Aantal vragen over kleinschalige stal beginnen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Aantal vragen over kleinschalige stal beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:45

Hallo bokkers,

Ik heb de mogelijkheid om van iemand een stuk grond te gaan huren met 5 stallen (4 grote, 1 shetlander stalletje). 1,5 hectare aan wei (verdeelt in ongeveer 4 weien), een buitenbak met verlichting, opberg ruimte voor hooi etc, ruimte om zadelkasten te plaatsen en een toilet erbij. Voor de rest is er gewoon water en zijn alle stallen verlicht. Het zijn wel buitenstallen, dus een rij stallen met afdak. De stallen zijn niet heel ruim of luxe, maar wel gewoon te doen. Voor dit alles bij elkaar word er een heel redelijk bedrag per jaar gevraagd, wel exclusief stroom en water.

Ik ben al een tijd bezig met dingen berekenen en bekijken, en ik ben er iig allang achter gekomen dat ik er weinig aan zal gaan verdienen. Het bedrag per maand wat ik over zal houden aan winst, zal waarschijnlijk weer in de stal worden gestoken mocht er iets kapot gaan of wanneer ik iets extra's aan wil schaffen. Ik ga dit ook doen apart van mijn eigen werk, dus het word meer een hobby als iets waar ik geld mee wil binnen halen. Ik heb een moeder die niet werkt en al vanaf jongs af aan in de paarden wereld zit (gewoon als hobby) die de ochtenden zal doen en waarschijnlijk ook veel op stal zal zijn om te hobbyen. Een start bedrag heb ik ook al, om een jaar huur voorruit te betalen en de eerste inkopen aan bodembedekking,hooi,brok te kunnen doen. Tot nu toe lijkt alles dus volgens plan te gaan, en heb ik nog geen grote obstakels. Langs de stalling zijn moes tuintjes, waar de vorige stal eigenaar altijd vrijwel al hun mest naar toe heeft mogen brengen, ook heel handig dus.

Wat ik nog graag zou willen weten, is hoeveel ik per maand zal moeten uitgeven aan brok,hooi, bodembedekking (ik denk gewoon stro), en hoeveel ik ongeveer zal moeten rekenen voor stroom en water. Het gaat dan om 4 paarden, en eventueel een shetlandertje, maar hier reken ik niet op. Paarden drinken natuurlijk veel, en de bak verlichting kost ook een hoop geld al is dit alleen in de winter. In de winter krijgen de paarden natuurlijk ook veel extra hooi.

Voor de rest ben ik benieuwd in hoeverre ik aansprakelijk ben voor andere mans paarden? Misschien even een stom voorbeeld, maar om een idee te geven, er valt een boom op 1 van de stallen tijdens een storm en het paard raakt gewond, hoe zit dat dan?

En dan mijn laatste vraag, de stalling is geen luxe, maar wel op een mooie plek in een bos, in het begin van dit topic kun je lezen wat de faciliteiten zijn, hoeveel kan ik er voor vragen? ik weet dat normaal gesproken pension stallen op basis van volpension tussen de €180 en de €300 kunnen kosten. Zelf dacht ik aan € 200 per maand, maar dan twijfel ik soms toch of dit niet teveel is omdat de stallen niet in een gebouw zijn, maar gewoon buiten, en de bak niet de beste bedekking heeft, de weides zijn ook niet echt je van het, deze wil ik ook misschien opnieuw laten inzaaien.

Voor de rest stel ik alle tips en reacties zeer op prijs, maar er hoeven geen discussies te komen over of ik het wel of niet moet doen :)

alvast bedankt voor de moeite!

groetjes

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:53

Ik heb geen ervaring wat de kosten zijn van hooi, stro enz.
Ga je hooi van je eigen weiland halen of echt inkopen, daar zitten natuurlijk ook kosten verschillen in.
verder betaal je bij mij in de buurt voor volpension met binnenbak 270 euro.
dus ik denk dat als je rond de 180/200 euro goed zit.
verder zou ik als het allemaal doorgaat en er komen mensen hun paard bij jou stallen een contract opstellen,
dat je niet aansprakelijk bent voor hun eigendommen en waar je alle regels op zet.
heel veel succes ermee

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:54

Ik vind 200 euro op zich een nette prijs voor vol pension! Minder zou ik niet vragen als ik jou was :n

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:58

Het lijkt mij juist ideaal als de stallen buiten zijn, des te beter voor je paard. Wat ik als staller graag zou willen weten is hoe vaak er gevoerd wordt en wat, en of je zelf moet mesten e.d. En hoe het zit met weidegang (binnen en buiten zetten) Succes ermee!

mhollander

Re: Aantal vragen over kleinschalige stal beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:05

En zeker niet onbelangrijk waar zijn je stallen. Ik bedoel welke regio. Het verschilt nl heel wat per regio.

