Hoe groot is jouw schuilstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Hoe groot is jouw schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:29

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar heb niet zoiets specifieks gevonden.

Mijn pony staat dag en nacht buiten en heeft voor zichzelf een schuilstal van 4
Bij 3 meter. Het is net een d-ponytje.

Ik vraag me af hoe groot jullie schuilstallen zijn, en of er meerdere paarden 1 schuilstal hebben? Wat heb jullie als bodembedekking? Eten de paarden hooi/kuil vanuit de stal, drinken ze vanuit de stal?

Ik ben benieuwd naar deze vragen. Ik krijg namelijk een grote buitenstal voor mijn pony die dag en nacht buiten staat, dus 3 bij 4. Het was kleiner maar hij gebruikte deze amper. Misschien als het groter zou zijn dat hij er makkelijker in loopt, zodat hij ook uit de modder blijft! Ik wilde kuil in de stal leggen zodat hij daar gewoon 's nachts kan eten en wil daar ook zijn emmer water neerzetten.

Ben benieuwd hoe jullie het hebben ingedeeld met je paard(en) die dag en nacht buiten staan.

NiKip

Re: Hoe groot is jouw schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:32

Begrijp ik het nou verkeerd of staat je pony alleen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:33

Nee die staat niet alleen, die heeft een stal voor zichzelf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:35

3 bij 3 en daar ligt stro in. 2 pony's maken er gebruik van :) (maar er zit nog een afdak op van een meter breed en 6 meter lang, over de lengte van de stal dus. De andere stal gebruiken wij als opslag)
Dus bij heel slecht weer staat er 1 in die stal en de ander direct ervoor.
Er staat ook een speciekuip in met water (daar is het iets warmer en windstil, dus bevriest het minder snel) Hooi hang onder het afdak :)

Rondom de stal is het helemaal betegeld. Dus ze kunnen overal droog en uit de wind staan. Daarnaast nog een stukje wei, dat wel blubberig is.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:38

Schuilstal is 7 bij 4, met ook nog een flinke overkapping d'r voor, buiten heb ik een gedeelte stalmatten liggen en dit gaat over in een paddock en een pad naar de weilanden. Stal was eerst alleen voor ons paard, de twee pony's hadden een eigen stal, maar inmiddels maken ze er met z'n drietjes gebruik van, erg praktisch.
Er is een automatische drinkbak. Voeren doe ik wel nog in twee stallen, alleen het ruwvoer krijgen ze 's nachts in de inloopstal/overkapping. Met slecht weer ('s nachts), sluit ik het pad naar de weilanden af.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 23:20

Ik wilde inderdaad het water ook binnen zetten zodat het minder koud wordt en als hij binnen hooi aan het eten is, hij direct kan drinken. Er is ook een automatische maar dat is enkele meters verder op het zand, wat nu blub is, dus dan hoeft hij daar niet doorheen. De stal is bij mij aan 2 kanten open. Ik dacht eraan om aan 1 kant 2 lange balken te bevestigen en aan de andere kant een lang touw te spannen zodat ik hem daarin kan 'opsluiten' met echt extreem slecht weer zoals onweer en zware regen.. Dit kan toch wel?

En wat doen jullie met extreem slecht weer? Hebben jullie de mogelijkheid ze in de schuilstal te laten staan? Bij gewoon normale regen staat die van mij gewoon buiten. Hij heeft ook een goede waterdichte deken wat natuurlijk ook al scheelt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:57

Onze 2 shetlanders hebben een schuilstal van ik dacht 6 meter lang en een 3 meter breed. Maar bij ons is er zeg maar een gangetje dus het is niet de volledige oppervlakte waar ze gebruik van kunnen maken. Het naast gelegen gedeelte ligt bij ons hooi en zitten de kippen. Wij kunnen de schuilstal niet afsluiten, als het echt zou moeten als er eentje ziek zou worden en binnen moet blijven dan vinden we daar vast wel heel snel iets op en is niet lastig om een soort van deur te maken.
Ik zal eens even kijken of ik een foto kan vinden. Het is de bedoeling om er in de toekomst nog wat uitgebreider te maken en ook afdak aan de voorkant te maken. Verder is bij ons de ondergrond gewoon hout. En hangt de liksteen voor ze binnen net om het hoekje. Eerder gaf ik ze wel hooi binnen maar dit gebruikte ze naar mijn idee te veel als ondergrond en dan aten ze het niet meer.

