Stalmatten, wie heeft ze?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is je ervaring met stalmatten?

Positief!
34 (47%)
Positief, maar alleen over vochtdoorlatende matten
10 (14%)
Negatief..
3 (4%)
Geen ervaring
24 (33%)

Totaal aantal stemmen: 71

Hinke

Stalmatten, wie heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 13:42

Ik zit er over na te denken om voor mijn haf stalmatten te kopen, omdat ze snachts altijd ligt te slapen, en als ik niet veel stro gebruik, ligt ze zowat op een betonnen vloer te slapen. De stalmatten die ik heb gevonden zijn allemaal vochtdoorlatend, maar ik denk niet dat dat een goed idee is als je op een pensionstal staat, aangezien het vocht dan zo naar je buren loopt.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met al dan niet vochtdoorlatende stalmatten :) Wie heeft er stalmatten (gehad)? Ben je er tevreden over? Zijn het vochtdoorlatende matten? Welk merk heb je? Sta je op een pensionstal of heb je je eigen stal?

suuzepuus

Re: Stalmatten, wie heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:45

Ik heb geen vochtdoorlatende matten omdat ik geen afvoer heb. Mijn stallen zijn betraat met klinkers en laten dus niet echt wat door. Ik ben zeer tevreden over de matten en heb ze aangeschaft omdat de stro prijzen zo enorm zijn. Van het geld dat de matten kosten kun je heel wat stro kopen maar de matten gaan natuurlijk langer mee. Toen het nor warmer was had ik ze kaal in de stal liggen en sliepen de paarden in de paddock in het zand maar nu gooi ik er wel wat stro bij in. gaat prima! Zo liggen ze nooit op het beton en ben je veel minder stro kwijt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:48

Of stalmatten een succes zijn ligt aan meerdere factoren: hoe is de ventilatie op stal? Kunnen ammoniakdampen wegtrekken? Hoe is de vloer, kan de urine weg?
Stalmatten vind ik geen onverdeeld succes. Ja je hebt minder strooisel nodig, maar stallen kunnen echt gaan stinken, en daar kan een of twee keer per jaar met de hogedrukspuit erdoor niets aan veranderen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:52

Mijn staldeuren staan altijd open en de paarden lopen heel veel buiten dus ventileren optimaal. Heb ook nog niet meegemaakt dat er nattigehied op de matten ligt.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:05

ik sta op een pensionstalling met stalmatten
en moet eerlijk zijn dat ik eerst mijn bedenking had of ik het wel wat zou vinden omdat mijn paarden altijd of op stro of op vlas hebben gestaan
maar ik ben erg tevreden
achter in de hoek licht wel zagsel
en moet zeggen mijn paard is nog nooit zo schoon geweest
ze plast en poept altijd mooi in het zagel en de rest van de stal is mooi schoon en droog
tewijl toe ze op stro stont ze echt een heel vies paard was
dus ik ben heel tevrede

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:22

Ik heb ze nu ook nog op stal. Als ik dan niet genoeg stro heb, en het stro in het midden een beetje opgegeten is, ligt er gewoon een hele waterplas op de grond als hij plast..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:27

super! mn verzorgpaardjes hebben het, super simpel en snel schoon te maken, geen hoge prijzen!!
het enige wat ik doe is poep eraf scheppen en tessa blaast het dan helemaal schooon met de bladblazer. wij hebben erachter een goot van 20 cm, wel plat dus geen gevaar en daar gaa de nattigheid dan heen en dan met een pijp naarbuiten!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:50

Ik heb rubber vloeistofdichte matten en dan deels opstrooien. Het strooisel blijft beter liggen en je hoeft een minder dikke laag te gebruiken.
Deze matten zijn te dun en hard om op te liggen zonder strooisel.
Kale stalmatten zonder ook maar iets van strooisel vind ik niet prettig ogen. Goede afvoer van Urine, of opvang door strooisel is erg belangrijk om stankoverlast te voorkomen. Ik vraag me ookaf of paarden wel graag gaan liggen op kale stalmatten en welke zacht genoeg zijn...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:10

