Wat zijn jullie eisen voor een kleine stalling in Z-H?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

visiontimes

Wat zijn jullie eisen voor een kleine stalling in Z-H?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:22

Mijn vader is bezig met een planning om zijn boerderij te veranderen in een kleine stalling. Nu wil ik van jullie weten wat jullie wel handig vinden om te hebben en hoeveel je er voor uit zo willen geven
Deze puntjes zijn de feiten tot nu toe:
- goed bereikbaar (Moordrecht bij Gouda)
- winter en zomer weidegang
- kleinschalig max. 8 tot 10 boxen
- buitenbak ( wordt gerenoveerd)
Ik hoop dat jullie me op nieuwe ideeen kunnen brengen om zo de perfecte stalling te creeeren! :D

Sanniej_

Re: Wat zijn jullie eisen voor een kleine stalling in Z-H?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:25

Denk dat je al heel ver bent ;)
Ik denk dat mensen vooral zoeken naar een stal waar hun paard idd swinters ook buiten komt.
Liefst halve dagen ofzo? En dat het voor ze gedaan wordt, zodat mensen niet gebonden zijn aan tijden.
Als ze swinters niet op het land staan, dat ze dan wel evt. in de paddock over hooi beschikken.
Verder denk ik dat mensen wel genoegen nemen met 3 a 4 voerbeurten.

Succes!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:41

Een goede rijbak, dus geen zware zandbak zou ik heel belangrijk vinden.
Inderdaad, in de winter een paar uurtjes buiten (hoeft niet perse op het land te zijn) met gezelschap van andere paardjes.
Goed voer, goede longeerring, voldoende stro in stal

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:56

Super dat de paarden elke dag op de wei kunnen, ook in de winter! Dat zal heel veel mensen al aanspreken!

Goed gedraineerde bak, evt. met vezels of all-weather tuft voor stabiliteit en tegen vastvriezen.

gedraineerde zandpaddocks voor paarden die niet (zo lang) op de wei mogen, met ruwvoer tegen verveling.

wasplaats met warm water binnen!
Dan kunnen wedstrijdruiters hun paarden in de winter ook afspoelen na de training of wassen voor een wedstrijd... Solarium zou dan helemaal top zijn natuurlijk, maar dat is wel heel erg luxe ;) Warm water is eenvoudig te regelen als er stromend water en stroom is. (kleine zuinige keukenboiler met korte opwarmtijd, dan hoeft hij alleen aan vlak voor gebruik)

ruimte om trailers op vaste bodem te parkeren is ook een plus! Vaak hebben mensen thuis geen plaats en steeds ergens anders je trailer ophalen is ook niet leuk...

keuze zelf uitmesten of laten uitmesten tegen meerprijs
keuze stalbedekking ivm mogelijke allergieën of stro/vlas eten etc. of zelf mogen regelen

Zorgen dat het erf netjes verhard is en goed opgeruimd, net als de stal. Dat oogt verzorgt en dan schrik je potentiële (financieel draagkrachtige) klanten niet af.

Ik woon in het noorden, dus heb niet een heel precies idee van de prijzen bij jullie. Hier vragen stallen met alleen een buitenbak ook al vanaf ongeveer €125,- tot richting de €175, een enkeling zelfs €200 (binnenbak is dan weer niet veel duurder, dat zit tussen de €175,- en €250,- per maand) Als ik me de prijzen van bokkers goed kan herinneren betalen mensen bij jullie al snel meer dan €200,- voor een stal met alleen buitenbak...

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:41

3 a 4 voerbeurten.
een goede bak gedrainerd.
afspuit plaats met koud en warm water.
voldoende stro in de stalln
mini. 3 uur los in de winter

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:42

zowiezo verlichting bij de bak

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:00

Ik denk dat als je het vrij basic houdt, dus goed voer, veel buitenkomen in groepen, voldoende ruime stallen en een goede buitenbak en dat gecombineerd met een concurrerende prijs, je de grootste doelgroep aanspreekt. Luxe is geweldig maar daar willen maar zelden mensen ook echt voor betalen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:47

Mijn grootste eisen zijn:
-voldoende weidegang/buitenkomen (min 4 u per dag- liefst zo lang mogelijk)
-als ze gestald worden een ruime, propere, niet sloopbare box, en in de box constant ruwvoer
- als ze in de weide staan ruwvoer naar nodig, op paddock constant ruwvoer
-liefst buitenpiste, ook berijdbaar tijdens erg natte periodes
-mogelijkheid om zelf krachtvoer bij te voeren (naast voederbeurten van staleigenaar)

mijn ene paard staat op een erg goedkope doe het zelf stal, 24/7 buiten met een vriendinnetje. daar ga ik zelf dagelijks langs om te voeren en te mesten, staleigenaars zetten ze in de grote wei en halen ze naar de kleine weide.

