je paard zijn voeten scheren voor wedstrijd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majken

je paard zijn voeten scheren voor wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:31

aangezien ik binnenkort wil gaan starten met wedstrijden, en mijn paard zijn voeten wil scheren. Vroeg ik me af hoe je dat het beste kan doen? en met wat voor een scheerapparaat/tondeuse?

en weet je waar ik die goedkoop kan kopen?

het is misschien een domme vraag, maar kan het ook met een gewone tondeuse? :+
Laatst bijgewerkt door Majken op 14-11-11 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: je paard zijn benen scheren voor wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:36

Gewone tondeuse ga je niet redden :P
Maar waarom wil je zijn benen scheren? Want alleen zijn benen is niet heel functioneel.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:36

Wat wil je precies scheren? Alleen de sokjes en de kroonrand of ook de pees en tot net over de knie?

Als je echt tot over de knie wil scheren kan het makkelijkst met een grote doen vind ik . Wil je alleen de sokjes / peeslijn, en kroonrand bijwerken dan kan dat met een kleine..

Dan heb je de keuzes bij een grote of nieuw, tweedehands (moet je maar net een fijne tegenkomen) of ff van iemand lenen . Kleine kan je ook kopen, persoonlijk vind ik die sectolin200 heel fijn :) maar je kan ook gewoon een goedkope bij bijvoorbeeld de blokker halen :). Gewoon tondeuse kan inderdaad ook moet je alleen ff rekening houden met hoe kort je tondeuse scheert want je wil natuurlijk dat je het zo min mogelijk ziet :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:37

Nee, een gewone tondeuse is niet sterk genoeg. Ik scheer alleen het witte van de benen van mijn paard, en gebruik een Sectolin SE200. Dat is een opscheermachine. Als de haren erg lang zijn heeft ie er wel moeite mee, maar het lukt er nog net mee. Deze kost geloof ik 50-60 euro bij bijvoorbeeld Agradi of Divoza.

Het is overigens niet noodzakelijk hoor, benen scheren speciaal voor wedstrijden.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:37

@norski ik bedoel alleen zijn voeten. foutje .

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:39

ik heb toen wel een gewone tondeuse gebruikt voor het opscheren, neem aan dat je dit bedoeld?opscheren doe je door de kroonrand stukje op te scheren(zodat de haartjes die over de hoef vallen weg zijn) vervolgens kan je de achterkant,(waar sok groeit) opscheren en de koot natuurlijk. als je een paard hebt met witte benen dan moet je het gehele witte wegscheren. veel succes! maar ik raad je aan wel een goed scheerapparaat te nemen, en evt kun je er altijd natuurlijk eentje huren(wat dan ook het goedkoopste is)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:40

Tondeuse is genoeg.

Ik heb geleerd dat bij de KWPN-ers zeker de kroonrand, sokken en oren kaal moet. Heeft het paard witte voeten, dan scheer je al het witte eraf, tot aan grens van wit naar bruin/zwart e.d. Staart wordt ook aan de bovenkant geschoren. En natuurlijk de baard en neusharen.

Met een echt groot scheermachine lukt het nooit netjes.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:40

Jody, ik ben het niet eens dat een apparaat huren goedkoper is, zeker niet als je regelmatig scheert. Ik gebruik em erg veel, was veel meer kwijt geweest als ik elke keer had moeten huren.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:41

@maysie ik wil niet heel zijn benen scheren, maar meer alleen het gedeelte rond zijn sokken, en zijn vetlokken.

heb je het al een keer geprobeerd met een gewone? :)

@kleinvosje, oke bedankt voor je reactie. ik vind het gewoon mooi en verzorgt staan ;)

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:41

norski schreef:
Gewone tondeuse ga je niet redden :P
Maar waarom wil je zijn benen scheren? Want alleen zijn benen is niet heel functioneel.

Wel netjes ;). De 1 scheert alleen de peeslijn, kroonrand en sok en anderen scheren tot onder of over de knie :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:41

ik neem aan dat je alleen het wit wil scheeren?
ik zou gewoon de een ruitersportzaak gaan en daar vragen naar een klein scheeraparaatje, ik zou geen witte benen scheren met een groot scheeraparaat, dat is hel maal niet makelijk. als je witte benen scheert moet je ze niet te kort scheren want dan wordt het roze en dat is ook niet mooi

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:43

kleinvosje schreef:
Jody, ik ben het niet eens dat een apparaat huren goedkoper is, zeker niet als je regelmatig scheert. Ik gebruik em erg veel, was veel meer kwijt geweest als ik elke keer had moeten huren.

