hallo, van het winter komen de paardjes weer op stal, dan wou ik voor mijn paardje een liksteen kopen, welke is nou echt goed? (en lekker) het is meer tegen verveling dan tegen stal ondeugden.
mvg anne
tamary
Geplaatst: 28-10-11 19:37
Liksteen is om naar behoefte zout op te nemen. Het is geen snoep of speelgoed. Tegen verveling kan je beter kijken naar speelgoed (bal, pion, etc.) en nog liever naar manieren om paard langer bezig te laten zijn met het hooi eten, bv door fijnamazige hooinetten te gebruiken.
maar er zijn toch ook van die likstenen met banaan smaak enzo? hoe bevallen die? en hooi hebben ze , helaas vind ze het spelen met de balken die tussen de paarden inhangen leuker.... (het zijn sta stallen, niet mijn keuze maar die van de eigenaar) ik weet dat ik in de openings post zeg mijn paard, moet eigenlijk zijn mijn verzorg paard. ik wil gewoon iets extra's doen , meestal staan ze ook buiten behalfe als het egt heel nat en koud is.
ik zou geen wit blok doen, want hierin zit alleen zout als je zo'n roze koopt zitten er ook mineralen etc. in. Dit is wat mij verteld is in ieder geval(:
ik zou geen wit blok doen, want hierin zit alleen zout als je zo'n roze koopt zitten er ook mineralen etc. in. Dit is wat mij verteld is in ieder geval(:
Zoutblok bevat altijd 98-99% natriumchloride (=zout) dat laat weinig ruimte voor andere mineralen en bij een tekort aan die mineralen het risico op een veel te hoge zoutopname. Puur zout is dan een goedkopere en veiligere keuze.
janflicka
Geplaatst: 28-10-11 22:15
ik zou kiezen voor een knz liksteen,zo`n soort baksteen. Ik ga er nu 2 in stal hangen,een knz en een himalaya....want mn merrie eet hele stukken van de rode baksteen af....even kijken of ze over de hymalaya wat langer doet. Maar ben zelf meer voorstander van de knz,want daar schijnt toch meer in te zitten.
heidi1973
Geplaatst: 29-10-11 14:10
ik heb voor de van mij een himalaya die vind ze het lekkerst met die andere doet ze niet veel
Ik heb knz stenen. Daarvoor had ik hymalayastenen, omdat die lang meegaan, maar ik heb gelezen dat die gewonnen worden uit de bergen en dat slechter is voor het milieu dan bijv een knz steen. Dus vandaar de overstap. Maar met de laatste doen ze ook best veel, denk dat ze iedere dag wel een paar likken nemen van dat ding.
Daar staat ook het mileuverhaal wat capopjekop aanhaalt.
Waratje
Geplaatst: 30-10-11 12:19
Leuk en informatief artikel in de bekende stijl Prettig om te zien dat de gewone KNZ steen er redelijk goed uitkomt. Himalaya-stenen vind ik onzin, zit vrijwel niets in en als ik kijk bij de paarden die er eentje hebben, dan doen ze er ook nog weinig mee. TS: misschien kun je regelen dat de paarden als ze binnen staan wat takken krijgen om aan te knagen. Bijvoorbeeld wilgentakken, daar is in de winter wel aan te komen als mensen de knotwilgen gaan knotten.
Bij mijn paard hang ik soms de hymalaya steen van haar buurmerrie in de stal op. Dan begint ze er gulzig aan te likken. En best lang ook. Is dat dan omdat ze het gewoon lekker vind dat zout of dat ze het echt nodig heeft?
mijne doet niks met de KNZ steen, dus heb ik laats een hymalaya gekocht en die vind ze lekkerder denk want nu kan ik zien dat ze er regelmatig gebruik van maakt.
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 30-10-11 14:46
Mijn paard heeft een himalyaliksteen alleen nu ik het bericht van capopjekop lees kijk ik denk ik ook verder, jammer alleen dat ik net 3 likstenen bij de tentenkamp heb gehaald.. KNZ steen ken ik verder ook niet.
Edit; gekeken op de site van knz en ik zie dat mijn stal deze likstenen in de stallen van de paarden hebben hangen alleen doet mijn paard hier niks mee vandaar dat ik later over ben gestapt op de himalayaliksteen.
likstenen zijn er eigenlijk voor als een paard te kort heeft aan bepaalde zouten en ga je een liksteen kopen met een smaakje bijvoorbeeld banaan dan gaan paarden het te lekker vinden en likken ze er teveel aan en krijgen ze veel te veel van de stoffen binnen en dan is het ook niet gezond voor je paard ik heb altijd knz die zijn een beetje rood dat is zonder smaakje en de steen gaat niet echt snel op.
Corellaa
Geplaatst: 30-10-11 14:49
Die knz stenen zijn te koop bij oa Boerenbond/welkoop.
Mijn paarden doen niets met die KNZ stenen, met de himalyastenen daarintegen wel..
Ik gebruik ook de baksteen versie van KNZ en ben er tot nu toe heel tevreden over. Mijn paarden doen er allebei behoorlijk lang mee (half jaar tot een jaar). En hij is er ook in een grote vierkante versie.
Ik was ook van de KNZ overgegaan op de himalaya omdat ze de KNZ dus zo goed als niet gebruikte. Voordeel van de himalaya is dat ze deze dus wel gebruiken, en van meer zout gaan ze meer drinken, wat weer goed is voor de nieren.
Inderdaad wel jammer gezien al het transport wat erbij komt kijken... dat is voor mij wel een reden om toch eens te kijken of ze de KNZ ondertussen misschien wel willen.
Beste liksteen is een brok himalayazoutsteen, zit geen troep in. Alles wat een smaakje heeft, zit bijna altijd suiker in en dat is gewoon bar slecht voor je paard. In zo'n rode zit ook veel troep.
Mijn paard eet ook de KZN stenen op. Hij had eerst een rode, die beet hij ook kapot en at echt de brokjes op. Daarna een gele en daar precies hetzelfde. Nu krijgt hij na het rijden muslie met daardoor een theelepel zout en een eetlepel bruine bastardsuiker. Schijnt hetzelfde effect te hebben als die stenen. Alleen krijgt hij het gecontroleerd binnen. Ga wel kijken voor zo een himalaya. Ben alleen bang dat hij het dan ook in 1x opvreet. Beetje jammer! Dus nu maar voor de goedkope oplossing. Hij heeft ook een speelbal met allemaal spikes of zoiets.... Die heeft meneer alleen kapot gebeten en nu fungureerd hij als kussentje!!! Stinkerd die het is!