Glimmen alle paarden/ponies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

987ZYX

Glimmen alle paarden/ponies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:27

Ik weet niet of ik het hier goed plaats, maar ik heb de volgende vraag : glimt de vacht van ieder paard of pony?
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Re: Glimmen alle paarden/ponies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:30

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik volg dit even, mijn paard glimt ook niet.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:32

Ik ben in de veronderstelling dat bij de juiste verzorging en het juiste voer 99% van de paarden kan glimmen.

DeGelukkige4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:34

Hoi hoi,
Ik heb een schimmeltje. Bij haar is het gewoonweg niet goed te zien of ze glanst (iig bij haar vacht, haar ogen glimmen wel ;) ). Soms als de zon op haar schijnt dan denk ik, ja misschien toch wel een heel klein beetje. Ik denk dat je bij donkere paarden makkelijker kunt zien of ze wel of niet glanzen. Misschien dat kleur dus wel invloed heeft?? Ik ben benieuwd naar wat anderen gaan zeggen!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:34

mijn merrie ( fjord ) glimt wel heel erg zelfs nu met wintervacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:35

Glimmen komt niet alleen door het poetsen, maar ook door goed voeren :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:42

IK moet wel zeggen dat paarden die niet goed in hun vel zitten nog wel eens een doffe vacht kunnen krijgen maar ik ken ook een paard wat niet zo heel goed in zijn vel zit maar juist wel glimt als een spiegel en ook wel paarden die niet zo glimmen maar die heel vrolijk en gezond zijn. Als je paard altijd gewoon een wat doffere vacht heeft gehad zou ik me er niet druk om maken (misschien ligt het gewoon aan zijn kleur) is hij (ineens) dof geworden zit het misschien niet helemaal goed.

Vaak hangt glimment trouwens niet perce af van hoeveel of hoe goed je poetst maar vooral ook van wat vor borstel je gebruikt. Ik heb ook wel een heerlijk zacht borstetje gehad daarmee gingen ze echt allemaal wel glanzen als je gewoon met normale en harde borstels poetst krijg je nooit zo'n mooie glans.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:42

................................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:44

Het is niet zo dat ze opeens dof is geworden. Ze is eigenlijk altijd zo (ook toen we haar kochten maar toen was ze geschoren).
Verder poetsen die meiden met harde, zachte borstels en ook zo'n soort zachte handschoen welke het glimmen zou bevorderen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:45

El75 schreef:
De pony krijgt hetzelfde voer als de andere dieren op het pension en gaat daarnaast in vergelijking met andere ponies/paarden veel op de wei (en gras is toch niet slecht dacht ik). Onze andere pony glimt wel heel erg, maar die haren lijken ook zachter. Misschien heeft ze een ander soort vacht. Ik weet het echt niet.

Dat dat voer voor andere paarden goed voer is betekent niet automatisch dat dat voor jouw paard ook zo is ;)

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:56

Silence schreef:
El75 schreef:
De pony krijgt hetzelfde voer als de andere dieren op het pension en gaat daarnaast in vergelijking met andere ponies/paarden veel op de wei (en gras is toch niet slecht dacht ik). Onze andere pony glimt wel heel erg, maar die haren lijken ook zachter. Misschien heeft ze een ander soort vacht. Ik weet het echt niet.

Dat dat voer voor andere paarden goed voer is betekent niet automatisch dat dat voor jouw paard ook zo is ;)
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:01

Veel mensen geven (lijnzaad) olie bij wanneer er problemen zijn met de vacht. Schijnt het glanzen dan ook te bevorderen.

Maar als je paard zich verder normaal gedraagt, gezond is en geen jeuk heeft of moeite met verharen kan het ook gewoon de aanleg van je paardje zijn denk ik.

jaclovesluci

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:02

Die van mij glimt echt, het lijkt af en toe net of ze nat is. Ze krijgt bij mij al sinds ik haar heb lijnzaadolie. Misschien dat het daardoor komt.

Noukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:04

Glimmen is gedeeltelijk genetisch bepaald, hangt van het type vacht af.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:06

Als.mijn pony in de zon staat heb je een zonnebril nodig om te kijken, :') hij glimt als een glimwurm. wel is hij bruin, en bij donkere paarden zie je het glimmen van de vacht makkelijker dan bij een witte of stekelharige - wat jouw pony allebei is TS, dus het kan best zijn dat je pony glanst, maar je het gewoon lastig ziet :)
wat zeker ook meespeelt is de vachtstructuur.

ik denk ook dat voeding en gezondheid een grote rol meespelen, van nier en leverproblemen word de vacht bijvoorbeeld dof, van goed voer en bijvoorbeeld lijnzaadolie gaat je pony van binnenuit glimmen :)

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:07

Noukje schreef:
Glimmen is gedeeltelijk genetisch bepaald, hangt van het type vacht af.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:08

Tammy_ schreef:
Als.mijn pony in de zon staat heb je een zonnebril nodig om te kijken, :') hij glimt als een glimwurm. wel is hij bruin, en bij donkere paarden zie je het glimmen van de vacht makkelijker dan bij een witte of stekelharige - wat jouw pony allebei is TS, dus het kan best zijn dat je pony glanst, maar je het gewoon lastig ziet :)
wat zeker ook meespeelt is de vachtstructuur.

ik denk ook dat voeding en gezondheid een grote rol meespelen, van nier en leverproblemen word de vacht bijvoorbeeld dof, van goed voer en bijvoorbeeld lijnzaadolie gaat je pony van binnenuit glimmen :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:09

Bij mij glimmen ze alle 5! Behalve als ze in de modder hebben gerold :+

De hengsten staan 24/7 op de wei en krijgen (nog) niks bijgevoerd.
De merrie's krijgen onbeperkt hooi (wel 1ste kwaliteit). 1 ervan is erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Dus hier moeten we goed mee opletten.

Bij mij krijgen ze juist voor het keuringsseizoen lijnzaadolie. En worden 1x per week gepoetst

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:10

Bij dit soort kleuren lijken paarden ook minder glimmend dan effen gekleurde paarden of paarden met duidelijke bonte vlekken (dus niet van dit halfdoorlopende vlekken, plus stekelharig).
Misschien kun je 'm eens bijvoeren met een vettige muesli? Vinden ze ook nog eens heel lekker. Daarnaast wat lijnzaadolie door het voer kan idd ook. Wat voor soort/merk krachtvoer krijgt 'ie?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:17

El75 schreef:
Een echte leek hier }:0 , maar wat is stekelharig?

Stekelharig houd in dat er allemaal witte haren door de gekleurde vacht zitten, op de Bokt wiki kan je er over lezen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:39

Mijn appaloosa-merrie glimt ook niet, en dat ligt echt aan haar vachtstructuur. Zeker in de winter heeft ze een hele typische vacht.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:42

een ruwere beharing geeft minder glans ;) en op de foto ziet de vacht er gewoon gezond uit hoor, het witte deel reflecteerd goed dus het glimt wel alleen valt het door de glans bij de andere paarden niet zo op, en dat komt dan door de vachtstructuur.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:06

El75 schreef:

als ze indd stekel harig zijn zit er vaak minder glim op, deze haren zijn wat stugger en korter.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:15

jaclovesluci schreef:
Die van mij glimt echt, het lijkt af en toe net of ze nat is. Ze krijgt bij mij al sinds ik haar heb lijnzaadolie. Misschien dat het daardoor komt.

Je bedoelt zo'n zweetpatroon?
De mijne glimt ook altijd enorm gezien ze niet zo'n lange wintervacht krijgt, glimt ze in de winter gewoon door.
De palomino gekleurde glimt wel maar ook bij hem valt het niet zo heel erg hard op door z'n lichte kleur eigenlijk alleen als de zon er goed opstaat. In de winter glimt die helemaal niet.

Dusja afhankelijk van kleur en vachttype.

Hier eentje van die van mij:
http://i41.tinypic.com/vew09j.png

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:18

Ik dacht eigenlijk dat elk gezond paard hoorde te glimmen. Uiteraard speelt de vachtstructuur structuur en de kleur ook een rol, zo valt het bij het ene paard sneller op en moet de andere zelfs al in de volle zon staan om een glimp glans op te vangen. Bij stekelharigen zoals de jouwe is echte glans moeilijk te zien...

De mijn mag zelfs vol stof en zweet hangen en een fluffy wintervacht hebben zelfs in het donker bij weinig licht kan je ze soms zien glanzen.
Zelfs het oude cushing paard van m'n vriendin heeft lange fluffy haren, vol vuil en zweet (omdat je het er nog amper uitgeborsteld krijgt) en toch periodes dat ze zich beter voelt, glanst de vacht...