moeilijk: 24/7 buiten zonder schuilstal of 24/7 op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petas

moeilijk: 24/7 buiten zonder schuilstal of 24/7 op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:05

Hallo,

Waarschijnlijk open ik hier een hele discussie, maar ik gooi het toch maar in de groep. Onze haflinger staat nu (naar ieders plezier) op een weide bij ons in de buurt. Echter: zonder echte schuilgelegenheid. Ze kan uit de wind staan maar niet uit de regen. Nu het kouder wordt ben ik toch aan het twijfelen geslagen en op zoek gegaan naar andere mogelijkheden voor de koudste wintermaanden. Ik sta nu voor een dilemma: óf op deze wei blijven (maar paard wordt nat en heeft geen mogelijkheid om droog te staan (voetjes overigens wél droog) óf (bijna) de hele dag op stal. Naast dat ik vind dat ik in het laatste geval verplicht ben om iedere dag met haar te gaan rijden (en dat allerlei praktische problemen met zich meebrengt), vindt ik het ook best zielig: de hele dag opgesloten. Maar het enige alternatief is hier blijven (een tussenoplossing is hier in de omgeving écht niet, heb stad en land al afgebeld). En hier blijven vind ik nét iets te armoedig (vanuit mijn 'mensenoptiek' en mijn heerlijk warme bedje ;)). Welke optie is het meest paardvriendelijk? Ik kan het mijn paard zelf helaas niet vragen.

Ik hoor graag mening van anderen hierover.

Groetjes
Petra

Amalarab

Re: moeilijk: 24/7 buiten zonder schuilstal of 24/7 op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:20

Op het land laten en een goede winterdeken omdoen zodat je zeker weet dat zij net zo warm is als jij als je in je bedje ligt? 24/7 binnen is toch niet een optie voor een bewegingsdier?
Staat ze wel samen met een ander paard?

Horlepiepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:24

lastig... en moeilijk voor te stellen dat er geen andere mogelijkheden zijn. Een deken op wanneer een paard 24/7 buiten staat vind ik persoonlijk zieliger dan paard nat laten worden. Ze hebben van nature een prima vacht om alle weersomstandigheden aan te kunnen (tenzij paard niet 100 % gezond is trouwens).

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:25

Staan er ook andere paarden waar ze lekker tegen aan kan kruipen? en kan ze goed uit de wind staan?
Een goede warme deken kan wel helpen, als een paard eenmaal nat is kan die het echt wel koud krijgen!

Ik zou dan voor het weiland gaan..Maar t blijft lastig..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:31

Zou voor mij helemaal geen lastige keuze zijn. 24 uur buiten! gevoerd regendekentje op en hooi/kuil bijvoeren is voldoende.
24 uur op stal vind ik een ware kwelling voor een paard en zou voor mij absoluut geen optie zijn.
Op http://www.paardnatuurlijk.nl staan de redenen uitgebreid omschreven, alhoewel een tussenvariant ook wel fijn kan zijn, maar helaas heb jij die mogelijkheid niet. Gewoon doorzoeken en ondertussen op het land laten.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 21-10-11 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:38

kan je niet in overleg met de eigenaar een simpele schuilmogelijkheid maken?

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:44

Waarom zet je niet zon party tent.
Of van die tunnel beugels waar je een zeil over heen spant.
Dat mag je gewoon zetten.succes vervelend dat ze geen schuil gelegenheid heeft.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:49

Gewoon het land op, het is een haflinger geen watje. Mijn ijslander kan ook alleen tegen de wind schuilen en die lijdt er echt niks onder.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:50

Ik zou toch kiezen voor buiten met deken met hals,zodat het niet inregent..Mijn regenhater gaat sinds ze zon deken heeft rustig buiten staan met regen,zo van wie doet mij nog wat..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:51

ze kan uit de wind staan?
er staan andere paarden bij?

optie 1.
(eigenlijk is er geen andere optie, 24/7 op stal vind ik mishandeling. maar dat is mijn mening)
paarden maken ene prima vachtje aan in de winter.
zorg ervoor dat de kachel kan branden door hooi en eventueel wat krachtvoer bij te voeren.
eerste winter had ik precies hetzelfde, maar ponylief was zo blij in de winter met alle sneeuw en vriendjes.
hou bij aanhoudende regen wel goed in de gaten dat ze niet verkleumd, maar over het algemeen kunnen paarden prima buiten staan als het vriest.

paardje staat al haar hele leven buiten en heeft het 1 keer koud gehad toen het 2 dagen regende en daarna vroor en weer regende.
heb haar toen even bij de boer een halfuurtje binnen gehad om te laten drogen en weer naar buiten gestuurd.
madam vond het grote onzin.

petas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:53

Zo, dat zijn al snelle reacties, bedankt :) .

