Wassen in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Wassen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 00:34

Ik heb een vraag ik heb een knappe wit/schimmel pony, die zich zo heerlijk vies kan maken.

Nu zit ik dus te twijfelen mijn verzorger (en ik heel misschien ook) gaat van de winter een wedstrijdje rijden.
Maar je kan niet met een poepvlekken/blubber paard aankomen.

Ik heb de mogelijkheid om hem buiten te wassen met warm water.
Mijn pony kan daarna of droog gestapt worden aan de hand of in een dichte zo goed als tocht vrije stal staan om op te drogen.

Wat zeggen jullie kan het of niet? En zoja gaan jullie voor het droogstappen of voor de opdrogen in de stal optie?
Krijg het namelijk met middeltjes niet weg gepoetst ook niet met cowboy magic producten.

rubiatobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:40

wat je ook kan doen, is in je water alcohol doen, dan verdampt het water sneller, en is je paard sneller droog.

is er een solarium aanwezig? anders kan je hem wassen onder het solarium, en dan ook daar laten drogen.

ook al heb je warm water, ik zou het niet doen...

voor vuile plekken in een witte vacht : kalkpoeder (of talkpoeder) kan je de plekken verdoezelen....

Jespri

Re: Wassen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 00:41

Dankjewel voor je tips.

Alcohol in het water? Dit lijkt me eerlijk gezegd niet heel goed, worden ze daar niet ''dronken'' van? Je huid neemt namelijk ook vocht/alcohol op.

Solarium is niet aanwezig op de vorige stal wel maar de pony is er als de dood voor, dus dat word hem helaas zowiezo niet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:43

Ik zou een emmertje met sopje maken en alleen de vieze plekken goed schoon boenen en drogen en daarna even fleece deken op... Maar niet helemaal wassen................

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 00:46

Ow ja das een goede shilady, helemaal niet over na gedacht!

Het is vaak alleen ze benen, onderkant buik, en hoofd, verder heeft hij een deken op dus dat blijft allemaal wel redelijk schoon. Dat moet denk ik wel te doen zijn.

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:48

En gewoon de staart wassen? Het paardje dat ik rijd schijt zijn staart soms helemaal onder. Dat moet wel kunnen toch?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:50

Zo lang het niet vriest gaat er hier over de schimmel na het rijden een natte spons over de zweetplekken en gelijk een zweetmes er achteraan. Daardoor blijft ie redelijk schoon. Staart gaat zo af en toe in een sopje maar de rest komt geen zeep aan te pas. Benen tot onder de voorknie en sprong kan je altijd afspuiten, daar krijgen ze niks van. Verder zorgen dat je de stal goed schoon houdt, een deken op en veel poetsen.
Voor de wedstrijd zijn er allerlei middeltjes om een paard wit te krijgen. Droogshampoo etc.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:51

Ja staart wassen in de winter is niks mis mee heb ik ook altijd gedaan :j

en de benen een beetje wassen en afspuiten is ook niet al te erg..

Maar derest zou ik met een spons doen :j

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 00:52

Staart wassen kan denk ik wel, dat deed ik namelijk wel vaker in de winter.

Deed het altijd met een emmer met water, staat er in laten zaken, daarna in soppen nog een keer in de emmer goed uitspoelen. Voor de zekerheid verversde ik het water even en deed het nog een keer om zeker te weten dat het sop er goed uit was. Daarna even rondslingeren en invlechten.

Teminste zo deed ik het. :P

Anne_GTI, Hij staat 24/7 buiten. Weet jij z'n middeltje? Heb tot nu toe alle aanbevolen producten geprobeerd maar met weinig tot geen resultaat.

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:53

Haha oke. Ik dacht op zich ook wel dat het kon, maar ja, ik wil het liever zeker weten. Bedankt!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 01:03

Talkpoeder :D Gaat ie nog lekker baby van ruiken ook :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:32

Met mijn vorige schimmel ging ik ook regelmatig op wedstrijd, ook in de winter. Ik kon hem gelukkig binnen met warm water wassen, al zou buiten ook best kunnen. Daarna gingen er 2 fleecedekens, waarvan 1 met hals op, en stapte ik hem aan de hand zo goed als droog. Hij was wel geschoren, waardoor hij natuurlijk al wel snel droog was. Mocht hij daarna toch nog een beetje nat was (was ongeveer een kwartiertje van de binnenwas plek naar huis stappen), dan ging er een schone wollen deken op tot hij helemaal droog was.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 08:36

Bedankt voor jullie tips/meningen, hier heb ik zeker wat aan!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:08

Ja ik zou ook niet helemaal wassen, maar dan enkel de vieze vlekken eruit boenen oid.. Hier wassen we 's winters ook al niet meer, en dan is het nog zeker 15 graden (maar wel vaak flinke wind).

