De situatie: ik heb twee paarden; een haf van 7 en een kruising Gelder x NRPS van 12. Beiden in topconditie, beiden buitenpaarden. Van de 12 paarden gaan er straks 7 naar binnen en blijven er 5 buiten met tzt 24h/7 toegang tot kuilvoer. Buiten een grote boom in de wei (waar ze overigens nooit onder staan want ze staan de godganse dag bij de ruif

De waterbak zou vriesproof moeten zijn. Ik ben er dagelijks en de controle onderling is groot. De training gaat, zo lang de bak het toe laat, gewoon door. Af en toe kunnen de paarden wel een uurtje binnen staan met hooi als dat zo uitkomt. Ze krijgen geen deken op. Er is een noodstal maar die moeten we delen met alle buitenpaarden (± 20 verdeeld over 3 kuddes).
Waar trek je de grens? Over de sneeuw zoals vorig jaar maak ik me niet zo'n zorgen. Maar what about ijzel, sneeuwstormen en temperaturen van < -20°C? Voor de mensen met buitenpaarden, wat zijn jullie omstandigheden. Klinkt het bovenstaande goed? En wat zou ik eventueel nog kunnen doen mocht het écht te bar worden om mijn paarden te ondersteunen?
En uiteraard realiseer ik me dat mijn paarden het heerlijk zullen vinden om lekker buiten te mogen blijven tijdens een vriendelijke winternacht maar met al die doemberichten over strenge winters zie ik al voor me hoe ik metershoge sneeuw moet doorploegen om mijn paarden uit te graven, om nog maar niet te spreken over de kleine shet die in de kudde staat...

Tips and tricks please
Ik ben geen paardennitwit maar ieder jaar slaan de (onnodige) twijfels rond deze tijd weer toe