Staldilemma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marlousboer

Staldilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 13:47

Hoi,

Ik sta voor een keuze van uitersten, in ieder geval voor mijn gevoel :-)

Mijn paard staat sinds ik haar heb (bijna 4 jaar) al op stal 1. Gisteren kwam ik stal 2 'tegen', en nu begin ik te twijfelen. Er zijn geen andere opties voor mij dan deze twee stallen.
Stal 1, €280
- binnenbak 20x60
- binnenpaddock 15x30
- buitenbak 20x60
- 3 buitenpaddocks 20x20
- weidegang in zomer (alleen overdag)
- inclusief hooi, stro, brok
- exclusief mesten
- binnenbox
- 2 wasplaatsen
- kantine
- ongeveer 50 paarden

Voordelen: binnenbakken, wasplaatsen, kantine
Nadelen: slecht onderhoud van accommodatie, slecht voerbeleid (1x per dag biks, hooguit 2x per dag hooi (maar wel veel) )

Stal 2:
- buitenbox
- weidegang, mogelijkheid in de zomer dag en nacht, in de winter wanneer het weer het toelaat
- als het in de winter slecht weer is, mogen de paarden op een verhard pad
- in het voorjaar wordt er waarschijnlijk een bak gemaakt
- inclusief hooi, stro
- brok zelf kopen
- wordt alleen 's ochtends gevoerd, verder zelf regelen (onderling afspreken?)
- 4 paarden

Voordelen: veel meer weidegang, 'frissere' stal
Nadelen: (nog) geen bak, zelf voeren

Ik hoop dat iemand mij de doorslaggevende tip of reactie kan geven :-)

Silence

Re: Staldilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:49

Ik zou voor stal 2 gaan,
Ik vind het zo ontzettend belangrijk dat je paard veel buiten komt.
Ik lever dan zelf graag in op luxe.

marlousboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 13:51

Dank je voor je reactie.
Wat ik erg moeilijk vind: hoe 'overwinter' ik dan?
Nu is het simpel, ik kan altijd rijden, hoeveel sneeuw er ook ligt. Maar als er geen bak is, is dat moeilijk.
Kun je met sneeuw ook op de weg rijden? Kan je paard met sneeuw in een weiland, of is er dat erg slecht voor het weiland?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:52

Het klinkt beiden niet ideaal, stal 1 is qua accommodatie een stuk fijner. Maar wat ik begrijp gaan de paarden 's winters 24/7 binnen en persoonlijk vind ik 2 keer per dag hooi voeren te weinig. Stal 2 klinkt al beter voor je paard, maar hier kunnen de paarden 's winters echt niet het weiland op, dan vertrappen ze alles. Ik weet niet hoe het zit in het gebied waar jij woont. :) En hoe ga je rijden, aangezien er nog geen bak is en die waarschijnlijk (dus het is niet eens zeker) pas van het voorjaar word gemaakt.

Als ik jou was zou ik nog even verder kijken :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:53

Is er geen rijvereniging met eigen binnenbak in de buurt? Dan kan je daar lid worden en rijden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:54

Citaat:
Kun je met sneeuw ook op de weg rijden? Kan je paard met sneeuw in een weiland, of is er dat erg slecht voor het weiland

Je kunt met sneeuw gewoon rijden :j
En op de wei kunnen ze ook.

Edit: En al is het rijden wat minder mogelijk...tja dan maar wat minder is mijn insteek.
Jij komt een paar uur per dag op stal, je paard leeft er dag in dag uit.
Dus de voorzieningen van een paard gaan dan voor op de (luxe) voorzieningen voor mijzelf.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:58

Wat ik hier eigenlijk mis is hoeveel reistijd je meer of minder kwijt bent, wat je doel is met je paard (dus actief sport of recreatief), bereikbaarheid van de locatie (in winter niet onbelangrijk) en wat je voor stal 2 zou moeten betalen.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:00

marlousboer schreef:
Dank je voor je reactie.
Wat ik erg moeilijk vind: hoe 'overwinter' ik dan?
Nu is het simpel, ik kan altijd rijden, hoeveel sneeuw er ook ligt. Maar als er geen bak is, is dat moeilijk.
Kun je met sneeuw ook op de weg rijden? Kan je paard met sneeuw in een weiland, of is er dat erg slecht voor het weiland?

