Ruwvoer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:31

Hoeveel ruwvoer geven jullie per dag? En om welke tijden?
Heeft je paard daar nog gras bij/ stro om aan te knabbelen?
Staan jullie paardjes te wachten als ze nieuw krijgen? ''Vallen'' ze dan meteen aan? Hoelang doen ze met de nieuwe portie?

Ik zit namelijk nog steeds in dilemma of mijn paardjes niet te weinig krijgen. Aangezien ze de nieuwe portie meteen aanvallen en dan ook echt niet meer met rust laten!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:34

Hoeveel ruwvoer geven jullie per dag? In de winter een hele plak kuil, met 4 paarden.
En om welke tijden? 'S morgens om 08.15, 's middags rond 12.30u,'s avonds om 19.00
Heeft je paard daar nog gras bij/ stro om aan te knabbelen? Staan de geheldag op wei. In de winter stro in de stal (ook daar knabbelen ze aan)
Staan jullie paardjes te wachten als ze nieuw krijgen? Soms
''Vallen'' ze dan meteen aan? Nee
Hoelang doen ze met de nieuwe portie? Weet ik niet.

deedee19

Re: Ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:36

Mijn paarden gaan 's morgens van 8.30 tot 16.30 uur het gras op, daarna gaan ze de paddock in met hooi. In de winter krijgen ze 's morgens nog hooi bij. Ik heb voldoende gras voor het hele jaar. Ze zijn allebei niet de dunste dus ik vind het goed zo.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:39

Vier paarden in de paddock krijgen nu samen twee baaltjes hooi en een grote plak stro. Tot voor kort kwamen ze elke dag even op het gras (uurtje of twee). Ze krijgen hooi in fijnmazige netten. We voeren minimaal twee keer per dag.
Dat gaat goed. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:03

[/b]
ANOUKIEE schreef:
Hoeveel ruwvoer geven jullie per dag? 3x een flinke plak hooi
En om welke tijden? half 8 , 1 uur en ong. 10 uur.
Heeft je paard daar nog gras bij/ stro om aan te knabbelen? Altijd schoon stro
Staan jullie paardjes te wachten als ze nieuw krijgen? Ja maar ze is nogal een vreetzak
''Vallen'' ze dan meteen aan? Ja nogal
Hoelang doen ze met de nieuwe portie? Op de grond een halfuur tot uur.
In slowfeed hooi net zon 2 uur.

Ik zit namelijk nog steeds in dilemma of mijn paardjes niet te weinig krijgen. Aangezien ze de nieuwe portie meteen aanvallen en dan ook echt niet meer met rust laten!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:04

xApple schreef:
[/b]
ANOUKIEE schreef:
Hoeveel ruwvoer geven jullie per dag? 3x een flinke plak hooi
En om welke tijden? half 8 , 1 uur en ong. 10 uur.
Heeft je paard daar nog gras bij/ stro om aan te knabbelen? Altijd schoon stro
Staan jullie paardjes te wachten als ze nieuw krijgen? Ja maar ze is nogal een vreetzak
''Vallen'' ze dan meteen aan? Ja nogal
Hoelang doen ze met de nieuwe portie? Op de grond een halfuur tot uur.
In slowfeed hooi net zon 2 uur.

Dus bij jou eten ze ook echt totdat het op is?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:10

Ja maar ik heb wel echt een veelvraat hoor. Al leg je een hele baal
hooi in stal is die ook op de volgende ochtend.. :')

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:12

xApple schreef:
Ja maar ik heb wel echt een veelvraat hoor. Al leg je een hele baal
hooi in stal is die ook op de volgende ochtend.. :')

Zelfde probleem hier... Ben je dan niet bang dat als het zo snel op is ze te lang zonder iets te knabbelen staan/honger hebben?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:25

Nou ik heb al een slowfeed net voor haar gekocht. Die krijgt ze savonds..
En smorgens en smiddags eet ze haar hooi wel snel ja.
Maar daar kan ik niets aan doen. Gelukkig staat ze in een stal die elke
dag heel goed wordt opgestrooid en ze eet ook best wat stro. Dat scheelt :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:39

Mijn paard krijgt om 10u en 17u een groot gevuld fijnmazig hooinet gevuld met voerdroog. En om 22u krijgt hij een mega groot niet te tillen fijnmazig hooinet helemaal vol gestampt met voerdroog voor de nacht. Hij staat van 12u tot 17u in een grote paddock met 8 andere paarden zonder eten. Dus dat is 5u zonder. Verder staat hij op stal met een stro bodem. Als z'n voerdroog op is dan staat hij daar altijd wat van te knabbelen. Hij staat niet ongeduldig te wachten op een nieuwe portie. Maar als het hooinet eenmaal hangt valt hij er wel gelijk op aan. Maar dat is altijd maar 5 minuutjes. Dan doet hij alweer normaal en rustig eten.

