Jullie ervaringen: 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Jullie ervaringen: 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 14:48

Hoi,

Ik heb ruim een hectare weidegrond aangeboden gekregen nabij mijn huis.... Kortom ik kan voor de paarden de mogelijkheid gaan creeëren om ze natuurlijker te huisvesten, in mijn eigen woonomgeving. Heerlijk vooruitzicht dus, maar ik vind het nogal een avontuur en wil graag eerst goed weten waar ik aan begin....

Ik heb dus 10.000m2 grond voor het houden van 1 D-pony & 1 gepensioeneerde KWPN'er, wellicht dat daar ooit in de toekomst mijn andere paard ook nog bij komt. De oppervlakte in verhouding tot het aantal dieren mag mijn inziens dus geen probleem vormen.... Maar dan....

We leven op kleigrond, dus s'winters moet ik de paarden ervoor hoeden dat ze het land niet aan gort trappen en gaan verweiden. Echter hebben we het over 10.000m2 waardoor ik me haast niet voor kan stellen dat dit volledig wordt vertrapt door slechts 2 dieren?

Op de weidegrond mag niets gebouwd worden. Kortom ik zal creatief moeten zijn met het creëren van een schuilplaats, nu werd mij gisteren geopperd om een windkruis te slaan (een kruis gemaakt van wilgentakken) om de paarden in ieder geval te beschermen tegen wind en regen. Ze staan dan dus niet overdekt.... Is dit echter wel voldoende, ook in de wintermaanden?
Of zijn er alternatieven? tent? of stapelen van kuilbalen?

Is het toegestaan hooiruiven te plaatsen? Ofwel voedertroggen?

Is het toegestaan een stukje van de wei te betegelen? Of valt dit ook onder bebouwing?

Als ik weidepalen steek met 2 lagen bioband, valt dit dan onder bebouwing?

En dan als laatste: Is voor de aanleg van een weidepomp normaliter een vergunning vereist?

Lieve bokkers, help ons :D

Jessx

Re: Jullie ervaringen: 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:19

Ik zou me er niet te druk om maken, de paardjes redden zich best wel als ze goed kunnen wennen aan het buiten zijn. Het lijkt me dat je geen vergunning hoeft te hebben voor de weidepomp maar dat weet ik niet zeker. Als je wel een stukje wil betegelen zou ik dat gewoon doen maar je kan natuurlijk eerst eens even kijken hoe het gaat. Niet te druk maken :) Ik zou gewoon eens zien hoe het gaat.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:21

Ik vind dat je sowieso een plek moet hebben waar ze droog kunnen staan en kunnen schuilen.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:25

Ik heb weinig ervaring met bouwen ed maar wil je nog wel even meegeven dat een hectare veel lijkt maar als klei nat wordt dan wordt het al snel een blubberboel. Ik zit ook op klei en mijn dames staan in stal met uitloop en bak en zelfs het zand wordt aardig blub. Ik dacht ook altijd dat het wel mee zal vallen maar dat doet het niet eigenlijk. Mijn paarden waarderen mijn stalletje ook zéér!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:29

mijn paard staat ook 24/7 buiten, volgens de eigenaar van het land maakt hij nooit gebruik van de schuilmogelijkheid. een stukje betegelen is misschien wel fijn mochten de paarden mok krijgen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:35

Of ze de boel niet kunnen stuktrappen durf ik niet te zeggen! Denk als ze zo nu en dan even een sprintje trekken ze aardig wat stuk kunnen maken als het land erg drassig is (zoals nu bij ons (kleigrond).
Je zou er dan dus iig voor kunnen kiezen om een deel van het weiland af te zetten zodat je zeker weet dat je van he voorjaar nog een goed stuk hebt. Het lijkt mij dat betegelen en een voerdertrog wel mag.

Bij ons mag je ook niets bouwen. Toch staan er bij sommigen oude trailers in het land, niet zo fraai maar biedt wel enigszins beschutting. (Iets anders op wielen mag mogelijk ook?)
De kruizen zie je hier ook. Dat mag geloof ik weer wel omdat er geen dak op zit (het dak wordt er wel is opgemaakt en geloof dat geen haan er naar kraait, maar goed, dit is polder dus geen woonwijk oid).
Verder zijn er knotwilgen geplant. Bomen planten mag vaak niet maar deze zijn te laat aangegeven en de knotwilg is beschermd dus mag niet meer worden weggehaald.. :D! Slim niet?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:37

Hoihoi

Mijn paarden lopen ook 24/7 buiten en ik zit ook op grond die met regen voor het grootste gedeelte bagger wordt. Ik heb van een (nu helaas nog geen zand)paddock langs de lange zijde van mijn weiland een pad aangelegd en de rest van de wei in 3-en verdeeld. Dit pad mogen ze van mij aan gort lopen net als een van de weitjes. De andere 2 weitjes ga ik in de lente pas weer gebruiken en dan kijk ik hoe mijn winterwei er aan toe is. Als dat ook aan gort is zaai ik het door en zo niet, nou da dan niet. Laat dat weitje ook de hele zomer bijkomen.

