Voor het eerst de winter dekenloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Voor het eerst de winter dekenloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 10:49

Ik ga deze winter mijn paard geen deken op doen, dit zal wss de eerste keer zijn dat ze zonder deken staat in de winter (sowieso sinds lange tijd, al 6 winters achter elkaar met deken op).

Ik weet namelijk niet of ik deze winter kan rijden (ivm blessure) en mocht dit nou wel kunnen dan zal het toch niet intensief zijn maar stappen.

En aangezien mijn paard duidelijk aangeeft dat ze de dekens niet zo'n heel goed idee vindt (zuur kijken als je ze oplegt, als je ze afhaalt meteen overal krabben want blijkbaar krijgt ze toch jeuk) heb ik besloten dat ik haar er dan ook niet mee ga opschepen :D

Ik ben benieuwd, ze wordt al aardig een haarbal, ben ik helemaal niet gewend :D

Overigens probeer ik wel zo veel mogelijk ruwvoer bij te voeren. Ze krijgt sowieso 4x per dag hooi (ca 1 a 1,5 kg per keer) en staat ze op stro, dus de kachel kan blijven branden.

Hoe is het jullie bevallen? Verder nog tips... Ik weet dat je ook niet te veel moet poetsen en niet wassen (met zeep) ivm de vetlaag... Ik ben erg benieuwd. Ik vind het zelf overigens zeer lelijk al dat haar, maar goed ik doe m'n paard er een plezier mee :+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:56

Ik kreeg mijn pony toen ze 21 was, ze had voordien altijd onder deken gestaan. Ik heb het drie winters gedaan en was het toen zat, om precies dezelfde redenen die jij noemt. :Y) Ging fantastisch, wintervacht groeit gewoon en ze heeft het nog nooit koud gehad volgens mij. Sindsdien (nu al zeven jaar) dus héérlijk zonder deken - pony blij en het scheelt zóóó'n veel gedoe!

Inderdaad lekker flink hooi voeren zodat ze kunnen blijven stoken. Als ik ging rijden borstelde ik alleen de stukken onder het zadel goed, voor de rest alleen een beetje het zand eraf wrijven. En als het even een wat warmere dag is dan niet of heel rustig rijden zodat ze niet in het zweet komen. :)

Ik vind het er trouwens prachtig uitzien, die haarballen. :D Je ziet het echt nog te weinig. Mijn bejaarde afgelopen winter (het is dus geen Ijslander maar gewoon een New Forest zeg ik er voor de zekerheid maar even bij :') ): http://img408.imageshack.us/img408/6047/lolai.jpg
Laatst bijgewerkt door Elanor op 09-10-11 11:09, in het totaal 4 keer bewerkt

irisxpieter

Re: Voor het eerst de winter dekenloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:00

lekker een bolletje wol laten worden, zand eraf met een harde borstel en rijden. wel goed uitstappen hoor.
Het is even wennen, maar als je goed voert en ziet hoe happy je paard is dan valt het vast mee!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 11:05

Bedankt!

Elanor: Haha geweldig die foto :D Mooi om te zien dat zo'n vacht ook weer volledig z'n natuurlijke gang kan gaan zonder dekens.
Ik ken mijn paard alleen maar alszijnde kort/kalig dus ben erg benieuwd :=

Dit was ze ca 4 weken geleden.. nog kort in de vacht... nu begint het al aardig te groeien :=
Afbeelding

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:14

Hier nog 1!
Was altijd gewend dat dekens op hoorden, ik stond op een stal waar iedereen dekens om deed.
Paard was in de winter altijd zo zuur. Nu ik geen dekens meer op heb is ze veel blijer!
Ik poets wel wat langer maar doe mij maar zo!
En ze staan lekker elke dag in de wei nu!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:16

