1 paard wel ontwormen en de andere (haast) niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Powerhouse

1 paard wel ontwormen en de andere (haast) niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 09:54

Hallo,

Ik zal eerst eventjes mijn situatie beschrijven:

Ik heb mijn paard staan bij familie en daar staat ze samen met hun pony.
Nu doe ik mijn paard elke 2-3 maand ontwormen, maar weet ik eigenlijk dat dit met de pony haast niet gebeurd.
De eigenaar is er van overtuigd dat het voeren van wortelen genoeg is om wormen weg te houden ( |o , dit komt door een verhaal dat de ronde ging over iemand die een paar 2 jarigen had en die wortelen begon te voeren, 2 dagen later lag het stront vol wormen dus "wortelen bestrijden wormen")
Hier ben ik het niet zo mee eens.... :\

Maar hier dus mijn vraag:
Kan het kwaad voor mijn paard dat die pony niet ontwormt wordt? bv met besmetting?
Of maakt dat niet uit omdat ze toch ontwormt word?
en dan de pony? is het gevaarlijker voor haar als mijn paard wel ontwormt word en er bv. besmettelijke wormen bij haar stront zit?

eventjes nog kleine edit: de pony krijgt in mijn ogen genoeg voer enz. maar blijft toch een beetje mager,terwijl het niet in de training staat. ik al met eigenaar over gehad van : joh druk er eens een wormenspuit in (beetje plat door de bocht, maar werkt het beste ;) )
maar daar lijkt hij niet op te willen reageren,, " Het diertje is al oud, dan worden ze magerder".
Maar oudere paarden/pony's zijn toch juist kwetsbaarder voor wormen?

Tancreda4

Re: 1 paard wel ontwormen en de andere (haast) niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:13

Volgnes mij kan het niet veel kwaad, maar ik lees wel mee. Zo gebeurd het hier al jaren en eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:45

Staan de pony's op dezelfde wei? Anders heeft jouw ontworming weinig zin. De andere pony besmet de jouwe dan gewoon weer.

Wellicht kun je eens overleggen om een mestonderzoek te laten doen en op basis daarvan te ontwormen. Dat is misschien ook beter voor jouw pony.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:47

Als de pony's op hetzelfde land staan, heeft het geen zin om de ene wel te ontwormen en de andere niet. Of allebei, of helemaal niet.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:49

Waarom ontworm je zoveel? Is echt slecht voor je pony.

En indien de andere paarden niet ontworm worden, heeft het ook niet veel zin om zovaak te ontwormen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:45

nee heeft geen zin om die van jou te ontwormen als de rest ook niet ontwormd word, en te vaak is ook niet goed. 3 tot vier keer per jaar is meestal voldoende maar heeft geen nut als de rest geen ontwormingskuur krijgt. het enige wat iets kan schelen als je geen ontworming gebruikt is als je er af toe schapen op laat grazen die eten de eitjes op en worden zo dood gemaakt. maagzuur van een schaap is veel sterker vandaar!

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:48

Ik zou stoppen met ontwormen en gewoon 2-3x per jaar een mestonderzoek laten doen. Kost minder als een wormenkuur en is beter voor je paard! Als je zoveel blijft ontwormen werkt er straks niets meer tegen wormen.

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:55

okee bedankt voor jullie reacties, dus ik ben gewoon geld aan het vergooien aan wormenkuren,,, leuk;p

Met haar schofthoogte van 1.67m is mijn merrie een paard even voor verdere informatie ;)

Dan ga ik eens even overleggen met de eigenaar of hij er langzamerhand ook weer een kuur geeft, mijn merrie heeft nu ook al 3-4 maanden geen gehad (sorry was typ foutje :o , ze krijgt er dus elke 3-4 maanden 1 andere)

Mestonderzoek? ik heb er eventjes wat over opgezocht maar dan kun je dat gewoon bij DA afleveren en dan krijg je diezelfde dag nog een advies? wat zouden de kosten zijn zo ongeveer?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:59

Dat scheelt per dierenarts, daar zou je even de kliniek voor op moeten bellen ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:15

