hoe ver rijden jullie voor je paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eszsie86

hoe ver rijden jullie voor je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 00:17

Hallo allemaal.

Zoals sommige van jullie misschien al eens mee hadden gekregen zat ik een tijdje terug in dilemma met mezelf of ik mijn paard wel of niet op de manege moet laten staan. Het ging eigenlijk de laatste tijd heel erg goed maar toch blijf ik me er om ergeren dat ik geen antwoorden krijg op mijn vragen. Wanneer is mijn paard ontwormt bijv..ik moet overal achteraan lopen.
Daarbij wil hij de laatste tijd echt niet meer naar binnen komen, en de kwaliteit van het hooi was de laatste tijd ook niet al te best, hele natte voordroog en ik heb een eiwitgevoelig paard. daarbij liet hij zijn hooi ook nog eens liggen want er zaten vieze blaadjes in

afijn. Bijna 10 jaar geleden heb ik mijn pony moeten verkopen omdat ze te klein voor mij werd. Ze is uiteindelijk op een manege beland in zwijndrecht, mag er niet over klagen ben haar vorig jaar op gaan zoeken en ze zag er echt super uit en alles.
Er was toen afgesproken dat als zij met pensioen zou gaan ik haar terug zou nemen om haar een mooie oude dag te bezorgen, de paarden gaan namelijk of naar particulieren of naar het paardenpensioen fonds.
Ik had eerlijk gezegd gedacht dat het nog wel een paar jaar zou duren, ze wordt volgend jaar 20 en ze had eigenlijk tot nu toe pas 1 blessure gehad waar ze rustig van mocht herstellen. Echter kreeg ik nu dus een aantal dagen geleden een mail dat ze er over aan het denken zijn om haar binnenkort met pensioen te laten gaan , ze heeft geen zin meer in het werk en wordt toch ouder en was vaak stijf enzo. En ze willen daar niet de paarden nog jaren door laten lopen als ze er eigenlijk geen zin meer in hebben en gezondheidsklachten krijgen.

Dus er werd contact met me opgenomen.

Het allerliefste zou ik hun natuurlijk lekker samen laten lopen , het is wel zo handig als je 2 paarden hebt en die ook samen op 1 plaats staan. Maar ik wil ze dan niet meer op de manege, om te beginnen is dat haast onbetaalbaar en ik vindt het eerlijk gezegd zonde om voor een pony die lekker met pensioen kan veel stalgeld te moeten betalen en dan nog heel veel binnen staat te kijken, ze heeft de afgelopen 10 jaar hard gewerkt dus wil ik ook dat ze echt kan gaan genieten. En mijn andere paard heeft ook de voorkeur voor lekker buiten rond te scharrelen.

Nu is het best moeilijk om hier in de buurt een leuk plekje te vinden waar 2 paarden houden ook betaalbaar blijft. Maar ik heb wel wat aanbod gekregen wat wat verder weg is.
Ik had ook een advertentie gezien waar ik dinsdag ga kijken, dat is een wei die ligt eigenlijk bij een hele kleine pensionstal / zorgboerderij. Daar zouden ze samen de wei op kunnen voor 180 euro per maand en er staat een prachtige schuilhut op de wei wat ik een beetje heb kunnen zien. Hooi bijvoeren doen hun gewoon voor je en als ze extra voer moeten hebben kun je dat er gewoon neer zetten en dan geven hun dat ook.

Een nadeel is dat het ook weer verder weg is, maar het is wel precies wat ik zoek, toch een eigen wei maar je hoeft niet perse elke dag er naar toe om er zelf voor te zorgen en er is gewoon altijd toezicht op de paarden. En je kunt gewoon gebruik maken van de bak.