Heey misschien heb je daar wat aan.
Met sneeuw rijden is geen probleem, dat ervaar ik en mijn paard qua gladheid hetzelfde.
Je moet wel oppassen als er een ijslaagje onder zit, daar zit wel wat meer risico aan.
En een paard weegt ook wat, en zal niet zo snel uitglijden doordat hij er een stukje inzakt :)

Persoonlijk zou ik voor stal 2 gaan en het voeren onderling regelen :o

marlousboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 14:06

Oh dat ben ik helemaal vergeten :o

Aanvulling stal 2:
Prijs zonder bak €110, prijs met bak €160

Ik rijd nu wel wedstrijden, gewoon op mijn huidige stal (L2). In principe kan ik dit ook blijven doen, want het is ongeveer 3 km van elkaar af.
Reistijd blijft hetzelfde. Bereikbaarheid is ook hetzelfde.

Lid van een rijvereniging ben ik al, alleen kan ik daar niet blijven rijden als ik verhuis. Wel wedstrijden, maar niet gewoon om te trainen.
Ik kan misschien wel informeren of ik bij mensen in hetzelfde dorp in de bak kan rijden, tijdelijk, tegen vergoeding...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:10

Er is ook toezicht op stal 2? Of alleen wanneer er iemand voor zijn/haar paard komt?

marlousboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 14:11

Het is op een boerderij, praktisch achter het woonerf, dus in principe is er wel altijd iemand ja...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:17

Rij je veel wedstrijden? Neem aan dat je ook in de winter wedstrijden rijdt? Bestaat er een mogelijkheid om je paard te wassen enz op stal 2?
Ik kan de keus niet voor je maken en niet in je portemonnee kijken, maar stal 2 klinkt lang niet slecht als je bij je in het dorp mogelijk (tijdelijk) gebruik kunt maken van bak van iemand anders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:19

marlousboer schreef:
Oh dat ben ik helemaal vergeten :o

Aanvulling stal 2:
Prijs zonder bak €110, prijs met bak €160

Ik rijd nu wel wedstrijden, gewoon op mijn huidige stal (L2). In principe kan ik dit ook blijven doen, want het is ongeveer 3 km van elkaar af.
Reistijd blijft hetzelfde. Bereikbaarheid is ook hetzelfde.

Lid van een rijvereniging ben ik al, alleen kan ik daar niet blijven rijden als ik verhuis. Wel wedstrijden, maar niet gewoon om te trainen.
Ik kan misschien wel informeren of ik bij mensen in hetzelfde dorp in de bak kan rijden, tijdelijk, tegen vergoeding...

Ik zou je paard gewoon laten staan waar die staat(en verder zoeken. )1 a 2 keer per dag eten is niet goed voor je paard. Maar zelf moeten voeren en geen bak hebben. Ik zou dat niet redden.
En een goede bak vind ik beslist geen luxe. Je zal ook in de winterdag moeten trainen en je paard beweging moeten geven. Zeker als je nog wil blijvenb starten.
Weet je ook wat voor een soort bak ze gaan aanleggen?(eb en vloed, achterberg?)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:28

Ik zou voor het paard voor stal 2 gaan.

Dan moet je wel tot het voorjaar zien te overbruggen zonder bak.
Tenminste, je schrijft waarschijnlijk... Hoe waarschijnlijk is het dat die bak er echt komt? Ik zou het namelijk niet doen als die er nooit komt.
Misschien kan je als het echt tijdelijk is tegen betaling een paar keer per week in je oude bak rijden.
Als je paard verkeersmak is, is 3km langs de weg goed te doen.