Bij mestonderzoek heb je geen zekerheid. Dat weet ik uit eigen ervaring. Stel met je da een ontwormingsschema op maar om de 2-3 maanden is gewoon veels te veel.
En die andere paarden dienen dan ook ontwomt te worden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:05

Veel :? Elke 3 maanden, komt uit op 4x per jaar toch. Dat worden 9 van de 10 paarden, mijn DA hanteert dat ook als beleid; 4 ontwormingen per jaar, en bij intensieve paradenhouderij (veel paarden, minder grond) krijg je een advies van 6x per jaar. Alleen mestonderzoek is niet betrouwbaar genoeg.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:52

Oudere paarden (zo vanaf 8 jaar) hebben vaak al een natuurlijke weerstand tegen wormen opgebouwd.

Door middel van mestonderzoek kun je veel gerichter wormen bestrijden omdat als je paard dan wormen heeft ook meteen weet welke wormen het heeft en welk middel je daartegen moet gebruiken. Mijn DA raadt aan (omdat ik drie paarden heb boven de 8 jaar) 3x mestonderzoek en 1x ontwormen met zo'n duo middel aan het begin van de winter (nu zo ongeveer) per jaar.

Bij Het Woud kun je het onderzoek laten doen eventueel in samenspraak met je DA. Via je DA of via Het Woud kun je de "mestkit" bestellen http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html tevens veel info op die site.

Ook een interessant artikel
http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen ... tonderzoek

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:25

Je zou bijna de pony ontwormen als de eigenaar niet in de buurt is. Dat de pony mager zou worden van een wormenspuit is volgens mij een drogreden.
Als de pony dikker wordt na de wormspuit kun je de eigenaar opbiechten dat je hem hebt ontwormt.
Bovenstaande is natuurlijk wel een beetje achterbaks maar wel het beste voor je paard omdat je paard vrijwel direct weer wordt besmet door de pony.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:32

ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook wel wat van het preventief ontwormen ben afgestapt hoor. Je werkt resistentie alleen maar in de hand. Laat gewoon een mestonderzoek doen elke keer. Dan neem ik van al mn paarden samen wat poep, meng dit en laat het onderzoeken. Ontdekken ze iets van wormen, dan krijgen ze allemaal een kuur. Dus doe het niet individueel per paard laten onderzoeken. als er ene wormen heeft, dan moeten ze toch allemaal gedaan worden. Op deze manier hoef ik maar 1 mestonderzoek te betalen ipv 6 wormenspuiten ( tegenwoordig nog maar 3) en kan ik veel specifieker ontwormen als het nodig is.
Ik probeer daarom ook dat het paardenlichaam minder snel een resistentie kan opbouwen tegen de wormensluiten.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:34

juliomariner schreef:
Je zou bijna de pony ontwormen als de eigenaar niet in de buurt is. Dat de pony mager zou worden van een wormenspuit is volgens mij een drogreden.
Als de pony dikker wordt na de wormspuit kun je de eigenaar opbiechten dat je hem hebt ontwormt.
Bovenstaande is natuurlijk wel een beetje achterbaks maar wel het beste voor je paard omdat je paard vrijwel direct weer wordt besmet door de pony.

Ik zou ABSOLUUT niet ontwormen zonder de toestemming van de eigenaar. Hij is de eigenaar van het dier en jij zou het ook niet op prijs stellen als hij iets met jouw paard doet waarvan de duidelijk hebt laten weten dat je het niet wil. Buiten dat, stel dat het dier vol wormen zit, jij hem ontwormd en hij koliek krijgt omdat hij teveel afgestorven wormen in zn darmen heeft en mogelijk overlijd. Dan ben jij toch echt wel de schuldige!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:37

Ik zei ook dat je het bijna zou doen! niet dat je dat moet doen. En het is inderdaad erg achterbaks

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:43

juliomariner schreef:
Ik zei ook dat je het bijna zou doen! niet dat je dat moet doen. En het is inderdaad erg achterbaks

ik viel je niet aan hoor... hahahah... Ik stelde alleen even duidelijk waarom ik het nooit zou doen. :(:)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:46

Jibbel schreef:
Staan de pony's op dezelfde wei? Anders heeft jouw ontworming weinig zin. De andere pony besmet de jouwe dan gewoon weer.

