Bang voor paardendieven ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angel_Eyes

Bang voor paardendieven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 12:00

Hallo iedereen,
Ik wist niet echt goed waar dit hoorde, hoop dat het hier goed staat ?

Mijn vraag is als volgt:
Zijn er mensen van wie de paarden niet (dicht) aan huis staan ?
(Een eind verderop of met veel omliggend veld rondom het weiland met weinig huizen in de buurt ?)
Zijn jullie dan niet bang dat er mensen zijn die de paarden zouden willen stelen of iets willen aandoen ? Ik heb al een paar verhalen gehoord o.a. Of mensen die overdreven veel bij de paardjes hangen of zelfs zomaar hun afval van groenten of fruit in de weide gooien ?

Misschien ben ik het wel die spoken zou zien moest ik ooit eigen paardjes hebben en die ergens verderop moest plaatsen... |o
Maar ik wil graag weten hoe jullie daartegenover staan ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:43

Persoonlijk zou ik dat echt niet prettig vinden. Zolang er wat huizen in de buurt zijn heb ik er minder problemen mee.
Mij zou het niet zo zeer zijn omdat ze de paarden zouden jatten of iets aandoen. Als dat willen doen ze dat ook wel al staan ze bij huis.
Laatst hier in de buurt nog 1 paard gestolen die gewoon thuis stond hekken en alles erom heen. Ze hebben zelfs de trailer ook meegenomen om het paard te vervoeren. Ze hadden trouwens maar 1 van de 3 paarden mee genomen.
Maar goed om een lang verhaal kort te houden zou het voor mij meer belangrijk zijn dat er enigszins toezicht is. Hetzij door bewoners in de buurt waar je je telefoon nummer aan kunt geven voor het geval hun zien/vermoeden dat er een paard ziek is, kreupel of door de draad en dat soort gevallen. Als het paard helemaal in de velden staat en er geen mensen langs komen nee zou ik heel erg aan moeten wennen denk ik.

Angela

Re: Bang voor paardendieven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:18

Ik zou mijn paarden niet zo ver uit het zicht willen hebben. Dan is de kans inderdaad groot dat vreemden ze met goede bedoelingen gaan "bijvoeren", maar ondertussen iets geven wat niet goed voor ze is.

Voor diefstal zou ik niet direct banger zijn, als iemand je paard wilt stelen, dan lukt dat toch wel. Al is de kans natuurlijk wel kleiner als ze onder constant toezicht staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:25

Tja, soms doen je buren dat ook. |o

Voorbijgangers kunnen er niet bij zonder het land in te gaan, want pony's staan achterin. Op het gras komen ze alleen als ik er ben, verder krijgen ze voordroog.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:27

Ik zou persoonlijk mijn paarden niet buiten willen hebben als ik er niet bij woonde.

onze pony staat dag en nacht buiten maar de bak ligt achter ons huis.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:05

Daar ben ik persoonlijk niet bang voor, mijn paarden staan in het zicht van woonhuizen of dmv overpad te bereiken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:19

Ik heb mijn paard heel lang echt afgelegen gehad.
Geen huis in de weide omgeving te vinden, aan een weg waar nooit verkeer komt.
Eerlijk gezegd nooit bang geweest voor diefstal.

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:21

Niemand steelt mijn paarden :o

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:24

Voor diefstal ben ik met de huidige markt niet zo bang ( elk nadeel heeft zijn voordeel), maar ik zou wel bang zijn voor inderdaad verwondingen, niet in orde zijn, wat niet tijdig genoeg gezien wordt

