Wat is fijner/leuker voor een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Wat is fijner/leuker voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 16:56

Ik vraag me dit toch al een tijdje af. En kan er zelf niet echt een antwoord op vinden. En ben weleens benieuwd wat onze bokkers vinden.

Ik heb mijn paarden op erg fijne penstionstalling staan. Ze gaan doordeweeks zomers rond 6 uur naar buiten tot 9 of 11 (ligt aan de dazen).
In het weekend is dit van 8 tot 12.00 - 14.00.

S'winters staan ze ook heerlijk op de wei. Maar dan van 8 tot 11.00 doordeweeks en s'weekends met een beetje goed weer van 8 tot 12.00 - 14.00

Nu heb ik uiteraard ook om mijn heen gekeken.
En zie ik veel stallen waar ze zomers dag en nacht of hele dagen buiten staan op de wei.
En s'winters staan ze ook heel de dag buiten maar dan in een paddockje van 4x4 alleen. Of met een maatje in een paddock van 10x10 met een pluk hooi.

Ik vraag me nu af wat een paard fijner leuker vind in de winter.
Een paar uurtjes op een ruime wei. Waar ze lekker kunnen rennen, spelen bokken. Of heel de dag met hooi in een kleinere paddock?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wat is fijner/leuker voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:58

Geen van beide. :n Waarom zou je kiezen uit 2 kwaden?

Hier overdag lekker op de wei, en s'nachts op een ruime paddock, met 2 maatjes, een schuilstal en dus een droge plek om hooi te knabbelen. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:59

Het hangt echt van je paard af :) En als je denkt dat ze zich hiermee vermaken, zou ik me verder niet druk maken :)
Hier krijg je ws dat mensen gaan roepen dat ze per se 24/7 buiten moeten staan.. Terwijl jij je paarden het beste kent en je kan bedenken wat het beste is voor ze :)

Edit: hiermee = wat ze nu hebben

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:02

Ik sta prima en heb het er verder goed naar mijn zin.
Ik heb ze liever ook zomer en winter hele dagen op de wei. Maar dat gaat gewoon niet in de omgeving. Ik wil hier dan ook verder geen discussie over.
Ik vroeg me alleen af waar het paard het meer naar zijn zin zou hebben?
Hele dagen buiten op een niet te ruime paddock met hooi of een paar uurtjes naar buiten op een ruime weide.
Laatst bijgewerkt door felicity op 20-10-11 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:03

Ik zeg: zoveel mogelijk naar buiten, uiteraard altijd met een ander paard. Hoe minder op stal, hoe beter. Ik heb dan ook gekozen om mijn paarden samen in een ruime paddock te zetten met schuilstal. Wei gaan ze heen als het weer het toe laat (en dat is al snel). Verder heb ik geen binnenbak onder hand bereik. Maar goed, daar ben ik wel in een paar minuten met de trailer. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:05

Ook dat hangt heel erg af van het paard. We hebben een haf op mijn manege die zo lui is als wat, en die zich prima vermaakt op een paddockje van 20 bij 20 met een paar maatjes. Heb je echter een minder sociaal paard, dan moet je hem alleen zetten. Is je paard een compleet mietje dat bij de minste regendruppel al bij het hek staat te dralen, dan is ie misschien beter af met meer stal :)

Edit: de foto van je palomino laadt niet, maar wat een knappe vos heb je zeg <3

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:07

of ze nu in een stal staan of in een paddock van 4x4 maakt geen drol uit, ze kunnen amper bewegen.
10x10 is niet veel beter, maar er is wel sociaal contact.

Qua bewegingsvrijheid en verzet is de situatie die je nu hebt dan in mijn ogen nog de beste, mits er gedurende de rest van de dag genoeg ruwvoer ter beschikking is, want ik veronderstel dat jij in de avond ze nog wel een uurtje werkt en eventueel in een paddock kan laten...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:13

Ik sta echt super naar mijn zin. En de mensen zijn ook echt geweldig. Staan altijd voor je klaar. Houden de paarden super in de gaten. Ik laat ze daar echt met gerust hart achter.
Mijn paarden krijgen 3x per dag een berg hooi. En worden s'middags of sávonds nog gereden/gelongeerd, gewandeld. Dus nee ik heb niet het idee dat ze iets te kort komen of zich vervelen.