Nou zal het ongeveer rond de 35 km (enkel) rijden zijn, dus ik zal zeker in de winterdagen niet meer elke dag naar mijn paardjes kunnen, maar ik wil ook dat ze het goed hebben en hun vrijheid hebben en zelf vindt het een veel prettiger idee als ze gewoon buiten kunnen en een stal erbij dat ze zelf beslissen wat ze willen , zo heb ik het altijd gewild maar niet in de buurt gevonden...en als dus dalijk mijn pony erbij komt die wil ik eigenlijk al helemaal niet meer binnen hebben staan ze heeft al zo lang in een stal gestaan.

Nou vroeg ik me dus af. Hoeveer moeten jullie dagelijks rijden om bij je paard te komen, en waarom heb je ervoor gekozen om ze toch verder weg te zetten.
Natuurlijk kan ik altijd ogen en oren open houden voor een plek dichterbij...

Ik ben benieuwd naar de reacties

maaikiemike

Re: hoe ver rijden jullie voor je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:29

2 maal per dag 9 km heen en weer 9 km terug. (Doehetzelf-stal) In uiterste nood kan ik eventueel staleigenaar vragen, maar die is nooit thuis. Bij vakantie/drukte neemt mijn stalgenoot het over.
35 km vind ik erg veel. Maar je staat nu voor de keuze van financieen en 'welzijn' van je paarden. Zou je nog wat tijd kunnen nemen om verder rond te kijken in je eigen buurt? Zal vast nog wel een mogelijkheid zijn!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:47

Ik heb het een tijd gedaan. Half uur met de auto om bij m'n paard te komen.
Het ging wel, maar het kostte veel tijd en benzine.
Ook 's winters met slecht weer, ijzel, sneeuw. Als ik dan 's avonds naar m'n paard ging, was ik echt niet blij.

Nu staat m'n paard op 5 minuten afstand en dat is toch wel heel fijn.
Als er wat is, ben je er zo.
Ook tussendoor, om er eens heen te gaan, kan nu ook weer.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:54

Twee keer per dag 12 km, dus 24 km op een dag,het hele jaar door; ook vanwee doe-het-zelf weitje. Vanaf volgende maand na jaren op en neer rijden komt een droom uit en kan ik elke dag zoveel als ik wil 400meter wandelen om bij ze te zijn:))). We gaan namenlijk tegenover de wei wonen. Maar voor een plek in het bOs, voor mezelf, paardjes altijd buiten,had ik dit op en neer rijden ook nog jaren vol kunnen houden. Mijn verste afstand was ooit 20 km enkele reis, 40 dus. Was ook een mooie plek, maar vond uiteindelijk moeilijk te combineren met werk, kinderen, tijd, etc. Daar zou voor mij dus ook wat van afhangen. Ik wil best ver reizen, maar als je dan ook nog alles zelf moet doen, blijft er weinig tijd over voor bijv. het rijden. En nu zal ik vast vaker langsgaan op een dag zonder te rijden, maar als je daarentegen er 3 keer komt op een dag is dat ook wat waard. Dus meerdere factoren zouden bij mij de doorslag geven, waarvan uoteindelijk welzijn paardje voorop!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:57

Mijn pony staat op 5 km afstand. behalve dat ik zelf moet uitmesten word alles gedaan: mesten vind ik trouwens ook geen ramp.. stal staat ze vrijwel alleen met eten in dus het is alleen de drollen uit de uitlooppaddock..

Maar je paard 35 km verderop hebben staan? nee ik zou het niet willen..
Zoals ik er nu bij sta zou het kunnen hoor, als er wat is doen ze direct iets en hebben goed zicht op haar, maar wat jij beschrijft dat alleen jou paarden er staan is er een stuk minder toezicht..

maar als jij het ervoor over hebt en het verder precies is wat je wil, moet je het wel doen..

