De feestdagen komen er weer aan, dus ook het vuurwerk... (hier was het gisteren avond al zo ver, een paar straten verder dan waar mijn paarden staan)... Nu ben ik altijd bang als het vuurwerk is, en ga ik ook altijd kijken of ze in orde zijn. Ze hebben hier nog nooit problemen van gemaakt, maar ik weet dat veel andere paarden hier wel problemen mee hebben. Vandaar mijn vraag: wie zijn paard heeft er bang van vuurwerk, of juist niet? Wat doen jullie eraan?
Mijn paard is niet bang voor vuurwerk in de verte, in de directe omgeving worden niks afgestoken. Je moet vooral zelf rustig bleven, scheelt erg veel
mirror666
Geplaatst: 12-12-11 20:41
Hier geen angst bij paardlief. Als we thuis zijn rondom de jaarwisseling zal ik me waarschijnlijk niet kunnen inhouden rond een uurtje of 11 nog even te gaan kijken. 2 jaar terug zat ik op paardlief zijn rug het nieuwe jaar in te luiden
Op mijn vorige stal gingen de andere 2 paarden als enige nacht opgesloten de stal in van oud op nieuw, de mijne heb ik dat nooit willen aandoen, die ziet liever waar het enge vandaan komt en blijft dan betrekkelijk kalm Wat extra voer, lekker hooi, hooi, hooi, en verder gewoon uitzitten
Sjolvir
Geplaatst: 12-12-11 20:45
Mijn fjord heeft midden in een woonwijk gestaan. Daar werd niets speciaals gedaan met oud en nieuw behalve het licht aan laten. Ze stond in een buitenbox, met als bovendeur alleen tralies, die deden ze dan wel dicht, maar dat hield natuurlijk niets tegen.
Daarvoor stond ze in een dorpje waar ze in de wei stonden, om 12 uur gingen ze rennen en na 5 minuten stonden ze weer stil, wel snuivend, maar tja.. dat is niet zo raar.
Tegenwoordig staat ze op een uitloop van beton met een open container, kan daar dus niets aan doen. Daar staat ze gewoon op oudjaarsnacht ook, samen met haar haflinger vriendje. Ja, ze krijgen berg eten, laat, van de boer, dan staan ze te eten
Mijn zwarte paard staat in een box met bovendeur, al die deurtjes doet de boer 's avonds laat dicht en laat het licht aan en zet de deur naar de koeien stal op een kiertje, zodat ze daar naar binnen kunnen kijken. En ze krijgen nog extra eten. (en feestvieren, de mijne is de enigste die die deur open schuift en erdoor loopt en heeft vorig jaar zo zijn eigen oud en nieuw party gevierd, door zak wortels leeg te eten en de kuilbaal te plunderen)
Ze zijn geen van allen echt bang, ja tuurlijk ze schrikken wel af en toe, maar niet dramatisch. De andere paarden op stal overigens idem.
JoyCiej007
Geplaatst: 12-12-11 20:53
Hier staan ze normaal 24/7 buiten met schuilstal (die overigens dus ook dicht kan). Sinds vorig jaar heb ik nu een verhoogde paddock. Smal maar wel vrij lang. Heb 2 shetten en een Welsh A samen lopen. De schuilstal is redelijk groot; 2 pony's kunnen er prima samen in. Nu heb ik echter voor 't eerst 3 pony's, dus dat wordt wel wat proppen, maargoed dat moet dan maar.
Hier durf ik het dus echt niet aan om ze buiten te laten lopen. We wonen aan de rand van het dorp, maar er wordt veel afgestoken. In principe niet direct richting het weiland, maar de wei ligt direct aan een bewoonde straat dus 't is maar een klein afstandje. + dat er soms veel vervelende jochies rondlopen.
