Hoelang hooi bewaren en hoeveel kilo per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Hoelang hooi bewaren en hoeveel kilo per dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:01

Op de stal waar mijn pony staat krijgen ze kuil. Mijn pony kan hier erg slecht tegen dus wil zelf hooi aanschaffen. (balen van 40 kilo) het is dus voor 1 pony. Mijn vraag is hoelang je 1 baal kan bewaren (open dan) en hoeveel kilo je aan een pony geeft per dag/week. Hij staat verder nog dag en nacht buiten met overdag genoeg gras. Hoeveel kilo moet ik mijn pony geven? Ben hier zo slecht in..

Angela

Re: Hoelang hooi bewaren en hoeveel kilo per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:14

Open hooi?? Hooi is altijd open.. anders gaat het over voordroog (met folie)?

Hooi is ongeveer een jaar tot 2 jaar houdbaar/te voeren.

En balen van 40 kg in hooi ken ik persoonlijk ook niet. Wel van voordroog. Kleine balen hooi wegen tussen de 15 en 25 kilo.

Voordroog moet afhankelijk van de hoeveelheid vocht in de voordroog, en van het weer in 3 dagen tot 2 weken op zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:15

Hooi open bewaren?
echt hooi is altijd open en zit niet in plastic. Dat kan je dus heeeeeel erg lang bewaren.
Mijn KWPN-er van 1m70 kreeg een 22 kg baaltje per dag :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:17

Angela schreef:
Open hooi?? Hooi is altijd open.. anders gaat het over voordroog (met folie)?

Hooi is ongeveer een jaar tot 2 jaar houdbaar/te voeren.

En balen van 40 kg in hooi ken ik persoonlijk ook niet. Wel van voordroog. Kleine balen hooi wegen tussen de 15 en 25 kilo.

Voordroog moet afhankelijk van de hoeveelheid vocht in de voordroog, en van het weer in 3 dagen tot 2 weken op zijn.

Dat bedoel ik ja, sorry voordroog in folie pakken!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:17

Mri schreef:
Hooi open bewaren?
echt hooi is altijd open en zit niet in plastic. Dat kan je dus heeeeeel erg lang bewaren.
Mijn KWPN-er van 1m70 kreeg een 22 kg baaltje per dag :)

22 kg p dag :wow: waarom zo veel? Hoeveel zou ik mijn pony moeten geven van 1,40? Met elke dag nog gras.... Ik weet niet waar ik de hoeveelheid op moet afstemmen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:21

waarom zoveel? omdat hij onbeperkt hooi tot zn beschikking had en minimaal krachtvoer kreeg.
In de zomer 24/7 op het land, in de winter overdag in de paddock en de hele dag door onbeperkt te vreten. Dan had die tenminste iets om zichzelf warm te houden en om zichzelf bezig te houden.
Wanneer we kleinere baaltjes hadden (18-20 kg) was alles op, incl wat van zn stro.

Tis maar net wat je wil, er is ergens wel een berekening (op basis van droge stof per kg lichaams gewicht) maar die weet ik niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:23

Hmm oke! Ja ik durf het niet aan die van mij onbeperkt te geven. Hij heeft genoeg gras en is hoefbevangen gevoelig. Ik weet niet of hij dat snel krijgt als hij dit onbeperkt krijgt...

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:24

Mri schreef:
Tis maar net wat je wil, er is ergens wel een berekening (op basis van droge stof per kg lichaams gewicht) maar die weet ik niet.

Een paard heeft ongeveer 1 tot 1,5 procent van zijn lichaamsgewicht per dag aan ruwe voedingsstof nodig.
Dus een paard van 550 kilo zou tussen de 5,5 en 8 kilo hooi per dag nodig hebben, als hij alleen hooi zou krijgen.

Een paard wat op stro staat, eet ook altijd wel wat stro, dus dan kun je minderen :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:26

Mijn pony staat op stroo en weegt ongeveer 400 kilo (als ik het goed heb, welsh van 1,40)
Dus dan moet hij 4 tot 6 kilo per dag?? Hij krijgt daarbij dan nog stroo en gras en savonds een hapje (suikerarm)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:28

Als hij op stro staat, en overdag op het gras zou ik meer naar de 1% gaan.
Rond de 4 kilo dus, maar je moet dit natuurlijk bekijken per paard.
Als je paard snel mager wordt, kun je wat meer geven.
Is hij snel dik, geef je wat minder :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:29

Vind ik niet veel dat ik nog hooi voerde, voerde ik een baal van ongeveer 20 kilo per dag voor een nrps paard van 1,69
Peerke_ schreef:
Mri schreef:

Een paard heeft ongeveer 1 tot 1,5 procent van zijn lichaamsgewicht per dag aan ruwe voedingsstof nodig.
Dus een paard van 550 kilo zou tussen de 5,5 en 8 kilo hooi per dag nodig hebben, als hij alleen hooi zou krijgen.

