wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:14

ik open dit topic naar aanleiding van dit topic.
[VSW] Tarieven verzorgster/bijrijdster

Het valt mij op dat de meningen heel erg verdeelt zijn.
Mensen zijn wel bereid rond de 20 euro te betalen op een manege voor 1 les.
Maar niet bereid om bijv 50 euro pm te betalen voor 3 dagen in de week aan een bijrijpaard.

Vanwaar deze gedachte ?

julio111

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:16

Ik denk, omdat je op de manege les krijgt op een ervaren pony/paard en bij een bijrijdpaard moet je het zelf maar uitzoeken :)

Mastrootje

waarschijnlijk door het verhaal dat je de eigenaar helpt door beweging te geven, je dan geen les heb en in bepaalde gevallen dan ook nog is uit moet mesten en/of het voer klaar moet zetten :roll: Zoveel moeite, dat hoef je op een manege niet te doen ;)

Heleennn

nou, volgens mij leer je zelfs meer van een bijrijdpaard dan in de les. (verzorging,eventuele problemen die je moet oplossen,het rijden...) Dus ik zou niet weten waar de gedachte vandaan komt... Misschien zijn ze bang dat ze er dan voor een bepaalde periode "aan vast hangen" ? Ik zou het niet weten...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:19

Millanka schreef:
waarschijnlijk door het verhaal dat je de eigenaar helpt door beweging te geven, je dan geen les heb en in bepaalde gevallen dan ook nog is uit moet mesten en/of het voer klaar moet zetten :roll: Zoveel moeite, dat hoef je op een manege niet te doen ;)

Maar in een aantal gevallen is het ook zo dat de eigenaar van het paard de verzorger juist helpt door zijn/haar paard beschikbaar te stellen, zodat de verzorger juist meer kan leren dan alleen op een manege bijvoorbeeld.

Vind het altijd erg krom dat zoveel mensen denken dat alleen de eigenaar van het paard baat heeft bij een bijrijder, en dat de bijrijder dus eigenlijk maar een engeltje is en zich op moet offeren omdat niemand anders het kan?

Hilde_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:19

Helemaal eens met jou, moyra, als ik de kans zou krijgen om een bijrijdpaard te hebben voor 100 euro per maand dan zou ik hem gelijk doen. Want in vergelijking met wat een eigen paard kost, is het niks. Maar misschien komt het doordat je voor die 20 euro echt een heel uur les hebt en voor die 50 euro zou je dan geen les hebben!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:21

Je helpt degene met een eigen paard omdat blijkbaar de eigenaar niet kan / wil en degene dus een dienst bewijst..
Ik zou er absoluut geen cent voor vragen ik zou eerder degene die mij uit de brand helpt juist betalen en haar dankbaar zijn omdat ze mijn paard wilt doen..

Dat zijn nu eenmaal de consequenties van een eigen paard hebben, als je er geen geld voor hebt of geen tijd dan moet je niet aan een eigen paard beginnen..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:21

Millanka: Hoort erbij, toch? Anders moet je geen paard verzorgen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:23

Elco schreef:
Dat zijn nu eenmaal de consequenties van een eigen paard hebben, als je er geen geld voor hebt of geen tijd dan moet je niet aan een eigen paard beginnen..

Lekker makkelijk gezegt maar iedereen komt in een periode in zijn leven dat de tijd wat minder goed uitkomt.

Heleenn @ Nee maar sommige zien het echt als een last :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:23

Goede vraag moyra.

Waarschijnlijk door wat Millanka zegt. Het idee dat je de eigenaar helpt voor wat voor rede dan ook.
Alleen wordt er wel vergeten dat er ook spullen slijten door gebruik, zoals hoofdstel, zadel, poets spullen, hoefijzers.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:24

Hilde_Elisa schreef:
Helemaal eens met jou, moyra, als ik de kans zou krijgen om een bijrijdpaard te hebben voor 100 euro per maand dan zou ik hem gelijk doen. Want in vergelijking met wat een eigen paard kost, is het niks. Maar misschien komt het doordat je voor die 20 euro echt een heel uur les hebt en voor die 50 euro zou je dan geen les hebben!

