Wie heeft er een hooikliko? (Of heeft er een zelf gemaakt)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Wie heeft er een hooikliko? (Of heeft er een zelf gemaakt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:46

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen met een zng hooikliko

Afbeelding

Ik wil er graag zelf een maken.
Ik heb al een uitleg gevonden hoe je er een moet maken : http://www.xead.nl/slow-feeder-klikobak

Maar nu kom ik op internet een probleem tegen.
Het hooi wil niet goed naar beneden zakken.

Ik wilde dit zelf op lossen door een stoeptegel aan een draad erin te doen zodat die het naar beneden duwt.
Maar ik kwam op een andere site nog een oplossing tegen.
Niet het hooi los in de kliko met onder een rooster, maar het hooi in een net en dan van onder gewoon een gat:

Afbeelding

Het net is open aan de bovenkant, dus gemakkelijk te vullen
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar tips, ideeën en ervaringen!

tamary

Re: Wie heeft er een hooikliko? (Of heeft er een zelf gemaakt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:20

Hooi dat niet wil zakken komt omdat de bodem recht is, hooi glijd dus niet in een soort "fuik" naar het gaas toe. Je zal er dus een schuine bodem in moeten maken om dat op te vangen. Hoek daarvan moet rond de 45 graden zijn, maar dat is uitproberen omdat het ook van je hooi afhangt. Schuine plank heb je altijd nodig, anders wordt het hooi niet tegen het gaas gedrukt en kan paard er niet bij. Verder moet het materiaal super glad zijn anders blijft je hooi ook hangen.
Net en gewoon gat onderin werkt veel simpeler, maar doe wel een touwtje om de deksel er zijn nl paarden die heel rap doorhebben hoe je makkelijker bij het hooi kan en de deksel open prutsen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 23:27

Dat snap ik helemaal, dat van die plank had ik al gelezen. Ik zat zelf te denken aan een stuk plexiglas, omdat dat super glad is.

Maar bij dat hooinet zakt het dan toch ook niet lekker door en blijft het misschien halverwege steken? Is een stoeptegel aan een touw dan niet beter?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:35

Hooinet geeft hier geen problemen, die zijn echt elke dag leeg (stro plakken gaan lastiger, maar daar hoeven ze ook niet van door te vreten). Tegel er in is niet nodig, bovendien gaat die gegarandeerd kantelen. Als je geluk hebt naar achteren, maar kan ook heel goed voor je voergat terecht komen. Vergis je niet er wordt behoorlijk aan die netten getrokken. Voorbeeldfilmpje bij zeldenrust toont superdroog, los hooi ipv voordroog wat toch de neiging heeft om aan elkaar te plakken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 23:36

Hoe veel kg doe jij er ongeveer in en hoe lang doet daar 1 paard ongeveer mee denk je?

Als ik een tegel erin zou doen zou ik het touw alleen zo kort maken dat ie net niet tot het gat komt, dus dan kan hij er niet voor komen (wat idd wel onhandig dan zou zijn haha).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:43

Ik voer in totaal ong. 15 kg voor 2 D's. Hoe lang ze ermee doen is lastig in te schatten, maar ze eten in elk geval naar mijn menig te snel. Ik voer daarom ook stro bij om ze bezig te houden. Onbeperkt zouden ze rustig 2x zoveel vreten en baggervet zijn. Hoe snel jouw paard eet hangt van zijn handigheid af en of er een eetrem op zit. Ga er van uit dat ze in het begin (1e 1-2 weken) er redelijk lang mee doen om dan handiger worden en sneller te gaan eten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 23:46

Oke bedankt voor je antwoord.

Ik wil er ongeveer 3/4 kilo hooi in doen en wat stro. Dit is dan in de paddock van 9 tot 5. Op stal staat ze op stro en krijgt ze dan nog een keer hooi 's avonds.
Ze wordt dik van lucht dus moet oppassen met teveel.
Ze eet erg rustig en terwijl ze hooi heeft zie ik haar vaak suffen, of in de wei eet ze steeds een uurtje, dan weer een half uurtje suffen etc.
Maar ik twijfel of dit genoeg is om haar de hele dag bezig te houden.

Als ik hem ga maken wil ik sowieso een zo klein mogelijke maas. Het liefst 3x3. Hopelijk maakt dat het ook moeilijk genoeg.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:21

Ik volg dit even. Heb er sinds enige tijd ook 2 staan (gekocht bij Zeldenrust) maar ben er nog mee aan het stoeien. Paardjes kregen eerst hooi erin, maar dat wil slecht zakken. Ik heb er wel een stoeptegel opgelegd, dat hielp iets, maar inderdaad zat hij af en toe voor het gat. Bij mij zit er een triplex plaatje in.
Ik voer nu iets vochtig kuilgras en dat zakt wel (denk door het gewicht) zonder tegel erop. Dat ga ik nu even aankijken en anders moet ik een systeem gaan bedenken dat het gras steeds verder naar beneden duwt tegen het gaas aan, met een soort hefboomsysteempje of zo. Ben er nog niet helemaal blij mee. Ik heb overigens een ketting om het deksel gemaakt, zodat ze hem niet open krijgen en dat werkt perfect.
Zo'n hooinet ga ik maar niet proberen, want dat is zo leeg bij die veelvraten van mij :Y)