Heb er ook aan zitten denken om stallen te verhuren, heb ook zitten rekenen. Voor de winst moet je het inderdaad niet doen. Hier in de buurt heb je al een box met alles erop en eraan, dus voeren mesten , buitenzetten, binnenzetten. Grote binnenbak e.d. voor 200 euro.

Kun je niet bij andere stallen gaan informeren wat die vragen?

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:38

Misschien ook nakijken vanaf wanneer je huur begint, wanneer de eerste pensionklant er is, of heb je er ook nog eigen paarden? Denk dat 200 euro (in deze regio) op dit moment heel redelijk is, omdat het stro en hooi ook ontzettend prijzig is!!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 21:22

De stal komt in de regio Noord-Brabant, Bakel.
Ik betaal de huur voor een jaar, deze begint in januari.
Ik probeer dan ook vanaf januari de stallen vol te hebben, hoe makkelijk dit word weet ik dus nog niet.
Alle stalling in omgeving liggen ook tussen de 200-300 euro.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:40

ok dan zou ik idd ook tegen die prijs aan gaan zitten of er iets onder. Je wilt natuurlijk ook een beetje aan verdienen. Jij hebt het werk er ook van.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:46

Denk ook aan " hare majesteit" die ook geld wil zien. Dus wat doe je met blauwe enveloppen?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:22

Voor 250 euro heb je in een luxe pensionstalling met alles erop en eraan.
Ik zou dus nooit 200 euro betalen voor een stal, bak en weide. Of de bak moet van een goede kwaliteit zijn dat die het hele jaar te berijden is.

Waarom kies je er niet voor om de stalling "kaal" te verhuren? Dus dat de eigenaar zelf hooi, stro en voer aanschaft. Dan ben je in ieder geval niet afhankelijk van de wisselende voerprijzen en heb je ook een vast inkomen per maand, per stalling. Want veel zal je er niet aan verdienen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 00:29

Steffie89 schreef:
Voor 250 euro heb je in een luxe pensionstalling met alles erop en eraan.
Ik zou dus nooit 200 euro betalen voor een stal, bak en weide. Of de bak moet van een goede kwaliteit zijn dat die het hele jaar te berijden is.

Waarom kies je er niet voor om de stalling "kaal" te verhuren? Dus dat de eigenaar zelf hooi, stro en voer aanschaft. Dan ben je in ieder geval niet afhankelijk van de wisselende voerprijzen en heb je ook een vast inkomen per maand, per stalling. Want veel zal je er niet aan verdienen.

Ik heb hier ook over nagedacht, vroeg mij alleen af hoeveel mensen hier zin in hebben.
Als jij zegt alles er op en eraan, bedoel je dan een binnenbak en stapmolen, kantine?
Stallen die dit hebben, zijn vaak grotere stallen, op die manier kunnen de staleigenaren veel makkelijker winst maken, omdat je eigenlijk bijvoorbeeld de huur (of hypptheek) met 5 paarden al eruit hebt, dan is het alleen nog een kwestie van het verschaffen van voer en verzorging.

Voordat ik hier dieper op in ben gegaan vond ik pension stallen altijd belachelijk duur, maar ik zie nu ook echt waarom dit is. Wil je de jaarlijkse huurprijs van het pand maandelijks eruit halen incl. water en stroom zit je al op 50 euro per persoon, daarnaast moet ik eigenlijk het dubbele hebben om apart te kunnen leggen om het jaar erop weer het jaarlijkse bedrag in 1x te kunnen betalen, dit is dus eigenlijk al 100 euro per paard, dan ga je kijken naar de kosten van de bodembedekking, en het ruw+krachtvoer, zo zit je al snel op de 70 euro per maand per paard, aangezien ik persoonlijk vind dat paarden (vooral) in de winter en met een mindere kwaliteit wei als deze altijd ruwvoer tot hun beschikking moeten hebben. Ik vind ook dat de stallen altijd vers en droog moeten zijn, dus vlas/stro gaat er ook zo doorheen. krachtvoer is nog wel het minst dure van alles.

