Is een staldeur met luik altijd veilig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Is een staldeur met luik altijd veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 23:05

Mijn paard krijgt een nieuwe staldeur.
De bovenkant is voor een deel open zodat ze naar buiten kan kijken.
Het kan niet afgesloten worden.

Mijn vraag is eigenlijk, is het verstandig een soort van traliedeurtje of iets dergelijks te laten maken?
Voor bepaalde gevallen dat het veiliger zou zijn en de staldeur toch helemaal afgesloten kan worden.

Hoe hebben anderen dat, altijd de opening open, zeg maar.
Welke gevallen sluit je de staldeur eventueel helemaal af?
Of is het nooit nodig geweest om de opening af te sluiten?

Ik heb nooit iets gehoord van paarden die door de opening heen wilden springen of zo.
Of dat er ongelukken mee gebeurd zijn.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik die informatie ergens gemist heb :)

addy<3

Re: Is een staldeur met luik altijd veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:18

Ligt een beetje aan je paard en de omgeving.
Stel je hebt een heel bijtgraag paard en er loopt iemand langs en je paard grijpt zo iemand net in de schouder ofzo tja dan zou ik er wel graag iets voor hebben.
Ik heb wel verhalen gehoord van pony's die er doorheen wilden springen. Ook wel eens dat er een pony doorheen wilde springen maar te dik was en vast was blijven zitten.

Zo zijn wel meer meer redenen waarom je het er voor zou kunnen maken.
Mijn shetter bijvoorbeeld, die kan super chagrijnig worden als hij de hele dag maar aangehaald word en er gezegd word hoe schattig en klein hij wel niet is. Hij ziet zichzelf niet als schattige kleine pony maar als een grote stoere hengst en kan daar dus heel boos om worden. Die bijt dan ook echt van zich af terwijl het helemaal geen nare pony is.
Had laatst clubkampioenschappen met mennen en kon hem dus geen moment alleen laten staan omdat iedereen hem maar aanhaalde en ik ze constant moest waarschuwen dat hij dan zou kunnen bijten. Dag later was hij nog chagrijnig.
Stel dat je pony dan op een manege zou staan waar veel kinderen komen dan kan dat best gevaarlijk zijn.

utopia33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:21

M´n Gelderse merrie heeft een staldeur met zo´n afsluitbaar deurtje. Eigenlijk zit dat ding nooit dicht. M´n andere paard, Haflinger Daisy, staat nu nog wel achter tralies, dat wordt het komende weekend veranderd, maar twijfel ook. Ze is als ze alleen op stal staat erg onrustig (moet misschien nog wennen, heb haar net 2 weken).

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:25

Ik heb ze nu trouwens in een stal staan waar mn fjord met z'n hoofd gewoon overheen kan en alles dus goed kan overzien. Voor mn mini is het wat te hoog, die kan er net met z'n koppie bovenuit. Maar het had voor hem ook niet lager hoeven zijn want hij wil er nu af en toe ook overheen springen.. Dus daarom zouden tralies er voor wel handig zijn.

Afbeelding
Zo zijn mijn stallen, heb dan nog 2 stallen maar dan wel met tralies er voor alleen het bovenhek moet nog komen. Maar hier wil mn mini dan nog overheen springen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:28

Wij sluiten het alleen af met oud en nieuw :)
Maar verder bevalt het enorm goed! Paarden kunnen lekker loeren haha :D

1 keer is er een poging geweest om erover heen te springen, maar dat paard was doodsbang. Waardoor weet ik niet meer; t is al meer dan 15 jaar geleden. Hetzelfde paard heeft het daarna nooit meer gedaan (alternatief was dat ie volledig in paniek in de stal gek ging doen... zijn keuze was iig blessurevrij afgelopen omdat ie bleef steken :=)
Ik kan mij bij grote paarden voorstellen dat je het dichtdoet als het paard enorm onrustig is als je met zijn stalgenoot gaat rijden. Maar wij laten het gewoon open :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 23:31

Addy, het zijn buitenstallen op een boerderij, 3 paarden naast elkaar.
Ze kijken uit over het erf en de weilanden, dus er is genoeg ruimte.

Op zich is mijn paard heel rustig met alles, ook als de andere paarden weg zijn.
Alleen ik dacht eraan, stel je voor dat ze er doorheen wil springen of zo :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:32

Mijn paard heeft een halve staldeur die verder niet afgesloten kan. Ze kan helaas niet buiten hangen, alleen in de stalgang.
Als onze stallen zijn half open. Wij hebben hier met geen een paard ooit problemen mee gehad, in het begin moest ik weleens m'n hart vast houden omdat mijn paard niet alleen op stal kan blijven en zij als laatste van de stal naar buiten gaat. En dus hooguit 1 minuut alleen staat. En dan hoorde je het wel wat klappen. Maar ze is gelukkig nooit overheen proberen te gaan. En ze is het gewend dat ze nu geduld moet hebben. Maar verder staan bij ons paarden nooit alleen op stal. Samen uit, samen thuis zeg maar.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 23:36

Vuurneon:

Ik denk dat ik met oud en nieuw ook iets ga bedenken om het af te sluiten.
Kan er makkelijk een plank voor maken voor een keer.
Mijn paard stond afgelopen oud en nieuw wel te stuiteren in de stal.
Dat is ook de enige keer dat ik dat haar heb zien doen.

Tigra, hier staan de paarden gelukkig ook altijd samen binnen en buiten.
Dat houdt het wel rustig voor de paarden. :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:39

Ik denk dat je het benauwd zou krijgen van onze stallen ( zie foto). Hier zitten trouwens ook hekjes, de openingen kunnen dicht, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Is nog niet nodig geweest. Het geheel bevalt super zo!