Die van mij gaan dus gewoon zoals altijd *helaas* voor 1 nacht opgesloten worden op stal. Licht blijft aan, radio gaat ook aan. Hooiruif gaat hélemaal vol (passen met gemak 3,5 kruiwagen in) waterbak helemaal vol, liksteen erbij en deurtje dicht. Opening boven het deurtje wordt hermetisch dichtgetimmerd (er liggen immers ook wat hooibaaltjes op zolder opgeslagen). Aangezien ik op nog geen 2 min. loopafstand van de wei woon (heb er geen uitzicht op, is hier de straat uit en de hoek om) kom ik altijd meerdere keren per dag en avond, dus dan zal ik ook weer een x om 10u komen, tussen 12 en 1 en wat later nog iets. Om ze de volgende middag er weer uit te halen (en de hele bende op te ruimen die dat dan altijd geeft).
Ze zijn hier niet echt heel erg bang, ze schrikken natuurlijk wel en zijn uit hun doen, maar verder..... als ze willen, kunnen ze de hele stal afbreken. Is hier nog nooit gebeurd. Mijn Welsh merrie is er wel 1tje die graag altijd alles wil zien, maar toch vind ik het beter dat ze opgesloten staan dan dat ze buiten lopen.
PippaLuca
Geplaatst: 12-12-11 20:57
Mijn paard, staat naast een tunnel, waar veel vuurwerk afgestoken word. Ze schrikken er wel een beetje van, maar daarna gaan ze weer verder mee eten, ze kunnen bij ons nergens weg ( of ze moeten 2 meter hoog kunnen springen, maar dat gaat ze niet lukken.) Ze staan nu in de winter toch op de paddock, en die is best ver van de weg af, denk rond de 30 meter, plus een sloot ertussen, dus naar de paarden gooien lukken de afstekers toch niet.
gupje
Geplaatst: 12-12-11 20:59
Bij ons op stal gaan om 8 uur alle luiken en deuren dicht.. (wij hebben wel open kokers in het plafond voor frisse lucht) Om half 12 worden alle paarden gevoerd zodat ze hun aandacht daarop richten. Moet zeggen nog nooit een gestresst paard op stal gehad!
om half 1 gaan de staleigenaren weer kijken of alles nog rustig is op stal.
YSR1971
Geplaatst: 12-12-11 21:07
Onze weide en stallen zijn aan de rand van het dorp, waar behoorlijk veel vuurwerk wordt afgeschoten. Nog geen 100 m. verderop is de jeugdsoos, waar altijd enorm veel knalvuurwerk is (ook hele oudjaarsdag carbidschieten). Eerste jaar dat we deze plek hadden, heb ik me daar enorm veel zorgen over gemaakt, maar juist door de jeugdsoos en het vele geknal daar voorafgaand aan het "echte" gebeuren, viel het met Oud&Nieuw zelf wel mee. Oudjaarsdag hebben ze gezellig met de hele groep naar het gedoe bij de jeugdsoos gekeken, vol belangstelling en zonder angst. Behalve mijn Haf en Shet gaat iedereen 's avonds op stal, zijn open stallen zonder bovendeur. De Haf en Shet staan ofwel op de wei, of op de paddock met bestrating (paddock is naast de stallen, ze zien de andere pony's ook).
Rond 23.30 uur zijn we bij stal, wil toch daar zijn voor het geval dat er iets gebeurt (zijn ook nog eens houten stallen) en we blijven daar tot het ergste achter de rug is. Afgelopen jaar vond mijn Haf de grote hoeveelheid snerpend gillende pijlen wel eng, maar zo lang ik bij hem in de buurt bleef staan, bleef hij samen met zijn Shetvriendje wel hooi eten. De rest stond gewoon lekker te smikkelen van de extra berg hooi.
Dit jaar voor het eerst ook de Shetdames op dezelfde plek (die stonden normaal in onze woonplaats, 2 km. van stal). Aangezien deze dametjes stuk voor stuk zeer gebrand zijn op eteneteneten, hoop ik dat het ook met hun wel meevalt.