Maar toch slaat de twijfel toe. Omdat als het zou kunnen ik ze het liefst ook hele dagen op de wei heb staan. Maar als ik dan in de omgeving kijk. Komen ze of niet buiten s'winters of de hele dag in een kleine paddock met hooi.
En dan vraag ik me af wat is dan fijner voor de paarden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:14

Hele dag buiten met hooi. :j
Paard kan dan lekker de hele dag knabbelen en heeft in de winter veel hooi nodig voor het warm blijven!
In gras zit dan toch vrij weinig voedingsstoffen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:17

Gypsy schreef:

Hier overdag lekker op de wei, en s'nachts op een ruime paddock, met 2 maatjes, een schuilstal en dus een droge plek om hooi te knabbelen. :)

Jahoor , lekker overdreven.
Fijn dat jij dat hebt maar dat dit de vraag helemaal niet. ;)

Ik zou kiezen voor optie 2.
Zomers lekker dag en nacht buiten,
en in de winter de hele dag met hooi en
een vriendje. Prima toch :)

Al vind ik je 1e stalling ook helemaal niet gek.
Want die ruimte in de winter is ook wel erg fijn.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:21

Hoi daar, blijft het toch een beetje kriebelen? Ik denk dat je weinig keus hebt, omdat je alle stallen in de buurt al gehad hebt (als ik het zo begreep haha). Ik moet zeggen dat ik ondertussen wel verhuisd ben naar een stal met meer weidegang, maar daar is alleen een buitenbak (wel een goede moet ik zeggen).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:26

Ik sta eindelijk op een stal. Waar ik het reuze naar mijn zin heb. En ben dus niet van plan om te verhuizen.
In mijn ogen hebben mijn paarden het nog nooit zo goed gehad. Eindelijk een stal met ontzettende fijne mensen. En waar ik ook fijn en op een leuke manier mijn hobby kan beoefenen.

Maar in de zoektocht naar een geschikte stal heb ik zoveel gezien. En iedereen roept maar hele dagen naar buiten is het beste. En dat geloof ik ook zeker. Maar dan vraag ik me af of een paard liever alle ruimte heeft op de wei een paar uurtjes of dat hij liever op een kleinere paddock staat maar dan de hele dag.

Was in het algemeen bedoeld. En niet zo zeer op mijn eigen situatie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:51

tja, kan het niet allebei :P
De hele dag buiten waarvan een paar uurtjes op de wei, de rest op een paddock en evt. de nacht op stal?
Dat lijkt me het fijnste...

Uit ervaring weet ik dat veel paarden het prima doen met enkele uren per dag weidegang en de rest op stal, en dat ze ook genoegen nemen met enkele uren paddock en de rest op stal. Maar die paddock is dan wel weer saaier dan de wei en ook kleiner, dus kunnen minder goed hun energie kwijt.

Ik vind zelf met normaal weer 3 uur per dag uit de stal wel erg kort, zou liever het dubbele zien. Evt. verspreid over de dag. Met slecht weer zou ik het prima vinden. Maar waar het paardvoor zou kiezen? Misschien verschilt dat per paard en bij de ene stal zouden de paarden het prima vinden en bij een andere weer niet. Dat hangt met meer zaken samen dan alleen hoeveel uren weidegang ze krijgen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:19

xApple schreef:
Gypsy schreef:

Jahoor , lekker overdreven.
Fijn dat jij dat hebt maar dat dit de vraag helemaal niet. ;)

Ik zou kiezen voor optie 2.
Zomers lekker dag en nacht buiten,
en in de winter de hele dag met hooi en
een vriendje. Prima toch :)

Al vind ik je 1e stalling ook helemaal niet gek.
Want die ruimte in de winter is ook wel erg fijn.

Ik heb tegen mijzelf gezegd toen ik een paard ging kopen, ik wil het beste voor dat dier en anders koop ik 'm niet! Heb toen een fantastische stalling gevonden. Vervolgens moesten ik en paard verhuizen, wéér een fantastische stalling gevonden. Je moet er nu eenmaal wat voor over hebben.

Maar mensen die zeggen jaa maar ik woon in de randstad, en het is nu eenmaal onmogelijk om hier wei te vinden, dus tja dan moet hij het maar met een stal doen, omdat ik graag een paard wil, sorry maar daar word ik zachtgezegd verdrietig van. Een beetje kortzichtig, omdat jij een dier wilt, maar ook in die stad wil wonen, moet hij maar genoegen nemen met 3 bij 3...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:35

Wat voor de een het meest ideaal is, kan voor de ander helemaal niet zo ideaal zijn.
Het is momenteel nogal de trend om 24/7/365 buiten aan te bevelen, maar niet ieder paard wil dat en niet iedereen heeft daar de mogelijkheid voor. Het is fijn dat sommigen voldoende ruimte hebben om grote paddocks aan te leggen en veel weidegang te kunnen bieden, maar absoluut niet haalbaar voor velen van ons. Het gros is toch afhankelijk van de stallingsmogelijkheden in hun omgeving.
Het andere uiterste is dat ze alleen de stal uitkomen om te rijden/longeren.