Afbeelding

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:41

Mmmm. Wij hebben alle stallen (23) op 2 na voorzien van een luik. De andere 2 zijn ponystallen als de foto van hierboven met die mini! Onze openingen hebben overigens wél een aflsuitbaar tralie-deurtje! De enige keren dat die dicht zijn... Pffoe. De eerste periode met een veulen, één paard altijd dicht ivm. schuren en stampen, een enkeling word tijdelijk gesloten als ze kabaal staan te maken omdat vriendje op de poetsplaats staat ofzo. :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:42

Hier stond eerst een pony die er altijd doorheen sprong _O-
Daar hadden we toen een weefrek voor gezet, en toen deed ze het niet meer :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:48

Privéstallen: Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 23:51

Chaos
Zo'n soort opening, ongeveer die grootte krijgt mijn paard ook.
Alleen dus zonder deurtje.
Maar bij jullie zijn ze dus, op de lawaaischoppers na, ook gewoon altijd open.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:53

Altijd!!!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 00:02

Bij mijn vorige stal hadden we ook zo´n luikje als op de foto van chaos, heb eigenlijk nooit meegemaakt dat een paard erdoorheen probeerde te komen ( bij hoger risico zoals veulens waren ze natuurlijk wel dicht ). Mijn huidige stal heb een aantal paarden een V opening, ook daar probeert nooit iemand door te springen. Wordt er bij ons in de winter bij vriesweer wel plexiglas voor gemaakt zodat het warmer op stal blijft ( zijn buiten stallen en anders bevriest de waterleiding )
Mijn ruin heeft toen hij jong was een keer een stal gehad waar de helft van de deur open kan ( dus een deur in twee delen ) de bovenste stond altijd open overdag totdat mijn ruin ( toen nog hengst ) dus daadwerkelijk als 1.5 jarige eroverheen is gesprongen Ze stonden met 2 bijna 2jarige hengsten in de stal en ernaast hadden ze een merrie gezet, toen is de andere hengst uitgeflipt en die van mij bedacht dat het buiten de stal rustiger was en stond bij de staleigenaren vervolgens door het raam naar binnen te kijken :+

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:30

Op mijn vorige stal hadden wij deurtjes net zoals op de foto van 'Chaos'. En ik moet zeggen, die zaten nooit dicht bij een paard. Alleen bij mijn paard op een gegeven moment toen hij zijn been gebroken had, en hij volledige boxrust moest hebben. Toen heb ik hem een aantal weken dicht gehad. Maar verder altijd open!
Je zou er voor kunnen kiezen toch een deurtje te maken, dat je wel de keuze hebt om hem misschien ooit in de toekomst een keer dicht te kunnen doen. Mijn paard is er nooit overheen willen komen trouwens.
Wel vorig jaar toen hij op zijn tweede stal stond, maar daar was de opening een heel stuk ruimer. Toen was er vuurwerk, en schrok hij waarschijnlijk zo erg, dat hij over de deur wilde komen, maar dat niet paste. Hij had toen een flinke schaafwond op zijn borst (tussen de voorbenen).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 18:56

De nieuwe deur is er vandaag al ingekomen, zo ziet de opening er uit:
Het open stuk is niet al te groot, dus dat lijkt me wel veilig.

Afbeelding

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:39

Geweldig, ziet er súper en veilig uit! Heerlijk voor je paard!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 23:03

Ja zeker!
Veel fijner voor haar dan een dichte stal.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:06

Ik heb de bovendeur alleen dicht als ik met mama bezig ben en veulen in de stal blijft. verder staan de deuren altijd open!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:11

Mijn paarden hebben een grote buitenstal met een 'luik'.
De deur is in tweeen gedeeld dus het bovenste gedeelte dient dan als luik.

Staat altijd open, heel af en toe als de wind erop staat en ze zijn nog bezweet dan gaan ze dicht.
Langs de stallen komen niet veel paarden en mensen dus van bijten heeft niemand last.
Door veel weidegang en grote stallen met voldoende voer, is het ook nog nooit voorgekomen dat ze erover willen springen.

Afsluitbaar luikje is af en toe handig voor dingen, dus zal zeker een afsluitbare nemen.
Wat betreft veiligheid zit dat tegenwoordig wel goed bij de nieuwe stal ontwerpen. :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:53

Hier gebruiken we een weefrek om over de onderdeur springen te voorkomen. Deze kan los op elke onderdeur gemonteerd. Ze zijn op maat gemaakt.

Afbeelding

Prefab deuren die zijn over het algemeen van een schuif systeem. Dat gaat dus niet op een deur met scharnieren.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:06

wij hebben houten deuren uit 2 delen, de deur is ''doormidden'' gezaagd in de breedte. Het bovenste deel staat altijd open, tenzij het heel hard inregent en waait. En met oud en nieuw is ie dicht ivm vuurwerk, anders niet. Onze paarden staan er achter op hoger dan borst hoogte.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:48

Ik heb dezelfde stallen (nouja luikje) als Chaos :j Als de paarden op stal staan gaan ze uit voorzorg 's nachts dicht :)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:28

de stal van mijn paard is helemaal open! Alleen staat er langst de zij en achterkanten horizontale "buizen" zodat ze geen voer van hun buren kunnen stelen!

Afbeelding

Het is een beetje rommelig, maar ze zijn nog volop bezig met zadelkamer etc... (is een nieuwe pensionstal). ik vind het super goed dat de paarden contact met elkaar kunnen hebben zonder dat ze elkaar kunnen bijten/ voer afpakken. Ze zijn trouwens gebouwd in een oude koeienstal.