De eerste jaren dat ze hier bij mij thuis stonden, deed ik alle luiken dicht, licht en radio aan en gaf ze wat hooi, maar de laatste tijd doe ik geen van allen meer. Paarden hebben er absoluut geen schrik van en staan zelfs heel mooi te kijken naar het vuurwerk Ik ga wel altijd even kijken, maar nog nooit iets meegemaakt. Ze staan altijd lekker ontspannen
Hier op stal staat er ook geen eentje die bang voor vuurwerk is. Ze staan allemaal met de koppen naar buiten het vuurwerk te bewonderen. Ik laat wel de lichten in de stallen branden en heb het geluk dat ze het alleen vanuit de verte zien. Ze reageren ook niet echt op de knallen gelukkig.
Ja mijn pony flipt als er vuurwerk afgestoken wordt, maakt niet uit of het ver weg is of dichtbij. Vorig jaar om 12 uur met oud en nieuw heb ik tot 3 uur 's nachts bij der gestaan omdat ze de stal afbrak. Ze was echt volledig in paniek. Dit jaar gaat ze 2 dagen in een schuur staan met andere pony's zodat het geluid wat gedempt wordt en ze niks kan zien. Even kijken hoe dat uitpakt.
Onze paarden en geiten staan in een drieboxenstal die tegenwoordig midden tussen de huizen ligt. Vooral rond oud en nieuw komt vuurwerk van alle kanten, valt op het dak en om de stal. Een van de open deuren kijkt uit op de weg waar het wordt afgestoken, die sluiten we altijd goed.
In de eerste jaren dat we de paarden en geiten hadden, gaven we ze overdag op oudejaarsdag niet veel eten, hielden de deuren dicht en het licht aan. 's avonds kregen ze dan eten, wanneer het vuurwerk op zijn ergst was. Rond middernacht stonden we dus in de stal met emmers wortels in de box van de geiten vanwaaruit we bij beide paarden konden. De wortels leidden zo goed af, samen met het feit dat wij er zelf waren, dat er eigenlijk nooit echte problemen zijn geweest. In latere jaren was eigenlijk alleen de pony nog nerveus, de rest trok zich er nauwelijks nog iets van aan.
We zijn echter wel verplicht om oud en nieuw zelf voornamelijk in de stal te vieren, en zien dus weinig van het vuurwerk. Maar dat is helemaal niet erg.
Wij deden ook altijd gewoon lekker veel voeren. Het is altijd even spannend maar het eten is meestal toch belangrijker. Even een schrikreactie maar dan hebben ze al gauw door dat er niks gebeurt.
Ympi
Geplaatst: 13-12-11 09:17
Onze buren steken vuurwerk af en ja onze paarden staan aan huis... Moet zeggen onze weidepaardjes blijven ook gewoon buiten met extra hooi en dat gaat goed. Zijn alledrie alles behalve bangerikken, in tegendeel! Onze paarden op stal zijn wel uit hun doen, maar ik ook als ik in die stal moet staan, die komt precies naar beneden, is echt op ongeveer 5m van de stal dat dat vuurwerk wordt afgeschoten... Weet niet of ze net daarvoor eten krijgen, ik veronderstel dat we dat nog niet geprobeert hebben dus misschien is dat een idee! Hebben ook weer aantal nieuwe paarden, dus heb geen idee hoe die gaan reageren.
Wij zijn trouwens met oudejaar bij mijn grootouders, om ten laatste half 12 vertrekken mijn ouders en zus naar huis voor de paarden, ik denk erover dit jaar de hond op te halen tegen twaalf uur en mee te nemen naar grootouders, daar is veel minder vuurwerk, of meer maar veel verder dus veel minder lawaai! Als de hond al niet zo loopt te klooien, gaan de paarden misschien ook rustiger blijven!
mirror666
Geplaatst: 13-12-11 09:18
Ympi schreef:
Onze buren steken vuurwerk af en ja onze paarden staan aan huis...
Mijn stalhouder en zijn kinderen steken zelf ook vuurwerk af Dit doen ze wel zo ver mogelijk van de paarden vandaan (en bij die van ons komt dat neer op een 800 tot 900 meter ) maar de reacties van de paarden vallen heel erg mee eigenlijk bij ons!
tootje71
Geplaatst: 13-12-11 09:24
Ik woon aan de rand van ons dorp met overburen ( ook paardenmensen) die vuurwerk in polen gaan halen en dat boven onze stal gaan wegschieten..