Verder vind ik ook dat een kleinere stal in bepaalde opzichten andere voordelen heeft, je bent met een gezellige kleine groep waarbij je iedereen goed en persoonlijk leert kennen, je kunt elkaar te hulp schieten. Daar komt ook bij dat omdat er niet veel paarden staan wij makkelijk ons kunnen aanpassen op persoonlijke wensen van de pension klant, bijv. met een ander type voer, de een iets meer dan de ander, het ene paard mag misschien niet te lang op gras staan, ga zo maar door. met een grote stalling is dat niet te doen, voor ieder paard verschillende wensen toepassen, bij een kleine stal is dat al een stuk makkelijker.

Mijn doel is niet om groot geld te verdienen, maar verlies draaien is ook zeker niet mijn plan, na mijn berekeningen is het bedrag van € 200 pm de enige manier waarop ik een beetje winst draai, en dit geld zal waarschijnlijk weer in de stal worden gestopt.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 00:32

ikkeniet schreef:
Denk ook aan " hare majesteit" die ook geld wil zien. Dus wat doe je met blauwe enveloppen?

Ik ben hier nog niet diep op in gegaan, en moet er heel eerlijk bij zetten dat ik hier niet veel over weet en verdere research op moet doen.
mijn stiefvader staat ingeschreven bij kvk, hij geeft pianolessen
Wat ik van hem vernam is dat we in principe dat kunnen gebruiken om ook onze stal op te zetten?
Ik neem aan dat dit ook met de belasting dienst te maken zal hebben?
Ik zou graag meer info hier over horen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 00:43

Moos99 schreef:
ikkeniet schreef:

Ik ben hier nog niet diep op in gegaan, en moet er heel eerlijk bij zetten dat ik hier niet veel over weet en verdere research op moet doen.
mijn stiefvader staat ingeschreven bij kvk, hij geeft pianolessen
Wat ik van hem vernam is dat we in principe dat kunnen gebruiken om ook onze stal op te zetten?
Ik neem aan dat dit ook met de belasting dienst te maken zal hebben?
Ik zou graag meer info hier over horen!

Je kan stallingsgeld niet opgeven als inkomsten van een pianoleraar hoor...Daar zal je toch echt een eigen nummer voor aan moeten vragen.
Ik zou even goed nadenken of je dit wel bedrijfsmatig wilt doen, zou zomaar kunnen dat je dan ineens zoveel extra eisen hebt dat je er geld op toe moet leggen...
Verder ken ik de omgeving hier redelijk en ik twijfel een beetje of je voor 200 euro je stallen vol krijgt...Er zijn stallingen genoeg waar je voor weinig extra kosten veel meer faciliteiten hebt namelijk. Aan de ander kant zit jij dichter bij bv Deurne en Helmond dan ik en heb je vanuit die richting misschien juist wel meer klanten straks.

Wat betreft uitgaven: Wij doen ongeveer 3 weken met een grote pak voordroog voor 2 paarden en ik voer ruim ruwvoer. Per 2 paarden gebruik ik zelden meer dan 1 klein pakje stro per dag. En brok ed is zo enorm verschillend...varieert bij mij van 1 tot 4,5 kilo per dag...Daarbij krijgen ze hier nog zemelen en lucerne. Eventueel kan je ook nog kiezen voor hooi en stro incl, en krachtover excl.

Aansprakelijkheid is volgens mij erg afhankelijk van of je particulier of bedrijf bent. Bekijk sowieso goed of en hoe de paarden maar zeker ook de spullen verzekerd zijn, als het spul niet aan huis ligt is dat namelijk niet zo vanzelfsprekend.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 00:49

Citaat:
Je kan stallingsgeld niet opgeven als inkomsten van een pianoleraar hoor...Daar zal je toch echt een eigen nummer voor aan moeten vragen.
Ik zou even goed nadenken of je dit wel bedrijfsmatig wilt doen, zou zomaar kunnen dat je dan ineens zoveel extra eisen hebt dat je er geld op toe moet leggen...
Verder ken ik de omgeving hier redelijk en ik twijfel een beetje of je voor 200 euro je stallen vol krijgt...Er zijn stallingen genoeg waar je voor weinig extra kosten veel meer faciliteiten hebt namelijk. Aan de ander kant zit jij dichter bij bv Deurne en Helmond dan ik en heb je vanuit die richting misschien juist wel meer klanten straks.

