Overlast van buren tijdens het rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Overlast van buren tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:23

Hallo mede bokkers.

Ik open dit topic omdat ik graag advies wil over mijn situatie.

Mijn paard staat op een privé stal bij mensen aan huis. We hebben het hier super naar ons zin en het is er lekker rustig.
Tot nu al bijna 2 maanden geleden dan.
Het huis waaraan de stallen zitten staat er al heel lang en nu zijn er wat huizen omheen gebouwd. Onze bak word afgeschermd door hele hogen haagen maar daarnaast zijn dan na het slootje de tuinen van die andere huizen al.

Alleen nu is de buurman die aan de bakkant woond al bijna 2 maanden bezig met klussen aan zijn tuinhuisje.
Dit geeft onzettend veel lawaai en omdat mijn paard niet kan zien waar het vandaan komt ook ontzettend veel stres met rijden.

We dachten dat we de oplossing hadden door op een ander tijdstip te gaan rijden, maar helaas is deze buurman altijd aan het klussen wanneer wij op stal zijn (ja echt smorgens ook tot zelfs soms 8 uur s'avonds).

Aangezien we niet zelf wonen in dat huis en maar "stalklanten" zijn weten we niet of we recht hebben om te klagen.
Maar op deze manier is het echt niet meer leuk. Paard moet rustig aan doen omdat hij wat last had van zijn spieren, maar op dit moment is het bijna al een hele kunst om rustig door de bak te stappen.
Helaas heeft de eigenaar van stal geen contact met deze mensen en ze kon dus ook weinig doen aan deze situatie.

Wie heeft er advies voor me?

0kayleigh0

Re: Overlast van buren tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:25

vriendelijk gaan mededelen?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:26

Ik denk dat je hier vrij weinig mee kan. Het klussen aan het tuinhuisje zal toch wel een keer afgelopen zijn, en jouw paard zal ook moeten leren omgaan met dit soort situaties.

Misschien dat je eens met de buurman kan gaan praten om je paard hier wat minder bang voor te krijgen? Misschien mag je eens met je paard op zijn erf zodat je paard kan zien wat er gebeurt, en dan weer aan de andere kant van de heg er voor bij. Met buitenrijden ga je hier alleen maar profijt van hebben als je het goed aan pakt.

Maar de buurman heeft gewoon het recht om te klussen, zeker tijdens de gewone dag uren.
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 30-11-11 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:26

Lastig,vooral wat je wel en niet mag en kan zeggen. (je recht)

Probeer zelf rustig te blijven,als je de buurman al hoort en je begint je al te irriteren werkt dat alleen maar door.
Miss is dit een goeie leer-ervaring voor je paard?
Mocht praten met de stalhouder/buurman etc niet helpen....probeer het dan nog een beetje positief in te zien.
(al begrijp ik je frustratie wel,enkel helpt het je dan niet)

1ding scheelt...dat tuinhuisje komt ooit af! :D :+

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:29

Met buitenrijden is het een heel braaf paard(ga er heel de polders mee door) en vanaf zijn stal hoort hij ook de hele dag deze herrie.
Dat hij er ook nog niet aan gewend is vind ik ook raar.

Hoop wel dat het tuinhuisje snel af is. Maar op het moment gebruikt de buurman ook fijn het baklicht als bouwland waneer ik maar s'avonds ga rijden. Zodra het licht aan gaat komt hij ook naar buiten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:30

Bekijk het van de andere kant, je paard leert er een hoop van en zal straks een stuk makkelijker worden.
Wij hadden vroeger buren die het deden om me te pesten, maar die beleefden er helaas weinig lol aan omdat het paard dat ik toen had er eigenlijk nooit anders van werd. :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:31

Dat heeft hij voor zichzelf dan wel slim bekeken :) Maar zoals ik al zei, misschien kan je eens rustig een gesprekje met hem aan gaan (zonder te gaan zeggen dat hij iets fout doet en hij je paard bang maakt). Leg de situatie uit, misschien komen er wel hele goeie oplossingen uit voort. Hij is ook maar gewoon een mens en misschien vindt hij het wel heel vervelend dat jouw paard zo reageert op zijn getimmer.

