Paard eet enorm snel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Paard eet enorm snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 10:06

Hallo,

Voor de eerste keer in mijn leven dat ik dit zie (en ik heb al heel wat paarden op stal gehad)
Elke keer kijk ik weer met grote ogen hoe hij het voor elkaar krijgt

Eerst wat informatie
Ik heb nu 7 paarden 6 eten er rustig op een normaal tempo
Om 6 uur gaan ze naar binnen en hebben een schone box met stro

6 paarden hebben de volgende morgn gewoon een normaal beetje gegeten
Het andere paard heeft binnen een half uur zn hele stal leeg gevreten
Komt binnen en steekt zn kop in t stro
En komt niet meer omhoog tot zn stal leeg is

Dan over t krachtvoer beginnen
3,5 kilo ongeveer 10 wortelen en 1 appel staat voor elk paard op het menu
Alle paarden eten rustig
Meneer vreet het in een razend tempo leeg
Gewoon hapslik weg

En het hooi 6 tot 9 kilo op een dag leeft een half uur in een fijn mazig hooinet

Het is gewoon niet meer gezond zo

Vandeweek had hij 15 kilo stroo 8 tot 10 kilo hooi
3,5 kilo krachtvoer wortels en appel
Staat van 10 tot 6 op de weide

We hebben al azijn over t stroo gedaan maar hij vreet ht net zosnel leeg
Een fijn maziger hooi net 3,5 cm eet het net zosnel op als een 8cm

Ik maak me vooral zorgen in de winter met gladheid gaan geen paarden naar buiten
Hoe dat dan met zn stalletje ik ken er elke dag een baal inkiepen en eet het netzo goed op
Meer mag hij echt niet hebben van alles dit is echt de max

Ik ben ten einde raad
Kunnen jullie me helpen

Vankje

Re: Paard eet enorm snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:14

Ik lees even mee. Kan je niet helpen, maar heb zelf ook zo'n veelvraat :=
Ze komt haar stal in, hoofd gaat naar beneden en begint te eten tot alles op is. Zomer en winter, terwijl ze verder ook echt genoeg te eten krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:16

Ik zou hem soieso van het stro afhalen en op zaagsel / vlas o.i.d. zetten...
Verder maagvullers geven en veel hooi..

Is het paard niet ontzettend dik van al dat stro eten?
Goed laten checken op wormen is misschien ook nog een idee..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:23

Wat voor soort paard is het? (of lees ik er overheen?)

Mijn pony eet ook enorm snel, die staat nu heerlijk op vlas, zodat ie toch een bodembedekking heeft in z'n stal.
Op is op, hij krijgt genoeg :)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:25

Ik zou hem ook op ander stalstrooisel zetten. En eventueel door het krachtvoer wat lucerne bijvoeren. Door de lucerne moeten ze meer kauwen en dus rustiger eten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:16

Een van onze paarden at ook erg snel, dit is beter geworden door het voeren van Fibra all in one ( http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... -one-fibra ).
Hierdoor moet ze echt langer kauwen op haar voer. Verder kun je in de voerbak van die afgeronde rivierstenen leggen van een cm of 10-15 in doorsnee. Hierdoor moet het paard om de stenen heen eten wat ook flink vertragend werkt.

Ik zou ook het stalstrooisel aanpassen om te kijken of dat helpt en/of evt. een graaskorf overwegen. Verder zou ik zeker gaan zoeken naar de oorzaak van het snelle eten zodat je een definitieve oplossing kunt bieden.
Dit kan ook heel goed psychisch zijn. Heeft hij dit altijd gedaan (indien mogelijk ook even checken bij vorige eigenaar), helpt een wisseling van stal ivm buurpaarden. Kijk of je oorzaken uit kunt sluiten, er zal ergens een reden voor moeten zijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:24

Tja ik heb er ook zo een. allles maar dan ook alles vreet hij op, en omdat hij zoveel vezels eet komt er dus ook heel veeel mest uit.

Ik heb echt vanalles geprobeerd. Stro, zaagsel, vlas en hemparade. uiteindelijk heb ik rubber matten in zijn stal gelegd en dat is voor hem (en mij) de beste oplossing.

