Slowfeeders, nadelig voor skelet????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haukieboy

Slowfeeders, nadelig voor skelet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:49

Al minstens een jaar voer ik de paarden hooi uit fijnmazige hooinetten die ik in een bak heb vast gemaakt. Maar eigenlijk vraag ik me altijd iets af. Ze moeten soms best wel sjorren, trekken en rukken om het hooi er uit te krijgen. Zou dit geen nadelige gevolgen voor het bewegingsapparaat kunnen hebben? Ik bedoel, er komt best wel wat kracht bij kijken, wat zou dit doen met het kaakgewricht, de halswervels, het schoftgedeelte etc??? Heeft iemand hier zich daar wel eens in verdiept of gevraagd aan een osteo o.i.d.????

44Myrthe44

Re: Slowfeeders, nadelig voor skelet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:51

Als ze niet te hoog hangen kan het geen kwaad. Als de paarden steeds hu nek omhoog moeten doen om te eten kan het wel schadelijk zijn voor de wervels ed, want dat is niet de natuurlijke stand.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:56

Hmm ik vraag me dit ook even af... Mijn slowfeeder hangt gelijk met hun borst...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:58

De pezenplaat in de nek kan veel hebben...je moet alleen geen plotselingen en abrupte krachten op loslaten. Als een paard zelf zijn hooi ergens uit moet wurmen, dan kan hij volgens mij nooit zoveel kracht zetten dat hij zichzelf blesseert.

En je hebt meerdere soorten slowfeeders en verschillende maten mazen...welke heb jij hangen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:06

Het gras laat ook niet spontaan los , denk ik dan maar :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:14

pmarena schreef:
Het gras laat ook niet spontaan los , denk ik dan maar :)

Ik denk inderdaad dat mijn pony's harder aan het gras moeten trekken dan aan hun slowfeeders. Maar kan natuurlijk per feeder wisselen en ook hoe het opgehangen is en hoe fijnmazig de gaten zijn. Het zou een interessant onderzoek kunnen zijn, ze staan er soms idd wel wat aan te sjorren en doen.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:41

Het net ligt gewoon in een bak op de bodem. En zit daar met klips vast zeg maar. Het net is fijnmazig [35mm x 35 mm] Vooral mijn ijslander trekt het hooi er soms met grof geweld uit. Echt met zo'n sjor en dat de bak even heen en weer klappert. En geloof me, die bak is behoorlijk zwaar. Vandaar dat ik me afvraag of de kracht van het sjorren niet nadelig is voor de gewrichten, tussenwervelschijven en dat soort dingen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:26

Wel eens gezien hoe een paard soms aan een boom kan sjorren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:59

Ik heb vandaag toevallig even een filmpje gemaakt van onze knollies die aan hun hooinet plukken , dit zijn mazen van 30 mm dus heel erg klein....en het ruk- en plukwerk valt best mee toch ? :)

http://youtu.be/MTAjH30H39o

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:03

Dit gaat idd zeer bescheiden. Doet die van mij toch anders hoor!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:15

:))
mijn fjordje gaat ook bijna met bak en al op de loop.. Ik zie komend weekend de osteopaat, ik zal het hem eens navragen :j
afgelopen winter stond hij overigens ook zo, en toen ik de osteopaat liet komen afgelopen zomer was er niet echt iets schokkends te vinden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:51

Is het geheel bij jullie beweeglijker dan , waardoor ze harder moeten trekken ? :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:53

nee mijn paard wil net een hamster zijn complete hoofd vol met hooi hebben anders is hij niet tevreden ^)
die trekt niet een plukje eruit, maar die sjort en sleurt net zo lang tot hij zo'n pluk heeft dat hij een halve minuut moet kauwen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:16

Dit heb ik ook al eens aan gedacht. Ik heb een gewoon net (wel met fijne mazen) die dus alleen bij de bovenkant aan een touw vast zit, wel tegen een hek aan, maar hij hangt eigenlijk dus wel los en gaat dus mee als eraan wordt getrokken. Dan gaat het idd ruig soms....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:43