Dit ligt totaal aan de huisvesting en faciliteiten/mogenlijkheden.
Wij hebben er 3 aan huis, kosten bij elkaar misschien 100 euro de maand ja, maar nooit p/p :n

Ik denk ook omdat je dan geen les hebt.
Nu is IMO de gemiddelde manege wel iets goedkopen dan 20 euro per uur (hier in de buurt, dan).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:25

Principieel: ik ga niet betalen om iemand anders te helpen met zijn paard. Het is een win-winsituatie; ik vind het leuk om te verzorgen en te rijden, de eigenaar is geholpen omdat ik voor zijn dier zorg. Streept elkaar mooi af, vind ik :)

Ik zou zelf nooit geld aan een bijrijder durven vragen. Ik heb een paard gekocht, dus ik moet er ook de verantwoordelijkheid voor nemen.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:27

€20,- per les?
€50,- per maand voor een leasepony?
Bij ons betaal je €7,50 voor een uur...
Er is de buurt iemand die leasepony's aanbied, maar daar betaal je iets van €150,- per maand en dan mag je 3 dagen in de week rijden.

Als mij een leasepony van €50,- in de maand werd aangeboden dan zou ik dat denk ik graag doen!

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:29

Er zijn natuurlijk ook erg "luie" ruiters die genieten van de "luxe" dat je je paard niet hoeft te poetsen, niet hoeft te zadelen, niet hoeft te mesten etc etc. De nepperds zeg maar. Degene die paarden echt leuk vindn genieten juist va deze klusjes, maar goed. Ieder zijn ding. En als je vandeze luxe houdt, dan ben je waarschijnlijk bereidt daar wel voor te betalen. Alhoewel ik vind dat je meer leert als je een bijrijdbaard met niveau hebt. Een vriendin van mij rijdt 3 keer in de week op een 16 jarige ruin die recent nog ZZ-Licht heeft gestart. Zij betaald een flink bedrag per maand en krijgt daarvan 1 keer in de week les. En nu wil ik niet alle manegeruiters over een kam scheren. Natuurlijk snap ik dat er niet overal bijrijdpaarden voor het oprpen liggen.

Ik vind het onzin om te denken dat je niet hoort te betalen voor een bijrijdpaard. Het verschilt gewoonweg per situatie. Ben jij een ervaren ruiter en heb je meeder paarden op Z niveau uitgebracht en maak je nu een paard van imand anders zadelmak en rij je die even in ee paar maanden naar het Z, allicht dat je dan geen geld ga betalen maar dat je daar geld voor krijgt.

Dus dit isper situatie verschilend.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:30

Maar net of iedere eigenaar alleen maar een verzorger/brijrijder neemt omdat hij zelf geen tijd of geld heeft. Er zijn ook zat mensen die wel tijd en geld hebben om hun dier te onderhouden, maar een ander ook dat plezier willen bieden. Dan vind ik het niet meer dan redelijk dat diegene ook een klein bedrag meebetaald. Waarom zou alleen de eigenaar de lasten mogen dragen en de bijrijder de lusten?

Overigens betaalt mijn bijrijdstertje niks, dat wil ik zelf niet. Vind het zelf prachtig om te zien hoe ze samen met de pony leert en hoeveel plezier ze er van heeft. Maar ik snap heel goed dat andere mensen wel een bijdrage vragen. Er gaat toch wel tijd inzitten.

Hilde_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:31

in dat geval, sorry XJolijn. Een vriendin van mijn moeder heeft haar paard bij een stalling staan en is er 300 per maand mee kwijt, andere vriendin is er 250 per maand mee kwijt, dus, maar natuurlijk geldt dat niet voor iedereen :+

In het eerste bericht had moyra het over 20 euro, dus ik dacht ik neem dat over.
bij onze manege/stal kost een losse les voor senioren ook serieus 20 euro, maar dan zou je ook een kwartaalkaart/maandkaart/10 rittenkaart of iets dergelijks kunnen nemen!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:34

Hilde_Elisa schreef:
in dat geval, sorry XJolijn. Een vriendin van mijn moeder heeft haar paard bij een stalling staan en is er 300 per maand mee kwijt, andere vriendin is er 250 per maand mee kwijt, dus, maar natuurlijk geldt dat niet voor iedereen :+

In het eerste bericht had moyra het over 20 euro, dus ik dacht ik neem dat over.
bij onze manege/stal kost een losse les voor senioren ook serieus 20 euro, maar dan zou je ook een kwartaalkaart/maandkaart/10 rittenkaart of iets dergelijks kunnen nemen!

Haha, het geeft niet hoor. Op een stalling (met binnenbak) en alle luxe van dien moet je ook gewoon betalen :j En dan zit je al snel rond die bedragen :j

Hier kost een les voor jeugd rond de €12,- tot €18,- ongeveer, voor volwassenen zal dit rond de €14,- tot de €19,- liggen, maar die 20 euro is wel bij een vrij grote manege. Op kleinere manege's/grote stallen hier in de buurt betaal je dat niet :n

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:35

Ik benoem even het bedrag van 50 euro omdat ik dat vraag voor 3 dagen pw.
En ik heb een bijrijder hoor :P

Hier was een manege die voor een groepsles 16 euro per uur vroeg maar in een groepsles zijn er altijd bepaalde personen die meer aandacht krijgen als een ander.