Angel_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 18:15

Tigra_ schreef:
Persoonlijk zou ik dat echt niet prettig vinden. Zolang er wat huizen in de buurt zijn heb ik er minder problemen mee.
Mij zou het niet zo zeer zijn omdat ze de paarden zouden jatten of iets aandoen. Als dat willen doen ze dat ook wel al staan ze bij huis.
Laatst hier in de buurt nog 1 paard gestolen die gewoon thuis stond hekken en alles erom heen. Ze hebben zelfs de trailer ook meegenomen om het paard te vervoeren. Ze hadden trouwens maar 1 van de 3 paarden mee genomen.
Maar goed om een lang verhaal kort te houden zou het voor mij meer belangrijk zijn dat er enigszins toezicht is. Hetzij door bewoners in de buurt waar je je telefoon nummer aan kunt geven voor het geval hun zien/vermoeden dat er een paard ziek is, kreupel of door de draad en dat soort gevallen. Als het paard helemaal in de velden staat en er geen mensen langs komen nee zou ik heel erg aan moeten wennen denk ik.

Ojee, dat lijkt me wel heel hard schrikken als er ineens een paard weg is, met trailer en al dan nog. :=

Maar over het algemeen zouden jullie het best wel betrouwen jullie paarden in een wei te zetten waarbij er rondom toch nog huizen staan en om al dan niet de mensen te vragen om een oogje in het zeil te houden ?

Ik weet bv. in mijn buurt een paar weilanden en akkers bijeenliggen, waar rondom wel sterk gebouwt is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:22

Mijn paarden staan gelukkig bij mensen in t weiland. Met nog wat huizen erom heen.
Maar als ze ergens in de middle of nowhere zouden staan zou ik denk ik soms niet zo lekker slapen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:24

Ik zou mijn paarden ook nooit ergens afgelegen zetten :n
Ik houd er toch van als er toezicht in de buurt is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:25

je vraagt je af hoe je het voor elkaar krijgt om niet te horen dat je trailer aangekoppeld wordt, paard opgeladen en weg zijn ze!

Voor diefstal zou ik minder bang zijn dan voor goedbedoelde voerpartijen / bemoeienis enz.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:27

Ik was er wel bang voor bij me eerste stal, de wei lag aan een weg en je kon zo inladen en wegwezen. Bij de stal waar me pony nu staat niet, daar moet je eerst het erf over wil je bij me pony komen en loopt er nog een mechelse herder rond die vast afschrikt :D

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:34

Deze zomer moesten mijn beesten een paar nachtjes naar een afgelegen weiland in de polder i.v.m. een evenement. Moet zeggen dat ik geen oog dicht heb gedaan. Het liefst had ik er m'n tentje opgezet om de boel in de gaten te houden. Mensen die daar dichtbij wonen zeiden al, 'jouw paard kan je zo meenemen, die loopt heel enthousiast naar iedereen toe'. Dan kan je beter een paar paarden hebben die zich niet laten vangen :-)
Was blij toen ze weer terug waren. Het zou niets voor mij zijn....

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:22

Ik ben der ook redelijk bang voor omdat onze paarden op een redelijk afgelegen plek staan en dan niet aan huis. Gewoon op een stuk land met een stal. En zomers staan ze 24/7 buiten. Ook al hebben we hekken met een goed slot er op ik ben der altijd wel bang voor.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:36

bij ons staan ze aan huis, dus ik hoef me geen zorgen te maken. ook staat er een hek omheen, geen schijn van kans dus ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:46

Ik zou mijn paarden absoluut niet buiten toezicht willen houden :n Soms kom je in de middle of nowhere een weide tegen met paarden, en krijg ik al de kriebels. Elke achterlijke idioot kan dan van alles doen (al is het maar het draad doorknippne bv) zonder dat iemand het ook maar door heeft. Tuurlijk kunnen zulke dingen ook onder het oog van mensen gebeuren, maar dan wordt het wel sneller opgemerkt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:47

