Een 2e paard erbij, hoe gedaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een 2e paard erbij, hoe gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:09

Een eerste eigen paardje is leuk, en iets om goed over na te denken.
Een tweede paard is weer een stap verder .... Hoe hebben jullie dit gedaan? Hoe hebben jullie dit beslist?

Ik ben hier momenteel over aan het nadenken, maar ik weet gewoon echt niet wat wijsheid is :o
Ik heb er 1 .. maar er loopt nu een tweede in mijn leven rond waarvan ik het gevoel heb: dat kan wel eens wat zijn (en hij is nog te koop ook) ... Puur naar het paard gekeken (al wil ik er wel eerst nog eens wat mee werken & bezig zijn, buiten dat beetje rondwandelen wat ik tot nu toe gedaan heb) zeg ik: ik doe het gewoon.
Maar dan komt de rest er toch weer bij ... Een tweede paard ... dubbel stalgeld, dubbele tijd. Kan ik het redden & blijven redden?

Het geld is in theorie geen probleem, ik heb vast werk en verdien daar mooi mee.
De tijd zou ook moeten lukken, sowieso de basisverzorging en verder staan ze 24/7 buiten dus moeten ze niet constant aan de bak.
Maar toch ... ik ben nu 26 jaar, alleen, en in principe niet snel van plan van het huis uit te gaan.
Het is tegenwoordig gewoon niet te doen om alles alleen te dragen (lening, vaste kosten, boodschappen, etc.), dus in dat opzicht zal weinig veranderen als ik een 2e paard erbij zou hebben. Ik bedoel, die paar 100 euro is natuurlijk wel een paar 100 euro, maar het zal niet het verschil maken tussen wel of niet een lening kunnen betalen lijkt mij. Ik heb momenteel die behoefte ook helemaal niet, dus moet ik daarop zitten wachten tot ik die behoefte misschien wel krijg en verder maar niks meer doen? Ik weet het niet ...

Hoe hebben jullie dit gedaan?
Welke overwegingen hebben jullie gemaakt en waardoor hebben jullie besloten wel voor een extra (of meerdere extra :P ) paard (paarden) te gaan? Ik hoor het graag :)

tamary

Re: Een 2e paard erbij, hoe gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:04

Tijd en aandacht verdelen kan soms lastig zijn. Ik kocht 2e omdat ik op een weide kwam (wens was er al langer), tegen de juiste aanliep en even later ook nog eens alleen die wei kon huren. Nu had ik ook een shetje kunnen kopen, maar ik wilde eigenlijk een toekomstige 2e rijpony, dus het werd een Dmaatje. Het zijn goede vriendjes (wilde expres een ruin ivm andere pony ook ruin), maar dat is toch ook een beetje geluk hebben.
Hier zou ik toch vrij kritisch op zijn, want 2 paarden van 1 eigenaar die elkaar niet mogen geeft alleen maar ellende. Je wil toch graag en alleen en met alle 2 op pad kunnen zonder geruzie of uitbrekende achterblijvers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:07

Dank je wel.
Dus jij zou op voorhand al kijken of het eigenlijk wel klikt? Ik verwacht niet dat het problemen gaat geven als ze elk in hun eigen stuk staan, dat is nu namelijk ook (wel niet naast elkaar maar daar verwacht ik geen problemen mee). Natuurlijk weet ik niet of ze samen zouden kunnen lopen .. misschien kan ik vragen of ze eens samen in de piste mogen? Kan ik ook meteen alle reacties polsen enzo (wilde dit sowieso doen moest ik hem kopen, eerst samen in de piste ipv in de weide, maar kan het misschien al op voorhand eens testen :Y) ).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:10

Doen. Naast elkaar zegt weinig. Toen ik mijn pony op mijn 1e stal had liep die ook naast de groep waar hij in zou gaan. Niks aan de hand totdat de draad er tussenuit ging. Toen was het knokken om de merries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:13

Ok, ga ik dan zeker vragen :j (verwacht niet dat ze gaan zeggen dat ik dat niet zou mogen ;) ). Bedankt voor de tip :) Stiekem wil ik ze toch wel graag samen hebben (zolang mijn vreetzak zich dan rustig houdt met eten :P ) dus dan is het wel handig dat ik al weet dat ze elkaar niet vermoorden :+

