Klopt mijn kostenplaatje een beetje??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

Klopt mijn kostenplaatje een beetje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:34

Hallo,

aangezien ik mogelijkheid krijg om paard aan huis te stallen ben ik al heelwat uurtjes aan het rekenen geslagen. En omdat paarden niet alleen horen te staan wil ik een paard of 3 in pension nemen. Ik bezit over 11.000 vierkante meter grond en wij hebben klei hier in de regio dus zodra het regent in de winter kunnen ze niet meer het land op. Dus in de zomer zoveel mogelijk naar buiten en in de wonter beschik ik over een ruime paddock en wil ik hooi bijgaan geven in een slowfeeder. Voor gebruikersgemak wil ik gebruik gaan maken van kleine balen stro en hooi.

Rekenen jullie even mee? In de winter.

Stro: 3,50 euro per baaltje (18/22 kilo). Zo'n 5 balen per week per paard. Is dus 80 euro aan stro in de maand.
Hooi: 25 euro per baal van 100 kg. 10 kg hooi per paad per dag is dus 75 euro aan hooi per maand.
Brok: 2 kilo per dag is 60 kilo in de maand (havens) is 20 euro per maand.

Dus in de winter maand ben ik 175 euro per paard kwijt aan alleen hooi, stro en brok!! En dan nog niet het water/electriciteit en mestafvoer meegenomen.

In de zomer zal het natuurlijk een stuk minder zijn. Misschien 3 balen stro in de maand mochten ze met slecht weer binnen staan en eventueel wat hooi bijvoeren en gewoon de brok. Dan kom ik op plus minus 50 euro in de maand.

Wat vinden jullie??

050206051012

Re: Klopt mijn kostenplaatje een beetje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:36

Ik zou alles groot inkopen, zoals je hooi en stro.
Als je grote balen stro gebruikt, dan ben je de helft minder kwijt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:38

De kosten kunnen wel redelijk kloppen.

Maar heb je rekeninggehouden met wat ze allemaal slopen, je mestafvoer en opslag van mest, ect
maar 11.000 en 3 paarden dag en nacht ophouden hoe wil je dat gaan passen zodat je in de zomer niet tot weinig hooi hoeft bij te voeren.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:39

ik vind 5 balen stro per paard per week wel een hoop!! Ik gebruik 1,5 baal zaagsel of nog geen 2 balen stro.....

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:40

Denk ook aan Hoefsmit, en evt onkosten van een DA, inenting, wormenkuur, tandarts.

Heerlijk dat je paarden bij huis kan houden! Veel succes

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:42

Balen in het groot kopen is echt goedkoper.
5 balen vind ik goed gerekend, ik was gemiddeld 4 balen per week kwijt in de winter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:49

ik denk wel dat je in de winter als ze het grootste deel van de dag op stal staan 5 kleine baaltjes stro zal verbruiken...

ik kan je ook alleen maar aanraden om grote hooi en stro in te kopen, dit is minder arbeidsintensief om binnen te doen, waardoor de kostprijs ook gedrukt wordt...
wij betaalden 40 euro voor een baal hooi van +/- 350 kg
en nu 60 euro voor een pak stro van +/- 350 kg enkele maanden terug nog 40 euro voor een pak van +/- 280kg en je doet ongeveer een maand met zo'n pak als ze alleen gedurende de nach top stal staan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:50

momo_lover schreef:
De kosten kunnen wel redelijk kloppen.

Maar heb je rekeninggehouden met wat ze allemaal slopen, je mestafvoer en opslag van mest, ect
maar 11.000 en 3 paarden dag en nacht ophouden hoe wil je dat gaan passen zodat je in de zomer niet tot weinig hooi hoeft bij te voeren.

Hier moet je vooral rekening mee houden. Het is een mooie ruimte om 4 paarden op te zetten zodat ze lekker kunnen bewegen en je ook nog eens kan verweiden, maar er langer dan een aantal weken van voeren zie ik niet gebeuren hoor...
Daarnaast heb je ook kosten aan weide-onderhoud (mesten, doorzaaien, uitmaaien die zeker als je het niet zelf kan ook best op kunnen lopen)

Verder zou ik kijken of het rendabel is om een deel van het land eerst zelf te hooien voordat je de paarden erop zet, dat kan ontzettend schelen in kosten (mits je niet alles uit hoeft te besteden dan). Ik haal van ongeveer een hectare land (2x hooien) met gemak hooi voor 2 of 3 paarden voor een vol jaar. En dat gaat dan nog om paarden die altijd 's nachts binnen staan en dus het hele jaar door hooi krijgen.

