Wie heeft er ook zo'n "rare"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nanmar

Wie heeft er ook zo'n "rare"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:21

N.a.v. van het topic over welke paarden er nu nog 24 uur buiten staan..

Mijn 2,5 jarige staat 24/7 buiten in een kudde met leeftijdsgenootjes en een paar oudere shetten. Het valt mij (nu voor het tweede jaar) op dat hij in de winter 90% van de tijd in de schuilstal staat als ik kom en hij is ook echt niet happy als het regent/hard waait. Zijn gedrag is dan anders, een beetje geirriteerd.
Hij heeft een goede vacht, eet goed, niet te dun en niet te dik en heeft behalve drie maanden groepsstalling als veulen en een week in de dierenkliniek in Utrecht nooit op stal gestaan. Dus ik denk er nu toch over om volgende winter een deken uit te proberen om te zien of het verbeterd.
Zijn er meer mensen met zo'n "rare"?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:23

Heel gewoon is het denk ik :)

Ik heb sinds kort een 1.5 jarige, deze staat nog in een soort opfok met nog 2 jaarlingen.
Ze mogen kiezen of ze een grote inloop scheur inlopen of buiten.. het blijkt dat ze ook vaker binnen staan, als
ze even gaan spelen zijn ze buiten te vinden :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:24

Jahoor die zijn er zat.
Weersbestendigheid is immers geen selectiekriterium in de hedendaagse fokkerij.

Aukelizzy

Re: Wie heeft er ook zo'n "rare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:16

Ja hoor :j . Ik heb een merrie die een bloedhekel aan regen heeft. Dan wil ze naar binnen. Terwijl mijn ruinen niet eens opkijken als het waait of hard regent..

AnnaCameron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:33

Ik heb dit niet met mijn paarden, maar wel met mijn 2 kleine honden, als het regent zijn ze echt anders qua gedrag !

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:36

De winter is nog niet begonnen, je kunt hem altijd een regendeken opdoen, misschien vind ie dat wel heel fijn.

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 09:40

Gelukkig is hij niet de enige :)
Sizzle; Fokken op weersbestendigheid? Je zou verwachten dat een halve fjord wel enigszins 'weerbestendig' is haha sneeuw vindt hij prachtig dat wel, maar regen.. Alsof ie van suiker is!
Ik vind hem nog zo jong om er al een deken op te gooien, bovendien heeft hij nu al een enorme teddyvacht dus misschien niet zo handig om er nu nog mee te beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:45

Geen dekens er op doen hoor! hij kan lekker binnen staan, en je zegt dat het een fjord is. Hij overleefd het zo ook wel!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:48

Ik doe het niet bij jonge paarden. Ik heb er ook 2 die niet vrijwillig de regen in gaan. De 2 jarige heeft pech, ook al wordt hij een beetje stijf. De 3 jarige krijgt wel een dek aangezien die aan het werk is en dan vind ik het oneerlijk om met een wat verstijfd paard aan de gang te gaan.

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 10:13

Dat is ook mijn gedachte inderdaad, hij is nog zo jong, heeft een dikke vacht en nog niet aan het werk. Volgend jaar krijgt ie een dekentje op om te kijken of dat beter bevalt, hij gaat dan ook al meer aan het 'werk'.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:18

Ja hoor hier een heel stel van die raren.
Normaal gaan ze hier overdag naar buiten en 's avonds tegen 8 uur op stal.
Maar als het koud, winderig en nat is staan ze soms om half drie al te gillen bij het hek.
Zo van, laat me op stal, weet je wel wat voor weer het is.
Dan weten ze ook niet hoe snel ze de stal in moeten rennen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:24

Ik heb hier een pony van 21 die al jarenlang een gruwelijke hekel aan regen heeft. Zelfs als ik haar eten buiten leg blijft ze binnen staan. Gelukkig kan ze zelf kiezen.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:48

Ook mijn merrie staat bij het hek te hangen als het hard regent en waait.
Dan wil ze gewoon liever naar binnen toe.
Rijden in de regen is om die reden ook nooit een succes, ze vind dr gewoon niks aan.

En ik ook niet! :')

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:22

LovingTweety schreef:
Ik heb hier een pony van 21 die al jarenlang een gruwelijke hekel aan regen heeft. Zelfs als ik haar eten buiten leg blijft ze binnen staan. Gelukkig kan ze zelf kiezen.

Herkenbaar :j er zijn dagen dat ie er tien minuten over doet om in beweging te komen en dan nog zo van pfffffffffffff nouuu okeeeee omdat jij het zo gezellig vindt en vast iets te eten hebt daar maar anders bleef ik mooi staan/liggen hoor. Of hij staat heel blij naar buiten te kijken.. Hoi! Hoi! Je bent er! :')

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:28

Ook ik ken er een paar die er een hekel aan hebben

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:34

Mijn haflinger heeft ook een hekel aan regen. Die blijft liever een hele dag op stal met extra hooi, dan dat ze in de regen staat. Ook met rijden is ze strontchagrijnig als het een beetje regent. Sneeuw vindt ze ook niet echt wat; ik vet veel moeite doen om haar naar buiten te doen vorig jaar met de sneeuw, en mevrouw gaat zielig bij het hek staan hinniken: 'Laat me eruit!' *zucht*