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:08

hoe eten ze daar dan uit? het hoofd schuin?
ik zoek nl een systeem om mijn dieren op grondhoogte (natuurlijk hoogte) te laten eten, zonder dat de kippen er gaan in liggen

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:40

Als ze er een pluk uittrekken, moeten ze hun hoofd inderdaad schuin houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:14

caaramel schreef:
hoe eten ze daar dan uit? het hoofd schuin?
ik zoek nl een systeem om mijn dieren op grondhoogte (natuurlijk hoogte) te laten eten, zonder dat de kippen er gaan in liggen

Hoofd schuin houden, pluk er uit trekken, hoofd relax met neus ergens tussen grond en kniehoogte pluk oppeuzelen. Die natuurlijke houding zoeken ze vanzelf steeds op, dus qua slijtage/gebruik gebit is er niks anders dan grazen/struikjes knabbelen wat ze in het wild ook doen. Daar groeit ook lang niet al het lekkers op een plat stuk grond.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:20

nee maar ik weet dat bv hoge hooinetten niet zo goed zijn omdat ze dan stof in hun neus en longen krijgen en dat ze dan minder speeksel aanmaken

dat is hier dus niet? bedankt voor de antwoorden :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:44

Deze ruiven werken allemaal met een gat op grondhoogte (anders kan het net niet leeggegeten worden immers alles zakt naar beneden). En bij de bakken hangen ze met de neus er boven, als er al stof vrij komt dat niet naar beneden valt loopt het door de hoofdhouding makkelijk weer de neus uit.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:45

Stalgenootje heeft er eentje.
Die heeft in de kliko een schuine plank waardoor het hooi/kuil altijd naar het gat schuift.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:51

He zie ik nou mijn kliko en ponyhoofd voorbijschuiven :))

Wij zijn er supertevreden mee! Je kunt er aardig wat hooi in kwijt, het wordt niet nat, bak is makkelijk te verplaatsen (was voor ons een vereiste) en het is echt een slowfeeder. Zit nu een schroef aan de bovenkant zodat onze houdini-pony's m niet vanaf de bovenkant openkrijgen :Y)

We hadden eerst zelf ook betongaas, daarna nog schuine plank erin, maar hooi zakte niet door :n Doordat we nu een flexibel net in zit kunnen ze er wat aan trekken zelf, en zakt het hooi echt supermakkelijk naar beneden. En anders zorgen de pony's wel dat het naar beneden zakt :') Bak staat nu goed vastgebonden anders vind ik m ondersteboven achterstevoren nog net niet binnenstebuiten terug in de paddock :Y)

Maargoed, ik vind het een uitvinding, ben er nog steeds blij mee :j

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:18

Ik volg dit even, ben ook druk op zoek naar een perfect slowfeeder :j

De kliko lijkt mij een perfect oplossing, alleen de volgende vraag is waar haal ik een kliko vandaan?!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:20

haha tja wij hadden er toevallig nog eentje staan, weet ook eigenlijk niet waar je ze makkelijk vandaan kun halen. iig niet die grote, die zijn eigenlijk van de gemeente ofzo toch? Of zeg ik nu iets geks

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:23

Ik volg dit ook even, krijg van een vriendin van mij ook een kliko en die wil ik ook verbouwen. Ik heb sowieso een andere slowfeeder gemaakt, dit is een kussenbox (je weet wel in de tuin waar je je kussens in kan doen) daar heb ik aan de voorkant ook 2 gaten gemaakt waar ze het hooi zo uit kunnen trekken. De bodem ligt schuin dus het hooi schuift zo naar de 2 open gaten toe.Deksle is net als bij kliko ook dicht en kan dus niet nat worden van binnen. Probleem is wel dat ik jullie nu niet kan vertellen of het werkt haha moet um nog testen mare ze staan nog niet op de paddock staan nog heerlijk op het land.

Ow effe terug naar dit topic, ik wil er dus ook een kliko naast zetten mare hoor dus ook steeds dat het hooi niet zakt.............................

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:25

dito schreef:
Ow effe terug naar dit topic, ik wil er dus ook een kliko naast zetten mare hoor dus ook steeds dat het hooi niet zakt.............................

In de openingspost zie je 2 foto's van hoe wij de kliko gemaakt hebben. Met een net. Doordat de paarden er zelf aan kunnen trekken zakt het hooi heel gemakkelijk naar beneden. Een schuine plank en betongaas werkte bij ons helaas ook niet :n

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:27

Maar ik begrijp dus, dat een groot hooinet erin hangen en een tegel erin aan een touw gewoon prima werkt?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:30

nee hoeft niet eens een tegel in. Gewoon vullen met hooi tot zoveel je wilt, beetje erin duwen en klaar ben je.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:35

en het zakt dan zelf naar beneden?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:38

SteffiiY schreef:
en het zakt dan zelf naar beneden?

ja :j doordat ze zelf aan het net kunnen schudden/trekken, zakt het tot het laatste hooisprietje naar beneden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:39

oja dat is waar, en heb je dan alsnog een schuine bodem nodig?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:40

Zou je bij een gemeentewerf geen oude, afgekeurde container kunnen krijgen die nog wel bruikbaar is? (Op die manier hebben wij in het verleden een paar complete bushokjes weten te bemachtigen, die als plantenkas en zitje bij een bak zijn hergebruikt)