De laatste week heeft ze niets bijzonders gedaan, maar gister in de les was ze ineens stijf in de draf, alsof ze spierpijn had. Het voelde voor mij totaal niet aan als Jurga en ook mijn instructrice had zoiets van
'heb je iets bijzonders gedaan met haar?'. Ik ben dus na een tijdje gestopt met de les en naar huis gestapt. Toen stapte ze wel energiek naar huis toe en niet zo kort als in draf. Onregelmatig was ze gelukkig niet. Ik kreeg een tijdje terug enkele opmerkingen over mijn zadel dat teveel naar achter kantelde. Ik heb het zadel op laten vullen en nu ligt het wel weer horizontaal, maar ik rijd nu bijna twee weken met een ander zadel dat toch iets beter ligt. Mijn andere zadel (dat ik dus heb laten opvullen) lag verder wel goed, dus ik denk niet dat het in eerste instantie komt door een slecht passend zadel, want het lag verder mooi op de rug. Maar ja, heeft mijn dame nu last van haar rug of is er iets anders?
Het vermoeden dat haar rug soms wat pijn doet heb ik al langer. Maar het is nooit echt opmerkelijk geweest. Heel soms tijdens poetsen op de rug dat ze eens een krimpje gaf, maar direct erna was het ook weg, ik bedoel, bij jezelf kun je ook wel eens iets te hardhandig zijn dat het even pijn doet.
Weet er iemand wat dingetjes om te kunnen peilen of het paard last heeft van zijn rug? Zijn er bepaalde drukpunten of oefeningen die erop kunnen wijzen?
Ik vind het namelijk wat vreemd dat ze ineens zo liep. De dag ervoor heeft er iemand anders op gereden, maar echt niets bijzonders gevraagd, dus dat sluit ik ook uit. Misschien is het wel gewoon een spierpijn hoor, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, aangezien Jurga na de zwaarste menritten of wedstrijden weet ik veel waar, NOOIT een greintje spierpijn heeft. De conditie is ook prima.
En stel dat ik iets ontdek, wat voor persoon kan ik ernaar laten kijken?
Ik word een beetje benauwd nu aangezien ik het al een tijd langer vermoed, maar nooit iets ECHT heb kunnen merken. Ik neem dus liever het zekere voor het onzekere....
Hoop dat er mensen zijn met tips.
*en kom nu ajb niet met verwijten dat ik niet door had moeten rijden met dat zadel, als het echt slecht had gelegen hadden mijn instructrices er wel wat van gezegd en het ook opgemerkt als de rug echt zichtbaar niet gebruikt werd*

)
. 
ik ga altijd gelijk met touwtjes en dingetjes aan de gang!