Bedenk ook goed wat je wil met de pensionpaarden. Bied je volledige verzorging en wil je er op die manier wat aan overhouden, of verwacht je dat mensen zelf ook meehelpen en ga je stalling bieden tegen kostprijs? En komt er een rijbaan bij? Degene die het niet erg vinden dat de paarden in de winter veel binnen staan, zijn vaak mensen die toch veel rijden...Kan en wil je een goede, wintervaste buitenbaan realiseren?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:53

Ik vind dat je krap rekent met de hooi en stro prijzen, het zal per regio verschillen, maar hier is een kleine baal stro bijna 2x zo duur. Ik weet niet hoe je opslag is/wordt, maar anders zou ik grote balen stro inkopen, die zijn naar verhouding goedkoper en makkelijker te vinden dan kleine baaltjes.

Vergeet je water zeker niet! Een m3 water kost niet veel, maar een paard drinkt per dag al zo'n 40 liter, 5 paarden is dus al 200 liter op een dag. Dat loopt dus aardig op per maand/ jaar. Daarbij zal er af en toe een paard gewassen worden of wat anders zijn waar water voor nodig is.
Het is dan verstandig om iig een aparte watermeter ertussen te zetten, anders betaal je je scheel aan belasting (lozing op riool is gebaseerd op je waterverbruik).

Elektra heb ik eerlijk gezegd geen idee van hoe hoog die kosten zullen uitpakken. Als je verlichting hebt bij een bak, dan zal het best op kunnen lopen op het moment dat het elke dag aan staat. Ook 's avonds zul je in de stal verlichting aan hebben, maar dat is niet zo bijzonder veel denk ik?

Kun je de mest ook over je eigen land uitrijden (of een gedeelte)? Dat scheelt weer. Anders zoveel mogelijk laten composteren, al heb je met stro heel snel een grote berg, omdat het niet zo snel composteert.

Hoe ga je de paarden stallen? Knutsel je zelf iets in elkaar of schaf je nieuwe stallen aan? De aanschaf van stallen is niet mis, dus ik zou die prijs zeker verrekenen in je stalgeld. Bedenk ook dat evt. pensionklanten kunnen afknappen op een zelf geknutseld iets, ivm stevigheid/veiligheid etc.

Komt er een bak? En de paddock waar je het over hebt, is die al aangelegd? De aanleg van dit soort dingen zijn ook behoorlijk prijzig. Het scheelt al een hoop als je veel zelf kunt doen, maar alleen zand is al een flinke kostenpost. Anderszijds is de aanleg van een goede bodem in je bak essentieel om pensionklanten te krijgen en uiteindelijk wel de investering waard.

En hoe biedt je de stalling aan, ga jij alles doen (voeren / mesten / binnen- en buiten zetten) of moet iedereen dat zelf regelen? Iets om ook rekening mee te houden in je kostenplaatje. Als je het zelf doet, kun je makkelijker de hoeveelheden die je verbruikt bepalen, wat uiteindelijk kosten kan besparen.

Wat voor jezelf misschien wel prettig is (evenals voor je pensionklanten) is een toilet. Voor je klanten fijn dat ze kunnen als ze moeten, voor jou fijn dat je niet allemaal volk binnen in je huis haalt. Het is maar net hoeveel bezwaar je daar tegen hebt natuurlijk.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:54

Uiteraard realiseer ik me dat dit niet alleen de kosten zijn hoefsmid ed, ben niet helemaal een leek ;-) en zoas ik al vermeld heb ik hier nieteens de kosten van water/electriciteit en mest meegerekend.

En zoals ik in mijn berekening al mee neem worden ze in de zomer bijgevoerd met hooi en brok vandaar die 50 euro.

Grote balen vind ik geen optie, hoe verplaats ik 350 kg? Kleine baaltjes kunnen we zelf laden en lossen dus die hoeven niet gebracht worden en hoeven ook niet op de plaats gezet te worden.

