Slowfeeder, zoveel verschillende optie's!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Slowfeeder, zoveel verschillende optie's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:00

Goedemiddag bokkers,

Mijn paard gaat in december eindelijk verhuizen naar een stal waar ze lekker de hele dag naar buiten kan! :D

Nu ben ik mezelf aan het oriënteren op een slowfeeder voor in de paddock, en heb verschillende optie's al gezien:

- slowfeeder kliko, lijkt me een hele goede optie, maar is toch wat groot en log en mijn paard is nogal onhandig, dus lijkt me niet de handigste optie.
- Slowfeeder hooinet in een bak gooien, goede optie maar is niet waterdicht
- Zo'n maasrek in een bak, ook niet waterdicht en las dat paarden die gulzig eten hun gebit kunnen beschadigen!

Wie heeft de juiste oplossing?

petitparis

Re: Slowfeeder, zoveel verschillende optie's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:02

een afdakje met daaronder een slowfeed hooinet tussen2 palen gespannen?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 15:09

petitparis schreef:
een afdakje met daaronder een slowfeed hooinet tussen2 palen gespannen?

Helaas, mag ik niet teveel aan de paddock verbouwen omdat hij toch op een pension staat :(
Dus een afdakje bouwen is denk al teveel verbouwing..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:13

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:54

Als je je net in een kist/bak legt, hoeft deze niet waterdicht te zijn hoor. Mijn bakken (zelfgemaakt, vrij makkelijk) hebben een pallet als bodem, en rondom planken.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:55

Maar dan kan er toch gewoon water in vallen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:57

als je gaten boort onderin de bak waarin je het hooinet vast legt is dat zo opgelost :)

hier gaat dat prima, wordt gewoon nog opgegeten :j

ook hebben we een xxl hooinet tussen 2 palen gespannen. Die vinden we zelf fijner werken! :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:47

Het is helemaal geen probleem als je hooi nat regent hoor, is eigenlijk zelfs beter, dan gaat het evt. stof wat er in zit niet dwarrelen.
Zolang het water er niet in kan blijven staan hoeft het echt niet waterdicht te zijn.
Ik heb 2 aanhangernetten tussen een houten frame en het bevalt me prima.
Soms doe ik het voer eerst in een gewoon fijnmazig hooinet en dan dat in het aanhangernet, dan zijn ze nog langer bezig.
Ook doe ik wel eens een gewoon fijnmazig hooinet in een badkuip (zonder stop erin)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:54

Ik raad je een aanhangernet niet aan. Ik heb nu ongeveer 3 maanden een net in de stal hangen, en het is eigenlijk al total loss. Die van mij trekt er nogal hard aan en het scheurt gewoon uit. Daarbij merk ik niet zoveel van het langzamer eten, ondanks dat de mazen maar 3,5 cm zijn.
Ik denk dat zo'n kliko wel een ideale oplossing is voor in de paddock. Je kunt er echt veel in kwijt, ze eten laag van de grond en dus niet in een onnatuurlijke houding.
Natgeregend hooi lijkt me ook niet zo problematisch, mits het water weg kan lopen. Voor stof is het ideaal natuurlijk. Ik vraag me alleen af hoe smakelijk ze het zullen vinden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:56

Ik heb een rubber mat liggen in een hoek en dan met vier haken een hooinet aan de paddock bevestigd, de bovenkant van het hooinet maak ik dicht met een touw. Ik heb de variant met de kleinere gaten http://www.hooinet.nl/hooinet%20l.html

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:57

nadeel is wel dat je een kliko vast moet kunnen zetten.
Bij rondom stroomdraad wordt dat toch al snel lastig.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:02

Jibbel schreef:
Ik raad je een aanhangernet niet aan. Ik heb nu ongeveer 3 maanden een net in de stal hangen, en het is eigenlijk al total loss. Die van mij trekt er nogal hard aan en het scheurt gewoon uit. Daarbij merk ik niet zoveel van het langzamer eten, ondanks dat de mazen maar 3,5 cm zijn.
Ik denk dat zo'n kliko wel een ideale oplossing is voor in de paddock. Je kunt er echt veel in kwijt, ze eten laag van de grond en dus niet in een onnatuurlijke houding.
Natgeregend hooi lijkt me ook niet zo problematisch, mits het water weg kan lopen. Voor stof is het ideaal natuurlijk. Ik vraag me alleen af hoe smakelijk ze het zullen vinden.

Het ligt er nogal aan of je een aanhangwagen net van de Action koopt van 7 euro.. of die van de bouwmarkt van 45 euro. Die laatste doet het al een jaar hoor. Niets over te klagen, En nog geen een gaatje stuk. (en ohja, rukken doen ze zeker!)