andere paard staat bij een particulier, 24/7 buiten in een gigantische weide, in de zomer verweid hij zelf.
hij voert en brengt in de winter water.
er zijn drie boxen beschikbaar, waarvan twee momenteel zadelkamer zijn, en een box leegstaat (handig om paard na het rijden effe op het gemakkie in te zetten, iets te eten te geven, etc.
boxen komen uit op betonpaddock (waar trailer staat) die open kan gezet worden naar een andere betonpaddock (aangesloten op de hele grote loopstal), die opengezet kan worden naar de weide.
op de weide zelf hebben ze nog een kleine paddock (beschut door bomen, huis, omheining) met een kleine schuilstal op.

Helaas bij beide geen piste, maar bij spoedig gebruik van de trailer kan ik er naar toe rijden.

edit: stromend water is ook erg handig, een afgesloten poetsplaats ook wel.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:47

waar komt de stalling, ik zoek nog een leuke goede plek voor mijn paard in de nabijheid van gouda?

Mijn paard zijn wensen.
Veel buiten,paddock of wei.
ruime box min 3,5 x 3,5 of groter.
Eigen voer mogelijk,
veel ruwvoer van goede kwaliteit
schoon drinkwater (ook in de wei)

mijn wensen.
Trailerstalling (liefst overdekt.)
verlichte goede rijbaan.longeerplek.
Voldoende plek voor mijn kasten,dekenkist voertonnen en dekenrek.
Weidegang slootkant afgezet met lint.
Poets/wasplaats met warm water(boiler of iets der.)

PaardKjeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:40

ik wil graag dat mijn paard buiten en binnen wordt gezet, liefste met andere paarden en idd verlichting in de bak, een plaats waar je je zadel enz. veilig kan opbergen.
Wei afzetten met lint geen andere draad.

belangrijk is ook dat de persoon die de stal heeft gevoel heeft voor en met paarden...wanneer er iets niet klopt dat hij de dierenarts en mij belt...zodat ik mijn paard met een gerust hart achter kan laten.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:29

ben ook wel benieuwd waar deze stal komt

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:01

Denk dat je met een dagdeel buiten in de winter en zomers gevarieerde weidegang (overdag of 24/7) aanbieden kan, al ver komt. Alles goed gedraineerd, goeie buitenbak met goeie verlichting, mogelijkheid om te longeren/paddock. Ruime paddock met voldoende ruwvoer overdag. Binnen en buitenzet service, goede veilige weide, stromend water. Overleg mogelijk is en duidelijke regels. Ruime openingstijden, geen zondagsrust (waarbij je niet mag komen). Meer is al genoemd.

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 23:03

Het gaat zeker nog wel een aantal maanden duren, en het wordt wel gewoon kleinschalig en simpel, maar wel verzorgd. Het plan is dat het wel merendeels eigen onderhoud is. Mijn vader vindt paarden zeker leuk alleen moet nog een beetje gevoel krijgen ervoor. Ik ben van plan er te gaan wonen en er me eigen paardje te houden, en dan in combinatie met de andere stalgenoten zal iedereen voor elkaar een oogje in het zeil moeten houden. Een beetje een knusse stalcommunitie voor nette mensen die ook hun steentje willen bijdragen en die er dus in alle rust hun ding kunnen doen:) De stalling zal komen aan de middelweg in moordrecht.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:08

Wat leuk. :)

Wat ik graag zou willen bij een stal:
- Goede bak, dus eentje die niet te zwaar/hard is of snel blank staat en met verlichting!!!
- Eventuele plek om paard af te spuiten, warm water hoeft niet per se (waterkoker kun je ook mee naar stal nemen natuurlijk ;) )
- Voldoende stro
- Ruime box
- Weidegang winter-zomer
- Mogelijkheid voor prijsvermindering bij eigen voer en stallen mesten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:00

Toen ik nog in de randstad woonde, stond ik ook op een boerderij (omgebouwd tot kleine pensionstal) ook in die richting. En dit was wat we hadden, en wat ik nog steeds zou willen op een kleine boerderij pensionstal:

Ruime boxen
Genoeg ruwvoer
Weidegang zomer en winter, buiten in winter ook ruwvoer
Goede bak
Moet gevoerd worden en buiten gezet en binnen gehaald ivm werk.

