Waar paard in de winter neer zetten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Waar paard in de winter neer zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 19:00

Medebokkers!

Ik zit dus nu met een probleem, in de maand november heb ik nog heerlijk thuis kunnen rijden, helaas is er nu met geen mogenlijkheid meer te rijden in de weide. Ik heb mijn paard nu eindelijk op conditie dus zou wel graag hem in deze conditie willen houden maar aan elke stal zitten - punten hier..

De opties:

Thuis:
+ zelf kunnen regelen hoeveel ruwvoer+stro hij krijgt
+ staat van 10 tot 5 buiten
+ kan als ik rijd gewoon met mijn fijne zadels rijden

- Bijna niet kunnen rijden
- Meneer maakt de hele weide kapot
- Als de winter komt kan ik hem helemaal niet meer buitenzetten ( Moet voor op ijzers )
- Buitenrijden is geen optie als er sneeuw komt, moet namelijk een viaduct over. ( paard is ook bang voor vracht verkeer, wat groter als hem is hier moet ik ook mee opletten)

Verder kan ik vanuit mij zelf niet naar een ruiterclub want dat is allemaal +- een uur lopen
net over het viaduct is wel een buitenbak maar die is ook niet te doen als het geregend heeft.

Manege 1:
+ 3 buitenbakken
+ worden goed gevoerd
+ Kan de heide op om buiten te rijden
+ 10 minuutjes met de scooter

- ze hebben wel een binne bak maar als je in die binne bak rijd ben je meer bezig met heuveltraining.. :Y) 15x30 kleine bak dus.
- Savonds vanaf 5 zijn lessen tot 9 dus moet na 9 uur rijden als ik heuveltraining moet/wil doen.
- Moet het goedkope zadel mee nemen wat niet zofijn zit.
- geen weidegang

Manege 2:
+ 2 buitenbakken
+ 2 paddocks (buiten)
+ 2 redelijk fijne binnenbakken van 20x40
+ goed krachtvoer
+ ben zo in het bos zonder verkeer tegen te komen

- Moet goedkope zadel mee nemen
- geen weidegang
- Staan niet altijd perfect in het stro ( komt mede omdat ik een varken heb ipv een paard )
- Krijgen minder aan ruwvoer als manege 1
- +- Half uurtje met de scooter

Ik wil uvino dus graag door trainen maar elke stal heeft echt zijn voor en nadelen, baal er vooral van dat er geen weidegang ter beschikking is, bij manege 2 kan ik misschien wel nog regelen dat hij 2 a 3 x in de week op de weide komt voor een extra prijsje ( de mensen ken ik goed )
Verder baal ik er ook van dat ik mijn fijne zadels niet mee kan nemen, voor reden pb.

Wat zouden jullie in mijn positie doen ?

xDustyenmax

hafjelinger

Re: Waar paard in de winter neer zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:11

Móet je echt actief doortrainen deze winter? Paard vind dat vast niet erg ;) Want je kunt toch ook wat mider gaan rijden, doe ik ook. Mijn paard staat nu op 3x per week en dat gaat heel goed. Misschien kun je een deel van de wei afzetten waar hij overdag kan lopen, en dan kan je de rest bewaren om te rijden.
Ben je in het bezit van een trailer? Dan kun je misschien een paar keer naar een binnenbak gaan. Is nog altijd goedkoper dan paard ergens anders stallen en je kunt met je goede zadel rijden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:22

Is er geen pensionstal in de buurt met een goed gedraineerde buitenbak en waar ze vaker buiten komen? Ik heb ook alleen een buitenbak, maar ik kan eigenlijk bijna altijd rijden. Vandaag ook maar een paar kleine plasjes in de bak, verder is het perfect te rijden.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 19:40

hafjelinger schreef:
Móet je echt actief doortrainen deze winter? Paard vind dat vast niet erg ;) Want je kunt toch ook wat mider gaan rijden, doe ik ook. Mijn paard staat nu op 3x per week en dat gaat heel goed. Misschien kun je een deel van de wei afzetten waar hij overdag kan lopen, en dan kan je de rest bewaren om te rijden.
Ben je in het bezit van een trailer? Dan kun je misschien een paar keer naar een binnenbak gaan. Is nog altijd goedkoper dan paard ergens anders stallen en je kunt met je goede zadel rijden.