Hij staat van 10 tot 5 buiten en daarnaast krijgt hij nog drie keer per dag een hooinet vol hooi en krachtvoer en daar moet hij het maar mee doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:33

Als het paard niet gaat lopen kolieken, normale mest heeft en goed op gewicht is, dan zou ik het juist wel op stro laten staan, dan maar een stal die "leeg" is. Blijkbaar kan het paard het stro prima verwerken. De rivierstenen zijn een goede manier om het krachtvoer eten te vertragen. Ook luzerne of iets dergelijks toevoegen maakt dat ze iets beter moeten kauwen. Verder zou je een slowfeeder systeem kunnen aanschaffen (bijvoorbeeld die voor compactgras van de hartog), dat werkt beter als hooinetten.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 14:30

Het betreft een grote kwpn ruin

Heeft slokdarm verstopping gehad door het vlas en zaagsel en daar gaat hij niet meer op
Ander stro is geen oplossing

Geen koliek en super mest

Moonlight06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:17

ik zou eens een consult bij de dierenarts doen ... wij hebben er ook zo een op stal en daar is dus laatst de ziekte kushing geconstateerd ... en je hebt ook nog een andere vorm zaagsel dat is eens soort dunne stro sliertjes houtmot ofzo geloof ik heb je dat al geprobeerd

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 19:19

Nou ik denk dat dan allang gevonden was ;)
Is 6 en 4 weken geleden nog bloed getrokken ;)

Allemaal prima waardes niets op aan te merken

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 19:20

Moonlight06 schreef:
ik zou eens een consult bij de dierenarts doen ... wij hebben er ook zo een op stal en daar is dus laatst de ziekte kushing geconstateerd ... en je hebt ook nog een andere vorm zaagsel dat is eens soort dunne stro sliertjes houtmot ofzo geloof ik heb je dat al geprobeerd

Hij gaat niet op zaagsel vlas hennep of weet ik wat
Paard heeft in 2 weken tijd 2 slokdarm verstoppingen gehad door het eten van dat spul

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:36

Als je echt niet op ander strooisel wil overgaan, wat ik goed kan begrijpen, moet je kiezen uit twee kwaden.

* Je laat je paard zijn stal leeg eten.
* je kan over het stro iets van Crysol gieten. ( deed ik trouwens in het begin over het vlas tegen het eten heen)
* je geeft je paard een aantal uren per dag een muilkorf of een antibijtkap om.

Want bloed ed is in orde. Je kan nog op wormen laten controleren.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:58

Ik heb mijn kleine arabjes van 1.50 hoog nu in de winter op +/- 12-14 kg hooi per dag, geen krachtvoer. Er blijft wel wat van liggen en op het land staat nog gras maar daar knabbelen ze alleen een beetje van. Een grote kwpn'er zal imo dan toch meer hooi moeten krijgen, desnoods arm hooi/graszaadhooi (gedorst hooi). Niet alle natte plekken uit de box halen maar een deel mengen met het nieuwe stro helpt ook wat normaal tegen het stro-eten, maar zeker meer hooi aanbieden.

Over het algemeen is stro nu nog net iets goedkoper dan hooi, dus op zich kun je het ook zo laten natuurlijk ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 09:06

Ik heb nu 2 dazen azijn erover gedaan maar tis n bikkel!
25% zuur en nog vreet hij t op

Wij doen potten in de winter omdat wij de mest niet kwijt kunnen
Ik was indd al aan het denken voor deels n muilkap

Hij krijg zn 10 kilo hooi
Wormen is 3 weken geleden op getest had niets verder

Andere bodembedekker gaat helaas niet

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:54

Idd dan misschien een graaskorf om doen in de stal. Mijn merrie heeft 'm op de wei om, 's avonds in de stal gaat ie af. Maar zij eet dus ook zoveel. Maakt niet uit hoeveel je erin legt (ook hooi), alles gaat in razend tempo naar binnen.
Zij is verder ook helemaal gezond, heeft goede mest en geen koliek.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 11:26

Ja hier dus t zelfde

Met n graas ding kunnen ze stro gewoon met beetjes eten en drinken kunnen ze ook gewoon

Met hooi gaat die dan af maarja das maar n half uur en dan heeft hij n kleine 10 kilo naar binnen gewerkt :o nu daar nog wat op verzinnen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:33

Wat het hooi betreft, je zou ook nog 2 netten over elkaar heen kunnen doen. Dit wil ook nog wel eens flink vertragend werken omdat de mazen dan schuin over elkaar heenvallen waardoor ze het er echt uit moeten pielen. En misschien toch nog wat fijnmaziger dan 8 cm gaan. 2 netten van 3 cm bij een kwpner zou toch wel vertragender moeten werken :=

edit: en eventueel door het hooi nog wat stro mengen. Stro is grover en wordt het dus moeilijker om het uit het net te krijgen waardoor ze weer langer bezig zijn.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:37

Gentlegiant schreef:
Dan over t krachtvoer beginnen
3,5 kilo ongeveer 10 wortelen en 1 appel staat voor elk paard op het menu
Alle paarden eten rustig
Meneer vreet het in een razend tempo leeg
Gewoon hapslik weg

Misschien eerst een grote straatsteen in de voerbak leggen? Dan moet hij goed uitkijken waar hij het voer weghapt. Het hooi dan in meerdere porties op een dag aanbieden?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:59

Gentlegiant schreef:
Ja hier dus t zelfde

Met n graas ding kunnen ze stro gewoon met beetjes eten en drinken kunnen ze ook gewoon

Met hooi gaat die dan af maarja das maar n half uur en dan heeft hij n kleine 10 kilo naar binnen gewerkt :o nu daar nog wat op verzinnen

Mijn merrie heeft zo'n drinkbak waar ze met de neus op moeten drukken, daar past de korf niet in. Daarom gaat ie op stal af.