En het is weinig werk om te bouwen! Voert handig.. Ik ben er heel blij mee. Hij hangt bij mij aan een ijzeren hek, heb hem op verschillende punten vast gemaakt, en kan de bovenkant nu zo openhouden en het hooi erin gooien. Ideaal!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:24

Ik gebruik ook al tijden die aanhangernetten. Gaat prima. Ze zullen idd niet zolang meegaan als die dure netten van dikker materiaal, maar ze kosten dan ook 1/3 van die prijs :)

Mijn paarden preferen nat hooi boven droog hooi en het systeem van 2 palen met een net er tussen (en een rubber mat er onder) gebruik ik al jaren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:47

Navanja schreef:
Jibbel schreef:

Het ligt er nogal aan of je een aanhangwagen net van de Action koopt van 7 euro.. of die van de bouwmarkt van 45 euro. Die laatste doet het al een jaar hoor. Niets over te klagen, En nog geen een gaatje stuk. (en ohja, rukken doen ze zeker!)

En het is weinig werk om te bouwen! Voert handig.. Ik ben er heel blij mee. Hij hangt bij mij aan een ijzeren hek, heb hem op verschillende punten vast gemaakt, en kan de bovenkant nu zo openhouden en het hooi erin gooien. Ideaal!

Haha, wij hebben een hoveniersbedrijf, dus we kopen zeker geen netten bij de Action. ;) Makkelijk om 'conclusies' te trekken terwijl je geen notie hebt. :Y)

Ik denk dat het vooral aan de manier van bevestigen ligt. Bij mij zit hij vast op 4 hoeken, waardoor je daar het volle gewicht op krijgt op een ruk-moment. Ik kan het niet anders bevestigen, omdat ik niet zomaar gaten kan gaan boren in andermans stal. Als je de mogelijkheid hebt om het net over de hele breedte vast te zetten, zal het vast beter gaan.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 11:01

Omdat ik ook niet echt de mogelijkheid heb om grote dingen te gaan verbouwen, word het de simpele bak met een hooinet vast erin met gaten in de onderkant.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:53

Kan iemand mij uitleggen hoe je de kliko + hooinet hebt gemaakt? Eventueel een afbeelding?
Of wellicht kun je me doorverwijzen naar een topic waar dit wellicht al beschreven staat?
Ik wil ze dit weekend gaan maken....

Ook zal ik dan kliko's nodig hebben, dus wellicht kan iemand me ook vertellen hoe ik die kan vinden? Kon helaas niets vinden op Marktplaats....

Dank voor jullie hulp!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:57

Ongelooflijk hoe mensen zich aangevallen kunnen voelen. *zucht

Ik had het toch helemaal niet over jou Jibbel. Ik wilde alleen laten weten dat het niet per definitie is dat die dingen binnen een maand uit elkaar vallen.

Die van mij kosste 45 euro,, en echtwaar nog geen enkelingetje die stuk is. Dus ik vind dit fijn, en het kost niet zoveel tijd. Dus vandaar :)

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:12

Jibbel schreef:

Hoe heb je het net in de stal gehangen? Gewoon tegen de wand aan? En op welke hoogte?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:24

Ik denk dat ik toch voor de kliko ga, aangezien deze ook echt waterdicht is :j

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:34

Wij hebben hooinetten met 3cm mazen en dan 2 over elkaar. Daar moeten ze wel moeite voor doen, maar het gaat toch hard genoeg :D
2 aan de inloopstal, 1 grote in een boerenkoolbak (grote grijze bak met veel gaatjes). Regen erop des te beter ivm stof dat in hooi zit.
Ze moeten zo hoog dat ze er niet in kunnen gaan staan (dan is op de bodem van de boerenkoolbak wel weer super) en zo laag dat ze met een lage hoofdhalshouding kunnen eten (beter voor gebit en rug o.a.).
Die netten zijn niet zo duur en met behulp van een rechtopstaande pallet heel makkelijk te vullen (net open over de palletrand hangen en vullen maar).

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 02:32

e_horse schreef:
Wij hebben hooinetten met 3cm mazen en dan 2 over elkaar. Daar moeten ze wel moeite voor doen, maar het gaat toch hard genoeg :D
2 aan de inloopstal, 1 grote in een boerenkoolbak (grote grijze bak met veel gaatjes). Regen erop des te beter ivm stof dat in hooi zit.
Ze moeten zo hoog dat ze er niet in kunnen gaan staan (dan is op de bodem van de boerenkoolbak wel weer super) en zo laag dat ze met een lage hoofdhalshouding kunnen eten (beter voor gebit en rug o.a.).
Die netten zijn niet zo duur en met behulp van een rechtopstaande pallet heel makkelijk te vullen (net open over de palletrand hangen en vullen maar).

Heb je een foto van de boerenkoolbak?

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:38

Vind ze allemaal wel handig, maar denk eraan dat je hem niet te hoog hebt... Een paard hoort laag bij de grond te eten.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 09:57

Fruw schreef:
Vind ze allemaal wel handig, maar denk eraan dat je hem niet te hoog hebt... Een paard hoort laag bij de grond te eten.

daarom is een kliko met een ''gat'' aan de onderkant prima :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 15:59

Ik heb gekozen voor een kliko met een hooinet erin :j

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:20

SteffiiY schreef:
Ik heb gekozen voor een kliko met een hooinet erin :j

eten ze dan van bovenaf?