stalbox op aarde gemaakt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikealover

stalbox op aarde gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 13:19

Gisteren kwam ik op stal en mn paard had een beetje het stro weggetrapt, maar toen zag ik onder haar schone stro allemaal viezigheid van haar, nou dat kan natuurlijk nog, dat er niet goed uitgemest is.
Maar ik wilde t wegscheppen en toen bleek dat eronder de vloer helemaal van vieze aarden en puin is , dus de schuur is daar gewoon opgebouwd.
Nu mn vraag neemt aarde goed haar plas op , of kan t kwaad dat ze is een stal staat die geen normale vloerbodem heeft.
Helaas mogen we niet zelf uitmesten anders had ik een hoop weggetrokken...
Overdags staat ze trouwens in het land dus het is vanaf einde van de dag en de nacht dat ze daar staat.

Trennie

Re: stalbox op aarde gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:26

Gewoon aarde lijkt me erg smerig worden. Zoals je zelf ook al aangeeft.
Anderzijds: de urine wordt wel opgenomen en uiteindelijk zal het verteren.
Lijkt me niet overbodig om er eens de bovenste laag af te halen en opnieuw aan te vullen met zand?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:27

Het mag niet meer, maar vocht loopt er wel goed in weg en het ligt zachter dan een beton/tegel vloer.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:31

Urine mag zo maar niet de grond inlopen, als de stalhouder controle krijgt dan heeft hij een probleem.

ikealover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 13:35

ok thnx dacht al zoiets schrok er ook best wel van hoor, maar mn paarden staan er pas 2 weken en had dat niet gezien dat t zo erg was,, had zelf ook wel zoiets van sh*t dadelijk moet ik weer gaan verhuizen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:37

Weet je ook gelijk waarom je de stal niet mag uit mesten ;)

ikealover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 13:45

ja je gaat steeds meer vermoedens krijgen natuurlijk, dacht al aan kadavers onder haar stal brrr.
Maar hij gooit t erop dat er anders teveel schoon stro weggegooid word

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:51

Het is een hele fijne onderbodem, want de urine zakt weg. Ik dacht ook dat het niet meer toegestaan was. Eigenlijk raar, want op een kleine paddock plassen ze ook, en dat mag wel :+

Hier in de schuilstal heb ik ook zand liggen (zonder stro erop), en dat is echt een hele fijne ondergrond, blijft fijn schoon :j

ikealover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 13:58

ok dus de verhalen zijn toch tegenstrijdig...
T is geen modder ofzo maar vond het heel raar, en dacht indd dat inloopstallen of paddocks ook vaak op aarde staan.
Maar je blijft toch malen van kan t kwaad, en als t niet mag , waarom mag t dan niet meer etc etc.

Robinn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:00

ikealover schreef:
ja je gaat steeds meer vermoedens krijgen natuurlijk, dacht al aan kadavers onder haar stal brrr.
Maar hij gooit t erop dat er anders teveel schoon stro weggegooid word

Bij mijn vriend thuis hebben ze een pensionstal. Er zijn meerdere redenen waarom het voor de pensioneigenaar vervelend is als de klanten hun eigen stal uitmesten.

- De klanten gooien idd te veel schoon/vlas stro weg
- Of/en weer te veel nieuw stro/vlas erin
- Het is de hele dag een troep als iedereen op een ander tijdstip uit gaat mesten. (ook al veeg je het op, het blijft een niet opgeruimd gezicht als de helft van de stallen al wel gedaan is, en de andere helft niet. bezems en kruiwagens in het gangpad, enz)

Ik zie je probleem van de ondergrond eigenlijk niet helemaal ( behalve dan dat het tegenwoordig niet meer legaal is volgens mij }> )

Ziet je stal er vies uit? Heeft je paard er last van, welke grond er onder zijn schone stro ligt? Stinkt het?

Zo niet, geen probleem toch?
Zo wel, kun je misschien aan de eigenaar vragen of er standaard wat extra stro in zijn stal mag komen te liggen ( eventueel tegen een kleine vergoeding?)

Robinn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:02

ikealover schreef:
ok dus de verhalen zijn toch tegenstrijdig...
T is geen modder ofzo maar vond het heel raar, en dacht indd dat inloopstallen of paddocks ook vaak op aarde staan.
Maar je blijft toch malen van kan t kwaad, en als t niet mag , waarom mag t dan niet meer etc etc.

Ik denk dat niet zozeer met de gezondheid van de paarden te maken heeft, maar meer met milieukwesties. Een varkensboer/koeienboer mag ook niet zomaar de urine van zijn beesten ergens in de grond laten lopen. Iets dergelijks zal ook wel gelden voor de paarden dus. Maak je niet druk joh, je paardje staat er waarschijnlijk hartstikke veilig en goed (qua bodem dan) ;)

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:19

ik denk dat TS niet zozeer valt over de ondergrond van de box want ik denk persoonlijk ook zelf dat de urine beter weg kan zo maar meer dat er een dikke laag viezigheid van haar eigen paard onder het schone stro ligt. En ja als zelf uitmesten dan niet mag dan ga je je toch wel enige zorgen maken.