Meer wensen heb ik niet, maar de prijs moet er ook naar zijn. Voor zo'n simpele, maar voor het paard zeker goede stal zou ik géén manege/grote pensionstal-met-binnenbak-en-andere-luxe prijs betalen. Dus misschien wel handig als je pa groot in kan kopen en opslaan of van eigen land kan hooien, om de prijs op een normaal level te houden.

Bij ons was het ook zelf uitmesten (wel met een limiet van 2 balen vlas per week per stal of een kleine baal stro per dag ofzoiets), en de gewone dingen als altijd even vegen (ook het pad buiten het stalgebouw), je rotzooi opruimen, de spuitplaats (gewoon een hoekje in de binnenstal) netjes achterlaten, de zadelkamer opgeruimd en aangeveegd houden, de kleine kantine (klein stukje hooizolder was tot keukentje verbouwd) netjes achterlaten. Omdat het zo klein was, ging dit prima. Er werd dan ook wel een beetje gekeken wie een box mocht huren op deze stal, als er iets vrij kwam. Of de nieuwe persoon wel bij het groepje zou passen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:42

Je hebt al fijne punten. Wat betreft de buitengang hoeft het voor mij niet zozeer weidegang te zijn, als ze maar buiten komen meerdere uren (liefst hele dagen, iig overdag). Kleinschalige is zeker fijn, en de buitenbak moet wel een goede bodem hebben en goed worden onderhouden zodat hij altijd te gebruiken is. Ikzelf zou persoonlijk nog een paddock willen hebben om in te kunnen longeren, maar dat is persoonlijk :) Goede plek om je spullen op te bergen, poetsplek om droog te kunnen poetsen/ zadelen, en meerdere voerbeurten op een dag (voldoende ruwvoer)

Ik kan mij dan ook vinden in GamblersCub lijstje.

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:55

GamblersCub komt inderdaad het meeste in de buurt van hoe het mogelijk gaat worden. Ruwvoer zelfvoorzienend en krachtvoer moet zelf worden geregeld, wat dan wel vervolgens gevoerd kan worden.. zodat iedereen het optimale voor zijn paard kan geven. De positieve reacties zijn zeker een stimulatie :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:33

Al enig idee, een ruwe schatting van de stalhuur? Zit ruwvoer en bodembedekking dan bij de prijs in?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:43

Veel punten worden al genoemd, maar de belangrijkste wat mij betreft ontbreekt nog: goede afspraken en duidelijke verantwoordelijke waar je naartoe kunt voor klachten.

Denk bij afspraken aan: het naleven van de bakregels, niet longeren in de bak maar in de hiervoor bedoelde longeerton/paddock (en nee, geen enkele uitzondering!), lessen zijn oké - aangeven wanneer en hoelaat in de algemene agenda, wanneer je diensten aanbied kom deze dan ook na (afspraken met klanten nakomen dus) en belangrijkst: zorg voor een duidelijke en transparante communicatie.

Ideaal zou wat mij betreft zijn: zomer en winter 9-5 weidegang, 3x kuil/hooi en 2x brok, een goede buitenbak en een nette longeerton.
Drie grote kratten voor elke pensionklant + 4 bakjes; dan kan iedereen naar eigen behoefte de kratten met hooi/kuil vullen en zelf bepalen welk voer het paard krijgt en hoeveel.
* Scheelt je vader ook weer denkwerk, enige wat hij hoeft te doen is de krat in de stal leeg te gooien + bakje in de voerbak te legen.
Helemaal als het iemand is met weinig echt paardenverstand zou ik het erg fijn vinden om zelf te bepalen wat mijn paard eet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:01

Maar dan krijg je al eigenlijk een complete doe-het-zelf stal, behalve dan dat iemand het voer erin kwakt. Zou geen stal voor mij zijn, ik ben bijvoorbeeld niet iedere dag aanwezig en dan zou mijn paard niets krijgen. Iemand die nog niet zoveel ervaring heeft met paarden kan heel goed leren hoeveel ruwvoer erin moet. Desnoods met een "maatkrat". Scheelt ook een hoop rommel: geen kratten of andere zooi voor de boxen.

Ik denk dat het hier ook meer gaat om de voorzieningen, en niet om de regels. Ik denk dat het logisch is dat er regels gesteld moeten worden, dat is overal nodig. Maar dat kan pas als de voorzieningen er allemaal zijn. Want of er een longeercirkel komt staat nergens, dus longeerregels kunnen nog niet gemaakt worden.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:14

TS vraagt om input toch? Ik geef input over wat ik graag zou zien op een pensionstal, jij geeft input over wat jij graag wilt zien op een pensionstal.