Let vooral niet op de shet met een grasbuik en een enorme wintervacht die wat raar op de foto staat.
http://i40.tinypic.com/acvccw.jpg

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 00:00

Haha lief shetje! Zie er wel goed uit zeg, genoeg ruimte voor die 2 kleine frummeltjes

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:26

Wij hebben een schuilstal van 6 x 3 ongeveer, deur staat altijd open, ze kunnen er zo in en uit. De alfamerrie staat er met extreem weer (zoals nu) wel in maar de andere staat er buiten voor. Ze hebben water en kuil binnen en buiten. Ik ben dagelijks veel thuis en kan ze zien vanuit de keuken en ze staan het aller/allerliefste in de wei, hoe blubberig, koud en of nat t ook is ...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 00:31

PLK schreef:
Wij hebben een schuilstal van 6 x 3 ongeveer, deur staat altijd open, ze kunnen er zo in en uit. De alfamerrie staat er met extreem weer (zoals nu) wel in maar de andere staat er buiten voor. Ze hebben water en kuil binnen en buiten. Ik ben dagelijks veel thuis en kan ze zien vanuit de keuken en ze staan het aller/allerliefste in de wei, hoe blubberig, koud en of nat t ook is ...

Ja gekke dingen zijn het........

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:40

Miin paardjes hebben een tent van 5x3 waar ze kunnen schuilen. Ik heb de zijkanten en achterkant dicht. Dus 1 kant open. Er lift voor de helft stenen in en helft zand. Voor de tent is ook een stuk betegeld. Ik leg het hooi in de tent. En ze kunnen zelf altijd kiezen of ze buiten of ' binnen' willen staan. Met extreme regen of kou ze je ze meer gebruik maken van de tent.

Wel raad ik je aan een maatje bij je pony te zetten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 00:41

Ik heb al gezegd, mijn pony staat niet alleen... Die stal is gewoon van hem.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:47

Mijne hebben een stal van ik denk 10 bij 7 ongv. misschien zelfs nog meer. Maar ze maken er ook amper gebruik van hoor, dus 't ligt écht niet aan de grote van de stal.

Waarom zou je er kuil in leggen en water? Als hij er niet in wíl staan, dan is dat toch prima? Paarden hoeven ook niet in een stal, dat heel veel mensen ze er in stoppen, dát is een heel ander verhaal, die schuilstal die zetten we er eigenlijk meer neer voor ons eigen gevoel dan voor de paarden zelf, die maken er namelijk amper tot geen gebruik van. De mijne staan zelfs gewoon doodleuk nog buiten als 't stortregent.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 00:48

Omdat als ik het buiten leg en het is slecht weer, het kuil natregent? Dan eet hij het niet meer op en dat vind ik best zonde

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:49

Dan zal bij de stal ook moeten delen :) miss is dat ook de reden dat bij de kleinere stal niet ingaat? Miss is vin onderdanig en wordt hij weggejaagd. In dat geval gaat een wat grotere stal niet helpen denk ik.. Wat het opsluiten en modder betreft. Miss kunnen julie een stukje betegelen voor de stal. Dan kun je dat eventueel afzetten met noodweer. Staat pony niet in de blubber, maar ook niet opgesloten zeg maar.. Je kunt via marktplaats gratis tegels regelen als je goed zoekt :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:50

xxMaxx schreef:
Omdat als ik het buiten leg en het is slecht weer, het kuil natregent? Dan eet hij het niet meer op en dat vind ik best zonde

ah ik dacht dat je dat er in wou leggen omdat je wou dat je pony meer in de stal staat :j

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:51

Sorry voor de typfouten telefoon typt niet handig, of snel..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 01:02

mirka1994 schreef:
Dan zal bij de stal ook moeten delen :) miss is dat ook de reden dat bij de kleinere stal niet ingaat? Miss is vin onderdanig en wordt hij weggejaagd. In dat geval gaat een wat grotere stal niet helpen denk ik.. Wat het opsluiten en modder betreft. Miss kunnen julie een stukje betegelen voor de stal. Dan kun je dat eventueel afzetten met noodweer. Staat pony niet in de blubber, maar ook niet opgesloten zeg maar.. Je kunt via marktplaats gratis tegels regelen als je goed zoekt :)