Wellicht kun je eens overleggen om een mestonderzoek te laten doen en op basis daarvan te ontwormen. Dat is misschien ook beter voor jouw pony.

Inderdaad. :j Overigens is elke 2-3 maanden ontwormen misschien wel vaker dan nodig wat zorgt voor resistentie.
Je kunt beter mestonderzoek laten doen. :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:47

Die reden die je gaf om het niet te doen is inderdaad een goeie maar ik moet zeggen dat ik de eigenaar van de pony ook niet kan snappen
LecyTinker schreef:
ik viel je niet aan hoor... hahahah... Ik stelde alleen even duidelijk waarom ik het nooit zou doen. :(:)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:52

we weten niet wat de eigenaar allemaal wel doet voor het paardje he! Ik neem aan dat als er iets is dat hij gewoon netjes een dierenarts laat komen. Dus dat hij tegen preventief ontwormen is, dat is meer dan normaal aangezien dat ook één van de redenen is waarom tegenwoordig ontworming via een DA moet (en om het geld natuurlijk). Deze doet een mestonderzoek om te zien ofdat het paard het nodig heeft (zoals hret dus officieel zou moeten gebeuren, maar in de praktijk nog niet helemaal het geval is). Dit is omdat tegenwoordig zo een grote groep paarden al resistent is voor ontwormingsmiddelen. Dus het dier krijgt eten en wordt goed verzorgd, nou dan denk ik dat je het als eigenaar al erg goed doet!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:05

Nou als je gelooft dat worteltjes helpen tegen wormen geloof ik niet dat hij zo snel de dierenarts belt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:09

wortels helpen ook tegen bepaalde wormen. er zit een stof in wortelen die wormafdrijvend zijn. Maar uiteraard niet tegen alle type wormen. Maar meneer heeft het niet helemaal bij het verkeerde eind!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:13

Klopt, hij heeft de klok wel horen luiden maar weet niet precies waar de klepel hangt. De meest gevaarlijke wormen gaan er echt niet aan dood.
Waarom zitten er in de worteltjes in mijn moestuin altijd de dikste wormen *\o/* :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:18

TS word het weiland waar beide staan wel dagelijks uit gemest?
Als dat zo is dan is het niet ontwormen [hooguit 1 x per jaar] niet nodig.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:20

juliomariner schreef:
Klopt, hij heeft de klok wel horen luiden maar weet niet precies waar de klepel hangt. De meest gevaarlijke wormen gaan er echt niet aan dood.
Waarom zitten er in de worteltjes in mijn moestuin altijd de dikste wormen *\o/* :D

Die zijn daar omdat ze overtuigd zijn van het tegendeel. _O-

Kijk, ik ben het met je eens, een mestonderzoek zou niet verkeerd zijn bij het paardje. Maar ik vind het oneerlijk om de eigenaar gelijk af te schilderen als onbekwaam, alleen maar omdat er een bepaald iets besproken wordt in een topic.
Elk verhaal heeft twee kanten en het is een oud paardje en neem aan dat de eigenaar het paardje al even heeft. Als het diertje het tot nu heeft gehaald, dan doet de eigenaar blijkbaar toch wel iets goed. Is het niet? Alleen omdat hij tegen preventief ontwormen is, maakt hem geen slechte eigenaar of een onbekwame eigenaar. Oudere paardjes hebben nu eenmaal sneller last van weersveranderingen etc. Ik heb ook een super gezond paard gehad, die dit jaar door het weer gewoon ietsje minder rond stond dan andere jaren. Ze had geen wormen etc. Maar door de temp wisselingen en de minimale grasgroei (werd flink bijgevoerd) heeft ze gewoon wat minder vlees op haar lijf gehad dan normaal.
Iemand die dat op afstand ziet zou ook gaan roepen, omdat ze haar in de andere jaren ronder hebben gezien. Maar elk verhaal bestaat uit meer dan 1 zin ("De eigenaar is er van overtuigd dat het voeren van wortelen genoeg is om wormen weg te houden "). Wie zegt dat de eigenaar niet beter weet, maar gewoon niet de nood voelt om zijn manier te hoeven verdedigen tegen iemand anders?