Moet niet maar wil wel, heb het paard nu lekker in conditie en wil dit ook zo houden. Daarbij wil ik gewoon zelf 5/6 dagen in de week kunnen trainen met hem, en nee het paard zal het misschien niet erg vinden, maar meneer heeft van juni tot en met augustus vakantie gehad en dat vind ik wel genoeg voor 1 jaar. Ook wil ik volgendjaar graag wedstrijden gaan rijden en daarvoor moet meneer nog het nodige leren.

Onze weide is idd al in 3 gedeeltes verdeeld omdat ik eerst 2 paarden had en de 2 shetten. Het andere paard is 2 maanden terug verkocht, met hem heb ik altijd in 'zijn' weide gereden en uvino in de 'zijne' helaas is de weide van zanzi ook nog lekker modderig + dat mijn vader het leuk vond 4 aanhangwagens vol bladeren in de weide van zanzi te gooien en het daar nu zo glad is dat ik uvino er ook zo niet in kan zetten.

Ook ben ik in het bezit van een trailer, helaas is mijn vader degene die het trailer rijbewijs heeft en niets met paarden heeft. En paardje lief niet van de trailer is. Mijn vader gaat dus helaas niet met de trailer rijden, en als het glad is dan kan ik nog niet weg, hij moet echt op 1 van de 3 plaatsen komen want anders gaat het echt niet.

Ik denk dat je uit dit verhaaltje eigenlijk wel op kunt maken dat thuis voor mij eigenlijk geen optie is.

_Dune_ schreef:
Is er geen pensionstal in de buurt met een goed gedraineerde buitenbak en waar ze vaker buiten komen? Ik heb ook alleen een buitenbak, maar ik kan eigenlijk bijna altijd rijden. Vandaag ook maar een paar kleine plasjes in de bak, verder is het perfect te rijden.

Helaas heb alle opties hier in de buurt al bekeken maar niets is hier te doen als het wat geregend heeft. Ja er is een pensionstal die dat heeft maar daar ga ik van mijn leven niet met mijn paard staan en is helaas tever om met het paard heen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:46

Mag ik vragen waarom je op de manege met een oud zadel moet rijden en thuis niet?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:51

Thuis houden en sneeuwringen en propgaten voor kleine proppen met kleine wideapuntjes kopen. IJzer eronder slaan en als je thuis niet rijden kan buiten gaan rijden. Tijdens een buitenrit kan je ook prima dressuurmatig trainen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:53

Ik zou het mijn paard nooit aan willen doen om de hele dag binnen te staan.
Ik vind de meest ideale optie er eigenlijk niet tussen staan.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:57

weet niet hoe oud je bent,
maar beste en goedkoopste oplossing is zelf trailerrijbewijs halen!

en gemiddeld is het maar 3 weken per jaar glad.... dat overleef je ook wel weer

zou er niet tegen kunnen om weer in pension of op manege te moeten gaan staan,
lekker thuis je eigen paard in de gaten houden voeren wat je wil zonder bemoeienissen

ik ga zelf in de winter naar de binnenbak van de club..
en mijn paard heeft trailertraining gekregen
Laatst bijgewerkt door india op 05-12-11 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:58

Maar staat ie normaal gesproken dan in zijn eentje bij jullie thuis?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:14

En als je hem thuis laat staan.
Omdat je het had, dat hij op ijzers moet blijven staan.
Als je dan sneeuwbeslag eronder laat doen, ook nog met widiapuntjes erbij.
Dan kan hij gewoon met sneeuw buiten staan, en ook ermee rijden met sneeuw.
Dan kun je altijd buiten rijden, hoef je ook niet persé over het viaduct.
Dat zou mij het fijnste lijken.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:19

Anne_GTI schreef:
Thuis houden en sneeuwringen en propgaten voor kleine proppen met kleine wideapuntjes kopen. IJzer eronder slaan en als je thuis niet rijden kan buiten gaan rijden. Tijdens een buitenrit kan je ook prima dressuurmatig trainen.

Dan zal ik hem vierkant op ijzers moeten zetten en dat wil ik niet, het is dat hij voor op ijzers moet anders had hij geen ijzers onder.
En ja buiten kun je idd prima dressuur matig rijden,tenzij je een bos hebt waar maar 1 pad is door het gehele bos waar je kunt rijden, en 3 kwart van die paden ook nog eens van die grindpaden met grote stenen zijn..
De andere paden zijn voor voetgangers en fietsers, bij sommige kun je er wel door komen maar als je een boswachter tegen het lijf loopt wordt het een duur grapje.

Ik gaf ook al eerder aan dat in de weide rijden echt geen optie meer is, dan heb ik dadelijk van de zomer geen weide meer over en al helemaal niet als ik met proppen ga rijden.