Met de hooinetten van 10u en 17u doet hij ongeveer 2 uur. En het hooinet voor de nacht daar zit ruim 2x zo veel in. Dus dat zal een uur of 5 zijn.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:20

Dankjewel voor de reactie's alvast, hoop op meer meningen :)!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:40

Hier staan er 4 fjorden en 2 shetten op de wei en zodra het gras niet meer toereikend is krijgen ze 24/7 hooi. In het begin ging het een week heel hard, maar nu hebben ze door dat er altijd hooi is en is er geen aanval meer op en eten ze naar behoefte.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:03

Voor mijn paard en pony gebruik ik zo'n mand met handvatten, die je bij de Action kan kopen. Tot de rand kan er ongeveer 2 kg voordroog in. Voor mijn paard doe ik er een flinke kop op en voor mijn pony wat minder.

Rond half 8 in de ochtend krijgen ze een mand voordroog. Tussen 9 en half 10 is dit op, en gaan ze de paddock in. Rond half 6 gaan ze weer naar binnen en daar ligt voor mijn paard een mand voordroog (tot de rand gevuld) klaar en voor de pony een halve mand. Rond 10 uur in de avond krijgen ze dezelfde hoeveelheid als in de ochtend.

Mijn paard krijgt zijn voordroog in de ochtend in zo'n groene slowfeeder met grote gaten en voor de nacht een fijnmazig hooinet (3cm).
Mijn pony krijgt in de ochtend het voordroog zo op de grond en voor de nacht het voordroog in een hooitas.

In een stal liggen stalmatten met een klein beetje hennepstrooisel en in de andere alleen hennepstrooisel op beton. Dus verder weinig te knabbelen.

Mijn paarden hebben altijd honger en moeten door de slowfeeders wel rustig eten. Helaas worden ze er erg handig in en zijn de slowfeeders na 2/2,5 uur zeker wel leeg. Nog meer voeren is geen optie, want dan worden ze tonnetje rond.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:21

Hoeveel ruwvoer geven jullie per dag? half pak hooi voor mijn pony, 2 plakken hooi voor mijn shet
En om welke tijden? 9.00 uur, 2 uur op de wei, na de wei krijgen ze 1 plakken hooi samen, 14.00 uur 1 plakken hooi samen, 19.00 2 plakken hooi samen, 22.00 pony 3 plakken en 1/2 mand voordroog, shetlander 1 plakje hooi
Heeft je paard daar nog gras bij/ stro om aan te knabbelen? staan 2 uur in de wei in de winter, s'avonds op stal een hooiruif met stro gevuld ( bodem houtkrullen)
''Vallen'' ze dan meteen aan? aanvallen niet, beginnen rustig te eten
Hoelang doen ze met de nieuwe portie? ik voer in een slowfeeder hooinet, maar heb nog geen idee hoelang ze er over doen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:22

Misschien vind je de voedingscalculator op paardnatuurlijk.nl ook wel interessant trouwens.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:27

Bij ons krijgen de paarden in de zomer 24/7 ruwvoer(gras is ook ruwvoer). Verder is het afhankelijk van de hoeveelheid gras of we wel of geen hooi bij geven. Bij minder gras 1 maal daags hooi(tegen de avond). In de winter als het gras heel wat minder is krijgen ze ook voldoende hooi bij gevoerd in de ochtend
In de winter staan ze 's nachts op stal en krijgen dus op de wei hooi en verder als ze op stal staan. In de stal ligt ook stro dus altijd wel wat te knabbelen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:36

Per paard halve pak hooi in de ochtend (tussen 6 en 7 uur) en een halve pak hooi in de avond (tussen 15 en 17 uur). Maar ga ze wel wat minder geven, want ze zijn alle drie niet zo heel netjes met eten en gooien vaak veel op de grond om vervolgens het niet meer op te eten. Aanvallen doen ze alleen op krachtvoer bij mij. Vaak kijken ze niet eens naar het hooi, omdat ze eigenlijk 24 op 7 hooi hebben, door de hoeveelheid.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:41

Gemiddeld 50 kg per week per paard/pony aan hooi.
Daarnaast een drie kwart schep granenmix om 11.00 uur.
Drie maal daags wordt er hooi gevoerd, 06.00, 14.30 en 20.00.
Ze staan op vlas of in de paddock.
Ze staan elke keer weer blij te hinneken als er gevoerd wordt.
En ik wil geen obese paarden die de stal vol mesten.
Dit is een heel goed rantsoen voor de paarden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:50