:j

eenitraM : Dan weet ik niet hoe jij scheert maar met een groot apparaat is het vaak zelfs nog makkelijker en netter te doen :'). Heb zelf talloze paarden geschoren en hield om de 2 weken toch echt de oren, benen etc etc bij , bij een stuk of 40 beesten. Ook talloze apparaten gebruikt . Het is maar net hoe je scheert :)

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:44

jody, mijn kwpn'er heeft 4 witte sokken. ja dat is wat ik bedoel, zijn kroonrand opscheren en zijn koot enz.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:44

eenitraM schreef:
Tondeuse is genoeg.

Ik heb geleerd dat bij de KWPN-ers zeker de kroonrand, sokken en oren kaal moet. Heeft het paard witte voeten, dan scheer je al het witte eraf, tot aan grens van wit naar bruin/zwart e.d. Staart wordt ook aan de bovenkant geschoren. En natuurlijk de baard en neusharen.

dat was vooral vroeger. oren mogen niet meer uitgeschoren woren, neusharen tot 1 cm op internationaale wedstrijden en de staart gebeurt nog maar vrij weinig

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:45

nicky_rilana schreef:
ik neem aan dat je alleen het wit wil scheeren?
ik zou gewoon de een ruitersportzaak gaan en daar vragen naar een klein scheeraparaatje, ik zou geen witte benen scheren met een groot scheeraparaat, dat is hel maal niet makelijk. als je witte benen scheert moet je ze niet te kort scheren want dan wordt het roze en dat is ook niet mooi

Daarom scheer je wit eerder met een grote. De grote vlakken neem je het been op waardoor de pezen slap liggen dan kan je mooi egaal meescheren. Bij het kleurverschil draai je gewoon je apparaat mee zodat je alleen het witte pakt :).

nicky_rilana

Re: je paard zijn voeten scheren voor wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:47

ik vindt dat je met een groot de randjes niet zo netjes kan doen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:47

nicky_rilana schreef:
eenitraM schreef:
Tondeuse is genoeg.

dat was vooral vroeger. oren mogen niet meer uitgeschoren woren, neusharen tot 1 cm op internationaale wedstrijden en de staart gebeurt nog maar vrij weinig

Per 1 januari mogen ze inderdaad niet meer uitgeschoren :j Staart was vroeger heel populair inderdaad. Nu zie je het nog wel eens op de keuringen of ibop's :) . Zijn maar weinig paarden waar ik het persoonlijk mooi bij vind staan.

Ik zou als je alleen de koot en kroonrand doen het apparaatje ook ff omdraaien en dan ff bij de zwilwrat langshalen zodat daar het "pluis" ook weg is net als de lange haren die sommige paarden op de benen hebben . Oogt het been meteen een stuk langer en slanker :) En blijft het meer in verhouding met de hoef

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:48

nicky_rilana schreef:
ik vindt dat je met een groot de randjes niet zo netjes kan doen.

Dat kan natuurlijk , iedereen heb zo z'n voorkeuren :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:53

nicky_rilana schreef:
eenitraM schreef:
Tondeuse is genoeg.

Oren mogen niet meer uitgeschoren worden? Waar staat dat dan? := En staart nog maar vrij weinig? :')

http://www.google.nl/imgres?q=scheermac ... x=83&ty=88 Met dit ding krijg je allemaal strepen. Dit is echt voor het gehele lichaam. Mijn voorkeur gaat uit naar een tondeuse wat ook wordt gebruikt bij konijnen en honden. Zoals deze http://www.google.nl/imgres?q=scheermac ... x=52&ty=79

Helaas bevind ik mij in het wereldje van keuringen e.d. en uit mijn ervaring wordt er standaard zo geschoren. Heb het hier trouwens over KWPN-ers en de GP richting.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:58

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:58

En of de staart wordt geschoren.

Ik pak nu IDS nummer 22 van 3 november erbij. Behalve op pagina 33en35 (artikel over influenza) en de reclame advertenties staan op en top geschoren paarden. Alles er af. :D Hoezo dat gebeurd niet meer?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:01

in de dressuur sport zie ik het bijna nooit, en ik kom overal, rij zelf B, en van wie ik les krijgt zz-l inter1 en gp, er is er maar zelde met een geschoren staat, ik vindt het zelf ook niet mooi

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:03

nicky_rilana schreef:
in de dressuur sport zie ik het bijna nooit, en ik kom overal, rij zelf B, en van wie ik les krijgt zz-l inter1 en gp, er is er maar zelde met een geschoren staat, ik vindt het zelf ook niet mooi

En ik vind het wel mooi. Dus blijf het gewoon doen ;)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:05

smaken verschile, maar dan heb ik jou nog nooit gezien denk ik ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:05

nicky_rilana schreef:
smaken verschile, maar dan heb ik jou nog nooit gezien denk ik ;)

Laten we dat maar zo houden :=