Petitparis: hoe doe jij dat dan met het gewicht va die balen? heb je een hefttruck?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:55

Je kunt ook van die dikke rubber matten op de grond in de stal leggen en zorgen dat urine weg kan lopen naar een putje buiten/onder de stal. Zo kun je af met een stuk minder stro. Want die matte houden warmte vast en hebben een aardige demping.
Wij hebben op stal de laatste keer stro in moeten kopen voor 5 euro per klein baaltje. Dus zorg wel dat je genoeg opslagplek hebt, zodat je op de goedkope momenten stro kunt halen, anders red je het niet met die prijs.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:58

anonymous1 schreef:
Uiteraard realiseer ik me dat dit niet alleen de kosten zijn hoefsmid ed, ben niet helemaal een leek ;-) en zoas ik al vermeld heb ik hier nieteens de kosten van water/electriciteit en mest meegerekend.

En zoals ik in mijn berekening al mee neem worden ze in de zomer bijgevoerd met hooi en brok vandaar die 50 euro.

Grote balen vind ik geen optie, hoe verplaats ik 350 kg? Kleine baaltjes kunnen we zelf laden en lossen dus die hoeven niet gebracht worden en hoeven ook niet op de plaats gezet te worden.

Petitparis: hoe doe jij dat dan met het gewicht va die balen? heb je een hefttruck?

Kleine baaltjes zijn leuk, maar wel steeds minder makkelijk te verkrijgen (hier in de omgeving tenminste wel)
Je moet dan, zeker voor 4 paarden, echt op zoek naar een vast adres waar je ieder jaar ruim voldoende kan halen anders kom je voor verrassingen te staan ben ik bang.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:01

Jibbel schreef:
Kun je de mest ook over je eigen land uitrijden (of een gedeelte)? Dat scheelt weer. Anders zoveel mogelijk laten composteren, al heb je met stro heel snel een grote berg, omdat het niet zo snel composteert.

Daar zeg je ook wat ja... qua dat zorgt vlas als bodembedekker voor minder mest dat je hoeft af te voeren, zeker icm rubberen matten.

TS: grote balen stro worden meestal met een tractor verplaatst.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:02

als je de ruimte hebt om de balen met machines droog binnen te zetten, is grote balen wel erg fijn. Een goede kapschuur/open front schuur voldoet prima als je stro op pallets zet zodat het van de grond staat (ivm optrekkend vocht/schimmel) Zelfde met balen ruwvoer.
Wij hebben grote ronde balen en die zijn met 2 man te kantelen en te rollen. Wij laten ze stapelen na het oogsten, en halen dan wanneer nodig weer 1 naar de stal (evt. van de stapel trekken met de auto en een ketting/touw) Kleinere baaltjes zijn inderdaad makkelijker hanteerbaar.

Voor stro kun je in plaats van 5 balen stro, ook gehakseld of gemalen strooisel nemen uit zakken. Dat neemt veel vocht op, zodat je minder mestafval hebt en je stal droger blijft. Het stro kun je dan gebruiken als extraatje om te knabbelen. 1 pak houtkrullen of vlas of gehakseld koolzaadstro in de week is vergelijkbaar met 2 tot 3 pakjes stro per week qua kosten.

Als ze overdag in de paddock staan, blijven de stallen een stuk schoner en droger dan wanneer ze er 22 tot 23 uur per dag staan... Een goede droge paddock, met stukje bestrating waar je kunt voeren, is echt zijn investering waard, zowel voor het paard zijn welzijn, als voor het verbruik van strooisel in de stal...
Dat wil je waarschijnlijk al voor je eigen paarden, dus zeker ook voor die van anderen.

Krachtvoer zou je exclusief kunnen doen. Veel paarden (pony's) hebben geen 2kg per dag nodig, en veel mensen willen zelf kunnen kiezen. Dat scheelt in de kosten en eventueel in de prijs die je moet vragen.
Je kunt altijd aanbieden dat voor zoveel extra in de maand, ze zoveel per dag van jouw krachtvoer krijgen.