Wordt het wel een mooi tuinhuisje? Misschien schrikt je paard gewoon van de architectuur :')

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:32

De buurman heeft zeker recht om te klussen, maar misschien kan je er gewoon eens op af stappen om te overleggen. Ik weet niet hoe vaak en hoe lang je rijd, maar misschien kan je gewoon tijden afspreken met hem? Hij is misschien wel altijd aan het klussen als jullie er zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat hij iedere dag van 's ochtends tot 's avonds klust. Wie weet is hij zich wel van geen kwaad bewust en vind hij het helemaal geen probleem om bijvoorbeeld tussen 17u en 18u een uurtje niet te klussen.

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:33

Je kunt ook een oornetje gebruiken met watten. Dat dempt de herrie en kun je rustig stappen met je mooie vent.

groetjes hennie

Angela

Ik zou eerst naar je stalhouder gaan om het daar aan te geven. Wellicht verstandig als die even met de buurman in gesprek gaat? Als je stalhouder dit niet wilt doen, dan zou ik zelf de buurman vragen om welke tijd hij gaat lunchen, of gaat avondeten. Geef aan dat je bergrijpt dat hij druk bezig is, maar dat je je paard niet durft te rijden als hij aan het klussen is. Omdat je hem niet van zijn werk wilt houden, wil je graag gaan rijden als hij niet aan het klussen is?

Is mooi verpakt, zonder schuld ergens neer te leggen. Maar de boodschap zal wel overkomen.

jorretje

Ik zou het voorleggen aan je stalhouder, dan kan die eventueel (met meerdere klachten?) naar de buurman. Aan de andere kant zou ik het aangrijpen als een waardevolle oefenening / les voor je paard. Alles wat je nu in de 'veilige' omgeving van de bak al meekrijgt heb je alleen maar profijt van.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:37

Tuinhuisje is niet te zien. De haag is te hoog. Je hoort dus het zagen, hameren, schuiven van trapjes enzovoort.
En dan heb ik ook nog een andere buurman aan de andere kant van de bak die in de regen zijn gras gaat maaien. :')
Instructrice maakte al een keer een opmerking of het een complot was ofzo.

Ik zal inderdaad nog een keer naar de stalhouder gaan. En anders toch maar langs de buurman (ookal vind ik confrontaties erg vervelend, maar wel weer een leermoment voor mij).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:54

Ga eens in het donker rijden. Als buurman naar buiten komt zodra hij de baklampen aan ziet gaan, maar dus níet bezig is in het donker, lijk me dat een simpele oplossing. Paarden zien prima in het donker, en zelf wen je er ook snel genoeg aan.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:12

miss_lizje schreef:
Maar op het moment gebruikt de buurman ook fijn het baklicht als bouwland waneer ik maar s'avonds ga rijden. Zodra het licht aan gaat komt hij ook naar buiten.

_O- _O- Slimme buurman! hihi lachen.

Tja dan nog een goeie optie over....Zijn ramen blinderen,ziet hij het licht ook niet :+

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:15

Waaaarom ga je niet gewoon naar de buurman om te zeggen dat je paard een beetje bang wordt van zijn geklus, en dan vragen wanneer hij gaat klussen, zodat jullie het misschien een beetje af kunnen stemmen?
Misschien is het wel een hartstikke aardige vent :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:16

Het valt niet onder overlast.

Je hebt verschillende opties.
Via de stalhouder wat bereiken, of je belt bij hem aan voordat je gaat rijden en geeft hem een paar flesjes bier, zodat hij even gaat pauseren... ;)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:33

Ik zou er idd ook zelf naartoe gaan en vragen of hij misschien een poosje niet bezig kan zijn als je gaat rijden. Dan proberen vaste tijden af te spreken. Als dat niet lukt, tja, dan moet je paard er denk ik maar aan wennen ;) Miss is het het proberen waard om in het donker te gaan rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:16

lastig, misschien kun je inderdaad eens proberen te praten met hem, veel mensen hebben geen idee dat paarden schrikken van waar ze mee bezig zijn...

wie weet kun je een uurtje per dag afspreken dat hij pauze neemt en jij even lekker kunt gaan rijden!

Wild_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:08

Ik denk dat je er weinig mee kan. Ik zou even met de buurman praten en de situatie uitleggen. Misschien stopt hij even als je in de bak aan het rijden bent.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:11

Lusitana schreef:
Het valt niet onder overlast.

Je hebt verschillende opties.
Via de stalhouder wat bereiken, of je belt bij hem aan voordat je gaat rijden en geeft hem een paar flesjes bier, zodat hij even gaat pauseren... ;)

Vindt ik eigenlijk wel een goeie.
Ik zou ook gewoon rustig overleggen wanneer hij pauze houdt zodat jij rustig met je paard bezig kan zijn en geef hem een bedankje.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:16

Ibbel schreef:
Ga eens in het donker rijden. Als buurman naar buiten komt zodra hij de baklampen aan ziet gaan, maar dus níet bezig is in het donker, lijk me dat een simpele oplossing. Paarden zien prima in het donker, en zelf wen je er ook snel genoeg aan.