Wat betreft uitgaven: Wij doen ongeveer 3 weken met een grote pak voordroog voor 2 paarden en ik voer ruim ruwvoer. Per 2 paarden gebruik ik zelden meer dan 1 klein pakje stro per dag. En brok ed is zo enorm verschillend...varieert bij mij van 1 tot 4,5 kilo per dag...Daarbij krijgen ze hier nog zemelen en lucerne. Eventueel kan je ook nog kiezen voor hooi en stro incl, en krachtover excl.

Aansprakelijkheid is volgens mij erg afhankelijk van of je particulier of bedrijf bent. Bekijk sowieso goed of en hoe de paarden maar zeker ook de spullen verzekerd zijn, als het spul niet aan huis ligt is dat namelijk niet zo vanzelfsprekend.

Bedankt voor de info!
Wanneer jij zegt dat ik goed moet overwegen of ik dit bedrijfsmatig aan wil pakken, bedoel je dan dat er een optie is dit niet te doen?

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 00:54

200 euro vind ik een redelijke prijs voor pension want ja paarden houden is gewoon duur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:00

VWB de prijs: hier in de regio (twente; zal denk ik prijstechnisch vergelijkbaar zijn met jouw omgeving) ken ik diverse stallen die ongeveer hetzelfde bieden (eenvoudige stalling met buitenbak, voeren, mesten en inbegrepen gedeeltelijk of helemaal inbegrepen) en die ook dergelijke bedragen vragen :) Soms is de buitenbak dan niet eens verlicht, of niet altijd goed bruikbaar, hoe jouw buitenbak is in bijvoorbeeld tijden van veel regen weet ik natuurlijk niet maar de verlichting is natuurlijk al een pluspuntje.

Moos99 schreef:
Bedankt voor de info!
Wanneer jij zegt dat ik goed moet overwegen of ik dit bedrijfsmatig aan wil pakken, bedoel je dan dat er een optie is dit niet te doen?

Nou ja.....
Een optie....
Zwart, handje contantje, kán natuurlijk altijd. Of je dat moet willen is een tweede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:21

Het is toch extra inkomen wat je moet opgeven en dan dus inkomstenbelasting over moet betalen. Dus verdienen doe je bijna niet aan. Verder moet je even bij je gemeente navragen wanneer je als bedrijf wordt gezien. Hier is dat wanneer je 7 paarden of meer hebt staan. Dan moet je mileuvergunningen en dergelijke aanvragen en aan allerlei andere regels voldoen. Ik zou hier zeker aandacht aanbesteden, ik vind dat eigenlijk wel het belangrijkste. Kom je later niet van een financiele koude kermis thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:27

Misschien ook eens een afspraak maken met een administrateur en de KVK om te bekijken wat je kunt gaan verwachten qua ondernemingsvorm, te verwachten inkomsten versus de belasting die je daarover zult moeten gaan afdragen enzovoort. Financieel plan opstellen om te bekijken of het wel of niet de moeite is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:30

En als bedrijf zul je een administratie moeten bijhouden. Maar goed als je onder een bepaald aantal paarden blijft hoef je niet als bedrijf gekenmerkt te worden. Alleen moet je de extra inkomsten wel opgeven bij de belasting.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:09

ik vind 200 euro heel erg duur voor zo'n stal
sta zelf op een luxe stal met veel voorziningen ook een binnen bak
op volpension en betaal 200 euro per maand

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:40

Moos99 schreef:
Citaat:

Bedankt voor de info!