Wat ik opmaak uit de post van TS: "Ruwvoer zelfvoorzienend en krachtvoer moet zelf worden geregeld, wat dan wel vervolgens gevoerd kan worden.. zodat iedereen het optimale voor zijn paard kan geven" is dat het allemaal redelijk doe-het-zelf is. Dit vind ik echt een grote plus.

Wb. de regels, het waren meer voorbeelden ter illustratie van wat ik bedoel. Regels vind ik persoonlijk heel belangrijk, eigenlijk nog belangrijker dan de faciliteiten. Dat die regels afhankelijk zijn van de faciliteiten dat lijkt me logisch.

Oh, en ik wil toch nog even reageren op het stukje dat iedereen kan leren hoeveel voer erin moet: dat ben ik echt absoluut niet met je eens.. uit vroegere ervaringen heb ik geleerd dat dit echt heel erg menings-gebonden is. De een vind dit voldoende, de ander vind dat voldoende. Dat is allemaal prima, maar in mijn optiek is het MIJN paard en bepaal IK dus hoeveel ik erin wil hebben. Heb jij nog nooit meegemaakt dat je paard naar jouw zin te veel, te weinig of het verkeerde gevoerd kreeg (in geval van hooi/kuil)?
Puur uit interesse hoor, dit is zeker niet om je aan te vallen oid (kan soms zo verkeerd overkomen via tekst...)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:19

Dat leren kan juist heel goed in overleg met de eigenaar van het betreffende paard :) Als jij aangeeft hoeveel, kan de pensionhouder daar voor zorgen. Zodra je ziet dat het teveel of te weinig is, moet dat bespreekbaar zijn. Stallen waar zoiets niet te bespreken valt en waar de pensionhouder zoiets bepaald, daar zou ik mijn peerd niet neerzetten.

Ik begreep niet helemaal of ruwvoer er nu bij in zit of niet, vandaar dat ik dat ook vroeg. Want als dat er niet bij in zit, wordt er dan wel door pensionhouder voor hooi gezorgd, wat je kunt kopen? Of moet je zelf voor voorraad zorgen? (dan een grote schuur, want ik zou groot inkopen met deze prijzen en schaarste! :D )

Ben heel benieuwd wat TS gaat zeggen, ik vind dit heel interessant!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:25

Ja precies.. stukje vertrouwen ook in de stalhouder natuurlijk. En dat bedoelde ik ook met regels, afspraken nakomen en goede communicatie, je kunt wel leuk overleg houden wb. de hoeveelheid voer maar als vervolgens de stalhouder hier totaal maling aan heeft schiet het nog allemaal niet op!

Ik bedoelde overigens met ruwvoer zelfvoorzien dat er ruwvoer wordt ingekocht door stalhouder en dat dus ieder z'n kratjes hiermee kan vullen. Zelf inkopen per persoon voor 10man lijkt me een hele ingewikkelde bedoening en inderdaad ook lastig qua opslag.

Denk dat de vader van TS het niet moet onderschatten, paardenmensen zijn een lastig volk om mee om te gaan :')

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 21:12

Ik heb het eens gelezen. Het is wel zo dat mensen zelf kunnen kiezen of ze wel willen staan op zo n stalling, sommigen komen inderdaad niet iedere dag en dat is dan lastig met krachtvoer. Maardat is de keuze die je dan maakt met zo'n stalling.
De bedoeling was dus ruwvoer wat van eigen land komt en dat krachtvoer zelf wordt verzorgd, alles wordt op de stal geschreven en zo kan iedereen aflezen hoe of wat.
Ik heb zelf op grote stallen gestaan en weet inderdaad hoe moeilijk mensen kunnen Zijn. Maar daar willen wij ook in selecteren, we moeten bij mensen wel een klik hebben, juist omdat het klein is en ieder met elkaar moet kunnen opschieten.
De regels zijn uiteraard een pre en die worden door ons opgesteld, en als men het er niet mee eens is dan is dat hun pakkie an:p zo zullen die regels dan ook ergens worden opghangen en dient iedereen Zich eraan te houden om een goede communicatie te behouden.
Kan je er wat in vinden, ben je van harte welkom, zo niet, ook goed:p ieder z'n eigen ding en zo mogen de perfectionisten naar een chique stal en mogen de nuchteren zich melden.
De prijs is nog niet bekend, dat hangt af van wat voor voorzieningen er komen en dat duurt nog wel even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:41

Je bent al heel ver :)
Weide is heel belangrijk imo.