s'winters buiten, maar wel hele dag zonder eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

s'winters buiten, maar wel hele dag zonder eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 00:13

Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Mijn pony staat op een stal waar ze s'winters van 10 tot 5 buiten staan. Ze hebben daar geen beschikking over hooi of kuil. Ze staan dus 7 uur lang zonder eten. Ik vind het super dat ze buiten komt..maar soms vraag ik me af of ze niet beter binnen kan staan met onbeperkt kuil/hooi...Ze komt altijd met een knorrende maag binnen. De paarden vervelen zich rot en gaan elkaar lopen treiteren. Ze krijgen ook maar 2 keer per dag voer..daar zouden ze tot aan de nacht mee moeten doen maar dat is na 2 uurtjes op stal staan echt wel op. Hoe meer ik er over na denk hoe meer ik ga twijfelen aan dit systeem..

Wat vinden jullie hier nou van? Wat zou jullie max aantal uren zijn zonder eten? En is buiten staan dan nog wel zo belangrijk?

Anoniem

Re: s'winters buiten, maar wel hele dag zonder eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:15

Mag ik eerst vragen WAAROM ze zonder voer staan? Is er geen mogelijkheid om er bv een of meer slowfeeders neer te zetten?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:20

Paarden zijn niet gemaakt om zo lang zonder eten te staan. Het is echt beter om hooinetten in de paddock of wei te hangen waar ze staan. Dit voorkomt ook het optreden van maagzweren. Er is gewoon niet genoeg ruwvoer om he zuur in de maag de neutraliseren.
Dat zou ik echt willen oplossen als ik jou was. Ook in het kader van de koliek. Op een lege maag ineens en berg ruwvoer voor je neus krijgen is ook niet goed. Als ze niet goed kauwen omdat ze trek hebben kan de kans op een slokdarmverstopping ook nog eens toenemen.
Ik vind buiten zijn wel een primaire levensbehoefte. Dus ik zou proberen buiten te gaan voeren. Een paar uur is echt de max om zonder eten te staan. Uur of 4-5 maximaal.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 00:21

Eilleen, ik sta op een pensionstal waar ik eigenlijk niks te zeggen heb over het voeren. Ik zie het echt niet gebeuren dat de paarden in de paddocks gevoerd gaan worden..
Laatst bijgewerkt door Christadk op 08-11-11 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:22

Waarom praten jullie daar niet gewoon over?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 00:25

Laat wel even duidelijk zijn dat ik het graag anders zie..dat mijn paard wel de hele dag over ruwvoer beschikt. Gelukkig verhuis ik binnenkort naar goeree overflakkee, daar komt ze bij iemand aan huis te staan, ik koop dan zelf hooi in en kan haar dus zoveel voeren als ik wil.
Laatst bijgewerkt door Christadk op 08-11-11 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:27

Ergens over praten wil nog niet zeggen dat daar een meningsverschil uit ontstaat toch! Misschien hebben ze er nog nooit an gedacht en vinden ze het een goed idee. Of hechten ze er zelf geen waarde aan maar vinden ze het best ls jullie zelf wat maken/regelen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:28

Ik weet wel dat meer mensen hun paarden niet willen voeren in de zandpaddock.
Dit omdat het hooi toch in het zand terecht komt.
De paarden krijgen hierdoor zelf ook zand binnen en heb je kans op zandkoliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:30

Misschien is er een mogelijkheid om bv een hoek te betegelen en daar hooibakken oid te maken :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:30

Als het geen optie is om bij te voeren zou ik me toch echt achter mijn oren krabbe of ik mijn paard daar wilde hebben.
Afgelopen winter ben ik regelmatig om 6-7 uur op stal geweest om de paarden hun ontbijt te brengen. Voor komende winter hebben we gelukkig slowfeeders. Hoop dat die dingen goed genoeg werken om 1 keer per dag te voeren. Maar ik wil niet het risico lopen dat mijn paard ziek wordt omdat er geen mogelijkheid zou zijn. Mogelijkheden zijn er altijd, het kost alleen inderdaad wel wat offers.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 00:30

Ik denk niet dat het mogelijk is, er staan te veel dominante paarden waardoor bijvoorbeeld mijn pony echt niet bij het eten kan komen. Er is geen ruimte om ze per 2 in paddocks te zetten, ze staan allemaal in grotere groepjes.

Ik wil gewoon weten wat jullie er van vinden en wat jullie zouden doen in mijn situatie..behalve praten met de staleigenaar..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:31

mika11 schreef:
Ik weet wel dat meer mensen hun paarden niet willen voeren in de zandpaddock.
Dit omdat het hooi toch in het zand terecht komt.
De paarden krijgen hierdoor zelf ook zand binnen en heb je kans op zandkoliek.

