Paard schopt elke nacht tegen wanden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magnumxx

Paard schopt elke nacht tegen wanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:04

Hallo!
Ik heb mijn paardje nu al bijna 4 jaar, sinds 4/5 weken schopt ze snachts continu tegen de wanden van haar stal aan. De mensen van het pension worden er snachts wakker van.. Heel vervelend, maar ik wil ook niet dat ze haar zelf gaat verwonden. Ze heeft ook al een plank kapot geschopt.....

Ze begint rond savonds 11 uur, en gaat dan door tot 1 of 2 uur in de nacht..
S'ochtends en overdag staat ze lekker buiten, en ik probeer nu elke dag minstens een half uur intensief te rijden. Als we een buitenritje maken, zijn we meestal langer dan een uurtje onderweg. Dus ik denk dat het aan beweging etc niet kan liggen?

Ze is laatst wel overgegaan op zaagsel, omdat ze anders op stro stond, maar dat at ze op.. Kan dit er iets mee te maken hebben?

We gaan deze week een andere buurvrouw/man voor dr zoeken, als het daar aan zou liggen, dan had ze dat toch al veel eerder moeten doen?

Heeft iemand hier ervaring mee, of tips?

Groetjes.

Caira

Re: Paard schopt elke nacht tegen wanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:05

Heeft ze wel voldoende hooi?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:07

Waarschijnlijk verveelt ze zich gewoon dood.
Niets te knabbelen 's nachts en geen beweging 's nachts. Sommige paarden kunnen daar zo heftig op reageren.
Is er geen mogelijkheid dat ze buiten blijft met een maatje?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:09

Meer ruwvoer geven, zodat ze snachts lekker wat te doen heeft! Evt. een plak stro boven op het zaagsel.
En mocht het echt niet stoppen kun je altijd nog overwegen om een stroomdraadje te spannen binnen in de stal! Alleen zou ik dit echt als laatste red middel zien!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:10

gooi er gewoon los stro bij of geef meer kuil/hooi.. heeft ze wat te knabbelen.. wij hebben alles ook noodgedwongen op zaagsel..
en geven het beetje stro wat we wel hebben om de dag aan de paarden die nooit op zaagsel/vlas stonden.

scheelt mij ook herrie s nachts..

edit een stroomdraad zou ik niet doen..
Laatst bijgewerkt door Christiene op 21-11-11 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:10

Krijgt je paard koliek van het stro eten? Want ik denk dat dat wel degelijk mee speelt. Paard heeft op stro de hele nacht wat te doen. Als je haar niet op stro kan hebben zou ik haar inderdaad met een maatje in een uitloopstal zetten. Ze zal zich wel gewoon vervelen!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:11

Verveling... mijn paard doet het ook, of ze graaft d'r stal overhoop... Daarom staat ze bijna nooit binnen en als ze binnen staat met een berg hooi en echt heel vroeg weer naar buiten anders laat ze zich wel weer horen.. Echt irritant, als ik haar meeneem naar een andere stal waar ze niet naar buiten kan (is echt zelden) mept ze de boel ook kort en klein. Of er dan wel of niet een ander paard bij staat maakt niet uit...

Nou heb ik de luxe dat mijn paard altijd naar buiten kan, maar kan me voorstellen dat zoiets niet altijd kan.

Misschien kun je meer voer proberen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:12

Mijn paard schopt dan niet, maar vrat wel elke dag haar stal leeg. Nu ben ik overgegaan op gehakseld stro, zodat ze als ze iets ervan binnenkrijgt ze niet meteen koliek heeft of er niet van mág eten, maar ook niet meer elke dag op het beton staat. Alleen.... haar hoeveelheid hooi heb ik nu wel zo ongeveer verdubbeld, plús krijgt ze wel wat stro om te knabbelen. Ik zou eens nagaan of ze is gaan slaan meteen of vlak nadat ze op krullen is gezet, en zo ja dan weet je meteen waar het vandaan komt.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:12

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn paard. Sinds we over zijn gegaan op compactgras van Hartog is het enorm veel minder geworden. Dit vervangt het hooi, en mag ze de hele dag eten. Dat scheelt enorm veel verveling. Paarden knabbelen ook de hele nacht door, dat heb ik gezien toen we mijn merrie in de gaten moesten houden, vanwege het veulen wat op komst was. het is best prijzig, maar iwel de moeite waard

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:14

hooi mogen paarden ook de hele dag eten hoor en is een stuk goedkoper ;) Je zou idd een hooinet kunnen overwegen zodat ze meer moeite moet doen voor haar hooi