Haar hooi eet ze ook zo snel, als de stalhouder aan het uitdelen is dan heeft zij haar hooi al bijna op voordat het laatste paard z'n portie heeft gekregen :=

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:46

Ik heb mazen an 3 bij 3 hooi gaat net zosnel als mazen van 8bij8

Ik heb thuis geen auto bakken wel opde andere stal
Hij krijg net als de andere thuis zn voerbakken die je kunt ophangen met water
Ik wil geen korf maar een nylon "korf" omdat hij nog al heel erg lomp is en je zo met zn hoofd ramt als je langs loopt

T krachtvoer maak ik me geen zorgen om
Stroo en hooi wel
Stro heeft hij zo snel op is gewoon vies en koud voor m
En t hooi ja als hij er langer mee doet is het alleen maar fijn vor m zelf

Ik ga eens netten over elkaar proberen heb alleen nog 8x8 netten liggen ende 3x3 van m zelf

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:52

Hooi: netten over elkaar proberen
Krachtvoer: bijv daileys plus over krachtvoer doen, moeten ze langer kauwen (ik vind trouwens 10 wortelen best veel, erg veel suikers)
Stro: je hebt al veel geprobeerd.

Omdat het echt heel idioot snel gaat, zou ik toch eens dierenarts raadplegen, want je zou toch haast denken dat er iets mis is.

Hoe is onderzocht of hij wel of geen wormen heeft? Bij mestonderzoek moet je eigenlijk meerdere keren per dag meerdere dagen mest vangen om echt zeker te weten dat ze 'Wormvrij" zijn (echt vrij van wormen is geen een paard)

Een korf is natuurlijk een oplossing, maar is wel symptoombestrijding. Ik zou toch wel graag willen weten waarom hij dit doet.

Misschien heb ik erover heen gelezen hoor, maar wellicht is het stress. Komt hij wel buiten, heeft hij contact met andere soortgenoten?
Ik probeer alleen maar mee te denken.

Andola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:59

Als het gaat om een grote KWPN er dan lijkt mij 9 kg hooi niet echt genoeg ruwvoer. Volgens mij moet die toch minimaal 15 kg droge stof per dag hebben en dat betekent zo'n 16 kg hooi per dag.
Daarnaast denk ik dat 3,5 kg krachtvoer in een keer gegeven ook niet goed is voor zijn/haar verteringstelsel!

Hoe vaak wordt er ruwvoer gegeven?

Paarden maken continu maagzuur en moeten dus eigenlijk de hele dag door of met tussenpozen van maximaal 3-4 uur ruwvoer tot zich kunnen nemen om dmv speeksel het maagzuur te kunnen neutraliseren.
Als een paard geen of onvoldoende hooi tot zijn beschikking heeft zal hij toch gaan zoeken naar iets eetbaars en in dit geval is dat dus stro.

Ik zou even serieus naar het rantsoen en de manier van voeren ( aantal keren per dag) kijken om zo te zien ofdat je daar nog wat aan kunt bijsturen. Je kunt een baksteen in de voerbak leggen en daarbij het krachtvoer. Dan kan ze geen grote happen krachtvoer nemen, maar wat langzamer eten.
Eventueel 2 hooinetten over elkaar heen, dan zijn de gaten nog kleiner.

succes ermee.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:20

Schijnbaar heeft hij het dus gewoon nodig.... Is zijn gebit nagekeken? het kan zijn dat hij door een slecht gebit of door slechte vertering onvoldoende voedingsstoffen op kan nemen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:25

Caira schreef:
Schijnbaar heeft hij het dus gewoon nodig.... Is zijn gebit nagekeken? het kan zijn dat hij door een slecht gebit of door slechte vertering onvoldoende voedingsstoffen op kan nemen.

nouja dat eerste hoeft natuurlijk niet helemaal op te gaan. Ik heb hier ook een pony staan die alles opeet wat ik voor zn neus zet. Of dat nu 3 plakken hooi zijn of een hele baal, een halve schep muesli of 5 kg, hij eet door tot het op is. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ie een baal hooi en 5 kg muesli per dag nodig heeft (integendeel :=) . TS voert het paard niet overmatig veel, maar ik heb nou ook niet het idee dat ie veel te weinig krijgt.

En met een slecht gebit zou je juist verwachten dat hij veel langer over het eten doet en zou hij zeker geen 10 kg hooi in een half uur weg kunnen schrokken zonder erin te stikken.