Betegelen en hooiruiven plaatsen heb ik geen idee van. Ik woon in Duitsland en hier zijn ze niet zo moeilijk. Als je enigszins de mogelijkheid hebt om een stukje te betegelen zou ik het wel doen, kunnen ze uit de modder gaan staan. Al is het bij mij zo dat de paardjes het pad helemaal aan gort lopen maar mijn wei ziet er nog goed en droog uit.

Schuilstal heb ik maar daar staan ze alleen in als ik met nieuw eten aankom :D
Je zou wel na kunnen gaan of je met windbreekgaas (ofzoiets, gebruiken ze voor koeienstallen geloof ik) een soort windscherm mag creeren.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:02

Hier staan ze zoveel mogelijk 24/7 buiten, tenzij het echt vreselijk regent en de bodem heel nat is, dan vinden ze het niet leuk meer.
Wij hebben 2,5 paard op 1/2 hectare en omdat het nu al een week bizar veel geregend is, is de wei helaas ook flink kapot gelopen. Dat geeft mij verder niet, want in de zomer hebben we een andere wei van 4 hectare.

Ik zou in jouw geval de wei splitsen: een deel zomerwei en een deel winterwei. In de zomer kan de kapotgelopen winterwei dan weer lekker bijkomen en in de zomer hebben ze dan ook nog genoeg om lekker te leven/eten.

Wij hebben een schuiltent in de wei staan (www.tackroom.nl), want mogen geen schuilstal bouwen helaas. Die zou je dan op de grens tussen zomer en winterwei kunnen plaatsen, zodat ze er altijd in kunnen. Wij hebben ook struiken (via landschapbeheer, krijg je vaak ook nog subsidie voor) geplaatst in de zuidoost hoek van de wei (dit voorjaar). Over een paar jaar hebben ze daar dus ook een mooie beschutting aan, helaas duurt dat dus wel even voor het groot genoeg gegroeid is.

Hier geen hooiruif, maar een groot hooinet (www.hooinet.nl) van 3 meter, tussen palen in opgehangen. Werkt geweldig.

Geen ervaring met weidepomp. In de zomerwei hebben we poelen uit laten graven aan de rand met de sloot. Zo hebben ze vers water en hebben we toch voldoende begroeiing langs de randen (2/3 moet begroeid blijven om goed water te houden, paarden vertrappen veel, dus daarom niet gekozen voor een poel in het midden van de wei, dan zou op gegeven moment toch alles vertrapt zijn)

Weidepalen op weidegrond lijkt me geen bebouwing, maar gewoon noodzakelijk. Alle dieren hebben omheining nodig.

De ingang van de wei hebben wij bestraat, maar die grenst aan ons erf. LIjkt me niet dat daar een probleem over gemaakt zal worden als je stukje zult betegelen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:37

Ik heb voor de waterput geen vergunning hoeven aan te vragen
Kleigrond is zeker in de winter snel blub, dan lijkt een hectare groot, maar als je gaat bijvoeren staan ze toch veelal op 1 plek.
Ik zou dit toch betegelen, al is het maar een paar m2

Stapelen van Kuilbalen als schuimogelijkheid zou ik niet doen, die van mij zouden het plastic eraf knagen.
Op zich, als ze uit de wind kunnen gaan staan, hebben ze al veel bescherming. Werken met dekens kan ook nog ( als ze nu niet gewend zouden zijn buiten te staan)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:52

zover als ik weet hoef je voor een verplaatsbare schuilhok geen vergunning te hebben omdat je hem zo op een andere plaats neer kunt zetten.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 16:54

Paarden staan momenteel onder outdoordekens buiten. De d-pony is gewend om 24/7 buiten te staan, maar staat sinds kort s'nachts op stal. En de gepensioeneerde ruin is enkel in de zomermaanden enkele jaren 24/7 buiten geweest, hem overweeg ik gewoon op een pensionstal te laten overwinteren :D

We willen een centrale voedertrog maken van hardhout (met 1 gedeelte voor ruwvoer, en 1 gedeelte voor het geven van eventueel krachtvoer) gelegen op een betegeld plateau van +- 8 bij 8 meter. Aan de zijkanten van het plateau de windschermen plaatsen tot ongeveer 1.80 hoogte. Zodat ze in ieder geval redelijk beschut kunnen staan en hun voer droog blijft.