Wat zou jij in mijn situatie doen? :o :')

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:19

Mijn oude is ongeveer met pensioen, en aangezien ik later toch weer een rijpaard wilde, en dit veulen op mn weg kwam, heb ik sinds maart een veulen (nu dus een jaarling). Was ook de bedoeling dat ze bij mn oudje op de weide kwam en mocht haar daarom voor een paar tientjes meer ook stallen. Jammer genoeg vond mn oudje haar wat minder lief en heeft dit ruim een half jaar geduurd voordat ze elkaar tollereerden (en nu zijn het beste maatjes). Gelukkig kon ze die tijd wel in de weide bij jaarling shetjes staan, dus het probleem is niet heel groot geworden. Maar zo kom ik dus aan mijn tweede :+

edit: zou het alleen a-relaxed vinden als ik twee rijpaarden tegelijk zou hebben :o ,
Maar heb het nu ook wel heel relaxed, als ik wat ga doen, doe ik het met twee tegelijk (buitenrijden, gaan kleine mee als handpaard) en verder veel grondwerk
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 02-11-11 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:19

Overleggen voor een proeftijd aangezien ze op dezelfde stal staan. Al dan niet met paard te koop laten staan. Markt is nu bar slecht en winter betekent meer kosten, dus lagere verkoopprijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:21

Kan het proberen :j
Maar de eigenaar gaat verhuizen en wil graag alles afsluiten zeg maar, dus weet niet of die dat ziet zitten. Maar zal het zeker eens vragen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:07

Niet doen. Een paard kopen moet je alleen doen als je weet dat je het ook echt nog jaren kan betalen. Of je moet tot je 50ste bij je ouders willen blijven wonen? Je wilt waarschijnlijk over een aantal jaar toch uit huis. En hoe wil je dat dan betalen met 2 paarden? Met 1tje gaat het waarschijnlijk al moeilijk worden. En wat dan? 1 verkopen? Sta daar nu echt al bij stil. Dat je het nu kan betalen omdat je bij je ouders woont, maakt niet dat je het over een aantal jaar ook kan betalen als je op jezelf wilt, of wilt gaan samenwonen (of je moet gewoon een rijke vent aan de haak slaan, zijn alle problemen opgelost ;) )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:20

Het grote struikelblok is inderdaad dat je nu nog bij je ouders woont, maar dat zal een keer veranderen. Op het moment dat dat verandert moet je dus ook met je tijd en geld uit kunnen komen. En geloof me, huishouden gaat stiekum nog best veel tijd (en energie) inzitten. En inderdaad als je alleen gaat wonen, dan draag je alle kosten ook in je eentje en dan kan het zijn dat je die 100 euro per maand weidegeld hard nodig hebt.
Als je gaat samenwonen heb je te maken met iemand die mogelijk je hobby niet deelt en ook graag tijd met je doorbrengt. Dat gaat dan dus ten koste van de tijd die je beschikbaar hebt voor je paard(en). Hou ook daar rekening mee.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:27

denk nu al na wat als;

Zelf heb ik 2 paarden met een derde onderweg. Heb het geluk weide van mezelf en een vriend die erachter staat. Maar met regels.
Zo moet er volgend jaar 1 de verkoop in (mocht hij/zij niet snel verkopen kan het rustig een jaar langer blijven staan) Want mag er maar 2 op normale basis i.v.m. onverwachte kosten
Mocht ik niet meer op de weide mogen staan moet ik terug naar 1 vanwege de hoge maandelijkse kosten die aan een pensioen stalling hangen (al kan ik er zo 1 voor spoed bij mensen kwijt tijdens de verkoop tegen goedkoop tarief maar niet voor vast)

Je moet er zelf goed overnadenken van wat wil je en streng zijn naar jezelf. Ik zie nu al tegen de keuze volgend jaar op maar heb hem zelf gemaakt. Ik had ook maar 1 paard kunnen kopen veulen fokken en houden maar heb er 2 gekocht en dan moeten er keuzes worden gemaakt.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:30

Ik had één paard, namelijk een jonge ruin. Ik was op de lange termijn (ooit :+ ) op zoek naar een merrieveulen, maar had daar absoluut geen haast in.
Helaas eerder dan gepland een veulen gezien dat aan al mijn eisen voldeed, en terwijl mijn ruin nog geen eens onder het zadel was had ik opeens twee paarden.

