Wie heeft er een paardenmatras voor zijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Wie heeft er een paardenmatras voor zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 04:46

Hoi bokkers,
Ben mij aan het orienteren en mijn vraag aan jullie is: Heeft jou paard een matras?
Zo ja? Welke? Hoe groot? Hoe bevalt het? Gaat er nog vlas/stro op/naast? Hoe zit het met de afvoer van urine? +- Prijzen?

Het lijkt me erg comfortabel voor de paarden!

Het Hit softbed heeft mijn interesse gewekt en het Hyndermatras.

Brand los zou ik zeggen :D

TurdusMerula

Re: Wie heeft er een paardenmatras voor zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 05:28

Een matras voor je paard? Is dat serieus?

Mijn paard kan liggen in het zand of op de rubber tegels - en daar moet ie het mee doen.

Stro heb ik om bij te voeren, dat zit in een net - het is zeker niet de bedoeling dat ze daarop gaan plassen of poepen.

Ik denk dat het wel goed is dat er zo iets is - al denk ik dat zoiets ook gemakkelijk zelf te maken is. Een paard dat alleen kans heeft in het natte of op het beton te liggen zal misschien te weinig comfort hebben.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:01

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:04

Ik heb een HIT matras gekocht voor mijn paard, omdat hij altijd zijn bedding helemaal aan de kant schoof en dus op de stenen lag. Rondom de matras zaagsel, en dan plassen ze daar. Een fijn ding, maar niet heel geschikt als je paard op ijzers staat. Voor details daarover kun je me een pb sturen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:19

ben wel benieuwd hoe duur die dingen zijn en of ze in verschillende maten komen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:13

Hit-matras bevalt erg goed. Ik strooi rondom dik strokorrels en wat korrels op de mat. Ze liggen er lekker zacht op. Ik heb er (sinds gisteren) 3: 1 voor een paard wat niet op stro mag staan en twee voor in inloopstallen. Ze hebben er gisteren meteen op gelegen!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:31

wuswa schreef:
Hit-matras bevalt erg goed. Ik strooi rondom dik strokorrels en wat korrels op de mat. Ze liggen er lekker zacht op. Ik heb er (sinds gisteren) 3: 1 voor een paard wat niet op stro mag staan en twee voor in inloopstallen. Ze hebben er gisteren meteen op gelegen!

Enig idee van de prijs?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:46

Wij hebben al jaren de HIT-matrassen en ze bevallen prima. Je bespaart heel veel stro en de paarden liggen toch op een fijne ondergrond. Zelf gebruik ik in elke box nog wel een plak stro om ervoor te zorgen dat de paarden nog iets te knabbelen hebben. Ik weet niet meer precies wat ik betaald heb, maar ik dacht iets van rond de 400 euro.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:49

Inmiddels 476 ex btw.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:50

een matras? nooit van gehoord!
Waar dient het voor?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:54

Vind het een leuke uitvinding maar dat je paard er langer van leeft zoals zij stellen, geloof ik niet.

Urine wordt afgevoerd en opgevangen, kijk bij veelgestele vragen op de site die ergens vermeld staat in dit topic.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:55

Ik heb eens naar de website gekeken en las dit:

"Horses housed on Hynder Matras are induced to lie down more often and longer."

Is het inderdaad beter voor een paard om vaker en langer te liggen in de stal? Wat voor een voordeel heb je daar dan van?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 16:11

Ik ben verhuisd en heb nu een betonnen stalvloer.
Was opzoek naar rubber mattten, maar hoorde van mijn instructrice over de matrassen...

De matten zijn uiteindelijk toch nog best hard, al beschermd het wel tegen de kou die uit de vloer komt. En schaafwonden etc.

Ik las iets over ijzers en het Hit-Softbed... Dat is wel een groot nadeel want mijn paard staat op ijzers.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Is het zo dat bv. het matras in het midden ligt en er een rand beton omheen blijft? Is er dan een grote drempel van matras naar beton?

Als ik naar het gedrag van mijn paard kijk denk ik dat hij een zachte ondergrond wel een stuk lekkerder vind.
Als hij gaat liggen ligt hij graag op dik zand, in de wei kiest hij ook het zachtste plekje uit. Ik geloof er wel in dat ze dus ook minder stijf worden van zo een matras :j

Een onderbouwd antwoord op de vraag van El ben ik ook benieuwd naar!
Als ik logisch denk is het goed, want dan kunnen de benen rusten...

@Turdus
Toen ik voor het eerst over een matras hoorde dacht ik ook echt: Is dit serieus of een grap :+
Ben er toch veel over gaan lezen en het "klinkt" goed...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:55

Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen met de softmatras en ijzers. Geen van mijn paarden die gebruik maken van het matras heeft momenteel ijzers (maar dat gaat waarschijnlijk wel veranderen). Ik kan me niet voorstellen dat het matras door ijzers beschadigt want het ding is oersterk.