Ik had eerlijkheidshalve niet verwacht dat 1 hec ook nog zo snel verrot getrapt zou worden.... Toch wel een puntje om even goed overna te denken. Ik ben echter niet zo'n fan van weideafzetting dmv linten (ik heb daar toch geen stroom op dit moment), beoband is dan volgens mij mijn enige veilige optie.....

Ik heb ook wel eens gehoord dat een carpoort (met openzijde) worden gedoogd? Klopt dit?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:05

Mijn paardens taan met regen veel buiten.Die gaan juis naar binnen als de zon volop schijnt. Een beetje beschutting is fijn maar imo geen mus

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:28

Wei wordt gewoon snel vertrapt als het zo ontzettend nat is, daar maakt de grootte dan niet zoveel meer voor uit helaas.

Ik heb hier lint en koord als afscheiding, eigenlijk nooit stroom erop. Beoband gaat snel kapot is ervaring van mijn man.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:50

beoband moet je ook iets van schrikdraadje bij doen, alleen beo band gaan ze ook doorheen

Carport mag ook niet, ook niet alleen een dak met alle kanten verder open, helaas
je kan het natuurlijk wel plaatsen in een hoek waar misschien al wat bomen staan en hopen dat niemand er iets van zegt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:53

kinel schreef:
zover als ik weet hoef je voor een verplaatsbare schuilhok geen vergunning te hebben omdat je hem zo op een andere plaats neer kunt zetten.

Klopt idd, zoalng er wielen onder zitten en je hem kunt verplaatsen is er niks aan de hand.

Een vergunning heb ik voor de weidepomp niet hoeven aan te vragen.

Fijn zeg, lekker de paardjes aan huis :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:57

Hoi,

ik heb mijn pony's ook 24/7 buiten voor het eerst dit jaar, ook ik zit op kleigrond en de eendjes zwemmen nu op mijn land hoor..
Ik mag ook niet bouwen maar heb een container neergezet waar ze in kunnen en waar ik dan ook een stukje heb voor hooiopslag.
Voor de container is een stukje bestraat waar ze nu lopen, ze komen nu helemaal niet op het gras...
Ik heb aan de container dakgoten hangen en 3 grote regentonnen en een flexibele slang aan de goot waardoor ik in verschillende tonnen water kan vullen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:00

Maar hoe verplaatsbaar is zo'n container dan? Denk niet dat je die zo maar even kunt verplaatsen (zeker niet met alle blubber nu :D )
Zul je toch een beste tractor voor moeten hebben lijkt me.

Ik vind het van gemeentes zo vreemd. Je paard moet beschutting hebben, zo'n lelijke container mag dan wel en een nette stal niet. {:)-:(

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:07

voor een kleine pomp voor grondwater heb je geen vergunning nodig. voor een hele grote wel.

maar aan een kleine pomp heb je genoeg hoor :j. ik kan er prima mijn wei en bak mee sproeien in de zomer.

in sommige natuurgebieden heb je wel weer een vergunning nodig voor een grondwaterpomp, dus wanneer je in een natuurgebied of waterwin gebied zit dan zul je eve moet informeren wat de regels zijn.

ik weet niet of het per provincie verschilt, maar hier een artikel waar wat regels in vermeld staan:
http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/article492040.ece

vooral omdat je op klei zit is het denk ik wel verstandig om een winterpaddock te maken. dit doormiddel van ophogen en/of verharden.

en zorg er inderdaad voor dat je paarden minimaal goed uit de wind kunnen staan. maar een creatieve oplossing zodat ze ook droog staan is het mooist.

er bestaan ook tenten, maar ik geloof dat die officieel ook niet vergunningsvrij zijn.
Laatst bijgewerkt door loulou op 13-12-11 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:09

Officieel mag iets met wielen ook niet als het daar langere tijd blijft staan, ik geloof dat je om de 3 dagen dat ding dan moet verplaatsen. Scheelt ook in welke gemeente je zit. De een is wat strenger dan de ander.

Dat van de regenpompen moet ik me even inv erdiepen aangezien we die ook willen (laten) aanleggen

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:18

Pinda_Dipje schreef:
Paarden staan momenteel onder outdoordekens buiten. De d-pony is gewend om 24/7 buiten te staan, maar staat sinds kort s'nachts op stal.

Uhm.... :o dit is niet helemaal waar....Moreno stond iedere dag buiten voor een paar uur,maar voor de rest stond hij op stal. Hij heeft dus geen winter buiten door gebracht.

Ik persoonlijk zou een schuilstal wel wenselijk vinden. Je zou bij de betreffende gemeente kunnen opvragen wat de mogelijkheden zijn? Er zijn zelfs al gemeentes die het hebben van schuil gelegenheid als verplichting hebben....
Ik zou het gewoon even navragen bij de gemeente? Ook betreft de water pomp? Dan weet je waar je aan toe bent en investeer je niet voor niks!
(wij hebben ooit een schuilstal voor een shet gebouwd,echt super mooi,maar buren maakten bezwaar en we konden hem afbreken....weg 300 euro!)
Succes!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:39

borderjay schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Paarden staan momenteel onder outdoordekens buiten. De d-pony is gewend om 24/7 buiten te staan, maar staat sinds kort s'nachts op stal.