Ik kom me ook melden :)
Het gaat bij mij om shetlanders die ik normaal nu al lang en breed onder een deken had staan, soms al geschoren maar er ging iig 2x per winter een scheerapparaat overheen, moet er wel bij zeggen dat ze dan ook echt de hele winter aan het werk waren met kinderlesjes, mennen met mij en flinke einden fietsen. En ze stonden op stal.
Dit jaar wil ik voor het eerst proberen ze zo lang mogelijk buiten te laten, alleen bij hevige vorst wat problemen met het watergaat geven zullen ze misschien een paar weekjes gaan verkassen.
Ik ben ook heel benieuwd hoe ze en ik het gaan ervaren :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:12

Mijn pony gaat dit jaar ook voor het eerst dekenloos en tot nu toe gaat het prima, gelukkig :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:27

Ik zit er aan te denken om het dit jaar ook te proberen. vandaag in de regen gewandeld, daarna regendeken af gedaan. Vind het sowieso onzin om hem snachts op te houden in de stal, en denk dat ik hem overdag ook gewoon aflaat... Zou dat nu nog kunnen?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:55

Ik ben eigenlijk ook van plan mijn arabische merrie dekenloos te houden dit jaar, helemaal nu ze een blessure heeft en deze winter zeker nog niet zwaar in het werk zal staan (mogelijk zelfs helemaal niet). Ik heb de hoeveelheid ruwvoer nu zelf in de hand, ze is ook niet zo'n grote/snelle eter en heeft met 9-10 kg per dag vrijwel continu hooi liggen (en anders ook nog stro wanneer ze op stal staat).
Ben alleen na afgelopen vrijdag al bezweken omdat ze na die zware buien stond te rillen en de volgende dag voor het eerst sinds ik haar heb een snotneus had.. Kwestie van toch doorzetten? Ik heb haar nu met dit weer buiten met regendekentje, en het wordt natuurlijk nog veel kouder..

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:59

Millanka schreef:
Ik zit er aan te denken om het dit jaar ook te proberen. vandaag in de regen gewandeld, daarna regendeken af gedaan. Vind het sowieso onzin om hem snachts op te houden in de stal, en denk dat ik hem overdag ook gewoon aflaat... Zou dat nu nog kunnen?

als je zeker bent dat je geen deken wilt opleggen dan moet je overdag ook geen deken opdoen want zo krijg hij geen wintervacht en zijn haren worden door de deken platgedrukt en op die manier krijg hij het juist koud omdat hij zijn haren niet meer op kan zetten. Ik heb zelf een fjord en doe ook geen deken om maar vandaag wel los gezet met regendeken maar gelijk op stal weer afgedaan.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:02

Ik vind het ook een beetje eng om te doen, hij is namelijk gevoelig met zijn luchtwegen, maar zover ik nu de symptonen zie lijkt het er in mijn ogen eerder op dat hij gewoon een hele erge vorm van stof allergie heeft. Dus het zou eigenlijk geen kwaad kunnen, hij krijgt ook zover het lukt de hele dag door en snachts ook hooi, kan die eten wanneer hij wil dus hij zou van binnen ook warm moeten kunnen blijven...

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:17

Ik heb mijn draver nu ook nog dekenloos, hoewel hij wel het grootste gedeelte van de dag op stal staat met dit weer. Als het echt winter wordt, kan een paard (in dit geval draver) dan ook zonder blijven staan? met -6 bijv?

(Paard is natuurlijk dan niet geschoren)

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:04

Ach een deken is weer een verzinsel van de mens. Ten eerste kan het paard zijn warmte door een deken helemaal niet kwijt en paardjes zijn zelf prima in staat hun warmte te regelen met hun vacht. Dus lekker eraf halen. En een draver kan ook zonder deken staan, mits hij niet is geschoren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:10

Aan de wintervacht wen je :D. Ik vind het prachtig.
Fijn voor je paard dat ze zonder deken mag blijven. Niet te snel opgeven als je haar eens ziet rillen, dan gewoon meer hooi voeren en het is meestal zo weer over.

Ik zou een paard sowieso nooit wassen, maar 's winters laat je inderdaad het best de vacht helemaal met rust. De plek waar het zadel (en de singel) komt goed zandvrij maken voordat je het oplegt en verder niets aan doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:10

Hoe gaat het inmiddels bij jullie?

