koord of lint, breekgewicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

koord of lint, breekgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:00

Hallo,

We gaan beginnen met een nieuwe omheining van de weide. de vraag is nu, wat is het beste, koord of lint?
Ik heb lint gezien 20, breekkracht 180 kilo.
Dan koord, breekkracht 360 kilo (er is zelfs van 600 kilo).
En er is ook nog staaldraad met een breekkracht van 400 kilo.
Wat is nu het beste??
Er wordt wel eens gezegd dat ze koord niet goed zien.
Welk merk heeft het hoogste breekkracht van lint en koord, enig idee?
Kortom, ik kan wel wat advies gebruiken :P

loulou

Re: koord of lint, breekgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:21

het verschilt per merk en per type.

ik heb zelf voor lint gekozen, ik hou persoonlijk niet zo van koort.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:26

Op open stukken zou ik lint gebruiken, dat is beter zichtbaar. Is het bijv. langs een hek, dan kan je ook goed koord gebruiken. Ik zou wel voor duurder lint gaan, aangezien goedkoop lint gaat flubberen na een tijdje.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:29

Ik heb jaren lang koord om de weide gehad,erg duurzaam (wel kwaliteit)
Wel let ik erg op de treksterkte,hoe breed het ook is als de treksterkte maar 100kg is dan hebben ze het zo stuk.
Als je gaat voor lint dan niet als te lange stukken doen (veel palen ertussen) volgens mij is om de 10mtr dan het beste..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:30

Palen staan om de 3 meter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:45

Waarom wil je een hoge breekkracht??
Persoonlijk heb ik liever dat lint breekt als dat ze er in verstrikt raken en een lelijke verwonding oplopen. Ik heb al teveel gehoord (en zelf meegemaakt) dat dit een paard een voet kostte (en dus het leven).
Als je situatie dusdanig is dat je niet wilt dat koord/lint breekt (vanwege een drukke weg oid) dan kun je beter een ander soort omheining kiezen, óók als die (helaas) duurder gaat worden.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:52

Lint lijkt me beter dan koord. Weliswaar van goede kwaliteit, dus Callagher o.i.d.. En 4 cm breed.
Minder breekkracht is beter, liever dan dat je paard vast zit in onbreekbaar koord.

Lint lijkt ook verzorgder en paarden zien het beter.
Als je om de paal een lintklem gebruikt gaat het lint ook niet snel wapperen en zet de palen niet te ver uit elkaar. Niet bezuinigen op omheining.

Nadeel lint is de prijs, het is gewoon duurder dan koord

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:23

DubbelDun schreef:
Waarom wil je een hoge breekkracht??

Ik heb juist voor hoge breekkracht gekozen ivm;
1-Een shetlander hengst die een eigen weide heeft in de wei en ondanks de afstand toch wel eens de macho uit wil hangen.
Die kan beter een beste klap vd stroom krijgen dan brekende draden en dat hij los kan lopen.

2-Een haflinger die het heeeerlijk vind om zo lekker in die draden te hangen met de manenkam en zo de boel vreselijk op te lopen rekken en met lagere breekkracht dat ze de draden laat knappen. (ook met de borst erin hangen is geweldig) :roll: *eigenwijs mormel*

Nu heb ik een sterkere klok erop staan wat echt veel scheelt. De dunnere draden beginnen nu al zwarte plekken te vertonen door de nieuwe stroomklok....

Ook wilt het hier nog wel's flink stormen en dan waaien de draden stuk..

Ik kan me goed in jou verhaal vinden :j Dat soort ongelukken heb ik nooit gehad (en hoop het noooooit mee te maken)
Miss als het mij was overkomen dat ik ook voor lagere B-kracht had gekozen.

Overigens had ik koord rondom de weide (en sloot rondom)
In de weide zelf maak ik meerdere vakken,dat is grotendeels met lint.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:25

Wij hebben overal lint gemaakt. Dat zien ze goed, en knapt niet zo snel. Ik zou inderdaad wel wat duurder lint kopen van Gallager (ofzoiets), dat is sterk. Ik zou persoonlijk niet voor dat goedkope lint gaan, dat is snel stuk en breekt veel sneller (kunt het nauwelijks aantrekken )

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:37

Wij hebben draad en lint gebruikt, een combi dus, maar zijn snel terug gegaan naar lint.
Als draad los schiet of breekt dan zwiept het met grote kracht weg en de kans op verwondingen is dan erg groot.
Bovenstaand is dus gebeurd en het draad zwiepte gewoon om mijn dochters been heen.
Ze kwam er redelijk goed vanaf door de spijkerbroek, maar de striem was gewoon een schaafwond door de broek heen.
Alleen draad is ook erg slecht zichtbaar; het 'verdwijnt' in het gras/omgeving.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:32

Ik zou ook voor lint gaan. Als je wat breder lint pak dan knapt het minder snel maar het kan wel nog knappen. En geloof me je wilt geen koord/lint dat niet knapt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:49

Ik heb speciaal voor koord gekozen vanwege de stevigheid en de hogere breekgewicht.