Hij staat niet alleen, maar er staat geen paard bij hem, die staat recht naast hem. Op een ander stuk. Ze kunnen elkaar aanraken, horen en zien voor zover ze dat kunnen in het donker!
Ikzelf denk dat de ingang van de stal te smal is voor hem. De achterkant is groter, maar meneer loopt erin en draait meteen waardoor hij is een stuk van 1,50 draait en ik neem aan dat hij dat niet plezierig vind. Daarom wil ik een groot vierkant waar hij vrij is overal te bewegen. Ik wil het gewoon uitproberen. Gebruikt hij het nog zelden, dan is het jammer, zijn keus!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 01:09

Ik heb gemerkt dat de grootte van de stal niet zoveel uitmaakt. Maar dat ze er aan alle kanten in kunnen wel. Wij hebben 8 pony's dag en nacht buiten. Ze hebben drie schuilstallen. Eentje is bushokmodel, daar staan ze eigenlijk nooit in. Dan eentje dat is een huisjemodel, maar dan aan twee kanten open, ze kunnen er dus doorheen lopen, daar zit ook nog een afdakje aan vast en in die stal stonden ze bijna altijd, helaas was die te klein voor alle pony's.Nu hebben we nog een carportmodel gebouwd. Dus alleen een afdak op palen van 6m bij 8m, in het midden hebben we over de hele lengte een soort voergang gemaakt en hier staan ze nu altijd.Als het regent, waait of wat dan ook. Ze staan er heel erg graag. Het gaat hier wel om shetten.
Zo dus, we hebben wel inmiddels rechts een stukje dicht, nog voor de stevigheid.
Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 01:11

Wow ziet er goed uit zeg!!!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:13

En hij staat nog na de storm van vannacht.Ik denk dus dat je bij jouw stal een extra in/uitgang moet maken.Een paard is een vlucht/prooidier en voelt zich opgesloten niet zo veilig. Mijn ervaring is dat ze veel sneller gaan schuilen als ze er aan meerdere kanten uitkunnen. En zo ligt ons voer in elk geval droog.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:49

Gave constructie haboshof! Jeetje!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:00

wij hebben een inloopstal van geloof 7 bij 3,en word gebruikt door 2 paarden 2pony's en 2 veulens(1pony veulen/1 paarden veulen).ze gebruiken de stal vaak bij ons met vies weer/dus wind regen hagel.staan er ook vaak samen in.ik voer ze niet binnen omdat ze dan alleen nog maar in de stal hangen,en ik het lopen wil bevorderen.ze hebben 2 palleteboxen van 1 bij 1,20m waar ik ze onbeperkt voordroog in geef(ze kunnen dus zoveel eten als ze willen),ook het water staat op weer een andere plek buiten om ze in beweging te houden,als het echt vriest zet ik wel een bak in de stal waar ik dan mest onder doe en er om heen,zo bevriest deze niet snel.maar ik heb ook een pony die het ijs kapot slaat met zijn voet.in de stal heb ik geen bodem bedekking.ik ga kijken als het echt vies word(omdat ik dit jaar voor het eerst zonder delkens ga doen)dat ik misschien zaagsel met stro er over doe klein laagje.maar dat is nog niet zeker.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:11

Ik heb gewoon standaart buitenstallen die ik als schuilstal gebruik. Twee stallen van 3x3 voor 2 shetten en een welsh. Hier liggen rubberen matten in met strokorrels, zodat ze ten alle tijden een droog plekje hebben.

Gave contructie habohof, zou het zelf alleen wel betegeld willen hebben.

Overigens is het gewoon gewenning. Die van mij durfde de stal eerst ook niet in, maar toen ik daar een tijd het hooi neer legde vonden ze het prima. Nu staan ze er in zodra het weer slecht is (vooral als het hard waait en regent, of als het juist heel heet is.) Hooi voer ik met goed weer buiten aan het hek, nu het zo nat is in het weiland voer ik het voor de stal onder het afdak in hooinetten.
Afbeelding
Normaal hangen de hooinetten dus aan de stal als de wei heel nat is of als het echt slecht weer is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:07

Ziet er ook goed uit capopjepop. Mijn pony staat idd nog niet lang op die stal, dus het zal voor hem ook wel wennen zijn. Als het af is, zal ik ook een foto maken!