In principe wel ja...Mag niet echt denk ik (hoewel ik me dat zelfs afvraag omdat je verdiensten heel gering zullen zijn en het heel kleinschalig is)

Het punt is dat ik vermoed (en nee, ik heb het nooit helemaal uitgezocht dus het is en blijft een vermoeden) dat het met het aantal stallen waar jij het over hebt dit als bedrijf nooit winstgevend is te krijgen..Omdat je dan, ben ik bang, zo veel geld kwijt bent aan verzekeringen, milieuwetgeving, administratie, dat je geld toe gaat leggen....
Maar misschien is er wel een mogelijkheid om het wel met een kvk-nummer te doen, dus officieel maar kan je bepaalde vrijstellingen krijgen omdat je zo klein bent ofzo...De moeite waard om eerst goed uit te zoeken in ieder geval.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:50

Mindim schreef:
Het is toch extra inkomen wat je moet opgeven en dan dus inkomstenbelasting over moet betalen. Dus verdienen doe je bijna niet aan. Verder moet je even bij je gemeente navragen wanneer je als bedrijf wordt gezien. Hier is dat wanneer je 7 paarden of meer hebt staan. Dan moet je mileuvergunningen en dergelijke aanvragen en aan allerlei andere regels voldoen. Ik zou hier zeker aandacht aanbesteden, ik vind dat eigenlijk wel het belangrijkste. Kom je later niet van een financiele koude kermis thuis.

Voordeel van zelfstandig ondernemer zijn is dat je je kosten van de inkomsten af mag trekken, en je na je bruto inkomen allerlei aftrekposten hebt voordat er een netto inkomen is en daarvan is dan nog een deel vrijgesteld van belasting... Dus voor je als zelfstandig ondernemer zijn echt belasting moet betalen, verdien je al een leuk bedrag. BTW zul je wel iets mee moeten doen.Voordeel is dan wel weer dat je betaalde BTW ook mag verrekenen. Laat het anders een uitrekenen door iemand wat het voordeligst is...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:56

Mindim schreef:
En als bedrijf zul je een administratie moeten bijhouden. Maar goed als je onder een bepaald aantal paarden blijft hoef je niet als bedrijf gekenmerkt te worden. Alleen moet je de extra inkomsten wel opgeven bij de belasting.

Klopt, maar het zijn pas "inkomsten" na aftrek van alle kosten...
Belangrijk is dan een goede administratie zodat je aan kunt tonen hoeveel kosten je hebt gemaakt. (alle bonnen bewaren, liefst overzichtelijk en met BTW er bij)

Dat is altijd handig, want als je besluit alsnog bedrijfsmatig te ondernemen, kun je alle gemaakte kosten en investeringen tot een bepaald aantal jaar terug (in elk geval 5 voorgaande jaren) verrekenen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:59

Zo kleinschalig als je dit wilt opzetten, moet je nooit een KvK en BTW nummer aanvragen.
Zet minimaal een paardje van je zelf erin, een shetlander in de shetlander box ?
Voor de belasting ben je dan niet interessant, op deze basis heb je op papier altijd verlies.
De belasting moet je dan geld terug gaan geven van je loonbelasting.
Denk aan de bijkomende kosten wanneer je het officieel doet.
Mest afvoer, vergunningen, investeringen om aan de eisen van elke instantie te voldoen.
Verzekeringen, ga nog ff nadenken voor je.

Maar het belangrijkste is, krijg je de stal vol en nog belangrijker.
Heb je de klik met je pension klantjes.

:7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 01:43

Ariebren schreef:
Zo kleinschalig als je dit wilt opzetten, moet je nooit een KvK en BTW nummer aanvragen.
Zet minimaal een paardje van je zelf erin, een shetlander in de shetlander box ?
Voor de belasting ben je dan niet interessant, op deze basis heb je op papier altijd verlies.
De belasting moet je dan geld terug gaan geven van je loonbelasting.
Denk aan de bijkomende kosten wanneer je het officieel doet.
Mest afvoer, vergunningen, investeringen om aan de eisen van elke instantie te voldoen.
Verzekeringen, ga nog ff nadenken voor je.

Maar het belangrijkste is, krijg je de stal vol en nog belangrijker.
Heb je de klik met je pension klantjes.

:7

Maar als je dit als extra inkomen opgeeft, ida het dan niet extra belast, net zoals een tweede baantje dat zou zijn?

Ik zou iig even navragen waar de grens voor je gemeente ligt. Hier is het met 7 paarden of meer wordt je als bedrijf gekenmerkt of met 5 paarden en 2 ponies.