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 02:05

Ik zit (heen en terug) anderhalf uur in de auto voor mijn paard, omdat ik hem hier in de buurt niet het allerbeste kon bieden. Geen dag spijt van!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 02:34

Wij hebben een paard en een pony, beide op een andere stal... Naar het ene paard is 11 kilometer en naar de andere ook 11, alleen dan totaal de andere kant op. In totaal dus 44 kilometer op een dag :)

Het is een beetje onhandig, maar de paardjes hebben het er zo naar hun zin dat we het er voor over hebben :j

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:15

Onze paarden staan op 20 km afstand.
Maar doe t al jaren 2 maal daags.
Soms niet leuk maar went ook.
Zou als ik zoals jij uitloop stal wel dagelijks gaan, vooral s winters met vorst, bevroren water etc.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 11:20

nou er is wel toezicht want ze staan op een pensionstal. Die ligt erbij. Het is een zorgboerderij dat had ik ook beschreven. Dus toezicht is er wel en ze worden ook gewoon gevoerd. Dus alleen omdat ik geen gebruik maak van een binnnenstal alleen schuilstal op de wei. Betaal je minder. Maar toezicht en voer dat is er gewoon

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:39

Mijn paard staat op 9 km van mijn huis, dit is op de fiets ook goed te doen mocht ik 2x daags naar stal gaan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:30

Toen ik nog thuis woonde stonden de paarden voor het huis of 2 km verderop, ideaal dus. Vervolgens heb ik een paar maanden op 15 km afstand (enkele reis) gewoond en dat vond ik al niet grappig. Nu zit ik op 6 km afstand wat ook nog eens in een goede 5 minuten te rijden is en dat vind ik prima. 35 km zou voor mij dus ook echt te ver zijn. De tijd die ik dan onderweg ben zou ik liever besteden aan de paarden zelf of evt. andere klusjes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:28

Oef 35 km is echt te veel. Dat hou je niet lang vol (je beseft nu al dat het in de winter waarschijnlijk moeilijk wordt om te gaan).

Het is natuurlijk eigen keuze, maar ik koop en onderhoud geen paarden om ze dan maar om de zoveel tijd te kunnen zien.
Het is natuurlijk goed dat je nadenkt over het welzijn van het paard, maar om jezelf daar nou helemaal bij weg te cijferen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:45

30 km heen en 30 km terug. In de winter ben ik er alleen het weekend en 's zomers ook gewoon doordeweeks. Staat in de wei met schuilstal. Voeren doen we gezamelijk.

Moonlight06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:12

ik heb mijn paarden ook op verschillende stallen gehad omdat ik niks bij elkaar kon vinden en ben ik elke dag 2 uur aan het reizen geweest en dus die tijd minder voor me paarden nu heb ik een stal in velserbroek gevonden (waar overigens nog plek is !!) die niet te duur is met een goede bak er word binnen en buiten gezet (hele dag buiten!!) en er word uitgemest en gevoerd met goed voer (eigen keuze krachtvoer zit niet bij de prijs in ) ik ben er super blij mee ik zou het echt niet meer willen anders ik rij nu 7 min naar stal en 7 min terug
groetjes laura

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:42

Volgens routenet is het precies 6 km van mijn adres naar de stal waar mijn paard staat :)) Oftewel 10 minuutjes met de auto. Per 1 december gaat 'ie wel verhuizen(blijft wel bij dezelfde mensen, maar zij gaan zelf verhuizen) en is het een paar minuten verder rijden.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:28

Mijn paard staat momenteel 11 km hier vandaan.

Ik vind 35 prima te doen. :j Zeker als je niet fanatiek traint voor wedstrijden oid. Je geeft zelf al aan dat je niet iedere dag hoeft te gaan, en ze daar goed verzorgd worden. Er is niks zo rot als je niet gelukkig voelen met de situatie hoe het nu is, voor jou niet maar ook voor je paardje(s) niet. Ik zou die 35 km er wel voor over hebben. :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:29

20 km heen en 20 km terug, vaak ga ik twee keer per dag. Sla in ieder geval nooit over. Nu is het grootste gedeelte snelweg en dat gaat lekker vlot, ben er meestal met 20 minuutjes. Het is een superplek voor zowel mijn gepensioneerde paard als mijn rijpaard.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:32

22 km heen en 22 km terug. Soms wel lastig, je kan niet even snel langsgaan want dan is het simpelweg te duur en kost het teveel tijd. Gelukkig kan ik gerust een dag of 2 overslaan :)

Bubbeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:34

16,5 km heen en 16,5 km terug!
maar meeste is snelweg, dus 20 min rijden maar!