Iris82 schreef:
Ik zou het mijn paard nooit aan willen doen om de hele dag binnen te staan.
Ik vind de meest ideale optie er eigenlijk niet tussen staan.

Hij zal niet de geheledag binnen staan, als ik er ben staat hij zowiezo in de paddock, met rijden erbij zal ik er zoon 4 uur per dag zijn waarschijnlijk, tenminste bij stal 2 daar staan ook al mijn vriendinnen.
En nee idd de meest ideale optie staat er idd niet tussen helaas zal het toch een van deze 3 moeten worden.. ik neig zelf naar stal 2 omdat ik daar nog een kleine kans heb dat ik heb eventueel op weide kan zetten zolang er geen sneeuw ligt.

india schreef:
weet niet hoe oud je bent,
maar beste en goedkoopste oplossing is zelf trailerrijbewijs halen!

en gemiddeld is het maar 3 weken per jaar glad.... dat overleef je ook wel weer

zou er niet tegen kunnen om weer in pension of op manege te moeten gaan staan,
lekker thuis je eigen paard in de gaten houden voeren wat je wil zonder bemoeienissen

ik ga zelf in de winter naar de binnenbak van de club..
en mijn paard heeft trailertraining gekregen

Ik ben bijna 19, helaas nog geen rijbewijs en dus duurt dat nog wel even, daarbij komt dat als ik de eerste tijd trailer rijbewijs heb ik eerst zonder levend vee op de trailer ga rijden.

Als we weer zoon geweldige winter als vorig jaar hebben zal het toch iets meer al 3 weken glad zijn, en in de weide rijden is gewoon geen optie meer ik maar echt de hele weide kapot.

Wij hebben idd hier ook 2 ruiterclubs liggen helaas liggen die tever om te paard heen te gaan.

Iris82 schreef:
Maar staat ie normaal gesproken dan in zijn eentje bij jullie thuis?

Hij staat idd bij mij thuis. Heeft een weide voor zich alleen, langs hem staan 2 shetten waarvan ik er 1 niet bij hem kan zetten dus staat hij alleen.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:22

mika11 schreef:
En als je hem thuis laat staan.
Omdat je het had, dat hij op ijzers moet blijven staan.
Als je dan sneeuwbeslag eronder laat doen, ook nog met widiapuntjes erbij.
Dan kan hij gewoon met sneeuw buiten staan, en ook ermee rijden met sneeuw.
Dan kun je altijd buiten rijden, hoef je ook niet persé over het viaduct.
Dat zou mij het fijnste lijken.

Ja hij staat alleen voor op ijzers (platvoeten) achter wil ik er geen ijzers meer onder, hij heeft nu eindelijk weer sterken hoeven.

Zoals in mijn post hierboven staat kan ik nu echt niet meer in de weide rijden, maak echt de weide kapot.

Ik ben verplicht om het viaduct over te gaan als ik buiten wil rijden, zelf woon ik op het industrie terein en meneer is echt bang voor vrachtverkeer dus zal wel het bos in moeten. Niet dat ik daar veel aan heb met al die grindpaden..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:09

is er niemand in de buurt met een buitenbak waar je zou kunnen rijden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:15

Pfoe, ik zou toch verder kijken. Geen pensionstalling in de buurt?
Ik zou nooit een paard ergens willen stallen waarbij ze zo weinig uit de stal komen. Dan maar minder trainen, voor het welzijn is het wel gezonder om het paars thuis te houden aangezien ie daar wel lekker buiten komt voor meer uren.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 21:18

vuurneon schreef:
Pfoe, ik zou toch verder kijken. Geen pensionstalling in de buurt?
Ik zou nooit een paard ergens willen stallen waarbij ze zo weinig uit de stal komen. Dan maar minder trainen, voor het welzijn is het wel gezonder om het paars thuis te houden aangezien ie daar wel lekker buiten komt voor meer uren.

