Vlas vs Stro ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EVDM

Vlas vs Stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:07

De naam van dit topic zegt het natuurlijk al een beetje. Ik zou graag eens willen weten wat nou precies de voordelen , en nadelen natuurlijk, zijn van het houden van paarden op vlas i.p.v. Stro? Alvast bedankt!

Meissieline

Re: Vlas vs Stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:09

Mijn paard stond eerder op stro, en dit at ze allemaal op..
Nu staat ze op vlas echt ideaal :D
plus dat met vlas de stal schoner blijft (bij mijn paard dan)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:09

gebruik de zoekfunctie even, er lopen hier al meerdere topics over

EVDM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 21:14

@Caira sorry dat wist ik niet, heb voor het openen al gezocht naar echt concrete voor en nadelen yen opzichte van stro. Wil graag weten of het ook veel scheelt in de kosten?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:32

de stallen met vlas zijn zo smerig en niet uit te mesten. Nee voor mij bij voorkeur op stro.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:13

Stro:
+ Ze hebben wat te knabbelen (kan voor sommige paarden weer een nadeel zijn)
- Geeft veel afval en het is niet handig uitmesten
- Stinkt erg t.o.v. vlas en ander strooisel
- Bij mijn paard werd er erg smerig in haar stal, moest er erg veel van gebruiken en elke dag weer uithalen als ik de boel een beetje fris wou houden

Vlas:
+ Neemt meer vocht op dan stro dus stinkt minder snel naar ammoniak
+ Geeft weinig afval en uitmesten is zo gedaan
+ Blijft bij goed gebruik ook lang schoon en fris
- Sommige paarden kunnen er niet vanaf blijven en teveel vlas eten is slecht

Dus het zal wel duidelijk zijn, ik kies eerder voor vlas dan voor stro. Maar sinds de vlasprijzen weer eens zijn gestegen ben ik overgestapt op strokorrels, en dan bevalt me ook prima.

Met kosten was ik goedkoper uit met vlas dan met stro. Je strooit in het begin een baal of 2 vlas in de stal, haalt er elke dag de mestballen uit en daarna elke week 1 nieuwe erbij (verspreid over meerdere dagen, dus niet 1 dag een hele zak erin en daarna weer een week niks). Bij mij werkte dat het beste. Eens in de 2 maanden haalde ik er alles weer uit en begin ik opnieuw. Dat was toen goedkoper dan met stro. Tegenwoordig nog steeds wel denk ik. Een zak vlas is wel duurder dan een baaltje stro maar je gebruikt er echt veel minder van.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:20

friesiszwart schreef:
de stallen met vlas zijn zo smerig en niet uit te mesten. Nee voor mij bij voorkeur op stro.

Hoe gebruikte je het vlas dan? En hoe lang stonden je paarden op stal? Dat scheelt ook een hoop.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:47

Vlas:

Ik stond eerst op vlas. Daar haalde ik elke dag de drollen eruit en 1 of 2 keer per week de natte plakken.
Als ik 1 keer per week de natte plekken eruit moest halen ging er ook 1 zak vlas in. Bij twee keer de natte plekken eruit halen gingen er 2 zakken vlas in.
Er werd bij mij geen vlas gegeten, wel om te knabbelen ging er een plak stro in.

Stro:

Ik sta nu op stro met vochtdoorlatende tegels. Ik haal iedere dag de drollen eruit en de vieze stro. Is lang geen kruiwagen vol.
En er gaat 1 plak stro bij. Wel is bij mij de hele bodem dun bedekt met stro.
Dus ongeveer mijn verbruik aan stro is 1 baal per week.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:01

Bij ons op stal willen ze niet overgaan op vlas, omdat de mestwagen dit niet zou afvoeren. Klopt dit dat niet elke wagen dit doet?

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 00:03

Ik heb ze al jaren op vlas staan. Makkelijker met uitmesten, je haalt alleen de mest eruit. Stro is veel meer werk en de mestbult is zomaar toren hoog. het vlas composteert veel beter. Ik hoef de mestbult maar 1x per jaar op te laten halen. Hij wordt dan uitgereden over het maisland en ondergeploegd. Prima compost voor de boer ! 1x per 14 dagen de box leeg en dan weer 2-3 zakken erin en klaar..Nadeel de prijs is op dit moment torenhoog, dus voortaan maar beleggen in vlas is beter dan op de beurs volgens mij..