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:36

drie stuks 2 shetten van6 en 11 en een haflinger van 8 en staan dag en nacht buiten . hebben wel schuilmogelijkheid.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:44

Hou op..... ik heb ook een paard ( die van suiker is en smelt) Ze heeft een gruwelijke hekel aan regen en wind. Heb haar eens in de stromende regen naar binnen moeten halen ivm met onweer en ze kon niet meer recht met me mee lopen. Heeft daarbij haar benen opgehaald en slaakte een dipe zucht toen ze op stal stond.
Heb vorige week een poging gedaan met rijden, in een te natte bak. Nou nee dat dus ook niet meer. Stel je voor dat je nat word. Niet door de plassen willen lopen en als er dan een mini plasje ligt op de pad dan springen we er wel over heen.
In de regen rijden is ook geen succes. Paard is niet recht te krijgen, word in elke bocht gewrongen om maar met de kont in de regen te staan.
Ik heb het opgegeven, ik doe niets meer met haar met dit weer. Ze komt er wel uit haar stal hoor maar trainen doen we niet meer.
Ach en dan denk ik ook maar....... paard is 22 jaar, ze mag ook haar streken hebben. Zolang ik haar 2 keer per week even in de bak rond slinger komt ze de winter goed door.
Zodra het weer droger word pak ik haar wel weer op, en dat word waarschijnlijk na de winter

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 12:09

Wendel: haha dat is wel heeeeel extreem!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:16

Nanmar schreef:
Sizzle; Fokken op weersbestendigheid? Je zou verwachten dat een halve fjord wel enigszins 'weerbestendig' is haha sneeuw vindt hij prachtig dat wel, maar regen.. Alsof ie van suiker is!
Ik vind hem nog zo jong om er al een deken op te gooien, bovendien heeft hij nu al een enorme teddyvacht dus misschien niet zo handig om er nu nog mee te beginnen?

Een fjord is gefokt voor Noorse winters, niet de Nederlandse. Dus dat hij sneeuw prachtig vindt klopt daar keurig mee {:)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:26

Mijn kwpn'er heeft ook een hekel aan regen en wind. Ondanks een halsdeken. ZE krijgt ook totaal geen wintervacht. Heb ik vorig jaar geprobeerd, omdat ik toen zwanger was. Wou haar niet de hele winter een deken op doen die er amper af kwam. Maar ze had het echt koud, stond gewoon te rillen!!Dus toch maar een deken op.
Ze heeft haar eerste 3 jaar in een grote groep in Denemarken gelopen, dus toen ook geen dekens op!

Gelukkig kan ze wel op stal als ze dat wil. Ze staat dan ook veel binnen.
Onze andere 2 ruinen met hun teddyvacht zijn met geen stok naar binnen te slaan, behalve als het donker wordt. Maar dan ook alleen maar omdat ze dan vreten krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:30

Sizzle schreef:
Jahoor die zijn er zat.
Weersbestendigheid is immers geen selectiekriterium in de hedendaagse fokkerij.

Precies!!

Nanmar schreef:

Nee hoor, het is veel simpeler: in de wilde natuur zou je paard zeer waarschijnlijk niet eens volwassen zijn geworden, maar al voor die tijd overleden of opgegeten omdat ie blijkbaar niet opgewassen is tegen de klimatologische omstadigheden waarin ie is geboren.

Anoniem schreef:
Geen dekens er op doen hoor! hij kan lekker binnen staan, en je zegt dat het een fjord is. Hij overleefd het zo ook wel!

Dus nee; op basis van bovenstaand ben ik het hier dus NIET mee eens! Keep in mind: it all depends........

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:14

Mijne staat met regen onder dek vaak, want anders is ze helemaal niet te pruimen := Momenteel hebben haar kuddegenootjes het zwaar, mijn merrie raakt gefrustreerd van dat natte gebeuren, zeker als het lang achter elkaar regent - ondanks haar dekentje. Ze raakt gefrustreerd en gaat andere paarden pesten :o Bitch :o

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:05

Ik heb een aantal ijslanders, waarvan mijn jongste merrie ook echt heeeeeeeeeeeeel erg blij was toen ze in een schuilstalletje kon vorig jaar vanaf het land waar ze vanaf kwam toen zonder schuilgelegenheid.
ging dr meteen in, en kwam er de eerste dag NIET meer uit, en die had een vacht heeee, enorm!
Mijn 24jarige KWPNruin, kan je zeker ook niet in de regen rijden, steeds met zijn kont in de regen staan, en totaal niet willen lopen in een natte bak, ook hem laten we maar met rust met dit weer.

De rest vind regen heel niet zo erg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:29

Tries_en_Faf schreef:
Ik heb een aantal ijslanders, waarvan mijn jongste merrie ook echt heeeeeeeeeeeeel erg blij was toen ze in een schuilstalletje kon vorig jaar vanaf het land waar ze vanaf kwam toen zonder schuilgelegenheid.
ging dr meteen in, en kwam er de eerste dag NIET meer uit, en die had een vacht heeee, enorm!
Mijn 24jarige KWPNruin, kan je zeker ook niet in de regen rijden, steeds met zijn kont in de regen staan, en totaal niet willen lopen in een natte bak, ook hem laten we maar met rust met dit weer.

De rest vind regen heel niet zo erg

Feit dat ze er fysiek tegen kunnen is niet hetzelfde als dat ze daar mentaal ook tegen kunnen........