Nee, schuilmogelijkheid maken is niet im frage (mag gewoon niet, hebben al gesmeekt e.d. , heeft geen zin). Ze staat ook met andere paarden. Gevoelsmatig laat ik haar het liefste staan waar ze staat (dus beweegt :) ). Inderdaad: een regendeken zou kunnen helpen. Winterdekens heb ik het ook niet zo op (doen hetzelfde als haar eigen wintervacht en winterdeken verhindert de ontwikkeling daarvan). Evt. fleece-onderdeken voor de hele strenge vorst. We zijn behoorlijk bezig om de weide winterklaar te maken (voorkomen van tot knieen in de modder staan e.d.).

Ik wacht meerdere reacties af. Bedankt tot dusver!
Petra

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:54

22/7 op stal vindt ik niet paard vriendelijk en absoluut geen optie(voor mijn paarden). Zonder schuilstal vindt ik ook niet ideaal. En ik zou ze dus buiten laten en blijven zoeken naar een andere oplossing dus of 's nachts op stal of een weiland met schuilstal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:57

Als ze gezond is en een lekkere dikke vacht heeft, dan zou ik ook geen regendeken om doen, vacht plat, paard koud. Wel vreemd dat een verplaatsbare stal niet tijdelijk mag, de meeste gemeenten staan dit wel toe maar ja, dan moet hij groot genoeg zijn voor alle paarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:58

Eigenlijk vind ik beide echt niet acceptabel, maar de minst slechte van de twee lijkt de weide te zijn. Maar ik zou toch wel heel hard gaan zoeken naar een plek met minimaal een schuilstal, desnoods wat verder weg.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:59

paarden hebben een heel leuk dakpannen systeem voor als het regent.
ze trekken de haren plat en whops, de regen stroomt er gewoon af zonder dat de huid nat wordt.

wij trekken een winterjas aan, maar paardjes ook.
die maken namelijk een wintervachtje.

een schuilmogelijkheid is heel luxe, maar de meeste paarden kunnen prima zonder.
alleen een oude ijslander staat af en toe in "haar" belvilla.
voor de rest trekken ze er hun neus voor op.

kijk naar je paard, wat geeft het aan?
daar heb je je antwoord.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:13

Ik zou kiezen voor 24/7 buiten, een gezonde haflinger zou dat wel aan moeten kunnen lijkt me. Mijn paard heeft vorig jaar ook een deel van de winter zonder schuilstal buiten gestaan, tot half december ongeveer. Daarna in een wei met schuilstal maar ik had niet het idee dat ze daar veel gebruik van maakte, heb haar er 2x in zien staan ofzo. Zij viel toen in eerste instantie wel flink af, met een winterdeken erop en extra voer is dat wel weer bijgetrokken. Bij combinatie langdurige regen en wind wordt ze doornat en steenkoud zonder deken, dit wist ik van tevoren niet, was het 1e jaar dat ik haar had. Er stonden ook shetten en een haflinger bij (zonder deken en die kregen alleen hooi maar werkten niet) en die hadden nergens last van, zijn tonnetje rond gebleven de hele winter. Deze wei lag wel vrij beschut, omringd door bomen, het is misschien een ander verhaal op een winderige open vlakte. Als je haf in dreigt te vallen kan je alsnog een goeie deken opleggen en evt extra dikmakend voer geven, dat kan veel schelen.
24/7 stal zou ik zelf echt alleen als tijdelijke noodmaatregel ooit doen, hangt ook af van je paard maar die van mij zou door het dak naar buiten komen denk ik, is erg energiek.

petas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:16

minikatje schreef:
paarden hebben een heel leuk dakpannen systeem voor als het regent.
ze trekken de haren plat en whops, de regen stroomt er gewoon af zonder dat de huid nat wordt.

wij trekken een winterjas aan, maar paardjes ook.
die maken namelijk een wintervachtje.

een schuilmogelijkheid is heel luxe, maar de meeste paarden kunnen prima zonder.
alleen een oude ijslander staat af en toe in "haar" belvilla.
voor de rest trekken ze er hun neus voor op.

kijk naar je paard, wat geeft het aan?
daar heb je je antwoord.