Je zou dan inderdaad een afspraak met die andere 3 eigenaren kunnen maken, dat jullie om de beurt de paarden voeren. En verder is het ook handig als je al wat afspreekt wat jullie doen met vakanties, ziekte of als je om een andere reden ineens niet zou kunnen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:54

Ik zou naar optie 3 op zoek gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:24

Op stal 1 kan je paard de hele winter zijn box uit, hetzij om te rijden hetzij in een overdekte paddock, ik zou daar persoonlijk niet vlak voor de winter op gaan inleveren.
Mag ik vragen in welke regio je staat? Vind je pensiongeld best fors voor self service m.b.t. mesten.

Het hangt ook van je eigen mogelijkheden af denk ik, ik heb een self service stal die geweldig beviel voor een volpension omdat mijn paard daar buiten gezet word en ik niet meer alle dagen heen hoef.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:28

Stal 1. Zowiezo. Je wil toch rijden neem ik aan. Als dat niet kan zou de stal voor mij al afvallen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:15

ik kon in principe ook kiezen tussen twee stallen
een stal
- binnen en buitenbakken
-kantine en wc's aanwezig
-in de zomer weidegang
-winter: als het weer het toelaat/op aanvraag/meestal niet
-2 X per dag biks en voordroog, rest van de dag niks
-prijs; 250

stal twee:
-gigantische weide
-zomer en winter dag en nacht buiten
-drie boxen beschikbaar voor noodgevallen (ik gebruik een box als zadelkamer, en een box als wasplaats/poetsplaats
-geen piste
-1 X per dag brok
-hooi wanneer nodig
-150 euro per maand

ikzelf heb binnen enkele weken mijn afgewerkte trailer, dus kan daar dan enkele keren per week mee naar de manege rijden.
dus ik heb gekozen voor stal 2: veel meer buiten, en het gebrek aan piste, njah
nu rij ik wat in de weide, en zodra het kan ga ik meer gaan "trainen" in de piste.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:58

Bij optie 1 mis ik de weidegang in de winter. Daarom zou die voor mij onbespreekbaar zijn.
Bij optie 2 heb je dus kans als de onderlinge afspraken mis lopen je paard niet gevoerd wordt?

Jee.... voor mij zouden het allebei geen opties zijn in dat geval. Ik zou echt serieus op zoek gaan naar optie 3.

marlousboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 13:17

Ik ben gisteren wezen kijken bij stalling 2, en wat ik zag beviel me erg goed.
Ik heb nog geen keuze gemaakt, want het hangt nog even af van de bak.

Maar wat ik te weten ben gekomen:
De stallen zijn buitenboxen, maar wel overdekt en er is geen wind.
Het zijn geen boxen zoals op de meeste stallen, maar een beetje 'opfokachtig', met veel ruimte tussen de tralies.
Hooi mag ik zoveel pakken als ik wil, met keuze uit 3 dingen: kuil, ruw hooi (weinig eiwitten) en fijn hooi (veel eiwitten).
De boer voert 's ochtends, de rest inderdaad zelf afspreken. Als het een dag niet lukt, is het geen probleem als de boer moet voeren (bij ziekte bijv.)
De paarden gaan wanneer de wei het toelaat het land op, dus in de zomer, maar ook bij vorst/sneeuw mogen ze er op. Alleen als het erg nat is niet, dan gaan ze op een verhard pad.
Achter de schuren is een stuk waar een meisje nu longeert, dat is gewoon een stuk gras/aarde, ik verwacht dat dat wel een blubzooi wordt als het erg nat is. Als we daar prikpaaltjes willen neerzetten met draad, hebben we daar gewoon nog een paddock.
De bak wordt in het voorjaar gemaakt.

Ik ben gisterenavond even bij iemand verderop geweest, die heeft een bak. (400 meter verderop) Zij gaat erover nadenken of ik tegen betaling daar mag rijden. Dat gaat dan om de periode januari tot en met april, want ik heb sowieso opzegtermijn op mijn huidige stal. (dus moet in december ook betalen, dus ik blijf sowieso tot en met december). Stiekem hoop ik dat we dan ook de ergste sneeuw gehad hebben.
Er is een kraan met water, waar dus ook gewoon gewassen kan worden ed. Als het nodig is om warm water te hebben (bijv als ik een wond moet schoonmaken), kan ik dat bij het huis halen.