Ik heb nu al twee en een half jaar twee paarden *\o/*

Financieel kan ik het goed rooien en ik heb de mogelijkheid om bij plotselinge ziektekosten ze voldoende te kunnen verzorgen. Qua tijd scheelt het mij niet extreem veel (je bent toch al op stal ;) ) en ik vind het juist een verruiming. Mijn paarden kunnen gelukkig erg goed met elkaar, waardoor ik op buitenrit de jongste ook aan de hand kan meenemen. Succes met je keuze en laat je hart spreken!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:45

Ik heb twee rijpaarden. De merrie heb ik al ruim 10 jaar en mijn ruin nu 1,5 jaar. Ze staan op een pensionstal waar je veel zelf moet doen (uitmesten, voer klaarzetten, binnenhalen). Beide hebben beweging, verzorging en een beetje TLC nodig, soms is het een hele kluif om het rond te krijgen. Met name in de winter. Dan staan ze allebei voor de 'volle mep' aan stalgeld en een deel van de dag binnen.
Dat geeft wel extra druk. Overigens is het bij aanschaf de bedoeling geweest om de ruin door te verkopen naar een leukere baas dan waar ik hem van had. Maar hij heeft zich in mijn hart gewurmd ;-) dus zolang het kan blijft hij.

In principe probeer ik ze om en om beweging te geven. Met werk en een 3 jarige peuter thuis is overdag gaan meestal niet mogelijk. De ruin heeft daarnaast nog een bijrijdster voor 2 dagen per week. Het is hard werken maar met inzet is niets onmogelijk.

Maar ik zou zeker wel kijken of je in de toekomst niet misschien eens uit huis gaat. Zou jammer zijn als je dan afscheid moet nemen toch ?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:00

niet doen!
Ik ben het met Angela en waratje eens. Hoe lang wil je nog bij je ouders blijven wonen? Even los van het financiele gedeelte, wat denk je wat een tijd je kwijt bent met een eigen huishouden straks (huishouden, boodschappen, koken, wassen....). Ik denk dat je de tijd al moeilijk kunt vrijmaken voor 1 paard, laatstaan dat je nog een tweede paard hebt!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:35

toen ik nog thuis woonde had ik 2 paarden... op m'n 24ste gevlucht naar een manege waar ik (met paarden aan huis :D ) 1.5 jaar in een juryhok boven de binnenbak gewoond heb, met een koelkast en een magnetron...niet groter dan de stallen waar mijn paarden in stonden :+ 24/7 beschikbaar voor de manege + daytime job in de verzekeringen. Toen wist ik het wel ...genoeg centjes verdienen voor een huis met "room for a pony" of in mijn geval 2, want verkopen staat echt niet in mijn boek!

Maar door 2 paarden te "nemen" heb ik het me wel moeilijk gemaakt ! Ze stonden toen ook aan huis, en...dat wilde ik niet opgeven. Op m'n 28ste (nog steeds alleen overigens) ook een huis gekocht met stallen en een gehuurde wei, inmiddels weer verhuisd en nu 2.5hectare van mezelf. Mensen zeggen dan vaak "oh...maar jij hebt het goed !!" dat is allemaal niet aan komen waaien he, maar ze zien niet dat je naast je paarden sávonds ook nog uren studeerde om maar die betere (betaalde) baan te krijgen.

Dus...tenzij je van het slag bent wat paarden gewoon kan verkopen als het even niet uitkomt. Je maakt het je al moeilijk genoeg als je uit huis wil met 1 paard, geloof me ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:06

Bedankt voor jullie reacties :)

Ik vind het een moeilijke ... Ik ben natuurlijk (denk ik) niet van plan om eeuwig thuis te wonen, maar heb in ieder geval zeker geen haast. Daarnaast is het ook niet zo dat ik een kinderwens heb (nooit gehad en denk ook dat die niet meer komt :+ ) en verdien ik echt wel een leuke cent ... Geen 800 euro basisloon ofzo, dat ligt toch wel een stuk hoger ;) Dus ik zal niet snel in de situatie komen dat ik op een manege moet gaan inwonen en werken om mijn paarden te kunnen onderhouden ofzo, tenzij ik uiteraard mijn werk verlies en heel lang niks kan vinden, maar als je daarop moet gaan denken dan kan je niks meer doen natuurlijk ...

