Welk speelgoed in stal sloopgraag/niewsgierig paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Welk speelgoed in stal sloopgraag/niewsgierig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 13:13

Mijn fries stopt graag alles in z'n mond :+ Dekens, emmers, zwepen, kleding, beenbeschermers, mijn jas, niks is veilig voor hem. Hij doet het niet uit gemenigheid ofzo, hij wil gewoon alles onderzoeken.
Hij heeft een liksteen in zijn stal, deze vindt hij erg leuk. Daarnaast heeft 'ie er een skippybal hangen maar daar doet hij naar mijn idee weinig mee..

Ik ben nu dus op zoek naar leuke ideeën van bokkers wat ik in zijn stal kan hangen waar hij zich mee kan vermaken! Liefst iets wat hij kan pakken met zijn tanden, hij staat namelijk ook graag gewoon met een emmer in zijn mond :')

Ben benieuwd!

suuzepuus

Re: Welk speelgoed in stal sloopgraag/niewsgierig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:14

ik heb flexibele emmers waar ze lekker mee kunnen gooien en op kunnen staan enzo. ideaal en niet duur bij de action!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:15

Wilgetakken. Gewoon van een knotwilg zagen en je paard mee verrassen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 13:17

suuzepuus schreef:
ik heb flexibele emmers waar ze lekker mee kunnen gooien en op kunnen staan enzo. ideaal en niet duur bij de action!!

Ah, die zet ik even op mijn Action boodschappenlijstje voor de volgende keer :D

Wilgentakken is ook een goede idd! Die vond mijn haf ook lekker :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:19

Die hebben ze hier ook. of fruitboom takken. Gisteren hier de wilgen geknot dus voorlopig weer een voorraad!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:24

Mijn paard is ook erg sloopgraag :+ . Hij speelt graag met zo'n pionnetje. Het 2de filmpje onderaan in mijn profiel laat hij zien hoeveel lol hij er mee heeft :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:27

Een hooinet ophangen midden in de box, als dat kan tenminste, vinden paarden ook leuk :) mijn merrie speelt er graag mee :).

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:32

Een lege petfles ophangen, kunnen ze lekker aan trekken en in bijten.. er zijn verschillende grote stallen die dit bij hun jonge hengsten ophangen!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:46

Lente schreef:
Ben je er wel bewust van dat er in wilgentakken een stofje zit waar ze ook aspirine van maken en dat dat geven dus eigenlijk medicinaal is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylzuur

Ze maken er aspirine van dmv chemische procedures.
Van de naturel-versie zal je veeeele kilo's moeten voeren om hetzelfde effect te krijgen.
En een complete boom past niet in een stal met een Fries erbij. ;)

Wilgentakken werken dus goed!
Is goed voor de tanden en als bezigheidstherapie.
Wij hebben ook een leren voetbal gebruikt: als deze uiteindelijk is lek geschopt/gebeten, kan er altijd nog in gebeten worden en mee rond gegooid.
Zo'n bal werkt beter dan een plastic bal: een leren bal geeft beter mee, geeft ook geen knal als ie kapot wordt getrapt.
Over opeten van de voetbal-stukjes hoef je je ook geen zorgen te maken: die vind je keurig terug in de stal.
Is nl echt niet aantrekkelijk om op te eten voor een paard. ;)

En wat suuzepuus zegt: sloopemmers van de Action! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:50

Tijdens HE is er in de boktlounge een discussie over geweest, vandaar dat ik het aanhaalde :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:01

Lente schreef:
Tijdens HE is er in de boktlounge een discussie over geweest, vandaar dat ik het aanhaalde :)

Aha, vandaar!
Ik ben daar niet geweest, maar wil wel weten wat jij hebt gehoord.
Dat lijkt me toch wel van belang voor iedereen en ik wil dat gewoon graag weten. ;)

Het klopt dat wilgen dat stofje hebben, maar als een paard niks heeft, zal dat ook niets doen. Lijkt mij.
Een soort van: baadt het niet, dan schaadt het niet.
Het wordt gewoon afgevoerd en er zijn geen rare bijwerkingen. Toch?
Als jij iets anders weet, hoor ik het graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:08

Zelf heb ik er niet bijster veel verstand van, voor mij was het ook nieuw. Maar ik heb even een PB'tje gedaan naar iemand die er meer van weet dan ik :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:15

PP --> VSW

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:09

MarvanTom schreef:
Het klopt dat wilgen dat stofje hebben, maar als een paard niks heeft, zal dat ook niets doen. Lijkt mij.
Een soort van: baadt het niet, dan schaadt het niet.
Het wordt gewoon afgevoerd en er zijn geen rare bijwerkingen. Toch?
Als jij iets anders weet, hoor ik het graag.