Ik vind dit tot nu toe de beste oplossing.

En daarnaast, waarom moet het "slachtoffer" naar de dader toegaan ??
En vanaf morgen krijgen we toch slecht weer, dan zal er van klussen weinig terecht komen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:52

Wellicht een uitgelezen moment om je paard te trainen. Zet hem/haar overdag lekker los in de bak, terwijl de buurman "lawaai" maakt, eventueel met een pluk hooi in de buurt van de "enge" plek. Ook kun je gaan grondwerken of longeren. Als jij er geen punt van maakt, dan zal je paard dat doorgaans ook niet doen. Uit je OP maak ik op dat je er zelf ook een beetje moedeloos van wordt en dit breng je onbewust over op je paard. Er is een mooie uitspraak over: "Als je je ergens aan ergert, wordt het erger". De kunst is dus om jezelf niet te ergeren over de handelingen van de buurman, maar er een leerzaam iets van te gaan maken. De volgende keer is het een andere buurman die eens wat wil gaan doen in de tuin en zijn jij en je paard alvast voorbereid! ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:24

Ik ken het rijden bij zo'n fijne buurman, en ow wat heb ik hem vaak vervloekt :o Die man was echt altijd in zijn tuin bezig.
Was ik aan het rijden (mijn paard kon overigens net over de schutting gluren, dan kon ie steeds wel kleine stukjes zien) zette hij in een keer de tuinsproei-instalatie aan, of terwijl ik voorbij zijn schuurtje reed de electrische grasmaaier. Nog zo'n leuk voorbeeld: De waslijn hing naast de rijbak, kwam ik met paard richting rijbak gereden ging de buurvrouw lakens ophangen en die ging ze eerst flink laten klapperen. etc. etc. Stenen uit het moestuintje halen, en deze tegen de schutting aan gooien. Gebukt zitten naast de schutting en plotseling gaan staan als ik net voorbij kwam.
Nou echt, voorbeelden te over.

Bij mij riep het op een gegeven moment meer stress op dan bij mijn paard. Heb toen mezelf maar eens aan het werk gezet. Als ik merkte dat ik gespannen raakte door de activiteiten van de buurman, gaf ik mezelf rekensommen, moeilijke optel of vermenigvuldigingen. Daardoor werden mijn gedachten afgeleid en was paard meteen een stuk rustiger.

Je zou altijd kunnen gaan vragen of je een keer een tijd af kan spreken met de buurman, wanneer hij even niet klust, zodat jij lekker uurtje rustig kan rijden. Aan de andere kant denk ik dat als jij je nergens wat van aantrekt, je paard best snel zou kunnen wennen.

Succes ermee!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 07:24

Het paard staat al buiten tijdens het klussen, heb al gelongeerd op die plek maar tot nu toe heeft er nog niks gewerkt. Hij hoort de geluiden ook in zijn stal en dat ik ook al 1 grote bende.
Geluid houd ook niet cntinu hetzelfde aan. Buurman zaagt met zijn circelzaak, daarna hoor je ineens getimmer en daarna een scheurmachine die elkaar allemaal cua volgorde ook afwisselen. Het is dus ook niet 1 geluid wat aanhoud maar allemaal verschillende geluiden.

Mezelf "aan het werk zetten"heb ik ook geprobeerd. Hele liedjes, verhalen vertellen aan de gene die erbij is.
Maar op dit moment is alleen buitenrijden normaal te doen.

Olleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:32

Moeilijk geval om op te lossen, buurman staat in zijn recht dus ben je afhankelijk van zijn goede wil.
Ik hink een beetje op 2 gedachten.
Aan de ene kant zou je paard er aan moeten kunnen wennen, helaas weet ik uit ervaring dat dat niet met elk paard lukt.
Wanneer de buurman echt bewust wacht op het licht van de bak vraag ik mij af waarom, doet hij het om te pesten of voor zijn gemak?
Is het voor zijn gemak kan je misschien afspreken dat hij je een uurtje de tijd geeft om te rijden en dat jij na het rijden het licht nog een uurtje aan laat staan. Hopelijk is hij snel klaar met klussen.