Ze moeten dan ook wel , anders komt het hooi niet los :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:47

Dat snap ik. Maar in hoeverre is dat slecht voor je paard. Het is iig niet echt natuurlijk lijkt mij. Zo'n ding van het filmpje zou ik ook wel op stal willen, maar zou niet weten waar ik die kwijt moet. De plek die ik goed acht zijn de plekken waar ze normaal altijd poept & pist := Geen plek om te eten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:10

Er is vast wel ergens een wandje waar hij tegenaan kan , of een plek waar je 2 palen in de grond kunt slaan met een dwarsbalk er overheen ? Dan kun je het net gewoon goed vast zetten , als je dat wilt :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 06:33

In stal is dat lastig helaas. De hele voorkant is wel met spijlen, maar waar hijh dan het beste kan hangen is bij de pisplek waar ze nooit eet. Bij haar eetplek dan kan ze niet meer met haar hoofd naar buiten. Misschien kan ik de onderkant nog vast zetten. Ga ik eens kijken, dat scheelt weer iets.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:44

Ik heb er ook over gedacht idd. Die van mij staat altijd op dezelfde manier aan haar net te eten, dus heb me ook afgevraagd of het geen kwaad kan. Ze staat toch flink te plukken en te trekken aan het net.
Bedenk me nu dat ik het net anders eens aan de andere ga hangen, zodat ze zich ook eens via de andere kant 'belast'.

Even een andere vraag: Zo'n bak op de grond om uit te eten is dan misschien beter, ivm de natuurlijke houding? Alleen wel lastig in de stal te plaatsen en eng met hoeven in bakken etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:50

Op zich staan ze als ze vanuit zo'n bak eten wel met hun hoofd recht naar beneden , maar als je daar iets met kleine gaten maakt moeten ze toch ook een rukje omhoog / zijwaarts met hun hoofd geven om het er uit te krijgen , en als je wel een beetje volume wilt voeren dat niet na een uurtje al op is , wordt het vanzelf weer hoger dan grondhoogte. Daarbij neemt het ook nog veel meer ruimte in en heb je inderdaad weer sneller dat ze er in gaan staan rommelen met hoeven enzo , of er zelfs in gaan kakken , je hebt er viespeuken bij :P

Als ik kijk hoe ze bij ons uit de netten eten dan vind ik het erg weinig belastend er uit zien , en zie ik nog steeds meer voordelen aan een net dan aan een bak :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:55

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:30

@Tancreda4 : een kleinmazig hooinet kun je toch prima aan de spijlen ophangen. Neemt weinig ruimte in en is makkelijk te vullen.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:00

Nou dat hooikussen is zo makkelijk te vullen dat ik het aan de kant gedonderd heb , agressief word ik ervan , wat een arbeidsintensief onding is dat zeg :=

Ik moet hem eens in de wasmachine gooien , op de foto en op Marktplaats zetten want nu ligt hij in een voerbak in de oude stal niks te doen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:09

Gebruik je wel een vulstok dan ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:17

Een vulstok zat niet bij levering van het hooikussen en vind ik ook geen toegevoegde waarde hebben eigenlijk :P

Het irritante aan het kussen vind ik dat je het eerst helemaal los moet halen , dan helemaal open moet "vlechten" met dat touwtje met die musketon er aan , dan zit je te tobben om er een rot klein beetje hooi in te krijgen want het formaat is dusdanig dat je het hooi uit elkaar moet trekken om het netje goed vol te krijgen , dan moet je het weer helemaal dicht vlechten en weer omhoog trekken om het op te hangen , en weer gaan rommelen om het een beetje stevig te hangen....en dan zit er anderhalf plakje in na al dat getob :roll:

Nee hoor dan stamp ik liever onze netten vol in een fractie van de tijd (en moeite) en met 3x zoveel hooi er in , dat is tenminste een beetje efficiënt :P