Baat het niet dan schaadt het wel.
De stof in wilgen is de oervorm van aspirine (salicylzuur - van Salix, wilg). Aspirine is acetylsalicylzuur en die acetylgroep is er chemisch aangehangen om een beter bijwerkingenprofiel te krijgen. Salicylzuur werkt erg heftig in op het maagslijmvlies (acetylsalicylzuur ook nog steeds trouwens, ook dat moet je niet zonder reden slikken) en kan dus maagzweren en maagbloedingen veroorzaken. Daarnaast remt het de bloedstolling.
Het is ook zoals bekend een pijnstiller en blokkeert de Cox-receptor. Daarbij blokkeert het meer de Cox1 receptor dan de Cox2. Moderne pijnstillers blokkeren selectief de Cox2, wat de bijwerkingen verder vermindert.
De Cox-receptor is van belang voor de werking van prostaglandines, en prostaglandines zijn hormonen met enorm veel belangrijke functies. Cox1 gaan blokkeren door zonder noodzaak salicylzuur te voeren heeft dus impact op heel veel belangrijke lichamelijke processen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspirin
http://en.wikipedia.org/wiki/Prostaglandin

In het kort: je geeft een medicijn zonder reden. Moet je je eens voorstellen, dat je je paard dagelijks metacam (dat bovendien selectief Cox2 remt en dus minder bijwerkingen heeft) voert, omdat-ie zich verveelt ;)
En vergis je niet, er zit véél salicylzuur in wilgenbast. Het is jarenlang echt als basis voor aspirine gebruikt, en een farmaceut zou dat echt niet doen als-ie 1 boom voor 1 doosje pillen moest kappen...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:12

Aranel schreef:
Ik ben nu dus op zoek naar leuke ideeën van bokkers wat ik in zijn stal kan hangen waar hij zich mee kan vermaken! Liefst iets wat hij kan pakken met zijn tanden, hij staat namelijk ook graag gewoon met een emmer in zijn mond :')

Simpele pilon, ook makkelijk te vervangen als ie hem compleet sloopt. Ik ken ook een stal waar ze een bosje oude bitten in de stal hebben hangen. Rammelt zo leuk :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:14

Ik geef ze lekker wilgentakken hoor. maar niet elke dag. anders kunnen takken van Fruitbomen ook. daar zit dat stofje niet in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:55

Dank je voor je uitleg Ibbel :) zou je het eventueel wel kunnen geven aan een paard dat stilstaat met een blessure? Of kan je dan toch echt beter voor reguliere pijnstilling gaan? En bestaan er ook natuurlijke maagbeschermers?

Wat voor takken zijn juist wél geschikt als 'speelgoed'?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:06

Ik zou voor pijnstilling gaan met een beter bijwerkingenprofiel. En ook alleen maar als de DA dat voorschrijft. Pijn heeft bij blessures nl een functie - nl dat je het beschadigde lichaamsdeel ontziet/niet gebruikt, zodat het kan genezen. Geen pijn voelen, is de blessure kunnen belasten (en de schade mogelijk vergroten).

Tegen verveling zou ik niet-eetbaar speelgoed gebruiken.

Wat je wilt, is dat je paard 24 per dag speeksel produceert om de zuurgraad in z'n maag te verhogen en zo maagzweren te voorkomen. Dat is je natuurlijke maagbeschermer.
Als je 'm laat kauwen op wilg, produceert-ie wel speeksel, maar wordt tóch het maagslijmvlies weggevreten doordat je tegelijkertijd salicylzuur geeft, dus die maagzweren heb je dan toch kans op.

Maar waarom je paard (letterlijk :D) op een houtje laten bijten? Geef je paard oud hooi, stro, voederbieten, iets 'echt' eetbaars om z'n maag gevuld te houden. Hout is geen normaal voedermiddel voor paarden. In de natuur eten paarden bast omdat daar stoffen inzitten die ze op dat moment nodig hebben (ja, ook salicylzuur dus, maar dan kiezen ze het zelf uit) óf ze eten boombast omdat er écht niets anders te vreten is. Wij kunnen ze iets beters geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:17

Duidelijk :D

Kirsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:12

Haha, ook vanaf deze hoek bedankt! (stille meelezer)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:30

k lees ook mee, paardje van een vriendin is ook erg bijtgraag, hij heeft met zijn tanden(!!) een (lege) kruiwagen opgetild, om er dan erg van te schrikken en z'n halster touw kapot te trekken. hij heeft wel een bijt speeltje maar die heeft hij al gesloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:32

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:37

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:45

een groot hondenflostouw. mijn friesje had ook graag wat in zn mond. heb dan een flostouw(speeltouw maatje xxxl) opgehangen staat hij telkens in te bijten en mee te klieren.