Ik ben maximaal kwijt voor mijn eigen paard(en), zonder weidegang:
grote balen ruwvoer: 3/4 baal, ongeveer €25,- per maand per paard,
4 a 5 balen strooisel al €7,50 is ongeveer €30 tot €37,50 per maand met wat stro voor de knabbel.
krachtvoer/vitaminekorrel €5,- per maand
Totaal: €67,50 per maand per paard.
Meestal zijn we minder kwijt, zo rond de €50,- a €55,- aan variabele kosten.

Dan nog kosten voor onderhoud terrein/omheining/bak etc. maar die tel ik even niet mee. Water en stroom weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat zal ook wel meevallen.

Ik vraag een kale prijs van €75,- per pony of €85,- per paard, in totaal vallen die overige bijkomende kosten wel mee waardoor de stal in totaal prima betaalbaar blijft en ik zeker weet wat ik per maand binnen krijg om de algemene kosten te dekken.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 06-12-11 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:03

de prijzen voor hooi en stro kunnen wel een stukje omlaag, je kan makkelijk grote balen gebruiken.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 16:03

_Esther_87_ schreef:
anonymous1 schreef:

Kleine baaltjes zijn leuk, maar wel steeds minder makkelijk te verkrijgen (hier in de omgeving tenminste wel)
Je moet dan, zeker voor 4 paarden, echt op zoek naar een vast adres waar je ieder jaar ruim voldoende kan halen anders kom je voor verrassingen te staan ben ik bang.

We hebben voldoende droge opslagmogelijkheden. Zo'n 1000 baaltjes hooi en stro kunnen we kwijt. Stel dat ik grote balen koop, hoe verplaats ik die?

Verder zijn het ruime, luxe stalle van 4 bij 4, een altijd berijdbare (behalve bij 30 cm sneeuw) bak van 20 bij 60. En een ruime paddock van 40 bij 40 met schuilmogelijkheid, maar daar gaat het mij even niet om in deze, waar het vooral omgaat is: wat ben ik kwijt aan kosten per paard het helejaar rond??

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:07

@ Anonymous: een simpel heftruckje / trekkertje (oid) is heel handig om te hebben. Niet alleen voor het verplaatsen van je balen, maar ook voor bijv. mesten, slepen van je bak etc.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:09

Wat reken jij met ontzettend veel stro zeg. Onze paarden kunnen als ze aan huis staan altijd in en uit hun stal lopen en kunnen dan de rijbak in (gebruiken wij als paddock). Wij gebruiken hier dan met 2 paarden en 1 shetje drie balen sto (ook 18-20kg) per week. Op zaterdag mesten we de stallen helemaal uit en dan gaat er bij de paarden 1 pak stro in de stallen en 1 pak om de rest van de week mee op te strooien. De shet wordt eens in de drie/vier weken uitgemest en dan gaat er een halve baal stro in z`n stalletje. Dus op maandbasis 13 baaltjes stro.

De prijs van 3,50 die je hanteert is op dit moment in ieder geval bij ons in de regio achterhaald. De prijzen beginnen hier nu bij 5 euro per baal.

Zoals hierboven ook al genoemd wordt, bedenk je dat je met kleine baaltjes erg duur uit bent. Wij zijn daar ook mee begonnen en behalve dat we daar iedere keer voor op pad moesten en maar moesten hopen dat we wat konden krijgen, is het dus gewoon duur. Wij hebben nu voldoende ruimte gecreeerd om 3 ton stro met gemak op te slaan, in grote balen. Omgerekend betalen wij nu 2,50 per baal stro van 18-20kg, terwijl wij anders 5 euro zouden moeten betalen. Voor het hooi hetzelfde. Wij hebben het hooi (bijna hooi eigenlijk) van ons land in baaltjes van 200kg laten persen en laten wikkelen, zodat we dat buiten op konden slaan. Die kosten ons alles bij elkaar nog geen 15 euro omgerekend 1,50 per baaltje van 20kg, terwijl wij voor kleine baaltjes hooi van 20kg minimaal 4 euro zouden moeten betalen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:12

Bij mij staat een deel van de paarden thuis. Hier staat geen gras, hebben we bewust niet gedaan omdat onze merrie heel gevoelig is voor hb.

Bij verbruiken 1 groot pak hooi per maand. Ik moet ze dus altijd hooi geven en ook krijgen ze wat kuil.
Ook het stro halen wij met grote pakken. Hier doe ik zeker 2 maanden mee. Omdat ze bij ons veel buiten staan ook met slecht weer (ze kunnen wel schuilen).