Bedankt minikatje :j Daar heb ik veel aan en het antwoord heb ik bijna al nu (hoewel de gemeente nog niet van ons af is ;) )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:16

Bij onze buitengroep wordt er door de hele groep gebruik gemaakt van de schuilstal, ook door degenen die zo'n keurige "dakpanvacht" hebben. De theorie is leuk, maar de praktijk is dat niet altijd, dus een goede schuilstal is toch wel zeer gewenst. Daarnaast is er nog het stukje "droge plek om te staan/liggen": als er geen afdak is wordt de grond overal nat als het 3 dagen achter elkaar regent. Dat is voor mij geen acceptabele omgeving om een paard in te houden, want ze moeten droog kunnen liggen en de hoeven moeten ook niet te lang in de kledderbende staan.

Dus ja, de meeste paarden kunnen best zonder, MITS er aan een aantal heel belangrijke voorwaarden wordt voldaan. En dat is in Nederland op heel veel plaatsen dus het probleem, bij langdurige regen raakt de grond verzadigd en is er geen droge plek meer te vinden in de gemiddelde wei-zonder-schuilstal.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:25

xxxxxx2000 schreef:
kan je niet in overleg met de eigenaar een simpele schuilmogelijkheid maken?

weet niet heel zeker, maar vgl mij heb ik eens op marktplaats een verrijdbaar schuilmogelijkheid gezien waar geen vergunning voor nodig is (omdat het niet vaststaat)
ik kende ook iemand die voor 50 euro een oude afgekeurde tweepaardstrailer had gekocht en de paarden liepen daar dan zelf in als ze wilden schuilen, heb je ook geen vergunning voor nodig, beetje stro op de bodem...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:33

Ik zou ook geen genoegen nemen met 24/7 buiten zonder schuilstal , maar steeds goed blijven zoeken naar een betere oplossing. Tot de tijd dat ik die zou hebben zou ik als ik uit jouw opties moet kiezen , toch gaan voor de wei want de hele dag binnen staan is al helemaal niks voor een paard :n

Ik zou dan wel zorgen voor een goed betegeld stuk waar je hooi op voert en water neerzet , en dat uitkomt op een stuk met drainagezand zodat ze in principe de modder niet in hoeven maar op de tegels en het zand kunnen rondwandelen , lekker rollen en slapen in het zand. En voor de ergste dagen zou ik toch een gevoerd regendekentje achter de hand houden. Van die dagen met af en toe een buitje of als het gewoon droog vriesweer is , dat vinden gezonde en goed gevoerde paarden meestal geen probleem , dat kan de vacht wel aan :)

Maar als het echt van dat waardeloze snotweer is met veel wind en kou en vrijwel constant regen daarbij , dan houdt de vacht het water echt niet buiten helaas en verkleumen de paarden tot op het bot. Op zulke dagen zou ik dan een gevoerd regendekentje op leggen om het beestje er even doorheen te helpen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:36

Die van mij kan uit de wind staan en niet schuilen,gaat gewoon goed.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:14

Ik zou in ieder geval blijven zoeken naar een betere oplossing, maar tot die tijd kiezen voor 24/7 buiten zonder schuilstal. Bij heel heftig weer kun je er altijd een deken opleggen. 24/7 op stal vind ik echt niet kunnen. Er zijn echt maar een paar dagen per jaar waarop het immer zo heftig is dat een schuilstal een "must" wordt, maar door er op die dagen een deken op te gooien, bereik je hetzelfde: dat je paard niet door en door nat en koud wordt.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:53

Regendekentje/deken op. Voilaaaa.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:09

Duidelijk 24/7 buiten! Eventueel dekentje op en ze redden zich écht wel hoor. (Een gewoon gezond paard dan)
Ik zou er nieteens over twijfelen het zijn geen suikerklontjes. Ik vind het al prima als ze uit de wind kunnen gaan staan, dus niet in een open weiland.

Er zijn inderdaad maar een paar dagen in het jaar dat je hem graag in een stal wilt hebben.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:17

24/7 buiten kunnen ze prima. Als je voor je eigen gemoedsrust liever een plekje voor je paard hebt waar ze kan schuilen kun je gerust verder zoeken, maar ik zou haar zeker niet verplaatsen naar een plaats waar ze heel de dag in een box moet staan.