ikealover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:28

nou kijk t viel me gewoon op en ik wilde weten of het kwaad kon daarom vraag ik ook tips of ervaring ermee.
En eerst had ik t niet zo door maar omdat ik gisteren zag dat ze t weggetrapt had en er een dikke vuillaag onderlag, dacht ik zo hoe diep gaat die vuillaag wel, (omdat ik normaal altijd zelf meste iedere dag en dan ben je toch wat precieser) en toen zag ik dat ik wel erg diep kon,,, en dat t aarde was.
Ik heb dat nog nooit meegemaakt op een stal dus ja dan wil je wel t preciese ervan weten.
Ik heb ook geen moeite met die aarde zolang het geen kwaad kan, maar het moet geen gemengde blubber worden, of dat je vuile pis en poep gemengd word met de ondergrond , want dat word op den duur wel erg goor lijk mij..
T stinkt niet naar urine die stal, maar wel naar muffe aarde dus ja weet niet of dat schade aan t paard zijn gezondheid kan opleveren.
Vandaar mijn vragen hierover ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:29

Ik vind het niet fijn, heb het op een pensionstal gehad en bij de plaats waar ze plasten kwam een zachte modderplek en dat vond ik echt goor.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:32

Onze buren hebben tijdelijk ook noodstallen op zand,paarden hebben allemaal hoefproblemen omdat ze continu in deze vochtige derrie staan.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:35

mijn paardjes staan ook in een oude schuur, deze bodem is ook van een soort modder. met vochtig weer en in de winter, wil het wel eens wat natter worden, maar in de meeste gevallen als er genoeg strooisel inzit heb ik er weinig last van. het stinkt niet. en ze liggen lekker zacht

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:41

Het mag idd niet. In een paardenstal moet een vloeistofdichte vloer liggen om vervuiling van de onderliggende grond te voorkomen.
Een paard wat de helft van de dag opgesloten staat in zijn stal plast heel wat liters op een dag weg en dat betekend dus een behoorlijke vervuiling na jaren gebruik.

Het regent er nooit, dus kan het ook niet wegspoelen/verdund worden.

Buiten dat het slecht is voor de hoeven en misschien ook wel de luchtwegen (ammoniakgeur).
Ik zou dan nog eerder ervoor kiezen om klinkers in de stallen te leggen. Mag ook niet, want tis ook niet vloeistofdicht, maar t wordt wel geen natte derrie.

ikealover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 23:41

nou heb vandaag weer gekeken maar de laag onder t stro is ongeveer 20 centimeter derrie vermengt met aarde,,, maar nu staat ze er pas dus ben benieuwd hoe dat over een paar maanden is ik vind t met de dag goorder worden..
En onder die 20 centm is de gewone puinaarde ....
maar blijkbaar doet hij het al jaren zo, en hoor verder geen klachten van andere, maar toch sind t me niet echt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:27

Ook een aarde-box werkt maar een bepaalde tijd goed. Op een bepaald moment is de bodem zo aangetrapt dat ok het vocht niet meer goed weg loopt. Verder kun je in NL ook last hebben van een hoge grondwater stand waardoor de bedding ook nog eens vocht uit de grond opzuigt.
Wil zoiets werken dan zul je de grond regelmatig moeten verversen/losmaken en voorzien van een soort tussenlaag, die de ammoniakgassen bindt.
Hier lijkt het me niet te werken (hooguit op hoger gelegen zandgronden).

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:36

Is het niet gewoon een "potstal"? Die had mijn pony vroeger. Werd elke dag de drollen eruit geschept en wat schoon stro erop, en dan 1x per jaar alles eruit en nieuw zand erin. Was wel 15 jaar geleden, mag nu inderdaad niet meer.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:34

Libera schreef:
Is het niet gewoon een "potstal"? Die had mijn pony vroeger. Werd elke dag de drollen eruit geschept en wat schoon stro erop, en dan 1x per jaar alles eruit en nieuw zand erin. Was wel 15 jaar geleden, mag nu inderdaad niet meer.

oke maar is het dan niet zo dat je alleen maar hoger en hoger gaat stappelen en dat word toch een vieze drappige gebeuren. Je paard komt dan toch op den duur in zijn eigen viezigheid te staan, lijk me niet bepaald goed voor de hoeven en ze kunnen er ook nog eens mok van krijgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:46

vroeger hadden stallen vaak een leembodem, dat is een soort klei.
Later werden het vaak keien en stenen/klinkers (mag allemaal niet meer omdat het niet vloeistofdicht is) en nu is het vloeistofdicht beton.

Je komt nog steeds oude stallen tegen met leembodems en ook zelfgebouwde nieuwere stallen hebben niet altijd een goede bodem.
Wij hadden een schuilstal met stoeptegels er in, maar na 5 jaar legde de boom er direct achter wel het loodje. Toeval? Het zand onder de tegels stonk in elk geval wel naar pis...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:51

Wat voor stal heb je verder? Behalve dat het niet mag kan het ook nog gevaarlijk zijn. Mensen die ik ken hadden hun paarden in containerstallen zonder bodem, daar kwam de wind onder en de hele stal vloog weg :=

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 02:53

Op zich kan het geen kwaad lijkt mij, op concoursen worden stallen in tenten gemaakt en dat staat ook gewoon op een grasveld/weide. Tegenwoordig moet inderdaad voor 'vaste stallen' en vloeistofdichte vloer zijn aangelegd. Is de vloer in alle stallen zo? of alleen in de stal van jouw paard?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 03:07

Veel mensen willen een brandschone stal voor hun paard.

Begrijpelijk, maar boeren hebben van huis uit het idee dat je niet alle mest uit de box moet halen maar de vieste en natste plekken er uit moet scheppen en daar een lading schoon stro over.

Dit doen de boeren omdat de mest dient als een soort bodem isolatie, dat, als een paard gaat liggen hij lekker warm blijft!

Maar ja, gaat dat de stadse mensen maar 's uitleggen!!