Ik was ook niet van plan om helemaal geen strooisel te gebruiken idd:) Maar er zijn hier dus mensen die dat wel doen? Alleen matten en geen stro/zaagsel?
@cassidy: je bedoelt dat het gaat stinken als je helemaal geen strooisel gebruikt, of ook met strooisel?
Tot nu toe nog best positieve reacties ;)
Ik denk dat ik dus voor de rubber matten moet gaan. Weet iemand wat goede matten zijn?

x__Saartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:35

Ik wil ook stalmatten, maar deze zijn zo duur.
Of zijn ze echt wel hun prijs waard ?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:11

ik gebruik matten van de bouwmarkt (dus off. voor onder schommels e.d.) in mijn schuilstal.
pony's zijn er groot fan van, ze gaan er graag instaan en liggen en het is ook niet koud (gebruik verder geen strooisel omdat ze dat allemaal naar buiten lopen, evt als het écht koud is 2 plakken stro), nadeel is alleen wel dat ze bij mij ze regelmatig los lopen en dat ik er nu al een flink aantal heb die gescheurd zijn. weet niet of je dat met stalmatten ook hebt, maar ik vind iig de kwaliteit-prijs verhouding niet helemaal zoals ik had verwacht.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:08

Ik heb ze een tijdje in mijn stal gehad, alleen niet de vochtdoorlatende versie.
Simpelweg omdat er niet de mogelijkheid was om het ergens anders naar toe te laten lopen, behalve de buurvrouw, maar om die daar nou mee op te zadelen! :P

Ik deed altijd een laagje zaagsel/vlas over de mat en daar een heel dun laagje stro over.
Dit heeft eigenlijk altijd prima gewerkt, het zaagsel/vlas ving het vocht op en het stro bleef mooi schoon en ze had toch nog iets om op te kunnen knabbelen!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:32

Hinke schreef:
Ik was ook niet van plan om helemaal geen strooisel te gebruiken idd:) Maar er zijn hier dus mensen die dat wel doen? Alleen matten en geen stro/zaagsel?@cassidy: je bedoelt dat het gaat stinken als je helemaal geen strooisel gebruikt, of ook met strooisel?
Tot nu toe nog best positieve reacties ;)
Ik denk dat ik dus voor de rubber matten moet gaan. Weet iemand wat goede matten zijn?

nou mn verzorgpaardjes hebben dat wel maar die staan 24/7 buiten met een inloopstal waar dan dus die matten liggen

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:42

Ik heb ook rubber matten en het bevalt mij super.

de matten heb ik voor in de stal liggen en achter in de stal heb ik een soort "plasgoot" waar ik zaagsel heb liggen
meestal duurt het even voordat ze door hebben dat ze het beste in het zaagsel kunnen plassen maar wanneer ze dat door hebben werkt het super.
Drollen schep je makkelijk weg en sommige paarden hebben voor de drollen ook al een vaste plek.
Over de matten zelf strooi ik een beetje stro uit zodat ze wat te knabbelen hebben en toch een beetje het idee hebben dat ze lekker liggen in het stro. :D

Het scheel mij aanzienlijk in strooisel kosten en werk.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 18:29

boeflover schreef:
ik gebruik matten van de bouwmarkt (dus off. voor onder schommels e.d.) in mijn schuilstal.
pony's zijn er groot fan van, ze gaan er graag instaan en liggen en het is ook niet koud (gebruik verder geen strooisel omdat ze dat allemaal naar buiten lopen, evt als het écht koud is 2 plakken stro), nadeel is alleen wel dat ze bij mij ze regelmatig los lopen en dat ik er nu al een flink aantal heb die gescheurd zijn. weet niet of je dat met stalmatten ook hebt, maar ik vind iig de kwaliteit-prijs verhouding niet helemaal zoals ik had verwacht.

Heeft dat er mss ook mee te maken dat die matten niet bedoeld zijn voor paarden, dus mss niet even sterk zijn? Hoe snel gaan ze kapot?

