Droge plek creëren in een paddock: nodig? en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Droge plek creëren in een paddock: nodig? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 13:55

Is het nodig om een droge plek (om te staan, dus niet een overkapping) te creeëren in een paddock?
Mijn paard zal straks van 9 tot 5 in een zandpaddock staan. Paddocks zijn niet gedraineerd dus ik ben wel bang dat het nat gaat worden als het lang regent.

Nu wilde ik eigenlijk een kleine plek (van bijv. 3x 2 meter) maken waar ze sowieso droog kan staan als ze dat wil.
Ik zat zelf te denken aan rubberen tegels, maar deze gaan natuurlijk heel gemakkelijk uit elkaar en scheef liggen. Een grote ringmat die uit 1 stuk bestaat is dan handiger, maar dan kan het vocht tussen de gaatjes door omhoog komen?

Iemand ideeën?

AdnerB

Re: Droge plek creëren in een paddock: nodig? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:55

beton platen?
stoeptegels?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:56

Je kunt het schuin af laten lopen, dat het water naar 1 kant gaat (heel handig als je er een slootje naast hebt)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 14:00

AdnerB schreef:
beton platen?
stoeptegels?

Stoeptegels hebben ook de neiging uit elkaar te gaan, omdat ze natuurlijk min of meer los liggen.
Een betonplaat uit z'n geheel kan nog wel wat zijn. Alleen gaat mijn voorkeur uit naar rubber ivm gladheid als het vriest.

Macs: Ik kan het denk ik niet schuin af laten lopen want er ligt al zand in gestort. Of hoeft het verloop maar een cm of 10 te zijn? Dan kan ik wel wat scheppen en verplaatsen natuurlijk.
Een sloot zit er niet naast.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:02

rubber word ook glad.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 14:02

Ik zat te bedenken: Gladheid op beton kan je wel redelijkerwijs tegenhouden door er dan wat zand op te gooien met wat strooizout erdoor heen toch? Aangezien je als het vriest meestal geen last hebt van nattigheid (pas als het gaat dooien). Dus wat zand op de plaat maakt dan niet uit.

paardenfreak: Ja?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:03

Toen er in de paddock nieuw zand werd gestort heeft de staleigenaar gezorgd dat het aan 1 kant werd gestort, zodat dat hoger was. Je kunt wel gaan scheppen maar ik denk wel dat dat een zwaar werkje wordt. Weet niet wat het verschil is, maar niet veel, en toch loopt het goed naar beneden!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:07

Focussed schreef:
Ik zat te bedenken: Gladheid op beton kan je wel redelijkerwijs tegenhouden door er dan wat zand op te gooien met wat strooizout erdoor heen toch? Aangezien je als het vriest meestal geen last hebt van nattigheid (pas als het gaat dooien). Dus wat zand op de plaat maakt dan niet uit.

paardenfreak: Ja?

door mest kan het glad worden. hier hebben we die tegels weggehaald.
was wel de hele padock bij de jonge paarden als ze rennen glijd dat behoorlijk.

en als het vriest wil er ook wel een wittig laagje ijs op komen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 14:14

Oke dus eigenlijk zijn ze verder qua gladdigheid gewoon hetzelfde als beton? Ik had namelijk verwacht dat ze minder glad zouden worden dan beton.

Mijn paard is zeer rustig op de paddock maar heb liever zo min mogelijk gladheid natuurlijk. En ik vind ze persoonlijk ook best aan de prijs, betonplaten is een stuk goedkoper en als het verschil minimaal is....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 15:31

En van die speciale grindtegels voor buiten? Zou dat wat zijn? Met een klein laagje zand erover zijn die ook niet glad.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:13

die worden ook glad ben ik bang, ik heb ze op z'n kop gehad.
Ik heb nu een uitloop laten straten omdat ik op zand altijd wat huiverig ben voor zandkoliek. Degene die het gestraat heeft heeft er een stoeprand omheen gestraat en het blijft nu keurig liggen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 16:21

Omgekeerde grindtegels lijkt mij op het moment nog het beste..
Ze staat namelijk in een zandpaddock dus zand ontwijken kan ik niet. Ze krijgt dan hooi uit een slowfeeder die ik eventueel op de tegels wil zetten.

Bij stoeptegels ben ik bang dat ze erg vaan verzakken of uit elkaar schuiven zonder band (van beton) eromheen.
Van die grindtegels kan ik er een aantal op de kant ingraven om een band te creëren

Want ik denk dat bijna alles wat je erin legt wel glad gaat worden... zowel rubber als beton als grind (of omgekeerde grind tegels).