Dit kan je redelijk makkelijk verminderen door de voeren boven een pallet. Het voer wat op de pallet blijft liggen is schoon en het voer dat in het zand valt ligt grotendeels onder/tussen de pallet, dus daar kunnen ze niet bij. Het kost alleen wel meer tijd/geld/moeite om dit te realiseren. Je moet het ook schoonmaken en het voer geven enzo.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 00:32

De mogelijkheden zijn er zeker. Maar als je al 2 jaar vol staat waarom zou je er dan iets aan veranderen? Geloof me..als ik had gedacht dat ik het zover kon krijgen dat de paarden ruwvoer in de paddock zouden krijgen had ik allang met hun gepraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:33

Ik zou het niet willen voor mijn paarden :n
En mijn oplossing zou praten zijn.
Indien niet mogelijk om te praten en/of op te lossen, dan stapte ik op.
Hele dag zonder eten op het zand staan nodigt uit tot etterbakken, zand eten en andere ellende.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:36

Wanneer je toch binnenkort verhuist,zou ik het gewoon zo laten en anders je pony eerder binnenhalen en hooi geven,twee keer voeren over 24 uur is echt te weinig,dan kun je beter kleinere portie's verspreiden over de gehele dag.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 00:37

Sonja dat is precies mijn gedachte.. Pony zit nu op de helft van haar dracht en word constant achterna gezeten door 1 van de merries. Beesten vervelen zich rot en hebben gewoon honger.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:39

Praten, zelf oplossingen aandragen voor je probleem: bv meerdere slowfeeders ophangen zodat elk individu de kans krijgt om hooi te eten. 7 uur buiten zonder eten is vragen om problemen. ( idd maagzweer, maar ook; zánd eten!). Kan er niets, gebeurd er niets, dan zit er mi niets anders op dan je paard te verhuizen. (althans; dat zou ík in een dergelijke situatie doen)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:44

Vind het ook wel een groot risico om dit met een drachtige merrie te doen eigenlijk... Niet dat het voor niet-drachtige dieren geen kwaad kan, maar zeker een merrie die een veulen aan het maken is... Dan zou ik gewoon 24/7 voer beschikbaar willen hebben. Daar zijn ze gewoon op gemaakt.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:46

Ik zit een beetje met t zelfde probleem. Mijn paard staat van 12u tot 17u buiten. Niet echt in een paddock. Maar eerder op een lapje stuk gelopen weide. Er staat dus op een enkel sprietje na geen gras op. Bij ons is er ook geen mogelijkheid om te voeren ivm 2 dominante paarden. (Waar mijn paard er 1 van is) Maar bij ons krijgen ze 3x per dag voerdroog in een hooinet. Waarvan voor de nacht een mega grote die niet te tillen is.

Kan 5u zonder ruwvoer wel? Of is dat ook te lang. Mijn paard krijgt z'n ruwvoer uit een extreem fijnmazig hooinet. Dus hij kan niet schrokken op t moment dat hij om 5u binnen komt.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:48

Ohh echt je pony is nog drachtig ook,nou dan is het toch echt wel noodzakelijk dat ze meer voer tot haar beschikking krijgt en rust,is niet goed dat ze dan ook nog eens opgejagen wordt door andere paarden!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 00:51

Ik heb al gekeken naar andere stallen hier in de buurt...maar das nog best lastig met een drachtige merrie! 9 van de 10 stallen willen geen drachtige merrie hebben staan :oo Daarom ook besloten te verhuizen naar goeree overflakkee.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:58

Als ik moet kiezen dan heb ik ze liever zonder eten buiten dan een dag opgesloten op stal. Beide heb ik hier. De merries staan in de winter van 07.30 tot 18.00 in de paddock en hebben dan geen eten ivm zand. De hengsten gaan een uurtje 's ochtends of de avond naar buiten en hebben wel hooi op stal. Toch lijkt het me voor de verveling, contact met soortgenoten en beweging beter om ze buiten te hebben. Ze staan de hele dag rustig tot ik thuis kom omdat ze dan weten dat er binnen eten wacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:01

Dat zou voor mij echt onacceptabel zijn, zo lang op zand zonder voer :o

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:04

DendroFleur schreef:
Als ik moet kiezen dan heb ik ze liever zonder eten buiten dan een dag opgesloten op stal. Beide heb ik hier. De merries staan in de winter van 07.30 tot 18.00 in de paddock en hebben dan geen eten ivm zand. De hengsten gaan een uurtje 's ochtends of de avond naar buiten en hebben wel hooi op stal. Toch lijkt het me voor de verveling, contact met soortgenoten en beweging beter om ze buiten te hebben. Ze staan de hele dag rustig tot ik thuis kom omdat ze dan weten dat er binnen eten wacht.

Ik zeg niet dat je het niet juist doet hoor, maar op deze manier ontneem je ze wel hun twee belangrijkste levensbehoeften. Continu eten en bewegen. Je zegt dat je paarden de hele dag staan te wachten tot jij komt om ze op stal te zetten en te voeren. Dat lijkt me toch geen gezonde situatie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:05

Ja erg lastig. Ik zou er zelf niet gelukkig mee zijn. En het is wel kiezen tussen twee kwade.
Zo'n lange tijd zonder ruwvoer vindt ik 3x niets, maar een hele dag op stal is ook niets. Zou ik voor zon keuze staan zou ik toch iets anders gaan zoeken. Er zal echt wel meer keuze zijn in de buurt dan deze twee neem ik aan dus geen van beide vindt ik een optie eigenlijk.