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:36

29 km heen er 29km terug. Is het eerste jaar met een eigen paard, dus geen idee hoe dat moet in de winter! Mijn paard staat nu nog 3-6 maanden stil door blessure en er word gelukkig goed voor hem gezorgd door andere pensinklanten, dus ik kan wel eens een dagje overslaan. Tot nu toe bevalt me deze stal nog en ook de kilometers neem ik er graag bij.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:46

Mijn paarden staan 56 km verder.
Ik woon in Dordrecht paarden staan in hulten nabij tilburg.
Ik heb hier omdat me instructie die ook zelf uit Dordrecht komen en hier staan altijd begleiding.
Heb er een die we aan het inrijden zijn en een onder het zadel.
Ze komen er elke dag een aantal uurtjes uit.
Heb leuke uitrij mogelijkheden

Is een stal met stapmolen en binnenbak en betaal volpension een stuk minder dan als ik op het eiland wat zou zoeken en vaak is er dan geen binnen/buiten zet dienst

Overgins doen we wel aan carpoolen dat scheelt ook:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:53

mijn paard staat +/- 15 km van mij huis vandaan. deel is een n-weg. alleen met file doe je er lang over dus ik probeer er net voor te gaan of net erna. dan ben ik ong 20 min onderweg. ik weet zelf niet of ik 35 km zo fijn zou vinde, maar als het goed te bereiken is via snelweg etc zal het ook een stuk sneller gaan, en je moet natuurlijk naar jou paarden kijken. ik kan mijn paard ook 5 min van mijn huis vandaan stallen, maar dan heb ik niet zo een fijne stal voor der als waar ze nu staat

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:58

9 km, vind het heel makkelijk te doen!

Mijn zusje reed 2x 28 km voor haar paard, wat echt ene behoorlijk eind was als je er iedere dag heen gaat!
Gelukkig heeft ze nu ook een stal gevonden waar hij het goed heeft! (dezelfde als mij)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:05

ik moet ook bijna elke dag 35 kilometer rijden om bij mijn paarden te komen. ze staan bij mijn ouders en kan gewoon weg niet een pensionstalling betalen. dan zou het betekenen dat ik moet werken voor mijn paarden en dat is niet mijn insteek. ik geef lessen met mijn paarden, heb hierin een eigen zaakje, dus de paarden moeten voor mij werken. en ja 's winters is het wat lastiger. maar ook dan ga ik regelmatig die kant op. en gelukkig heb ik ook een aantal verzorgsters die mij dan helpen. ik heb het geluk dat ze bij mijn ouders staan, dus ik laad de kinderen in de auto, lever ze bij mijn ouders af en ga of les geven of rijden. en als ik een dag niet kom, zorgt mijn vader voor ze.
tevens zit ik nu 15 minuten (paard)rijden van het bos af en dat lever ik liever niet in. als ik ze dichter bij mijn eigen huis moet stallen ben ik al gauw 400 a 500 per maand kwijt en aangezien dat maandelijks aan inkomsten binnenkomt met lesgeven. voor dat bedrag kan ik per maand heel wat kilometers verrijden. en daarnaast ben ik mijn mooie uitrij mogelijkheid naar het bos kwijt. dat zou voor mij een horrorscene zijn.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:07

op t fietsie, een is 5 minuten van me vandaan, de ander 25 minuten en nog een op 40 minuten fietsen, gaat prima en ik heb een top conditie inmiddels