Genoeg pension stalling, helaas allemaal met een baggere buitenbak en geen binnebak. :Y)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:19

probeer je manege 2 met die weidegang wat je misschien extra kan krijgen(/betalen).
en anders kan die in een van de 2 padocks buiten?
je kan tenminste rijden en er word goed gevoerd. dan moet hij maar even wennen paar maanden wat minder buiten.. kan je wel rijden.

komen ze bij manege 1 alleen in de bak los ofzo pensionpaarden?

edit paarden met ijzers komen bij ons ook niet buiten! a te glad over het pad na de weipadocks.. b sneeuw gaat er tussen zitten.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 05-12-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:19

waarom kun je hem neit buiten zetten met ijzers?? deed ik met mijn pony ook, gewoon een dikkelaag hoefvet erop en er is niks aan de hand. en als je wei vlak is kun je best je paard in de wei zetten, en kun je ook best rijden, ik zou alleen niet galoppeeren. maar dit kan alleen als de wei vlak is

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:27

Ik mis hier wat beter is voor het paard? Denk je aan je eigen belang (willen trainen) of ook aan het welzijn van je paard.. de overige 21/7 uur per dag dat die op stal staat? Wat is de ware reden?
Zou het persoonlijk niet tegenover mijn paard kunnen verkroppen dat die nu van 10-17 u altijd buiten staat en zometeen komt die in de drukte van een manege op een stal te staan. Fijn voor jou die binnenbak, niet fijn voor het paard een dergelijke overgang. Maar ach, ik snap de optie om te trainen goed hoor. Succes met je keuze :) Ik kan mij niet voorstellen dat er niet een andere keuze/tussen oplossing is. Ergens een stal waar ze overdag een dagdeel buiten komen en je een goede gedraineerde bak hebt om te rijden. Kan je misschien een week niet rijden. Vorig jaar kon ik een week met die sneeuw niet rijden, paarden hele dag buiten in de paddock en in de randstad. Of op een stal met buitenzetservice, stapmolen en geregelde paddockgang waar je extra voor gaat betalen, want je wilt je paard niet de hele dag op stal hebben staan, met binnen- en buitenbak voor de 4 maanden per jaar als je niet op de weide kunt rijden ter overbrugging. Zo iets? Kan mij echt niet aan de indruk onttrekken dat dit de enige opties zijn in de omgeving. Nu denk je alleen in je eigen belang en nauwelijks in het belang van je paard. Je paard kan ook veranderen (in negatieve zin ook) als hij meer binnen komt te staan en op een locatie waar het druk is. Houd daar rekening mee.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:06

Ik zou hem gewoon thuis laten staan. Dan maar wat minder rijden.... Maar dat wil je niet.
En waarom zou je paard met ijzers niet in de wei kunnen? Gaat hij maar een paar uurtjes de wei op? Mijn paard staat van 8 tot 17 buiten met ook alleen voor ijzers. Zonder dat ik daar van alles onder moet smeren of draaien als er sneeuw ligt en dat is altijd nog prima gegaan. Dus snap niet zo goed waarom dat bij jou dan niet kan?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:07

als een paard ijzers heeft gaat de sneeuw vaak klonteren onder de ijzers, maar dat is te voorkomen door hoefvet er op te smeren

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:17

je hebt ook gewoon sneeuwbeslag kost ongeveer 20 euro extra :) bevalt me prima... Mijn pony is ook nooit uitgegleden met gladheid :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:19

En je hebt ook geen mogelijkheid om zand te storten op je wei zodat je bak/paddock krijgt waar je kan rijden en waar je paard op kan als de wei te slecht is?
En als je paard met 1 shet wel goed overweg kan waarom de ander dan niet te koop zetten zodat je 1 groepje paarden hebt ipv al het gedoe met alles opsplitsen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:21

ik zou er juist geen zand op doen dat wordt vaak ongelijker dan gras

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:24

Je komt uit venlo?
Kun je hem dan niet bij Pascal neerzetten op de berg?
Daar zit de rijvereniging ook naast toch?
Het is voor mij al lang geleden dat ik daar geweest ben maar volgens mij een goede optie om de winter door te komen.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 23:24

quote="ajesca123"]Je komt uit venlo?
Kun je hem dan niet bij Pascal neerzetten op de berg?
Daar zit de rijvereniging ook naast toch?
Het is voor mij al lang geleden dat ik daar geweest ben maar volgens mij een goede optie om de winter door te komen.[/quote]

Dat is dus manege 1 en bij die vereniging moet je 100 euro het jaar betalen en 6x per jaar mee helpen voor die 2 maanden dat ik die bak dan gebruik ga ik geen 100 euro extra neer leggen. De bak bij pascal zelf vind ik zelf niet fijn om in te rijden.

tamary schreef:
En je hebt ook geen mogelijkheid om zand te storten op je wei zodat je bak/paddock krijgt waar je kan rijden en waar je paard op kan als de wei te slecht is?
En als je paard met 1 shet wel goed overweg kan waarom de ander dan niet te koop zetten zodat je 1 groepje paarden hebt ipv al het gedoe met alles opsplitsen.

