voor het voeren gaan rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWup

voor het voeren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:34

ik vroeg me wat af :)

ik voer de paarden altijd om plm half 9 's ochtends,
om 13.30 uur rijd ik meestal,
daarna komen ze in de bak te staan totdat ik ze weer naar binnen doe.

nu met dit 'heerlijke' herfstweer zoek ik de droge periodes een beetje uit zodat ik
een beetje droog kan rijden, ik heb alleen een buitenbak namelijk.
ik heb ook vaak meegemaakt dat het 's ochtends droog is en ik 's middags in de regen rijd,
ik wil dus eigenlijk, als het met het weer zo uitkomt, direct voor het voeren rijden.

wie doet dit ook wel eens?
en zou het kwaad kunnen?

Apple

Re: voor het voeren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:40

-> VSW

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:43

Ik rij ook regelmatig voor het voeren. Vooral in de zomer. Voerronde is om 8 uur dus als ik naar het strand wil in de zomer dan zit ik voor de voerronde te paard. Dan kan ik nog net een strandritje doen voordat je het strand niet meer op mag :-)

Ik heb niet het idee dat de paarden daar last van hebben. Ze vinden het niet leuk als ik ze meeneem tijdens de voerronde (dus als er al duidelijk paarden aan het eten zijn), maar als ik ze meeneem voordat de voerronde gestart is dan is er niet zoveel aan de hand.

Uiteraard gaat dit om een gewoon kort strandritje en geen urenlange dagtocht.

chrisje_83

Je kunt beter direct voor het voeren rijden dan er meteen na ivm koliek etc.
Hoe vaak en op welke tijden krijgen je paarden precies voer en welk voer?

pearlie

Ik denk dat je beter vlak vóór het voeren kunt rijden dan direct erna... wat krachtvoer betreft dan.
Ik doe het zomers ook wel eens omdat het 's morgens vroeg dan nog wat koeler is. Ik zorg dan wel dat m'n paard wel wat hooi gehad heeft zodat ie niet helemaal met een lege maag aan de slag hoeft.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:48

Wij doen dit in de zomer ook, naar het strand voor het voeren. Alleen staan ze dan wel dag en nacht op de wei en hebben dus grasjes.
In de winter komt het minder vaak voor, maar als we het doen hebben we het voordeel dat de paarden stro eten 's nachts en dus altijd wel iets op hebben, alleen geen krachtvoer. Maar nog nooit iets geks mee gemaakt, terwijl wij ritten van 2 uur maken dan.

En inderdaad anders wat hooi geven, bijvoorbeeld tijdens het poetsen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:52

chrisje_83 schreef:
Je kunt beter direct voor het voeren rijden dan er meteen na ivm koliek etc.
Hoe vaak en op welke tijden krijgen je paarden precies voer en welk voer?

ze krijgen hooi om half 9
dat hebben ze dan op om plm half 2,
na het rijden (plm half uur, is jong paard) staan ze in elke dag in de bak,
om half 6 gaan ze weer naar binnen,
daar krijgen ze weer hooi met brok en muesli,
m'n kwpn krijgt half kilo brok en halve schep muesli met wat wortelen,
vaak is er 's ochtends bij haar nog hooi over.

mijn haflinger is een ander verhaal, maar ook niet aan de orde in dit geval. :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:56

Ze krijgen dus ruim voldoende ruwvoer waardoor de maag dus 's morgens zeer waarschijnlijk niet leeg is. Dat scheelt natuurlijk ook al een hoop.

cindy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:32

Ik doe het ook wel eens dan voer ik (hooi) en dan pak ik gelijk een om te rijden.

Ik moet wel zeggen dat de een er beter tegen kan als de ander.
Misschien heeft mijn eene paard wel een ochtend humeur haha

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:18

ja idd, dat kan ook nog! :)

ik vind het zelf heerlijk om 's ochtends vroeg te rijden.
ik ga het gewoon een keer uitproberen met m'n nieuwe paard,

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:06

ik ga wel eens rijden als ze net gegeten heeft hoor! Ik moet er wel bij zeggen dat ik recreatief rijd en niet het uiterste van mijn paardje vraag

Momey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:40

Rijden als het paard net heeft gereden zal ik niet doen, jij gaat ook niet een flink stuk wandelen nadat je hebt gegeten max66..