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:16

Ik zou de staleigenaar vragen om als hij s'avonds laat de laatste ronde loopt door zijn stal voordat hij afsluit, dan je paard ruwvoer te geven en idd in een hooinet.
Succes.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:37

Klinkt inderdaad als verveling.
Tijdens het afstallen zouden de pensioneigenaren inderdaad misschien een flink hooinet op kunnen hangen, dan heeft ze wat te doen.
Ook helpt een bal, liksteen oid. ook tegen de verveling.
Zelf heb ik voor mijn paard een voerbal, doe je wat muesli of brokjes in en dan zijn ze wel een tijd zoet, als deze savonds even een zetje je stal in kan krijgen heeft ze nog meer te doen.

Mijn eigen paard sloeg ook zijn stal kort en klein als hij binnen stond, het is zo erg geworden dat hij zijn pezen kapot heeft geslagen, sinds hij 24/7 buiten staat heeft hij meer te doen en is de stress weggenomen, maar dit is natuurlijk niet voor elk paard haalbaar.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:45

Rubber matten tegen de wanden.
Dat heb ik ook bij mijn paard, en het helpt erg goed.
Het dempt het geluid bijna helemaal, en het is veiliger voor je paard.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:58

Dan neem je dus nog niet de oorzaak weg mika11!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:01

mijn paard doet het ook, maar die slaapt dan ik weet ook niet waarom hij dat doet. hij doet het niet uit verveling, want hij staat op stro, en krijgt genoeg kuil, dat hij kan eten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:04

ponyparadijs schreef:
Dan neem je dus nog niet de oorzaak weg mika11!

Nee, dat snap ik.
Mijn paard slaat 's ochtends tegen de wanden, als ze gevoerd worden.
Die oorzaak kan ik niet weg nemen.
Daarna gaan ze naar buiten en 's avonds weer naar binnen.
Het is alleen 's ochtends met het voeren.
Dus ik ben blij met de rubber matten, zodat ze zichzelf niet bezeert.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:08

Er vanuit gaande dat ze wel genoeg ruwvoer krijgt.
Je kan ook een bal in de stal hangen, voor de plek waar ze trapt.
Als ze dan trapt krijgt ze die bal terug, leren ze snel af dus en goedkoper dan een rubbermat.

Magnumxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:20

@Rivaldo, ze schopt tegen alle kanten van de stal, dus dat is niet echt een optie.

Ze zijn er vandaag trouwens ook achter gekomen dat ze het ook gewoon doet als ze hooi of kuil heeft..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:37

hmm, even logisch... je hebt haar al 4 jaar, ze stond op stro en trapte niet tegen de wanden. Nu staat ze op zaagsel en trapt tegen de wanden.
Probeer d'r eens weer een paar nachten op stro te zetten. Kijken of ze het dan nog doet....

Als dat het niet is zou ik als ik jou was gewoon alles tegelijk proberen. Dus maatje ernaast, véél hooi, knabbelstro, voerbal én evt rubbermatten. Als ze het dan nog doet dan zou ik overwegen om haar 's nachts buiten te laten. Of een grotere stal proberen, meer opties heb je dan niet meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:49

Kun je niet over het zaagsel wat stro leggen?

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:11

Ik denk dat je paar zich echt dood verveeld idd.. Misschien wat voer nog 's avonds laat? iets van kuil of luzerne of iets daar staan ze meestal wel een poos van te eten? Liksteen of iets dergelijks al geprobeerd?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:20

Een van mijn bijrijdpaarden gaat altijd tegen zijn stalmuur meppen als ie vind dat het etenstijd is... Zou dus laat nog een extra portie hooi geven, zodat ie 's nachts wat te knabbelen heeft. Een beetje stro om vte knabbelen lijkt me ook goed idee.

Magnumxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 17:57

Ze heeft een liksteen, en ze krijgen om 10 half 11 hun laatste kuil.
Heb dus nu een dubbel hooi net die ze er rond die tijd ook in hangen. Maar ze doet het nu dus ook als er nog gewoon kuil of hooi ligt.. Naja we zetten dr deze week een andere buurman naast, misschien helpt dat..

Anna54

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:02

woon je toevallig in het noorden

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:06

Is er verder niets veranderd buiten het feit zaagsel/stro?
Lichten aan/uit, andere buurman/-vrouw/nieuw paard op stal?
Wellicht helpt het om de radio zachtjes aan te laten als extra hooi niet wil helpen.