Wij hebben besloten het water af te sluiten want 1 van onze merries heeft al 2x die draadjes die de waterleidingen warm houden in de winter gesloopt. Dus doe ik het met emmers water. Ik weet niet of die van jou zuinig zijn op hun spullen maar die van mij dus niet.

En de pakken verplaatsen wij met zelfgemaakte karren waar de balen tussen kunnen staan. Heel erg handig

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:14

en bloteren, slpen van de wei.
ik zou ook zeker een oud trekkertje op de kop tikken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:18

Wij verplaatsen de grote balen met een tractor (nouja, zo'n kleintje zonder dak) daar zit een speciale klem aan waarmee we balen kunnen vastpakken en verplaatsen/binnenzetten. Met die tractor kunnen we ook gelijk de wei uitmaaien, grasmaaien, hooischudden en de bak slepen.

Overigens word hier gezegd dat vlas minder afval produceert, wat op zich wel waar is, maar het kost je veel meer moeite en vaak veel geld om het af te laten voeren omdat lang niet alle boeren dit over het land willen hebben. Mocht je dat overwegen zou ik daar even rekening mee houden.

Oja, wat waterkosten betreft, wij gebruiken een grondwaterpomp voor het sproeien van zowel rijbak als weides en voor het afspuiten van de paarden. Scheelt heel erg veel in waterverbruik!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:21

bij ons op stal is idd een heftruck aanwezig, maar als wij grote balen bestellen dan levert de boer met een speciale tractor zodat hij zelf de balen kan verzetten, ze worden 2 of 3 hoog gezet en dan hoef je ze meestal niet meer zelf te verzetten...
Als ik omreken wat het mij aan tijd en arbeid kost bij bovenop de prijs van kleine baaltjes hooi, dan zijn grote balen echt veel goedkoper en gemakkelijker. Maar ik heb alleen een plek op de hooizolder dus dan zijn grote balen weer geen optie.

Maar ter vergelijk:
kleine baaltjes aan 3.00 euro en +/- 18 kg => +/- 15baaltjes/maand ~ 37.5 euro
grote baal aan 45 euro en +/- 450kg (gewikkeld) +/- 1 maand met 2 paarden => +/- 22.5 euro/paard/maand
Voor de grote baal bel ik enkele dagen voordat ik zonder hooi val en deze wordt geleverd waar ik het wil. De kleintjes heb ik of zelf gehaald en iemand betaald om ze helpen omhoog te steken of laten brengen en zelf gestapeld. Mijn vader kan elke maand komen om weer een deel naar beneden te halen. Dus het is veel arbeidsintensiever...

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 16:23

FlyAway schreef:
De prijs van 3,50 die je hanteert is op dit moment in ieder geval bij ons in de regio achterhaald. De prijzen beginnen hier nu bij 5 euro per baal.

Wilde een linkje van marktplaats neerzetten maar dat pakt niet zo handig uit. Zoek mar op marktplaats naar stro en dan kom je ook prijzen tegen van 3,50 per pak stro van 20 kilo.

We hebben trouwens een trekker, een flinke. Om de bak t slepen enz. Maar dan nog zie ik niet voorm hoe ik daarmee pakken stro van 350 kilo op stapel....

Vlas wil ik niet, maar dat is een andere discussie ;)

Wij beschikken over een waterpuls voor grondwater, dus dan zal de prijs ook welminder zijn denk ik.

Bedankt trouwens voor de vele reacties en tips!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:26

_Esther_87_ schreef:
Wij verplaatsen de grote balen met een tractor (nouja, zo'n kleintje zonder dak) daar zit een speciale klem aan waarmee we balen kunnen vastpakken en verplaatsen/binnenzetten. Met die tractor kunnen we ook gelijk de wei uitmaaien, grasmaaien, hooischudden en de bak slepen.

Klinkt handig!
Maar zijn al die verschillende onderdelen voor de tractor niet erg duur?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:27

http://www.kempmachines.com/balenklem.html

Zoiets kan je gebruiken voor het aanpakken van balen. Wij kunnen wel met de tractor maar 2 balen hoog geloof ik (maar misschien dat je met een grote tractor wel gewoon 3 hoog kan)