Ik ben wel redelijk overtuigd van stal 2, simpelweg omdat mijn paard het daar veel beter zal hebben.
Ik zal flink in moeten leveren op luxe, maar zij krijgt er veel meer bij.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:31

Mag ik vragen welke omgeving je zit?
Als je redelijk acktief wedstrijd ruiter bent, zal ik niet voor stal 2 gaan. Ik zal als ik jou was even verder gaan kijken, tot je iets hebt waarvan je denkt ja dat is echt wat. Ik heb ook een periode op een stal gestaan, met een hele kleine buitenbak, en een binnenbak verderop. Maar kan je wel vertellen, de hele winter, periode van sneeuw en ijs, heeft die van mij binnen gestaan. De andere bak was niet bereikbaar omdat de wegen te glad waren, en elke keer was er weer wat.. Nu heb ik een binnenbak, ik heb de mogenlijkheid om te wassen, ze komen buiten en er is een longeerbak.. Dit zijn dingen die ik gewend was, en toch wel heel erg gemist heb, zeker in de winter periode.

en betaal daarin ook maar 15 euro meer maandelijks dan op de vorige stal. Inclusief alles, behalve mesten, dat moet ik zelf doen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:43

zijn de mensen bij wie je in de bak zou kunnen rijden zelf ook fanatieke ruiters?Als je pech hebt met het weer (zoals dit jaar) valt er pas eind maart weer in de buitenbak te rijden als ze die niet heel goed bijhouden ....
Ik zou in ieder geval tot het voorjaar op je huidige stal blijven staan, dan is er misschien ook meer duidelijkheid over de bak bij stal 2.
Weet niet hoe het met jou paard is maar de mijne staat graag buiten maar zodra het wat slechter weer is of echt koud heeft ie het na een uurtje wel gezien en staat ie bij het hek te roepen dat ie naar binnen wil. Mocht het met jou paard hetzelfde zijn zou ik zeker op stal 1 blijven tot na de winter!

marlousboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 13:45

Omgeving Rotterdam :)

Uhm ja, ik rijd 1 of 2x per maand wedstrijd op de stal waar ik sta. Ik heb van januari tot en met september ook niet gestart, simpelweg omdat ik geen zin had, niet kon of door kreupelheid.
Ik vind het leuk om te starten, maar als het niet gaat, dan hoeft het ook niet per se.

Andere stallen met binnenbak hier in de buurt zijn of stallen waar ze 1 uurtje per dag buitenkomen, of peperduur (>400 euro)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 01:05

Het is wel van het ene uiterste naar het andere uiterste. Ik zou gewoon rustig verder kijken, want voor mij zou stal 2 geen optie zijn. Ik wil er gewoon van opaan kunnen dat mijn paard verzorgd wordt, ik hou niet van onderling geregel en amateuristisch gepruts.

Hebben ze al een vergunning voor die bak? Wat voor bodem willen ze erin leggen? Wie doet het onderhoud van de bak? Wie regelt binnen- en buitenzetten? Hoe vaak ben je aan de beurt om te voeren? Hoe zit het met mestafvoer? Heeft de boer kijk op paarden, dus wordt je gebeld bij een bijv. een koliekje? Zomaar wat vraagjes die in mij opkomen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:00

Ik zou iniedergeval op dit moment nog op stal 1 blijven staan. Het is bijna "not done" om enig comfort voor jezelf te willen blijkbaar maar ik vind dat onterecht. Bovendien is het ook in het belang van je paard dat je lekker kunt trainen lijkt mij. Als stal 2 er op neerkomt dat je paard de hele winter weliswaar buiten staat (maar heeft hij daar wel zin in, in regen en wind en sneeuw...) en je verder niks kan, hoe leuk is zijn leven dan? Je kunt idd in sneeuw rijden, mits de grond niet bevroren is en je paard geen ijzers heeft, maar een beetje leuk trainen is er waarschijnlijk niet bij als je in een weiland of langs de kant van de weg moet rijden. Als bij stal 2 de bak gerealiseerd is kun je verder zien.