Ik ga ook vaak rijden voor het voer, ik ben meestal thuis van school tegen half 7 en dan krijgen ze net hun voer en dan sla ik die even over en geef ik hem het voer wanneer ik klaar ben met eten. Wel heeft hij dan al voldoende ruwvoer gehad in de weide.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:02

Wat de anderen zeggen; je kan beter voor het voeren rijden dan erna. Op maandag en dinsdag moet ik altijd vroeg komen (ik rij niet altijd dan), maar soms ga ik wel rijden en dat gaat uitstekend. Liever op lege maag rijden dan op een maag die vol zit met brokken.
Dus, geen probleem hoor, lekker rijden!

trust2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:01

Liever er voor dan er na.. ze kunnen dan koliek krijgen.. ik heb nog nooit gehoord dat het slecht is om voor het voeren te rijden.. maar toch lijkt het me ook niet ideaal je hebt toch ernegie nodig

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:46

ik rij nooit vlak na het eten.... na het eten lekker rust op stal...

Aniek2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:39

Het zal idd geen kwaad kunnen. Maar zo heb ik laatst op bokt ook gelezen dat het niet erg schijnt te zijn om na het voeren te gaan rijden. Omdat een paard 'in het wild' dan met een volle maag niet zou kunnen vluchten voor een roofdier zonder daarna aan koliek te overlijden... Klonk mij wel logisch in de oren!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:45

Aniek2011 schreef:
Het zal idd geen kwaad kunnen. Maar zo heb ik laatst op bokt ook gelezen dat het niet erg schijnt te zijn om na het voeren te gaan rijden. Omdat een paard 'in het wild' dan met een volle maag niet zou kunnen vluchten voor een roofdier zonder daarna aan koliek te overlijden... Klonk mij wel logisch in de oren!

Is ook logisch, alleen in het wild eten paarden gras met veel minder voedingsstoffen en suikers dan het krachtvoer wat wij ze geven... daarom zal hooi niet zoveel kwaad kunnen maar een flinke portie bix wel. (oa suikerdip)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:46

Ik rijd ook wel es na het voeren ( hoewel mijn voorkeur hier niet naar neigt) indd ook vanwege het feit dat ik het zelf ok niet prettig vind om te gaan joggen na het eten! haha.. met zo'n dikke buik rennen is gewoon geen pretje...

Toch, lekker lang opwarmen door ontspannen te stappen en wat stukjes rustig draven kan in mijn ogen geen kwaad na het voeren...

Ik weet wel uit de tijd dat ik nog thuis woonde en ik voor het voeren ging rijden (indd als het warm weer was in de zomer) dat mijn pony echt stipt op voeder tijd onrustig werd onder het zadel..haha.. als ik dan omdraaide naar huis ging dat echt in een twee keer zo snel tempo... iets waar je rekening mee kunt houden...

Volgens mij hebben paarden dus echt wel een ingebouwde horloge voor dit soort dingen... :)

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:08

wij rijden meestal voor het voeren en als we klaar zijn krijgen ze na een half uur drinken en voer dus opzicht zou dat geen kwaad kunnen wij doen het al bijna 11 jaar lang zo

als je voor het voeren doet lijkt me ook niet fijn voor een paard....
als je zelf een hele maaltijd op hebt wil je daarna ook niet gelijk een uur lang hardlopen.

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:13

je kan beter voor het voeren rijden als erna, zo heel veel kan het geen kwaad, als je maar geen ritten van een paar uur gaat maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:18

Krachtvoer liever na het rijden, ruwvoer graag voor het rijden. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:21

Gevoelsmatig rijd ik liever nadat ze minimaal een half uurtje op de wei hebben gestaan.
Het precieze waarom, tja... Maar ze staan overdag op de wei, en krijgen s'nachts hooi, dus eigenlijk word het spijsverteringsysteem zowiezo 24/7 bezig gehouden, biks krijgen ze niet dus daar hoef ik ook geen rekening mee te houden. Eigenlijk maakt het dus niet zoveel uit.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:17

Rijden voor het voeren, maakt echt niet uit. Door erna te voeren kunnen ze hun energiepijl weer lekker omhoog krikken;)

xx

Anoek66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:35

Ja kan best :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:52

Momey schreef:
Rijden als het paard net heeft gereden zal ik niet doen, jij gaat ook niet een flink stuk wandelen nadat je hebt gegeten max66..

Ik ga ook vaak rijden voor het voer, ik ben meestal thuis van school tegen half 7 en dan krijgen ze net hun voer en dan sla ik die even over en geef ik hem het voer wanneer ik klaar ben met eten. Wel heeft hij dan al voldoende ruwvoer gehad in de weide.

Maar jij bent dan ook niet ingesteld om pakweg 16 uur te eten op een dag....een paard wel.
Hoe gaat dat in de natuur dan. Krijgt elk paard plotseling koliek als hij een half uur heeft staan grazen en word aangevallen door big foot en hij moet wegrennen?

Krachtvoer is wel een aanslag op de maag. Je zou voor het rijden dan wel iets van ruwvoer kunnen geven.