Ik ben er van overtuigd dat ik qua geld & tijd een hele tijd vooruit kan, en verder heb ik ergens zoiets van 'e rest moet je aanpakken als het zich voordoet' .. maar langs de andere kant denk ik toch 'wat als ... ' :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:12

Je hebt het in je OP over een lening.

Is het niet verstandiger om er geen paard bij te kopen, maar eerst die lening af te lossen?
Niet doen dus maar aflossen en zorgen dat je op eigen benen kan staan en niet van je ouders afhankelijk bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:16

Heb helemaal geen lening.
Maar als ik ooit alleen zou willen gaan wonen kan ik niet cash een huis betalen neen :+
Verder ben ik totaal niet van mijn moeder afhankelijk, dat staat ook nergens denk ik :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:22

[***] schreef:
Een eerste eigen paardje is leuk, en iets om goed over na te denken.
Een tweede paard is weer een stap verder .... Hoe hebben jullie dit gedaan? Hoe hebben jullie dit beslist?

Ik ben hier momenteel over aan het nadenken, maar ik weet gewoon echt niet wat wijsheid is :o
Ik heb er 1 .. maar er loopt nu een tweede in mijn leven rond waarvan ik het gevoel heb: dat kan wel eens wat zijn (en hij is nog te koop ook) ... Puur naar het paard gekeken (al wil ik er wel eerst nog eens wat mee werken & bezig zijn, buiten dat beetje rondwandelen wat ik tot nu toe gedaan heb) zeg ik: ik doe het gewoon.
Maar dan komt de rest er toch weer bij ... Een tweede paard ... dubbel stalgeld, dubbele tijd. Kan ik het redden & blijven redden?

Het geld is in theorie geen probleem, ik heb vast werk en verdien daar mooi mee.
De tijd zou ook moeten lukken, sowieso de basisverzorging en verder staan ze 24/7 buiten dus moeten ze niet constant aan de bak.
Maar toch ... ik ben nu 26 jaar, alleen, en in principe niet snel van plan van het huis uit te gaan.Het is tegenwoordig gewoon niet te doen om alles alleen te dragen (lening, vaste kosten, boodschappen, etc.), dus in dat opzicht zal weinig veranderen als ik een 2e paard erbij zou hebben. Ik bedoel, die paar 100 euro is natuurlijk wel een paar 100 euro, maar het zal niet het verschil maken tussen wel of niet een lening kunnen betalen lijkt mij. Ik heb momenteel die behoefte ook helemaal niet, dus moet ik daarop zitten wachten tot ik die behoefte misschien wel krijg en verder maar niks meer doen? Ik weet het niet ...

Hoe hebben jullie dit gedaan?
Welke overwegingen hebben jullie gemaakt en waardoor hebben jullie besloten wel voor een extra (of meerdere extra :P ) paard (paarden) te gaan? Ik hoor het graag :)

vind het er wat naief staan of ik snap het niet. Alsof je eerst een relatie afwacht om kosten te delen? Of omdat je gewoon verwacht echt nog circa 10 jaar thuis te blijven. of eigenlijk langer, want een paard leeft ook x jaren.

en wat bedoel je dan met lening? en die regel erachter snap ik ook niet echt.. Als je het geld niet hebt, of denkt niet geheel te hebben zeg ik niet doen. Of je moet zeker weten dat je echt heeeeel lang thuis blijft wonen en je financiele verplichtingen beperkt blijven tot die van gemiddelde 15-21 jarigen die thuis wonen. (je noemt zelfs boodschappen nog in je lijstje op!) En uiteraard geen leningen aangaat? (hoop dat je met lening hypotheek bedoeld... want verders mag ik aannemen dat je niet leent? anders vind ik het verhaal nog waziger) Of wij zitten op geheel andere frequentie. :o

(zal je dochter zijn, die wel 2e paard aangaat maar niet van plan is het huis uit te gaan omdat het financieel niet aantrekkelijk is, *maarja denk dat ik me nu maar ga verschuilen*).
Laatst bijgewerkt door Anomien op 02-11-11 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:25

Ok je bedoelt een hypotheek, een lening voor een eigen woning, dat is ook de enige lening die ik verstandig vind ;)

Wat betreft afhankelijk bedoel ik dat je bij je moeder blijft wonen omdat op jezelf wonen financieel niet haalbaar zou zijn, met nog een paard erbij wordt het nog moeilijker om ooit je eigen weg te gaan.