Ik denk dat je iig zelf goed moet bedenken wat jij vindt wat je paard aan 'vrije' beweging per dag moet krijgen. Is dat het jaar rond 4 uur buiten op een grote wei, dan is dat prima toch? Voordeel is dat ze elke dag regelmaat hebben en niet zoals op sommige plekken 's zomers fulltime op het gras en 's winters fulltime op stal staan.
Bovendien is er in jouw situatie ook nog wat afwisseling over de dag. Even op de wei, even op stal, hooi knabbelen, aan het werk. De hele dag door gebeurt er iets, dus niet echt reden om zich te hoeven vervelen.
De hele dag in een paddock waar niets te beleven valt is leuk voor de frisse lucht, maar imo ook wel erg geestdodend.

Ik vind het kortzichtig om te zeggen dat mensen in de randstad bij wijze van geen paard mogen nemen, omdat hier nu eenmaal niet voldoende weiland is. Er is nog een heel groot gebied tussen 24/7 buiten en 23/7 op stal staan. Als je goed zoekt, vind je ook in de randstad echt wel stallen waar ze 's winters in een paddock buiten komen. En het wordt ook steeds normaler gevonden t.o.v. 10 jaar geleden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:40

Dat je in de winter een mouw moet aanpassen is een veelvoorkomend probleem, alhoewel niet ideaal, valt dat nog te verklaren.
Maar dat je paard feitelijk het jaar rond, dus ook in de zomer, hooguit zo'n 3 tot 5 uur buiten komt vid ik schrikbarend weinig.
Begrijp het ook niet, in de zomer moet het land toch gewoon goed toegankelijk kunnen zijn? En een goede vliegendeken beschermd
tegen het vliegende geweld....
Bovendien zijn de dazen er niet al in april.....

Dus als je het mij vraagt: ja, het kan absoluut beter..... En dan niet alleen voor het 'mentale' aspect, maar ook voor het bewegingsapparaat en de spijsvertering... zoveel stilstaan is voor iedere bewegingsdier op de lange termijn niet gezond... en dan zwijg ik nog over de luchtwegen,....

Ik begrijp dat het erg lastig kan zijn om iets fijns te vinden, maar lastig is niet hetzelfde als onmogelijk.... succes ts!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:56

@Jibbel: Dat bedoel ik dus. Die mentaliteit.
"Sorry paard, maar ik vind het leuk om iedere dag een uurtje op jou te hobbelen, dus in ruil daar voor moet jij iedere dag om en nabij de 17 uur op stal staan, zoniet meer."

Ach kom, laten we het er op gooien dat het huidige paard toch zover doorgefokt is dat het geen instinct meer heeft.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:15

Tsja weet je, als je het naar je zin hebt op deze stal en je paard doet het hier goed zie ik het probleem niet.
Ik stond op een "perfecte"stal voor vele mensen hier, 27/7 buiten van april tot november en daarna van 9 tot 5 buiten 's nachts in een binnenstal.
Je zou zeggen dat dat dé ideale situatie is maar voor mij was dit absoluut niet zo.
Wally kreeg onwijze jeuk van het gras waardoor hij verplicht op een kaal stuk stond waar ik hem alleen oud hooi kon voeren (gezien er geen goed hooi was)
Ik heb de keus gemaakt naar een stal te gaan waar hij zomer en winter van 's morgens 8 tot half 2 buitenkomt in een paddock en verder in een buitenstal staat waar hij dus de hele dag lekker naar buiten kan kijken. Mijn paard ziet er beter uit dan ooit, waar hij voorheen barstte van de jeuk is hij nu jeukvrij en hij is nu eindelijk op een goed gewicht!
Voor mij was het ook een erg moeilijke keus om hem korter buiten te hebben staan en niet meer in een grote wei, maar hij is gelukkiger dan voorheen en vooral GEZONDER!
Daarbij staan we nu ook vlakbij een binnenbak zodat ik hem niet weer voor lange tijd stil hoef te zetten bij slecht weer. Moet wel zeggen dat ik hem buiten de uren in de paddock elke dag de kans geef om uit te razen in de bak (dit doet ie alleen nooit hihi) of hem rijd/longeer/ in de stapmolen zet.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:56

Gypsy schreef:
"Sorry paard, maar ik vind het leuk om iedere dag een uurtje op jou te hobbelen, dus in ruil daar voor moet jij iedere dag om en nabij de 17 uur op stal staan, zoniet meer."

Ach kom, laten we het er op gooien dat het huidige paard toch zover doorgefokt is dat het geen instinct meer heeft.