Ik leg de matras (1.80 x 2.40) zo in de stal dat er een flinke kale achterrand overblijft. Die vul ik met strokorrels. Er omheen strooi ik ook wat korrels. Er loopt bij mij maar 1 ruin dus de merries piesen mooi recht achteruit, op de strokorrels. Dat wat op de mat komt, loopt ervan af dus de mat is eigenlijk altijd mooi droog. De matras loopt rondom een beetje af dus je hebt niet echt een overgang van mat naar bodem. Verder is hij lekker zwaar waardoor hij best goed op zijn plaats blijft liggen. Als je goed rondom strooit met korrels (of zo) zal er niet snel urine onder de mat komen en is dit systeem dus veel schoner dan tegels. Tegels vond ik maar een vieze bedoeling... Er is geen vergelijkbare matras te koop.

Zo, genoeg reklame! Enige minpunt is dat je er lastig aan kunt komen (als je pech hebt, een hele lange levertijd).

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:05

Toch vreemd dat dit nu pas in opkomst is in de paardenwereld.
Voor koeien worden die dingen al lange tijd gebruikt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:34

Nee joh, die matras is er ook al erg lang maar wordt nu meer populair omdat het strooisel zo duur is geworden (denk ik). Maar je hebt gelijk, voor koeien bestaat al langer zoiets. Verschil met deze matras is: voor koeien moet je zo'n mat vastleggen (als ik het allemaal goed begrepen heb obv de info op diverse sites) en deze blijft uit zichzelf goed liggen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:40

Ja, meldt zich, ik heb een Hit matras voor mijn paard, bevalt prima maar je moet wel zorgen voor een goede afschot van je stal want de urine blijft onder de mat liggen en hij is zo zwaar dat je m ook niet 'even' aan de kant trekt om eronder schoon te maken. Ben nog nooit zo snel klaar geweest met uitmesten! :D

Mijn paard staat op ijzers maar geen last met de mat, hij is van boven nog steeds heel.
Ik gebruik vlas maar stukken minder als voorheen, ongeveer 1 pak in de 2 weken. Ben het matras gaan gebruiken omdat mijn paard niet meer wilde liggen in de stal. Ze is wat onhandig met het vlas en schuift alles naar achteren met als gevolg een gat in het midden en een kale vloer. Heb al van alles geprobeerd om wel een bodem te kweken maar alle pogingen zijn mislukt. Dus uiteindelijk maar zo'n matras gekocht.

Heb de mijne 2e hands en helaas heeft hij een jaar opgerold gelegen en daar is de onderkant rubber wel van gescheurd. Daar kunnen ze dus niet tegen.
Paard is inmiddels al wel een paar keer gaan liggen en ben benieuwd of dat deze winter meer gaat worden, ze staan zomers op de wei dus dan ligt de matras gewoon te wachten tot het volgende seizoen.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:41

Een matras????! Nooit van gehoord haha!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:43

Hoe zit het met de belasting van de pezen?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er meer peesproblemen waren door
de 'schommelende' ondergrond die hierdoor ontstaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:50

staan ze op vlas dan niet te schommelen? Ik heb juist het idee dat ze minder last heeft van bijv stalbenen dan zonder dat matras.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:34

ik volg dit ook even, vind het heel interessant, maar DUUR!

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:52

hoi
Heeft iemand voor mij een overzicht van welke matten en matrassen er zijn, de prijs (ongeveer) en websites? Ik kan het moeilijk vinden op google. Enkel een duitse site. Ook zoekopdracht op Bokt levert niet de gegevens op. Je hebt dus rubber matten en matrassen. Matten is te hard om op te liggen, correct? alvast bedankt voor evt. info!

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:59

Ik wilde het eigenlijk niet zo openbaar zetten hier, maar het gaat er niet om dat de matras beschadigt door ijzers. Dat gebeurt niet. Ding is heel sterk, kan er prima tegen.
Wat er bij mijn paard (tot 2 maal toe) is gebeurd: hij is kennelijk met zijn ijzer onder de matras (aan de zijkant dus) blijven hangen en heeft daarbij zijn ijzer dus half afgetrapt, en is er toen weer in gaan staan. Eerste keer viel de schade mee (en had ik nog niet door hoe het was gebeurd). De tweede keer heeft hij er een heel vervelende nageltred aan over gehouden, waardoor hij 9 maanden uit de running was.
Ik heb de matras nu in de stal van mijn pony, die ook wel ijzers onder heeft, maar die niet zoveel graaft in de stal, en dat gaat tot nu toe goed.
Misschien heb ik gewoon pech gehad, maar ik heb er nu dus wel twijfels bij.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:01

@Eb1: de HIT matras is zeker niet te hard om op te liggen. Daar wil je zelf nog wel op liggen (nou ja, zo zacht nou ook weer niet, maar voor paarden prima).

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:02

Ik ken het principe wel. wij hadden dat voor de hit actief stal.
hebben het getest met 1 matras, paarden deden er niks op. behalve overheen banjeren.

nu ligt ie bij een ponytje in haar vlas box. en of zij nou precies op dat stuk gaat liggen is moeilijk
te zeggen.