Een paard wat op stro staat, eet ook altijd wel wat stro, dus dan kun je minderen :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:30

Hij is momenteel 20 en beweegt niet regelmatig per week. Ligt altijd aan het weer.. Maar anders sowieso 3 keer per week maar intensiviteit hangt ook weer af aan hoelaat ik ga en waar ik ga rijden... Dan is denk ik 4 kilo genoeg! Ben nu op zoek naar baaltjes hooi. Ik ben toch erg bang bij kuil, hier is hij eerder bevangen van geworden...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:34

Kijk goed naar je pony en pas de hoeveelheid daar op aan

xxMaxx schreef:
Hij is momenteel 20 en beweegt niet regelmatig per week. Ligt altijd aan het weer.. Maar anders sowieso 3 keer per week maar intensiviteit hangt ook weer af aan hoelaat ik ga en waar ik ga rijden... Dan is denk ik 4 kilo genoeg! Ben nu op zoek naar baaltjes hooi. Ik ben toch erg bang bij kuil, hier is hij eerder bevangen van geworden...

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:35

Je kunt beginnen met 4 kilo, en dan een beetje bijstellen als je denkt dat het nodig is :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:35

paardjes123 schreef:
Kijk goed naar je pony en pas de hoeveelheid daar op aan

xxMaxx schreef:

Ik vind dat erg lastig om dat op het oog te zien... Ik kan natuurlijk gewoon beginnen met zoveel te voeren, en als hij er te dik of dun van wordt dat zal ik het moeten aanpassen. Is idd een idee!!

Wat is het verschil tussen droog en voordroog?
Edit: en hoelang kan je die bewaren? Gewoon hooi dacht ik heel erg lang toch?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:42

persoonlijk vind ik 4 kilo erg weinig....
zeker als die ouder is zal die in de winter toch echt zn ruwvoer goed nodig hebben om zich goed warm te houden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:46

Hij krijgt sowiesp deken op, heeft hij altijd gehad. Koud zal hij het in de winter echt niet hebben. Hij krijgt nu beetje kuil (laten we zeggen amper een kilo, 1/5 brok ofzo (daar gaat hij vanaf, hij gaat marstall vito krijgen) stroo en gras dan... En hij is ontzetteeeeendd druk!!!!! (aan de hand) onder het zadel in de bak doet hij alsof hij dood gaat omdat hij dat doodsaai vind in het bos is dat wel anders

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:52

ik zou beginnen met een halve baal hooi per dag ongeveer 9 kilo

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:54

Ik vind zelf om nu al 9 kilo te geven erg veel..... Hij heeft nog een wei vol gras!!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:01

xxMaxx schreef:
Ik vind zelf om nu al 9 kilo te geven erg veel..... Hij heeft nog een wei vol gras!!

Waarom vraag je het dan? Mijn paard liep ook op het gras en kreeg daarnaast 6 plakken hooi.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:03

paardjes123 schreef:
xxMaxx schreef:

Waarom vraag je het dan? Mijn paard liep ook op het gras en kreeg daarnaast 6 plakken hooi.

Het hoeft niet meteen zo bot, bemoei je er dan niet mee. Ik vraag wat ik wil. Had bepaalde richtlijnen in mn hoofd. Maar van 1 kilo naar 9 kilo is wel erg veel

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:07

Je geeft zelf al antwoord, goed hooi kan je onbeperkt voeren. Ook naast het gras

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:09

paardjes123 schreef:
Je geeft zelf al antwoord, goed hooi kan je onbeperkt voeren. Ook naast het gras

Ik wilde even zekerheid over mijn gedachten. Maar mijn pony hoeft niet te dik, kan je van teveel hooi geen bevangenheid krijgen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:46

van hooi eigenlijk niet, van gras wel.
Voordroog is weer een ander verhaal

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:11

4 kilo per dag? dat lijkt me erg weinig.

de hooinetten die ik elke dag voor mijn paard + shet vul zijn serieus zwaar, dat is echt veel meer dan 4 kilo. komt eerder in de buurt van het gewicht van een zak voer. en dat dan 2x per dag.