Dat is wel een ander uiterste, en wie zegt hier dat het paard nu zo doorgefokt is dat het geen instinct meer heeft?
Er zijn in de randstad genoeg stallingen waar de paarden in de winter ook overdag naar buiten mogen, het is niet ideaal misschien (ligt er trouwens aan over welk paard je het hebt, niet voor ieder paard is het zo geweldig 24/7 buiten te staan) maar het is niet zo dat het paard er aan onderdoor gaat. Waarom zou je dan geen paard mogen hebben?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:01

Genoeg mensen die iets zoeken om het leven van hun dier goed te praten... Ik bedoelde het dan ook sarcastisch.

Het gaat om een simpel rekensommetje. Oké dus je paard staat van 10 tot 5 buiten. Dat zijn 7 uurtjes. Nou fijn joh. Maar wacht eens even.... Hoeveel uur staat het bewegingsdier dat normaal 30 km per dag aflegt, dan stil? Sorry, maar het gaat er bij mij echt niet in dat zoiets goed is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 15:52

Ik vind dat mijn paarden het echt wel goed hebben.
Geweldige mensen op stal die ze erg goed in de gaten houden.
S'morgen brok en dan lekker een paar uurtjes naar buiten. Als ze terug binnen komen ligt er hooi te wachten. Dan krijgen ze na een uurtje brokken. En dan kom ik weer om iets met ze te doen. Dan krijgen ze weer hooi en 2 uur later weer brokken. Om voor het slapen gaan weer hooi te krijgen.
Oke het naar buiten gaan kan altijd beter en langer.

Ik heb jaren bij (koeien)boeren gestaan. Vanwege de hoeveelheid land. Ze konden dat altijd naar buiten. Dag en nacht in de zomer en s'winters hele dagen. Dat was ideaal.
Maar het hooi/kuil en het stro liet vaak te wensen over. Was vaak gewoon slecht en stoffig.
Mijn paard heeft een luchtwegallergie. Dus liet der zoveel moeglijk buiten lopen zodat ze niet die stoffige stal in hoefde.
Ik heb ze altijd zelf verzorgd. Ik reed 2 a 3x per dag naar stal. Om ze binnen en buiten te zetten te mesten te voeren enz. Ik heb hier absoluut geen problemen mee.
Waar ik dus wel een probleem mee kreeg was dat boeren vaak stronteigenwijs waren. En me dit ook een keer een flinke dierenartsrekening heeft opgeleverd.
Dat was voor mij de reden om iets anders te zoeken.

Helaas dit zelfde niet kunnen vinden maar dan ietsje beter. Waardoor ik maar heb besloten om ze dan maar iets minder lang op de wei te laten lopen maar wel professionele mensen die erg met de paarden begaan zijn. En waar de kwaliteit hoog is.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:00

Gypsy schreef:

Ik wil hier toch even op ingaan. Wat nou als jouw paard zich nou helemaal niet prettig voelt met zn maatjes en daardoor veelal in een hoekje staat, niet kan eten omdat de andere paarden hem dan wegjagen? Dan ben ik blij dat ik voor mijn paard een aantal uurtjes in een box gereserveerd heb, waar zij rustig kan eten en liggen.

Op de wei is een ander verhaal, daar is eten en ruimte zat, maar 24/7 in een paddock met schuilmogelijkheid doe ik mijn paard echt geen plezier mee, gezien ze dan binnen een maand graatje mager is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:44

Dan zijn er nog tal van andere oplossingen. Ze heeft bv ook een tijdje 24/7 op de wei gestaan, echt een giga wei met meer dan voldoende ruimte.

Bij een goed beleid hoort ieder paard wel ergens een plukkie hooi te kunnen vinden. :j
Ik vond het altijd pas sneu als ze appart stond (draadje tussen haar en de nieuwe vreemde paarden). Je merkt dan echt dat ze niet op hun gemak zijn. Pas toen ze weer echt IN de kudde stond, ging ze weer lekker slapen. Lag ze midden op de dag languit te snurken. De buren kwamen al vragen of ze ziek was oid, maar het arme beest moest gewoon zoveel inhalen.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:33

Ik denk een paar uurtjes in de wei. Want mijn pony staat wegens overgewicht de hele dag in de paddock maar die zie je gewoon zielig naar de wei kijken ahh hihi

xxx

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:05

Gypsy schreef:

Ik geloof iig dat ik me niet aangesproken hoef te voelen door jouw opmerking, aangezien mijn mentaliteit zo niet is (en ik zo goed als nooit op mijn paarden rondhobbel). :) Van anderen misschien wel, maar ik ga daar geen uitspraken over doen.
Ik ga er verder ook niet dieper op in, maar met mijn post probeer ik ook een andere kant te laten zien, dat er niet altijd de mogelijkheid is en dat je concessies kunt doen, die ook prima zijn. Vele malen beter dan wat 10 jaar geleden de standaard was bijv.