@zwanepol: waar heb je jou rubbermatten gekocht?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:46

Ik heb niet de officiële matten, omdat ik nogal van de prijs schrok (ik moest nog 9 stallen en ik meen dat de prijs € 4000,- of € 5000,- was )Toen had de verkoper nog een andere oplossing.
Hij had nog 3 rollen transportbanden liggen en dat bleek precies genoeg voor mijn 9 stallen, nu was ik voor € 60,- per stal klaar, incl. afleveren! _/-\o_
We moesten nog wel zelf de matten op maat snijden maar dat is vrij simpel met een goed stanleymes en een handige vriend. :D
Deze rubbermatten waren ook precies wat ik zocht want in mijn andere 3 stallen had ik dit al liggen en dat beviel me uitstekend.

Ik weet niet of die verkoper nog meer transportband heeft liggen maar mocht je er belang bij hebben dan moet je me maar pb-en. Ik denk namelijk niet dat de verkoper het op prijs stelt dat ik zijn naam op internet zet anders verkoopt hij de originele matten niet meer. :+

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:22

WAuw, 4000 euro? Gelukkig heb ik maar 1 stal, maar dan nog.. Wat voor matten waren dat?
Die transportbanden lijken me ook wel wat:) MAar weet niet of hij dat komt bezorgen voor maar 1 stal?

Ik zat zelf nu te kijken naar deze matten: http://www.dubbelsprong.com/default/kun ... hoser.html Iemand die daar ervaring mee heeft?

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:24

Wij hebben de voorste meter van onze eigen-paarden-boxen ingelegd met 2 joekels van rubberen matten.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:26

Ik ben helemaal fan van de matten! Ik heb ze gekocht bij bokker imker.
Mooie kwaliteit, en zeer stevig!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:30

Voor mijn paard heb ik vochtdoorlatend stalmatten/tegels bovenop roosters, dit werkt super! Voor mijn pony gebruik ik alleen hennepstrooisel. Ik heb het wel een tijdje geprobeerd met een langwerpige stalmat, maar de urine kon niet goed weg en onder de mat begon het behoorlijk nat te worden en te stinken. Dus de mat er maar weer uitgehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:38

Mijn paard staat sinds een maand op vochtdoorlatende matten, omdat hij enorm vies was op stal en ook vaak op het beton lag. Vind het heel fijn, hij houdt het nu ook veel schoner. Hij heeft nu ook alleen maar achterin zijn stal gehakseld koolzaadstro liggen. :j

Ik sta trouwens op een pensionstal, was een idee van de staleigenaar. :) Er zijn nu nog een paar andere paarden op stal die het ook hebben, bevalt volgens mij ook goed. :j

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 00:30

@haflingertje: bedankt voor de tip:)
@san ner: maar dan heeft wel iedereen op stal vochtdoorlatende matten neem ik aan? Anders zit je buurman de plas van jouw paard te verzamelen:) Wel een dure grap trouwens om dat voor een hele pensionstal te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:46

Nee hoor, daar hebben mijn buren geen last van. Moet er wel bij zeggen dat onder elke stal ook gewoon roosters zitten, daar loopt het dan natuurlijk heen. Is duur, maar degenen die die matten in hun stal hebben liggen gebruiken wel veel minder bodembedekking dan de rest.. waardoor het uiteindelijk uit kan. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:53

Ik heb al jaren matten in mijn stallen en ik zou niet anders meer willen.
In de ene stal liggen gewone vochtdoorlatende matten met noppen en in de ander stal heb ik een HIT-matras/softbed liggen (die niet vochtdoorlatend is).
De matten met noppen gaat gewoon houtkrul overheen, want die zijn te hard om zo op te liggen. De stal met de HIT-matras heeft alleen aan de achterkant een strook met houtkrul om het vocht op te vangen.
Bij de HIT-matras gebruik ik nog niet de helft qua strooisel dus het is idd beduidend goedkoper.
Qua aanschaf zit je idd op zo'n 400/600 euro per stal.

maartenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:53

Zelf gebruik ik rubber stalmatten van http://www.rubbermatten24.nl ben van te voren bij ze gaan kijken naar de matten. Voor mij ideaal want kon het rubber op maat snijden zodat alles perfect aansloot. Aanschaf was inderdaad prijzig, maar zeker de moeite waard.
Liggen er nu 1,5 jaar in (2 stallen :) ) en wil ook niet meer anders.