Zand storten ga ik niet doen, vind ik veelte zonde van de weide.
Omdat ik geen zin heb ik dat geplak met shetlander en paard, zo gaat het ook goed dus laat ik het zo.

Franka1986 schreef:
je hebt ook gewoon sneeuwbeslag kost ongeveer 20 euro extra :) bevalt me prima... Mijn pony is ook nooit uitgegleden met gladheid :)

eerdere reacties heb ik uitgelegd waarom ik dit niet doe.

xxappiexx schreef:
Ik zou hem gewoon thuis laten staan. Dan maar wat minder rijden.... Maar dat wil je niet.
En waarom zou je paard met ijzers niet in de wei kunnen? Gaat hij maar een paar uurtjes de wei op? Mijn paard staat van 8 tot 17 buiten met ook alleen voor ijzers. Zonder dat ik daar van alles onder moet smeren of draaien als er sneeuw ligt en dat is altijd nog prima gegaan. Dus snap niet zo goed waarom dat bij jou dan niet kan?

Dit heb ik eerder gedaan en dit ging gepaart met de spit enzz, tevens is de weide niet gelijk en heb ik weinig zin in gebroken benen.

Willekes schreef:
Ik mis hier wat beter is voor het paard? Denk je aan je eigen belang (willen trainen) of ook aan het welzijn van je paard.. de overige 21/7 uur per dag dat die op stal staat? Wat is de ware reden?
Zou het persoonlijk niet tegenover mijn paard kunnen verkroppen dat die nu van 10-17 u altijd buiten staat en zometeen komt die in de drukte van een manege op een stal te staan. Fijn voor jou die binnenbak, niet fijn voor het paard een dergelijke overgang. Maar ach, ik snap de optie om te trainen goed hoor. Succes met je keuze :) Ik kan mij niet voorstellen dat er niet een andere keuze/tussen oplossing is. Ergens een stal waar ze overdag een dagdeel buiten komen en je een goede gedraineerde bak hebt om te rijden. Kan je misschien een week niet rijden. Vorig jaar kon ik een week met die sneeuw niet rijden, paarden hele dag buiten in de paddock en in de randstad. Of op een stal met buitenzetservice, stapmolen en geregelde paddockgang waar je extra voor gaat betalen, want je wilt je paard niet de hele dag op stal hebben staan, met binnen- en buitenbak voor de 4 maanden per jaar als je niet op de weide kunt rijden ter overbrugging. Zo iets? Kan mij echt niet aan de indruk onttrekken dat dit de enige opties zijn in de omgeving. Nu denk je alleen in je eigen belang en nauwelijks in het belang van je paard. Je paard kan ook veranderen (in negatieve zin ook) als hij meer binnen komt te staan en op een locatie waar het druk is. Houd daar rekening mee.

En beter voor het paard is natuurlijk weidegang, maar hoeveel paarden staan en op stal en komen letterlijk maar 1 uurtje naar buiten, daar word ook niets overgezegt. Ik wil idd graag verder trainen daarom zit ik met dit probleem.
Bij mij in de buurt op 10 min afstand zijn 2 stallen met binnenbak, de eerst binne bak is klein en heuveltraining en bij de 2de betaal je 400 de maand. Dat vind ik een beetje overdreven.
er zijn hier genoeg stallen waar een buitenbak bij zit, maar dit zijn allemaal slecht bakken en het bos hier is gewoon niet te doen. Als ik buiten ga rijden is dit op zondag als ik zonder vrachtverkeer tegen kom de heide op kan.
Verder weet ik dat er in belfeld ook nog stallen zitten met binnenbak, ik weet niet hoe het daar met de weidegang zit, maar dit is zowiezo tever voor mij om er dagenlijks heen te kunnen.

paardenfreak schreef:
probeer je manege 2 met die weidegang wat je misschien extra kan krijgen(/betalen).
en anders kan die in een van de 2 padocks buiten?
je kan tenminste rijden en er word goed gevoerd. dan moet hij maar even wennen paar maanden wat minder buiten.. kan je wel rijden.

komen ze bij manege 1 alleen in de bak los ofzo pensionpaarden?

edit paarden met ijzers komen bij ons ook niet buiten! a te glad over het pad na de weipadocks.. b sneeuw gaat er tussen zitten.

Bij manege 1 moet je ze ook zelf in de bak zetten als je dat wilt, alleen ken ik daar maar weinig mensen en ga er dan geen 4 uur rond hangen.