Die van mij wordt langzaamaan een beertje! Vandaag voor het eerst in een goede bui gestaan met der wintervacht! Toen ik haar uit de paddock viste dacht ik wel : Oei ze ziet er wel heel nat uit....

Maar ik tilde de haren een beetje op en de onderste 7 mm was gewoon compleet droog en warm, samen met de huid!
Haren zijn nu denk ik 1,5 cm .

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:11

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:13

Hahaha Afgrijslander :D :D

Die van mij ziet er ook zo slordig uit, bah echt smoezelig :')
Ze rolt niet in de paddock dus gelukkig is ze niet heel zanderig... maar ze wordt zo vet en de vacht ziet er zo lelijk uit :')
Op de hals is hij bovenaan dun (bij de manen) en dan naar onder steeds dikker, echt afschuwelijk!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:17

Prijs je gelukkig, die van mij heeft gráág ook nog een modder-plakkaat op haar vacht liggen. :roll: Pony is nu 32 dus ik zeg altijd maar dat zo'n moddermasker goed is tegen de rimpels. :P

Als ze helemaal lekker in de vacht zitten, is het hartstikke mooi. :j

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:26

ik rij een tinker bij das nu al een harige harrie.. extra lang weer uitstappen.. zweetdekentje op, en daarna natuurlijk weer af.. kan best.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:27

Ik heb mijn paard sinds vorige jaar zonder deken, ze staat overdag heerlijk een paar uurtjes buiten.
Met rijden heb ik ook geen last van dat ze nat wordt en is ze dat wel dan stap ik haar uit tot ze is afgekoeld en dan gaat ze lekker naar stal.Echt ideaal, voor mij geen dekens meer :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:28

Elanor schreef:
Prijs je gelukkig, die van mij heeft gráág ook nog een modder-plakkaat op haar vacht liggen. :roll: Pony is nu 32 dus ik zeg altijd maar dat zo'n moddermasker goed is tegen de rimpels. :P

Als ze helemaal lekker in de vacht zitten, is het hartstikke mooi. :j

Hahahaha _O-
Die van mij rolde altijd wel graag in de paddock. Helaas 1 keer met de benen tegen het schrikdraad aangekomen en daar is ze ZO van geschrokken dat ze het nooit meer doet, arme druif :(:)

Ja ik moet nog ff doorbijten deze periode, als ze straks een hele ijsbeer is zal ze mooier zijn :j

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:22

Heerlijk al die mensen die dekenloos gaan! Dan maar een bolliewollie en smurrie, ik ga liever voor puur natuur. Als wij het koud hebben pakken wij ons in, maar wij hebben ook geen pak haar meer, in de oertijd wel. Het is gewoon natuurlijk, want wilde paarden hebben ook geen deken op. Lekker doen dus!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:54

Ze zijn op hun mooist met een volle schone vacht, weiland vol sneeuw en een heldere vries dag met veel zon.

Dan gaan al die haren omhoog en neem je je 'pluche' paard het liefst mee naar bed.

http://i218.photobucket.com/albums/cc96 ... no/022.jpg

Mijn haflinger afgelopen winter. (sorry kennelijk heeft mijn foto meer als 800 pixels. Kan deze dus niet direct plaatsen)
Maar ik moet toegeven dat mijn fjord een hoger knuffel gehalte heeft in de winter.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:07

Die van mij heeft ook al een klein vachtje :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:21

Nadat mijn merrie vorig jaar verongelukte door haar deken is t mijn grootste nachtmerrie.

Mijn draver nu onder regen deken op regen dagen, pension paard (volbloed) had door mindere weerstand t echt koud dus die onder onderdelen en regendeken.

Rest blijft zonder indien mogelijk.
Ze staan s nachts op stal en overdag zie ik niet dat ze er last van hebben.
Vorst is geen probleem, regen en wind wel heb ik laatste jaren gemerkt dus ben niet bang voor vorst.

Regendekens houd ik achter de hand voor de extreme dagen.