Verschimmelen van kuilgras voorkomen hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baily12

Verschimmelen van kuilgras voorkomen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:44

Hey allemaal!

Wij kopen altijd zo een grote pak kuilgras. De ene keer zo een ronde zwarte en de andere keer een groene vierkante. We leggen hem neer op een palet in de weide. En we pakken hem in met een zeil. Maar voordat mijn paarden (2shetten en een d-pony) hem ophebben is het laatste stuk al helemaal beschimmeld. Omdat er dan toch weer water bij is gekomen. conclusie: veel hooi moet ik dan weggooien:(
Mijn vraag is dus: wie heeft er tips om ervoor te zorgen dat het hooi goed blijft? Bestaan er misschien grote waterdichte bakken waar je het in kan doen?

Alvast bedankt!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:46

Een grote baal is ook eigenlijk TE groot voor 3 pony's. Je bent dan beter af met kleine rondjes of kleine ingepakte vierkante baaltjes. De enige andere manier is om vrij droge balen te nemen en die in een stal uit te schudden. Inpakken is zowiezo niet goed omdat er al veel vocht in de baal zit, dit kan niet weg en dan gaat hij broeien en dus schimmelen!
Laatst bijgewerkt door Caira op 03-12-11 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:46

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:47

Zorgen dat het droog blijft en niet te lang blijft liggen
Droog blijf het ongeveer 2 weken goed
Ik heb het op een aanhanger, onder een afdakje
Als je zeil hebt, zorg dan dat het iets kan luchten en geen vochtdoorlatend zeil is, anders regent het er al snog doorheen

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:48

@caira bestaan er kleine baaltjes dan? :o? we hadden voorheen altijd hele kleine baaltjes(zonder folie) maar die zijn 10euro van een baaltje van15kg dat vind ikbestwel veel

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:49

Ja, er bestaan ook kleine pakken ingewikkeld, maar die zijn veel moeilijker te vinden en in verhouding behoorlijk duur
Ik voer met een shet en 3 grote een pak in 2 weken op, langer moet het ook echt niet liggen

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:49

Kuil is max 2 weken goed; tenzij je het ergens BINNEN helemaal uit elkaar kan laten drogen en dagelijks helemaal opschud zodat het kan drogen. En zelfs dan gaat het vaak nog schimmelen omdat de luchtvochtigheid te hoog is. Dus je kunt beter kleinere pakken kopen en voeren. Kuil wat tegen schimmelen aanzit of al gaat schimmelen is heel slecht voor je paarden; die kunnen er goed ziek van worden......

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:50

Lynn_Nikita een afdakje zou perfect wezen:D maar jammer genoeg mag dat niet van de gemeente -O- ik doe met zo een baal ong een maand

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:50

Dat vind ik nog wel meevallen Lynn, weggooien is duurder...

Jij hebt meer paarden Lynn, met 2 halfjes en 1 pony voer je dat bij lange na niet op. En 10 euro voor een hooibaal is bizar!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:51

lianne74 schreef:
Kuil wat tegen schimmelen aanzit of al gaat schimmelen is heel slecht voor je paarden; die kunnen er goed ziek van worden......

vandaar dat ik het ook weggooi ;)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:52

Caira schreef:
En 10 euro voor een hooibaal is bizar!

ja vonden wij ook! daarom zijn we overgegaan op grote pakken.
In de zomer was ik het hooi ook wel eens in een hele grote bak en laat het dan in hooinetten drogen en voer het (werkt prima) maar in de winter gaat dat niet :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:56

Voor het aantal paarden dat jij hebt is inderdaad een grote baal weggegooid geld!
Kleine baaltjes gaan voeren is in jou situatie veel goed koper omdat je sowieso ziet wat je koopt, en je er niets van weg hoeft te gooien!
Als je ze zelf haalt bij een boer dan ligt momenteel de prijs denk ik rond de 5/6 euro p. baal.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:00

ik heb vierkant balen en die snij ik altijd helemaal open. plastic haal ik er helemaal af en dan een zeiltje erover heen.
dan kan ik ze gewoon goed houden, ook bij hogere temperaturen.