In dat geval zou ik kiezen om een bijrijpaard te zoeken en eventueel les erbij te nemen.
Persoonlijk (ik praat natuurlijk als eigenaar) zou een verzorg/bijrijpaard toch veel meer fun op brengen ?
En ja dan moet je de stal mesten die 10 minuten werk ?
En oh het kuil moet ook klaar gezet worden maar als je daarintegen de hele dag met het diertje in de weer kunt zijn ?

In mijn geval krijg je dus dat je een binnenbak hebt van 20-40m.
Een hele grote buitenbak longeerbakken poetsplaatsen je mag(hoeft niet) het paard wassen en dergelijke.
Gezellige sfeer.
Het enige wat ik van jou verwacht is een box mesten en kuil klaar zetten de rest mag je helemaal zelf invullen en dat voor 3 dagen in de week voor 50 euro pm.

Hilde_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:39

@xJolijn Bij ons kost een les voor de jeugd 17,50! Best wel duur! Maar 5 proeflessen kosten 90 euro! Ik snap ook eigenlijk niet heel erg waar je een losse les voor nodig hebt, want dan kan je ook een kwartaalkaart nemen voor 155 euro (vooor de jeugd!).

Ik zou overigens wel bereid zijn om een bedrag van rond de 100 euro te betalen als ik 3 keer per week op een paard van iemand zou mogen rijden!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:40

Op een manege heb je te maken met een bedrijf wat winst moet maken, wat niet te vergelijken is is met een particulier bijrijdpaard.. :n

Slechte vergelijking..

Hilde_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:42

moyra schreef:
In dat geval zou ik kiezen om een bijrijpaard te zoeken en eventueel les erbij te nemen.
Persoonlijk (ik praat natuurlijk als eigenaar) zou een verzorg/bijrijpaard toch veel meer fun op brengen ?
En ja dan moet je de stal mesten die 10 minuten werk ?
En oh het kuil moet ook klaar gezet worden maar als je daarintegen de hele dag met het diertje in de weer kunt zijn ?

Helemaal mee eens! Alleen ik denk wel dat de eigenaar van een verzorg/bijrijdpaard het fijn vind als er iemand met minstens wel een beetje ervaring op zit. Dus daardoor zit ik voorlopig nog wel even op de manege :+ Niet dat dat erg is hoor! Vind ik erg gezellig ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:43

_Nancy schreef:
Op een manege heb je te maken met een bedrijf wat winst moet maken, wat niet te vergelijken is is met een particulier bijrijdpaard.. :n

Slechte vergelijking..

Wat maakt dat uit dan? De eigenaar heeft toch ook kosten die hij moet betalen? Waarom mogen bijrijders enkel de lusten en niet de lasten? Veelal mogen ze voor enkele dagen het dier als hun eigen beschouwen. Ze gebruiken de spullen van de eigenaar, de accommodatie. Als er iets met het paard gebeurd is dat ook voor de eigenaar. Dus mijn inziens vind ik het schappelijk dat de bijrijder dan ook een stukje kosten op zich neemt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:46

Moet jij als eigenaar winst maken met je bijrijders??
Nee, maneges moeten daar van rondkomen.

Het is niet alleen de lusten! Zij nemen een hele taak van de eigenaar over, omdat zij het geld of de tijd niet heeft. Want waarom zou je anders een bijrijder nemen die perse moet betalen als je het gewoon beide hebt?

Je moet geen paard nemen als je het niet kan betalen, of alleen maar rond kan komen als je een betalende bijrijder hebt, dan heb je de zaakjes slecht geregeld. :n

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:46

_Nancy schreef:

Slechte vergelijking..

Wat kost een manege paard in onderhoudt meer als dat van mij dan ?

Denk je uberhoudt dat eigenaren winst maken op een bijrijder :')

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:47

moyra schreef:
Wat kost een manege paard in onderhoudt meer als dat van mij dan ?

Denk je uberhoudt dat eigenaren winst maken op een bijrijder :')

Wat denk je nou dat ik zeg!?
Lees even goed wil je :j

Een manege hoeft niet alleen de onderhoud te betalen, maar moet ook winst maken om zelf rond te kunnen komen.
Als goede eigenaar heb jij gewoon het geld om dat paard te kunnen onderhouden.