Ik heb mijn paarden ook thuis, maar ben de hele dag aan het werk dus ja... En tja, die stroomdraden maak je zo los daar zit echt geen slot op ofzo. En ik heb ook nog van die sukkels die zo aan komen lopen als er iemand wil aaien of een wortel heeft. Dus trailer voorrijden, paardjes pakken en inladen die hap... we wonen wel tussen de huizen, maar ja ook die mensen werken en wat weten die ervan of mijn paarden niet toevallig ergens naartoe moeten? Ik wil er niet teveel bij stil staan... toch is het wel mijn grote angst.. vanaf de stal kan ik niet het hele weiland overzien omdat het om het huis van de buren heen naar de weg toe loopt. Als ik 's middags thuis kom zie ik ze dus ook wel eens niet staan omdat ze dan net om het hoekje staan en dan loop ik toch even naar het hek om te kijken of ze er nog wel zijn..
Mijn ouders wonen vlakbij en ik weet dat mijn vader regelmatig even langskomt om 'bij de paardjes te kijken'. Op zich is dat wel een fijn idee, mocht er wat aan de hand zijn dan kan hij mij zo bellen.
Om nou mijn paarden binnen te houden omdat ik bang ben dat ze gestolen worden... nee.. maar verder moet ik er niet teveel aan denken hoe braaf ze met een vreemde mee zullen gaan..

mayke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:19

Mijn opa en oma hebben in england een hackney fokkerij gehad en hadden in heel wat hectaren zo'n 180 pony's lopen in england.
Mijn opa controleerde elke dag de pony's en ik weet nog wel dat oma belde dat er een paar pony's weg waren.
Alles was nog heel en uiteindelijk bleek dat de pony's gestolen waren.
Zins 2 jaar wonen mijn opa en oma weer in nederland en hebben ze het hele grut verkocht.
3 pony's mee genomen naar nederland veilig en wel en nog geen week en er waren 2 weg. Foetsie!
De enige pony die mijn opa nog heeft staat daarom bij ons, ik ben er ook wel bang voor dat er eens iemand komt en je paarden meeneemt.
Ik zelf nog nooit zoiets meegemaakt en ben er blij om wel een periode gehad dat er s'avonds een vreemde steeds bij ons voor liep te gleuren en dan gaan de bibbers wel over me heen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:22

Goh, mijn paarden meenemen daar ben ik nooit bang om geweest, puur omdat ik nooit dacht dat iemand ze zou vinden.

Dit jaar is er echter ingebroken op onze weide en zijn er spullen gestolen,
toen heb ik hem wel even geknepen...

Maar als ik er toch over moet nadenken: mijn paarden zijn 'niets' waard voor een ander, ze mankeren allemaal wel iets,
mijn haflinger kunnen ze niet eens meenemen en mijn engels volbloed ook niet, die vallen vreemde mensen aan.
Mijn ruin kunnen ze ook niet meenemen, die krijgen ze niet eens te pakken :+

Ze zijn gewoon te oud, ze mankeren wat, niemand wilt zo'n paard, ik hou me vast aan deze gedachte :')
(terwijl ze voor mij onbetaalbaar zijn...)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:52

Ik zou ze ook het liefst in de woonkamer bewaren 's nachts :') (bij wijzen van spreken)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:46

renskep schreef:
Ik zou ze ook het liefst in de woonkamer bewaren 's nachts :') (bij wijzen van spreken)

Nou dan vooral om het feit dat ik niet weet hoe snel ik wakker zou worden als buiten de stal in lichterlaaie zou staan.... We slapen beneden en achter in het huis, maar de stal is toch zo'n 20 meter vanaf het huis. Vraag me uberhaupt af of ik iets zou horen...

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:51

Ik heb mijn paard oko achter het huis staan,maar ik kan hem en z'n vriendje vanuit het keuken raam, en vanuit mijn slaapkamer raam zien staan. Er kunnen achter wel mensen langs komen, maar we hebben gewoon buren, die dicht langs ons wonen. Maar scachts gaat hij wel op stal. Durf hem toch niet snachts buiten te laten staan.
Er is namelijk ooit ingebroken bij ons,en hebben ze de grasmaaier mee genomen en zadel van de buren.

ymkeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:33

ik zou ook liever meer zicht op mijn paardje hebben. Ook als er iets is, bv koliek, dan is het wel fijn dat er enige controle is.