EVDM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 12:51

bedankt voor alle reacties!
overgaan op vlas lijkt (nav jullie enthousiaste reacties) het overwegen waard te zijn, graag zou ik nog willen weten of het op langere termijn dus ect goedkoper is dan stro, en of de mestwagen het idd ophaalt, zoals Chris_fire schreef:

Citaat:
Bij ons op stal willen ze niet overgaan op vlas, omdat de mestwagen dit niet zou afvoeren

in ieder geval al super bedankt!!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:26

Stro eten de paarden op. Vlas niet. Stro neemt niets op (meestal) en vlas wel. Voordat dat ze een stro eten is dat ze niet dikker worden. Maar je moet wel iets op stal zetten zodat ze zich niet vervelen. Liksteen/speelbal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:39

De hoeveelheid afval met vlas is een stuk minder.
Ik heb maar 25% van de mesthoop met vlas vergeleken met stro.
Daarnaast is het uitmesten veel makkelijker en minder zwaar.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:45

Het is veel minder werk als stro, ik zelf heb ook minder last van mijn luchtwegen met vlas, het is bij ons minder stoffig in ieder geval.

Wij mesten 2x uit, overdag als ze buiten staan en bij de laatste keer kuil halen we ook snel de grote drollen eruit. Wij staan in een natuurgebied en mogen geen mestbult, bij vlas hebben we die ook niet nodig, we voeren een deel af met het groenafval, er gaat wat bij ons en buren op de tuin en soms brengen we een zak naar de stort.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:39

Bij mijn ouders hebben we jarenlang 5 extra groencontainers gehad.
Daarging ook een groot gedeelte de mest met vlasafval in.
Je moest alleen even opletten dat de containers niet te zwaar werden.
Koste vrij weinig om die extra aan te schaffen.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:45

- Stro neemt bijna geen vocht op
- Stal viezer

Voor mij genoeg redenen om vlas te gebruiken.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:48

ben ooit met stro begonnen, daarna houtkrullen en nu vlas. moet zeggen dat ik niet anders meer wil. makkelijk in onderhoud en de stal blijft mooi schoon.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:26

beide gebruikt, nu over gegaan op vlas.

stro:
+ makkelijk in onderhoud; ik deed iedere dag opstrooien en 1x per week uitmesten
+ paarden hebben wat te knagen (alleen 1 paard deed dit te veel, met koliek als gevolg)
+ ziet er altijd schoon uit (mits je iedere dag opstrooit)
- kosten
- afvoer; veel meer afval van dan van vlas

vlas:
+ kosten; ik begin met 3 balen vlas per stal, dan gaat er ongeveer 1x per week 1 baal in, soms ook geen, en na 2 a 3 maanden mest ik hem helemaal uit, wel tussendoor de plasplekken, probeer dit zo lang mogelijk uit te stellen want mijn ervaring is hoe meer je er in roert, hoe sneller het vies wordt en je het dus compleet moet ververssen. begin maar net aan een plasplek als je dit aan de bovenzijde gaat zien (afhankelijk per paard 1x per week of om de week).
- arbeidsintensiever; nu moet ik iedere dag drollen scheppen om mijn stal netjes te houden (en écht doen, anders moet je het veel vaker helemaal uitmesten).
- ziet er na verloop van tijd wat minder fris uit; is dan nog wel helemaal droog, maar is al vrij snel van helder wit naar bruinig.

ik vind beide strooisels fijn maar heb uiteindelijk toch gekozen voor vlas, eerst moet 1 paard op vlas ivm koliek, en tjsa, of je dan bij 1 of 3 stallen drollen schept maakt dan ook niet meer uit. verder vind ik het ideaal dat ik gewoon zelf mijn vlas kan gaan halen (heb zelf geen E rijbewijs en bij stro moest mijn vader dus iedere 2 weken erom), minder afval (dus ook hierbij hoeft mn vader minder vaak te rijden met de kar), voor de geur (stinkt niet meer, ook minder vliegen op stal in de zomer) en de kosten, ben nu goedkoper uit als wanneer ik stro zou gebruiken; koop nu voor gemiddeld 80,- vlas per maand, terwijl ik met stro rond de 100,- kwijt zou zijn (voor 3 stallen dus), wel komen deze kosten nu steeds meer naar elkaar omdat vlas behoorlijk duur aan het worden is, dus met alleen dit argument zou ik niet overstappen.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:39

Vlas :j
Stro geeft veel meer afval en is veel zwaarder uitmesten.
Wel kunnen paarden wat knabbelen maar dat probleem is ook op te lossen door een handje stro er bij in te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:41

Voor mij maar 1 nadeel met stro, een hele grote mesthoop...voordelen, lekker zacht, lekker warm, altijd wat te eten, ziet er gezellig uit..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:44

Stro,
Voordelen, kan als aanvulling worden gebruikt op ruwvoer en de mesthoop kan over het land worden uitgereden.
Nadeel, is erg snel vies.

Vlas,
Kan niet gegeten worden, mijn loonbedrijf kan het niet afvoeren.
Voordeel. Stal blijft wel netter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:05

Vlas kan wel gegeten worden, mijn anda nam hele happen waardoor zijn darmen te sterk geprikkeld werden met diarree tot gevolg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:05

En daar gaat de schone stal :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:18

Gewoon elke dag uitmesten....urine neemt de vlas op en goed opstrooien.....heerlijk....vlas of zaagsel is een platte harde laag die na een week al donkerbruin is.....lekker schoon...