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:53

Helemaal wassen zou ik nu niet meer doen, ik doe wel de benen zolang het niet vriest, die droog ik dan af met een handdoek in de winter.
De buik en hoofd met een vochtige doekje of een sponsje.
Maar ik heb geen schimmel, dus die van mij zijn niet zo vies op hun lijf.
En met dekentje op valt het zowiezo wel mee!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:14

Wassen zoalang als boven geadvisserd word kan gewoon.
zolang hij daarna warm blijft en in beweging blijft.

Voor de hengstenkeuring in februari deden we op een stoeterij de schimmels ook gewoon wassen.

Een Da adviseerde een een stal genoot om dr paard na het rijden of te spuiten,paard had steeds bultjes van het zweten

Maar er bestaan ook droog shampoo s.
Zoiezo handig om een flesje mee te nemen als je ergens naar toe gaat

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:18

Ik was alleen zn voetjes als ik wedstrijd heb, met warm water, goed afdrogen beetje stappen en dan de stal in en vlechten.
Zn voeten vatten denk ik niet zo snel koud, als je onder zn knie blijft.
Zn hoofd zou ik niet doen ;)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:18

Ik deed de witte manen van mijn poown altijd met droogshampoo swinters, ideaal spul!! inspuiten, uitborstelen klaar!

Mestvlekken bij het hoofd kan je doen met babydoekjes, is het zo schoon. Iig bij mijn poown. Of van tevoren een vliegenmasker omdoen, scheelt een hoop viezigheid vaak.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:25

Ik zou de onderkant wassen in twee delen, mits het weer het toe laat (droog en geen wind). oftewel lekkere fleeshedeken op, deze terugslaan en achter beginnen met warm water de benen doen, goede shampoo nemen zodat je maar een keer hoeft te wassen en dan vlot werken met bij voorkeur twee mensen (beide een been :+ ) , zweetmes erover en handdoekken bij de hand houden voor de benen (handdoek als je paardje het toelaat om been heenslaan en 'zagen' van boven naar beneden en dan issie zo droog).
Dat ook aan de voorkant doen met de deken aan de andere kant, dan lekker inpakken en bewegen (dus droogstappen aan de hand.
Als je paard een beetje weerstaand heeft kant het prima hoor. Mocht het weer het niet toelaten zou ik alleen de meest vieze plekken doen met een biotex sopje (niet teveel zeep want je moet het ook weer afspoelen, maar daar worden ze super wit van! ) .

Ik zie dat je in de buurt woont, mocht je een tweede wasser nodig hebben kan je me pb'en hoor haha ;)

Succes!
Laatst bijgewerkt door Rchell op 25-10-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:27

Ik was wel altijd gewoon in de winter.

Paard eerst nat maken met een emmertje en een spons, dan insoppen en vervolgens afspuiten.
Dan snel een fleece deken op en hop zo de molen in!

Gaat prima!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:12

Benen een staart kan je gewoon wassen, manen hoeft niet perse want die vlecht je toch in dus dat zie je toch niet zo goed. Lichaam kan je met water en een spons doen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:28

Hmm.. Ik zou de echt vieze plekken afsponzen maar zeker
niet het hele paard wassen en nat maken..

Helemaal nat maken kan alleen binnen met warm
water en daarna onder het solarium. Buiten wassen en
dan opdrogen is geen goed idee denk ik.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:38

Oja, bij het wassen van mijn schimmel deed ik inderdaad ook al de fleecedeken met hals op tijdens het wassen. Eerst de achterkant, en daarna de voorkant. Deken dan inderdaad een stuk terug slaan.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:38

Dankje wel voor alle informatie, hier heb ik veel aan. :j

XjettekeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:44

Ikzelf was altijd de staart en voetjes van mijn paard.
De staart meestal tot de wortel, en dan zet ik ze wel op stal :)