Baily12

Re: Verschimmelen van kuilgras voorkomen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:04

staan ze gewoon buiten dan? of onder een afdakje

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:08

Ik vraag me af of je nu echt het oude KUIL gras hebt of het voordroog?
Kuil is geen paarden voer, dat is al lang bewezen, voordroog kan je veel langer goed houden dan kuil!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:09

voordroog kuil is het.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:10

Ik heb ook kleine baaltjes voordroogkuil. Die zijn zo'n 35-40 kilo per baaltje. Ik voer zo eentje in een ruime week op aan mijn paard en mijn shet. Die baaltjes waren iets van 7 euro per stuk. Wel goede kwaliteit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:14

Dat ligt ook enorm aan het gewas, ik kan mijn balen zo 4 weken laten liggen, maar wij maken ze zelf en ik weet wat erin gaat. Veel balen zijn door koeienboeren gemaakt en er vrij nat ingegaan en dan kun je dat echt niet doen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:16

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:24

ik krijg het binnen 2 weken op, maar als zou ik de helft moeten weggooien, ben ik nog goedkoper uit, gewoon omdat niemand hier in de buurt kleine pakken voordroog heeft

ts, een maand is veel te lang, zelfs onder een afdak gaat dat schimmelen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:30

aerdenhout1 schreef:
Voor het aantal paarden dat jij hebt is inderdaad een grote baal weggegooid geld!
Kleine baaltjes gaan voeren is in jou situatie veel goed koper omdat je sowieso ziet wat je koopt, en je er niets van weg hoeft te gooien!
Als je ze zelf haalt bij een boer dan ligt momenteel de prijs denk ik rond de 5/6 euro p. baal.

Ik voer dan nu qua prijs binnen 1 week net zoveel als met die grote in 3-4 weken. Zelfs als je dan ong. 20% moet weggooien ben je met grote balen goedkoper uit. Plus dat opslaan van kleine baaltjes binnenruimte eist en dat heeft lang niet iedereen.

Die kleine baaltjes voordroog (45-50 kg) doen hier 8-12.50 euro (speculant) per stuk. Als je ong. 15kg per dag van voert en dus al rap aan 2 per week zit is dat ook echt niet leuk. Grote balen waren 45 incl. brengen, dan gooi ik liever iets weg, want met goed bijhouden, schudden, etc. is dat nog altijd veel minder dan wat de kleine hoeveelheden me kosten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:39

Baily12 schreef:
staan ze gewoon buiten dan? of onder een afdakje

buiten :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:41

Lynn_Nikita schreef:
ik krijg het binnen 2 weken op, maar als zou ik de helft moeten weggooien, ben ik nog goedkoper uit, gewoon omdat niemand hier in de buurt kleine pakken voordroog heeft

ts, een maand is veel te lang, zelfs onder een afdak gaat dat schimmelen

nee, hoor kan best.

mijn eerste pak heb ik een maand mee gedaan, omdat ze toen ook nog wat gras erbij kregen. En toen was het nog een stuk warmer.
Gewoon zorgen dat hij vrij staat (dus niet aan een kant tegen een muur ofzo) en dat het kan luchten.

Nu doe ik er ongeveer 3 weken mee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:31

Wij hebben ook grote gewikkelde balen.
Afhankelijk van hoe droog het is gaat het lang mee of niet. Gezien het hier van eigen land komt is het dus echt voordroog hooi, en vaak zo goed als hooi alleen minder stoffig. Dit kun je volgens mij heel lang goed houden. Staat bij ons wel binnen, maar meestal kun je er dan gemakkelijk een maand mee doen. Wij zetten meestal 2 pakken binnen en pakken ze beide uit. Meestal doen we zo'n 1,5 tot 2 weken mee voor 1 pony, 3 paarden en 1 shet. Dus de 2de baal staat dan ook zo'n maand uitgepakt binnen.
Mocht het wat vochtiger hooi zijn, dan halen we alles uit elkaar zodat het goed kan drogen. En pakken we die baal natuurlijk het eerste.

Maar ik zou je ook aanraden om eens te kijken naar de kleinere formaat gewikkelde pakken. Erg zonde als je veel weg moet gooien.
En anders echt gaan zoeken naar geschikt paarden voordroog dat dus langer op het land gelegen heeft dan gemiddeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:35

Ik denk dat je het pak in 2en moet delen en het 2e stuk goed onder moet stoppen voor je het geeft...het 1e stuk is dan op tijd op..