook weg.

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:52

Denk dat alleen overdag voor die van mij voldoende is. Hij is al drie keer hoefbevangen geweest en hij heeft zomerexceem.
Ben het met je eens dat als paarden niets mankeren ze gewoon lekker de hele dag buiten moeten kunnen spelen maar ik denk dat het voor die van mij alleen maar nadelig is.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:55

Zeker stal 2

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:58

Als ik zou moeten kiezen zou ik ook voor stal 2 gaan... Binnebak is ook heel fijn zo kun je toch de hele winter door trainen :) 3 uurtjes per dag buiten is teminste nog iets bij mij in de buurt kun je ook niet veel meer vinden ja regio utrecht heb je hele mooie stallen maar om elke dag in de file te staan is ook geen optie...

Mijn "droom stal" heb ik ook nog niet gevonden helaas :( op de stal waar ik sta heb ik het verders goed naar mijn zin maar als ik eerlijk naar mijn paard kijk vind ik dat ze te kort komt in de wintermaanden en dat vreet wel aan me (sluit mijn hond ook niet 22 uur op in een bench, niet dat mijn paard 22 uur in stal staat maar wel te veel) :( ... persoonlijk wil ik ook liever niet op een manege staan :P maar wil wel weer een binnebak en mijn paard overdag het liefst de hele dag uit dat hokkie :P en in de avond weer op stal vind ik weer geen probleem
Laatst bijgewerkt door doemaar op 14-12-11 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:58

Ze hoeven niet de hele dag op gras te staan hoor,in de zomer hooi voeren is prima met een bevangen paard ;) Zomereczeem is goed onder controle te houden met Ökazon,Endure of een deken...evt opstallen tussen zons ondergang- en opkomst.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:00

Ik zou mijn paard op beide stallen niet willen stallen!
Als je zeker weet dat er echt geen betere opties bij jou in de buurt zijn zou ik toch maar voor stal 2 gaan maar wel verder blijven zoeken naar een andere stal!

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:02

ik mag hem bij beide we de rest van de tijd in de paddock zetten maar dan staat ie wel alleen en op stal niet want daar staan s nachts nog meer paarden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:03

Niet stal 2. Daar komen ze de hele winter niet buiten. Ik zou dat mijn paarden niet aan willen doen. Stal 1 ook niet. Te vaag, geen fatsoenlijke bak. Ik zou verder zoeken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:04

Ik vind het super als mijn paarden in de zomer 's nachts lekker binnen staan, niet elke stal wil daaraan meewerken en zeker met een paard dat makkelijk bevangen raakt... dan had ik het wel geweten :)
3 uur per dag buiten (naast de training) vind ik ook fijn, er zijn paarden die het beroerder hebben getroffen.

lasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:05

Stal 1, is knus en gezellig en uit ervaring is het op een boerderij erg gezellig.
Ook al moet je zelf meer doen maar daar is d prijs ook naar.
Hou je van drukte of rust. Daar moet je een keuze in maken
Vaak kun je op een kleine stal onderling afspraken maken zodat je niet twee keer op een dag hoeft te komen.
Laatst bijgewerkt door lasco op 14-12-11 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:07

ik zou kiezen voor stal 2. Mijn paard staat in de winter ook binnen.. nu nog maar 2 weken en onderling zetten we de paarden in de paddock/wei dus dat valt daar misschien toch ook wel te regellen.

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:10

Quellian schreef:
Ik vind het super als mijn paarden in de zomer 's nachts lekker binnen staan, niet elke stal wil daaraan meewerken en zeker met een paard dat makkelijk bevangen raakt... dan had ik het wel geweten :)
3 uur per dag buiten (naast de training) vind ik ook fijn, er zijn paarden die het beroerder hebben getroffen.

Dat dacht ik opzich ook maar dan zegt weer iemand zou je dat wel doen bij manege enzo dat is zo groot maar bij de beoderij heb je weer geen voorzieningen. Moeilijk hoor.

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:11

Shareek schreef:
ik zou kiezen voor stal 2. Mijn paard staat in de winter ook binnen.. nu nog maar 2 weken en onderling zetten we de paarden in de paddock/wei dus dat valt daar misschien toch ook wel te regellen.

Bij beide stallen mag hij 3 uur per dag in groepjes (in de winter) in de paddock.
en in de zomer gaat hij dan denk ik alleen overdag