Voordelen die ik in acht genomen hebt bij gebruik van koord zijn: stevig, hogere breekgewicht, oogt netter en zeer makkelijk te vervangen (oprollen enz). Zelfs oude koord dat na 10! jaar vervangen is hebben wij niet weggegooit maar bewaard ... wordt nu gebruikt om apart tijdelijk weitje te maken voor een 2.5 jarige hengst.

Nadelen van lint ... is ZEER weer gevoelig! Veel wind en je lint is op korte tijd naar de vaantjes! Lint 'rekt' meer ... ook niet ideaal.
En als de paarden er door gaan snijdt het, terwijl koord een schaaf wond geeft.

Ik heb altijd merries met veulens of jong opgroeiend paard geweld! :D Heb al een merrie in vol galop zien in de koord gaan, remmen opzetten, koord ging nog 1.5 meter 'mee' maar braak niet ... met een lint was alles zeker kapot gegaan.
Dezelfde geldt voor de veulens ... als die aan het spelen zijn letten ze niet altijd op ivm galop afstanden en rem afstanden ... met koord en potjes is alles snel gerepareert zonder al te veel brokstukken!

Afbeelding
Afbeelding

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 10:59

Ik heb wel door dat als je voor lint kiest je echt wel Gallagher lintklemmen moet gebruiken. Ik heb er nu thuis een paar van Koltec tussen en die klemmen gewoon niet strak. Daar gaat het lint dus wapperen.
Mijn keuze zal 3 draden koord worden.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:18

Op de site van agradi zijn ook hele goede lintklemmen te koop. Deze kan je aan zowel boven als onder met een schroef aandraaien. Deze doen het bij mij vooralsnog erg goed. Zijn wel wat aan de prijs. Je zou ook i.p.v. 3 koorden alleen de bovenste lint kunnen doen en dan 2 koorden daaronder. Maar dat is maar net wat je zelf prettig vindt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:51

Voor isolatoren etc kun je best eens op de duitse ebay kijken. Dat spul is daar een stuk goedkoper.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:58

Ik zou kiezen voor lint met een laag breekgewicht.
Zeker sinds ik een twenter heb zien verongelukken in een koord-omheining.

Als een paard per ongeluk een keer met z'n benen in de draad terechtkomt (bijv bij rollen), moet het breken.
Deze twenter heeft het niet overleefd omdat zijn pezen/benen naar de filestijnen waren door het sterke koord (in combinatie met de paniek door de stroom op de draad).
Een sterke koord-omheining is net zo funest als prikkeldraad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:39

@senna21 : precies zo'n zelfde ongeluk ken ik dus ook; te dicht bij de omheining rollen en voetje haakte achter koord met stroom er op. Paard in paniek en trok het hele voetje bij de kogel er af. Koord brak dus ook niet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:54

om die reden voor mij dus geen koort. dat dikke koort is zo sterk, dan kan gewoon niet breken. het breek volgens mij nog niet eens als er een vrachtwagen doorheen zou rijden, dan breken gewoon de isolatoren af.

ik vind de nieuwe lint isolatoren en lint poorgrepen van gallagher trouwen top.
als een paard namelijk met zijn been in de draad komt en terug de wei in rent, dan schieten die isoloren gewoon open.
en bij die poorgrepen schiet de lint er gewoon doorheen als er veel druk op komt. ik heb nu twee keer meegemaakt dat m'n onderste lint los op de grond lag en de poorgreep nog gewoon aan de paal hing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:10

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:54

Die zijn wel mooi en niet duur.....

Duitse Ebay is geweldig he?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:13

DD: het nadeel van die jij linkt vind ik dat je daarmee de lint niet strak op kan spannen en dat kan bij die van gallagher wel. als je hem niet op iedere paal opspant gaat hij klapperen.
nadeel van gallagher is alleen de prijs ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:27

Ze lijken op die van Koltec, alleen deze van ebay schroef je.
Inderdaad, Gallagher is beter maar duurder.
Met koord is het ook lastig spannen. Ik wil ook geen elastiek effect van 100 meter. Als het dan knapt.......

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:30

maar bij koort is het ook minder belangrijk dat het goed opgespannen zit. bij lint is dit voornamelijk belangrijk omdat de wind er anders teveel grip op krijgt en dan klappert alles kapot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:54

Ik heb het gespannen staan op de hoekpalen met één slag erin zodat de wind er minder vat op heeft.
Overigens zit er wel iets van een rubbertje in dat ding wat het lint vasthoudt, je kunt het er niet heel makkelijk doorheen ragen iig.

worldwide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 01:02

Gallagher lijkt duurder maar is het absoluut niet, vergelijk de kwaliteit van de goedkopere koltec isolator maar even.
Ik had deze er reeds ook opzitten, nou na een hevig westenwindje waren ze dus al kapot. Ze zaten er zowel nog geen 5 week op.
Toen direct die van gallagher maar aangeschaft, pak en beet kleine 3 jaar houden ze het al uit. Beetje zonde achteraf door eerst de goedkope van koltec te kopen, want goedkoop blijkt dus achteraf duurkoop.