Tel je zegeningen je hebt een paard, zoveel mensen kunnen dat niet zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:28

@ Knert : Ik denk dat je het niet snapt :)
Ik weet niet of je een beeld hebt van de huidige woonwereld (misschien zit er ook een verschil tussen België en Nederland) maar op dit moment is het gewoon niet te doen om in je eentje een huis te kopen en af te betalen. Tenzij je 2000-3000 euro in de maand zou verdienen, maar dat is net niet zo.
Een lening van 800 euro kan ik dan dus niet betalen, maar dat betekent niet dat ik dat geld niet heb. Het betekent gewoon dat EN die lening EN die andere kosten volgens mij niet haalbaar zijn.

Dan kan je zeggen: ga een kleine huisje/flatje/studiootje huren ... Maar als je die prijzen ziet kan je beter een lening aangaan, dan heb je aan het einde van de rit tenminste iets wat van jezelf is := Dus dat vinden wij (= ik en mijn moeder) ook geen optie. Dus ben ik nog thuis, help ik in het huishouden, betaal ik mee in de vaste kosten en betaal ik uiteraard dingen als mijn auto, kleding etc. etc. allemaal zelf. Dus eigenlijk net zoals dat je alleen zou wonen, maar zonder de lening en zonder de volledige kosten (en ik moet het huishouden niet alleen doen). Op dit moment is dat een prima situatie voor mij ... misschien is dit nog prima voor de komende 10 jaar, misschien niet .. In de toekomst kijken kan ik jammer genoeg niet, dus ik weet niet wat die gaat brengen ... En als ik moet gaan leven naar wat misschien wel of misschien niet gaat gebeuren, vind ik toch een moeilijke ... Er zijn zo-veel mensen met 2 of meer paarden, daarom dat ik me afvraag hoe ze dat gedaan hebben en of dat prima gaat of niet :)

Hopelijk begrijp je het nu wat beter :)

@ tiwi1969 : uiteraard :j Had het er niet specifiek bijgezet omdat ik dacht dat dat duidelijk zou zijn :+ Een andere soort lening zou ik inderdaad niet aangaan, heb mijn auto bv. vorig jaar ook meteen zo gekocht (nieuw) ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:35

mwha in nederland is het echt niet goedkoop hoor. Maar als jij je druk maakt over de kosten in de toekomst? waarom dan jezelf nog meer verbintenissen aangaan? Zeg niet dat je uit huis moet, maar de meesten maken die stap een keer.

Wel uit huis willen, maar de stap niet haalbaar achten.. zeg ik NIET DOEN.

Hoe ik het heb gedaan? Gewoon alles eerst wat eerst moest komen. Eerst opleiding, huis kopen. Geen leningen (op hypotheek na). Daarna de rest voor elkaar. Toen 2e paard. (heb er zelfs korte periode een 3e gehad).

Prijs jezelf gelukkig met 1! 2e kan altijd nog. Vergeet niet dat minder onkosten je veel meer vrijheid gaat geven in de toekomst. En dat meen ik uit alle vriendelijkheid. Je geeft het antwoord al; je weet niet wat de toekomst gaat brengen. Tot die tijd heb je al 1 paard!

[***] schreef:
@ Knert : Ik denk dat je het niet snapt :)
Ik weet niet of je een beeld hebt van de huidige woonwereld (misschien zit er ook een verschil tussen België en Nederland) maar op dit moment is het gewoon niet te doen om in je eentje een huis te kopen en af te betalen. Tenzij je 2000-3000 euro in de maand zou verdienen, maar dat is net niet zo.
Een lening van 800 euro kan ik dan dus niet betalen, maar dat betekent niet dat ik dat geld niet heb. Het betekent gewoon dat EN die lening EN die andere kosten volgens mij niet haalbaar zijn.