Zij brengen hun twee paarden naar vrienden in het bos zodat die nergens ast van hebben en tja dan ga je wel de overbuur paarden weg schieten..
Ze zijn ook echt bang mijn paard staat dan met haar hoofd tegen de wand aan te beuken.
Sinds twee jaar geef ik ze een licht roesje tranqigel sindsdien is de grootste stress weg maar blij zijn ze niet...
Mijn paard heeft gelukkig geen last van het vuurwerk. De eerste paar jaar dat ik haar had maakte ik me daar erg druk over maar ze is er niet echt van onder de indruk. Ook hebben jongeren wel eens voor de "grap?" een rotje in haar richting gegooit maar dat zet ze een paar stappen opzij maar slaat gelukkig niet op hol!
AaronYve
Geplaatst: 13-12-11 12:55
Nee juist niet. Heb geoefend met rotjes ed maar het maakte geen indruk.
kensha
Geplaatst: 13-12-11 12:57
Hm 2 jaar geleden wilde ze van een rotje wel eens wegspringen, vorige jaar reageerde ze niet eens op de knallen.
Geef haar in de nacht hooi dan hoort ze het vuurwerk en hoort ze jou ook gewoon niet.
BYS
Geplaatst: 13-12-11 13:01
Allemaal geen last? Wij hadden de champagne mee de weide ingenomen en van half 12 tot 1 daar gaan zitten. En gelukkig had ik Special vast, anders konden we hem ergens uit de draad of uit de beek gaan halen denk ik. Hij stond wel gewoon ook 'snachts op de weide bij ons thuis achter. De buren stoken vuurwerk af, en hij werd echt helemaal gek! Als ik mijn arm letterlijk rond zijn hoofd en ogen hield was die wel rustig gelukkig. Niet de ideale oplossing, maar we hebben het overleefd. Gelukkig heeft die nu een nieuw huisje en staat die bij nieuwjaar op stal
Marit
Geplaatst: 13-12-11 13:04
Mijn verzorgpaard staat midden in het bos dus waarschijnlijk geen vuurwerk in de omgeving
Misschien is voor sommige paarden een oornetje met wattenbollen ook een oplossing. Dan is het geluid toch wat minder schel en pijnlijk in de oren. Vooral die gillende keukenmeiden, kan me voorstellen dat dat niet prettig voelt in hun oren.
mijn oude shetlandmerrie vind het altijd wel spannend en loopt wel wat te draaien en is erg onrustig, mijn beide ruinen (shet en groninger) geven er niks om. Voorgaande jaren ging ik altijd 's nachts kijken en nu voor het eerst niet, paard staat op volpension (voorheen bij mijn schoonouders dus vaak waren we daar dan ook 's nachts) en mijn shets gaan voor 1 nachtje in pension. De shets staan normaal 24/7 buiten in een stal met uitloop en blijven dit jaar voor het eerst de hele winter buiten, maar met oud en nieuw buiten durf ik nog niet aan..
tootje71
Geplaatst: 13-12-11 14:08
arsiana_x schreef:
Allemaal geen last?
Hier wel last.....zie boven...
BYS
Geplaatst: 13-12-11 16:23
tootje71 schreef:
arsiana_x schreef:
Allemaal geen last?
Hier wel last.....zie boven...
Ja maar ik bedoel dat de meesten niet zoveel last hebben Maar er zullen helaas altijd wel bangere paardjes tussen zitten. Ik denk wel dat het ook heel afhankelijk is van waar je paard staat. Binnen of buiten, in een woonwijk of in het bos...
keona
Geplaatst: 13-12-11 16:31
hier staan ze altijd buiten,ga er van uit dat ze er tegen kunnen,want nog nooit wat gebeurt met deze dagen,en paarden zien er dag erna ook gewoon uit.ik maak me daar eigenlijk ook echt niet druk om,tegen onweer kunnen ze ook.