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:23

Bij tegels (en ik neem aan dat het ook werkt bij rubberen tegels) moet je er gewoon stoeprandjes omheen leggen, dan schuiven ze niet zomaar meer uit elkaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:17

Ik heb het anders gedaan: een stuk van ongeveer 30 cm puin laten storten, en daarop weer 10 cm zand. Dat werkt perfect, dat hele stuk is echt altijd zo goed als droog (bij een giga stortbui kan het een uurtje duren).

Ik zou in jou geval denk ik voor stoeptegels zou gaan, en deze vastleggen door wat cement te strooien op het zand voor je ze gaat leggen, en een goede diepe rand rondom te maken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:21

beton tegels die extra stroef zijn is dat niet wat? (die toen ze nat waren niet glad gestreken zijn of gemengd met stenen)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:45

Wij hebben de oude roosters uit de koeienstal gebruikt om een flink stuk van onze paddock te verharden. Helaas was het niet mogelijk om te draineren omdat er geen sloot in de buurt zit, anders hadden we hiervoor gekozen. De paddock ligt nog steeds lager en er staat wel eens water op de roosters, maar dit loopt erg snel weg. De slowfeeder staat ook op de roosters. Elke week haal ik het zand van de roosters met een schep, zodat ze weer mooi schoon zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:13

rubber tegels worden niet glad.
die van mij liggen nu een jaar en zijn echt niet glad geweest.

bij mij schuiven ze ook niet, terwijl ze aan drie kant los liggen. al is schuiven natuurlijk makkelijk op te lossen met een trottoirbandje.
zelfde geld voor tegels, een bandje eromheen en ze schuiven niet meer.

mijn rubber tegels:
Afbeelding

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:23

wij hebben ook omgekeerde grindtegels gebruikt voor verhard stuk. (7x16)
is wel behoorlijk werkje maar werkt wel goed. ligt schuin zodat het water afloop. en ligt opgesloten tussen op zn kant ingegraven grindtegels.(functioneerd als stoeprand)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:05

Een verhoging maken van witte zand, flink hoog (0,5 meter) en aan laten rijden met een tractor o.i.d., als je deze plek een beetje schoonhoudt door de mest er steeds te verwijderen heeft je paard een fijne droge plek waar ze ook nog comfortabel kan liggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:08

Wij hebben een stuk uitgegraven, ophoog zand erin en dat laten rusten. Daarna stoeptegels leggen, bandjes rondom en wij hebben het laten rusten totdat het echt goed stevig lag. Ligt nu nog braaf op z'n plek!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:12

kun je niet gewoon in het midden een hoop zand laten storten, dan loopt het naar meerdere kanten af en staan ze bovenop gewoon droog? Niet een heel eiland ofzo natuurlijk, gewoon een paar cm hoger.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 23:41

Ik heb al lang niet meer gereageerd, oeps!

Maar update, gister ca 50 grind tegels gehaald voor in de paddock. Het wordt een stuk van 3x2 meter en dan tegels op z'n kant ingegraven rondom als een "stoeprand".

Mijn vader wil onze tuinier annex stratenmaker vragen of hij het voor mij wil straten en goed zand mee wil nemen zodat we zeker weten dat het goed ligt en goed blijft liggen :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:42

Ik heb een stuk betraat in mijn paddock. ideaal....
Tegels moet je mee oppassen.die kunnen makkelijk breken.klinkers kunnen meer druk hebben.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:09

in onze paddock/rijbak ligt geen verharding. Vooral niet als ze daar geen 24 uur staan.
Overdag lopen ze maar wat in de blub rond te banjeren en rond 5 u gaan ze naar binnen waar ze heerlijk droog kunnen staan en liggen.
Sowieso is het pas echt blub als het veel regent, maar dan nog. Die paar uur redden ze zich wel. Ik had er dus niks aan gedaan als ik jou geweest was.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:03

fijn, bben benieuwd wat het voor resultaat oplevert!

Wiesje, ligt ook aan je paard of het nodig is natuurlijk, bv met mok / te zachte straal / leeftijd enz.
Maar 9 tot 5 is toch wel 8 uur, waarin ze dus continu is de nattigheid staan, dan is een droge plek wel echt fijn! Het is natuurlijk anders als je er ook in rijdt, dan kun je gewoon niet bestraten.