Dan kan je zeggen: ga een kleine huisje/flatje/studiootje huren ... Maar als je die prijzen ziet kan je beter een lening aangaan, dan heb je aan het einde van de rit tenminste iets wat van jezelf is := Dus dat vinden wij (= ik en mijn moeder) ook geen optie. Dus ben ik nog thuis, help ik in het huishouden, betaal ik mee in de vaste kosten en betaal ik uiteraard dingen als mijn auto, kleding etc. etc. allemaal zelf. Dus eigenlijk net zoals dat je alleen zou wonen, maar zonder de lening en zonder de volledige kosten (en ik moet het huishouden niet alleen doen). Op dit moment is dat een prima situatie voor mij ... misschien is dit nog prima voor de komende 10 jaar, misschien niet .. In de toekomst kijken kan ik jammer genoeg niet, dus ik weet niet wat die gaat brengen ... En als ik moet gaan leven naar wat misschien wel of misschien niet gaat gebeuren, vind ik toch een moeilijke ... Er zijn zo-veel mensen met 2 of meer paarden, daarom dat ik me afvraag hoe ze dat gedaan hebben en of dat prima gaat of niet :)

Hopelijk begrijp je het nu wat beter :)

@ tiwi1969 : uiteraard :j Had het er niet specifiek bijgezet omdat ik dacht dat dat duidelijk zou zijn :+ Een andere soort lening zou ik inderdaad niet aangaan, heb mijn auto bv. vorig jaar ook meteen zo gekocht (nieuw) ;)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:40

Hoi hoi, volgens mij denk je er best goed over na allemaal. Ik vind je argumenten om thuis te blijven wonen allemaal prima, daarnaast als jij en je ouders er tevreden mee zijn, dan is het toch goed zo? Ik denk dat 2 paarden (heb ik ook) een aanslag is op je geld, dat wel, maar ik weet niet of ik het anders zou willen. Soms denk ik wel- jeetje als ik er maar 1 had, dat zou echt veel geld schelen...en ja dat is ook wel zo, maar ik geniet van allebei met volle teugen. En ja het kost veel extra tijd. Mijn 2e is een welsh die 5 van de 7 dagen dagen door een verzorgster wordt gedaan...dus ik heb daarin veel mazzel.

Soms moet je iets, als het goed voelt, gewoon doen...je weet toch niet waar het leven strandt en anders kan je alles wel laten. Als jij het niet erg vindt om de komende heel veel jaar aan heel veel paardenkosten vast te zitten zou ik het er niet om laten. Het leven echter is een stuk aangenamer op geldgebied met maar 1 paard...en het scheelt ook wel veel tijd...tjsa.

Uiteindelijk is het aan jou. Dus daar heb je niet heel veel aan eigenlijk :) Succes met verder denken...Denk er inderdaad gewoon heel veel over na...er zijn HEEL veel leuke paarden, dat heb ik wel geleerd en soms is iets niet doen ook prima....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:42

@ Knert : Hmmja, ik begrijp je wel hoor :j
Niet haalbaar wil ik ook niet gezegd hebben, ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik bv. zou kunnen lenen/afbetalen met het loon dat ik heb, maar ze gaan meestal uit van 1/3e dacht ik? En ik denk niet dat er leningen zijn die je met dat bedrag kan terugbetalen (tenzij een heel kleine lening, tenzij een stuk meer jaren dan dat iedereen liever ziet :+ ). Mijn moeder heeft ook altijd gezegd: eerst zorgen voor vast werk, dan een groot deel sparen en dan kan je nog zien ... Dus zoals ik al zei: er zit geen haast bij. (wat niet wil zeggen dat ik al het geld dat ik verdien zomaar de deuren uit gooi :+ ). En vandaar dat ik langs de ene kant denk: ja, dan heb je er 2 ... en wie weet wat er nog komt .. Maar langs de andere kant heb ik iets van: moet je dat paard dan opgeven? Misschien is dat wel hét paard en kom je er nooit meer zo eentje tegen ... (klinkt misschien raar & penny, maar om het even zwart-wit te zeggen :+ ). En misschien lukt het wel allemaal met 2 paarden, ook dat kan ik in die toekomst niet zien .. dat is het stomme :+

Caro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:45

Soms moet men inderdaad niet te ver in de toekomst kijken. Gezien je situatie nu zou het geen probleem zijn toch.... Bij wijze van spreken kun je over 2 jaar onder de trein komen!!! Je moet ook kunnen genieten van het NU.