Uhm.... :o dit is niet helemaal waar....Moreno stond iedere dag buiten voor een paar uur,maar voor de rest stond hij op stal. Hij heeft dus geen winter buiten door gebracht.

Ik persoonlijk zou een schuilstal wel wenselijk vinden. Je zou bij de betreffende gemeente kunnen opvragen wat de mogelijkheden zijn? Er zijn zelfs al gemeentes die het hebben van schuil gelegenheid als verplichting hebben....
Ik zou het gewoon even navragen bij de gemeente? Ook betreft de water pomp? Dan weet je waar je aan toe bent en investeer je niet voor niks!
(wij hebben ooit een schuilstal voor een shet gebouwd,echt super mooi,maar buren maakten bezwaar en we konden hem afbreken....weg 300 euro!)
Succes!

hoe kinderachtig van je buren :( vind dat altijd zielig als je dat doet.
iets verderop bij ons is een weiland ook zonder bouwvergunningen en die hebben een super mooie stal erneer gezet op wielen.
dit mag dus hoef je hem niet weg te halen :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 18:54

borderjay schreef:

Maar hij heeft hier wel een wintervacht gecreeërd en buiten gestaan tot -2 ;) Hij is al heel wat koude nachten prima doorgekomen dus ik verwacht bij hem totaal geen problemen, hij is tegenwoordig altijd nukkig als hij op stal moet staan en het allerliefst buiten te vinden _O-

Jammer dat zo'n carport niet mag, dat leek me nou best handig... Die weidepomp leg ik gewoon aan....

Ik ga deze week even knutselen met mijn schoonvader om te zien of we een schuilhut met overkapping kunnen maken van wilgentakken, aan de buitenzijde oogt het dan gewoon als een windkruis maar als je ervoor staat zie een lager gelegen dak. Beetje winddoek, wellicht wat afdekzeil... en dan testen in mijn achtertuin :D

Meer tips zijn zeker welkom :)

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:07

en een container? Die is in principe verplaatsbaar....
En hoe staat de eigenaar van het land er tegenover?Vindt die het goed als je iets plaatst?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 20:20

Het gaat er niet om wat de eigenaar van het land wil, die zal het immers een zorg zijn. Het gaat erom dat het van de gemeente gewoon echt niet mag, vandaar het zoeken naar een creatieve oplossing. Containers worden tegenwoordig ook niet meer echt gedoogd.... Helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:09

Eigenlijk kunnen ze alleen bij de betreffende gemeente met zekerheid zeggen wat wel en wat niet mag.

Er zijn in theorie wel landelijke regels dat je in het buitengebied gewoon NIKS mag plaatsen hoger dan ik dacht een meter (weidepalen ;) ) , maar in sommige gemeentes handhaven ze dat niet zo streng en zie je (als je geluk hebt) inderdaad dat iets op wielen wel gedoogd wordt.

Maar ga er maar even niet vanuit , dat dat mag is toch een beetje een broodje aap verhaal :=

Hier staat er ook een illegaal stalletje , hebben vorige huurders op goed geluk neergezet. Dat mag er ook niet staan , alleen handhaaft de gemeente hier (nog) niet zo streng , waardoor het er nu al ruim 3 jaar staat. Maar dat zegt nog niet dat het mag ;)

Ik heb hier ook boogtent van Tackroom staan , maar ook dat mag eigenlijk niet , het is immers hoger dan een meter.

Wil je paarden het hele jaar door op de wei houden dan vind ik dat je de morele verplichting hebt om die dieren ook in de winter een goed verblijf te bieden. Klei lopen ze echt binnen no-time aan gort en al zouden ze heel voorzichtig lopen de hele dag (doen ze niet :P ) dan nog glijden en glibberen ze je grasmat bij elke stap aan gort en lopen ze op een gegeven moment toch in de baggerblubber te plonzen en zuigen...dat is niks joh , zo armoedig en sneu :n

Ik zou het dus alleen doen als je een fatsoenlijke schuilgelegenheid kunt maken , een verharde uitloop waar je onbeperkt hooi kunt voeren , en nog een paddock met zand (minimaal de ruimte van een grote volte) zodat ze daar nog een beetje fatsoenlijk rond kunnen wandelen / rollen / dutten als de wei te nat is.

Als het dan beter weer is of het vriest waardoor de wei stevig genoeg is , kunnen ze tenminste op een fatsoenlijk beloopbaar land en geen kale slurrie.