Ik heb ruim een hectare weidegrond aangeboden gekregen nabij mijn huis.... Kortom ik kan voor de paarden de mogelijkheid gaan creeëren om ze natuurlijker te huisvesten, in mijn eigen woonomgeving. Heerlijk vooruitzicht dus, maar ik vind het nogal een avontuur en wil graag eerst goed weten waar ik aan begin....
Ik heb dus 10.000m2 grond voor het houden van 1 D-pony & 1 gepensioeneerde KWPN'er, wellicht dat daar ooit in de toekomst mijn andere paard ook nog bij komt. De oppervlakte in verhouding tot het aantal dieren mag mijn inziens dus geen probleem vormen.... Maar dan....
We leven op kleigrond, dus s'winters moet ik de paarden ervoor hoeden dat ze het land niet aan gort trappen en gaan verweiden. Echter hebben we het over 10.000m2 waardoor ik me haast niet voor kan stellen dat dit volledig wordt vertrapt door slechts 2 dieren?
Op de weidegrond mag niets gebouwd worden. Kortom ik zal creatief moeten zijn met het creëren van een schuilplaats, nu werd mij gisteren geopperd om een windkruis te slaan (een kruis gemaakt van wilgentakken) om de paarden in ieder geval te beschermen tegen wind en regen. Ze staan dan dus niet overdekt.... Is dit echter wel voldoende, ook in de wintermaanden?
Of zijn er alternatieven? tent? of stapelen van kuilbalen?
Is het toegestaan hooiruiven te plaatsen? Ofwel voedertroggen?
Is het toegestaan een stukje van de wei te betegelen? Of valt dit ook onder bebouwing?
Als ik weidepalen steek met 2 lagen bioband, valt dit dan onder bebouwing?
En dan als laatste: Is voor de aanleg van een weidepomp normaliter een vergunning vereist?
Lieve bokkers, help ons