Ariebren schreef:

jouw hooi vind ik best krapjes, mijn paard van 159cm krijgt p/d ong 10/11 kg voordroog[ bijna hooi zo droog ]

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:57

In de paddock's staan van die kunststof kuubskisten die vol met hooi/voordroog gevuld worden. Snelle eters of dikkertjes hebben er een rooster op zodat het allemaal wat rustiger aan gaat. Vaak gaat deze niet leeg.
Mijn merrie staat nu nog op het gras en krijgt een flinke berg hooi/voordroog erbij. Als dit op is staat er nog gras haha
Als ze 'savonds op stal gaan ligt er weer een berg klaar voor de nacht. Daarmee is het wel op = op. Maar hebben wel stro om op te knabbelen.
Verder krijgen ze ook nog 2x per dag brok/musli.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:03

mirgino schreef:
Ariebren schreef:

jouw hooi vind ik best krapjes, mijn paard van 159cm krijgt p/d ong 10/11 kg voordroog[ bijna hooi zo droog ]

Voordroog lijkt altijd droog, maar bevat 45% water.
Dus met je tien kilo zit je nog maar op 6,5 kg droge stof.
En ik heb paarden van 350 tot 500 kg.
Dus niet gelijk zeggen dat ik krap voer.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:23

Hoeveel ruwvoer geven jullie per dag? De pony's 1 hooinet vol en Charmeur 1,5 hooinet
En om welke tijden? 'S morgens om 07.00 krijgen Charmeur, Saffier en Toby een klein beetje hooi als Timmy zijn slobber krijgt, 's middags als ze op stal komen een beetje hooi(17.00),'s avonds om 21.30 het meest hooi.
Heeft je paard daar nog gras bij/ stro om aan te knabbelen? Staan van 08.00-17.00 op de wei. Op stal staan ze op stro waar ze ook van eten.
''Vallen'' ze dan meteen aan? Charmeur en Toby savonds soms Saffier en Timmy niet
Hoelang doen ze met de nieuwe portie? Als ze op stal komen doen ze met die pluk een half uurtje ofzo, de grootste pluk doen ze wat langer, en sochtends krijgen Charmeur en Toby heel weinig dat is met een paar happen op en Saffier doet er ongeveer een kwartiertje over maar die krijgt wat meer

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:41

Die van mij staat overdag in de paddock, daar krijgt ze onbeperkt ruwvoer.
Als ze de stal op gaan, tussen 16:00 en 17:00 krijgen ze gevoerd op stal, in een hooinet.
Als ik er savonds ben vul ik haar hooinet nog een keer helemaal vol en daar doet ze dan tot de ochtend mee, waarna ze weer de paddock op gaat.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:06

Hoeveel ruwvoer geven jullie per dag? En om welke tijden? 2x per dag, als ze op stal komen en om 22.00

Heeft je paard daar nog gras bij/ stro om aan te knabbelen? Op stal hebben ze nog stro en ze staan van 8.00 tot 17.00 buiten op de wei en Amor en Melody gaan s avonds rond half 10 nog even los in de bak (als er niemand rijd) en kunnen ze naast de bakrand gras eten, maar meestal lopen ze en rollen ze even.

Staan jullie paardjes te wachten als ze nieuw krijgen? ''Vallen'' ze dan meteen aan? Hoelang doen ze met de nieuwe portie?
Ze staan wel te wachten en gaan meteen eten als het in de stal hangt of ligt. Zafier krijgt gewoon op de grond en Amor en Melody krijgen hun portie van 22.00 in een hooinet. Ze doen er denk ik zo'n 5 uur over. Ze eten eerst ongeveer de helft op maar daarna laten ze het gewoon liggen.
Al een paar keer meegemaakt dat er restjes hooi lagen terwijl ze altijd dezelfde hoeveelheid krijgen.

Melody en Amor krijgen zo'n 5 kilo hooi per dag en Zafier krijgt 6/7 kilo hooi per dag (in de wintermaanden, in de zomer krijgen ze eigenlijk geen hooi bijgevoerd (24/7 wei))

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:16

Ik merk een enorm verschil met mijn eigen paard en de andere paarden op stal. mijne krijgt bijna constant hooi aangeboden, en valt dan ook niet aan, is prima te storen en zit niet constant te bedelen. Heel relax, hoeft het ook niet meteen op te eten als die krijgt.

De ander paarden daarintegen zijn echte hongerwolven, wachten tot het halstertje af is is niet mogelijk, je moet ze echt van hun eten afrukken.