Redelijke prijs pacht van 2,5 hectare weide in Drenthe ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chinou

Redelijke prijs pacht van 2,5 hectare weide in Drenthe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 17:05

Wij kunnen waarschijnlijk 2/2,5 hectare weideland pachten op jaarbasis naast onze woning. Wat zou een redelijk pachtprijs zijn voor Drenthe in het veengebied?

De aardappels zijn er nu net uit en het inzaaien moet dus nog gebeuren, er is verder geen water of andere voorzieningen (is ook niet nodig). Het geheel moet ook nog afgerasterd worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:20

Je kan even gaan googelen op pacht.
Dan komen diverse websites naar voren die het ook over pacht prijzen hebben.

Als de pachtprijs meevalt moet je, je wel realiseren dat je dan de eigenaar bent voor alle bijkomende lasten.
De jaarlijkse lasten zijn:
WOZ, Waterschap, sloten onderhoud en natuurlijk het onderhoud van het land zelf.
Onkruid bestrijden, mesten, enz.

Afrastering, 2 ha is 600 meter omtrek.
Paaltje om de 4 meter is 150 palen á 6 euro ??
Schrikdraad, minimaal 1200 meter á 50 euro de 100 meter ??
Isolatoren, schrikdraad apparaat.

Maar wanneer ik het aanbod kreeg ging ik er gelijk op in.
Maar ik zou eerst kritisch kijken hoe het veen met de water overlast omgaat van afgelopen jaar.
Is dat goed dan maak ik er een prachtig paarden paradijs van.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:02

Wij hebben twee hectare ;) (ons eigendom)

We konden toen ook twee hectare huren en dat kostte ongeveer 600 euro per jaar per hectare.
Dit was gemeente grond.

Wij hebben er een aantal jaren erover gedaan om alles te omheinen.
Zo kocht ik paaltjes via marktplaats voor ongeveer 1 euro per paaltje.
Lint en isolatoren kochten we wel nieuw. We hebben ons land verdeeld in verschillende stukken.
Ook hebben we er een paddock en een grote rijbak. Een soort paddock paradise. Erg leuk om te maken ;)

Nu zijn we bezig om rondom struiken en bomen te planten, sinds vorig jaar.
Veel stekjes gemaakt van bijv. wilgen. En andere soorten bomen, oa fruitbomen en een mooie haag rond de rijbak enz.
Ook doe ik mee aan het project "Paard en Landschap"
Erg leuk, want je krijgt advies over omheinigen (want niet alles is toegestaan). Zij adviseren ook
welke bomen en struiken je mag gebruiken. En je krijgt een leuke subsidie bij aankoop van bomen en struiken.

Niet helemaal je vraag maar misschien vind je het leuk om te weten ;)
En wij wonen ook in Drenthe.

Succes! Ik hoop voor jullie dat het doorgaat.

suffie

Re: Redelijke prijs pacht van 2,5 hectare weide in Drenthe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:34

Wij betalen hier voor pachtgrond €450,- per jaar en dit staat voor 5 jaar vast.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 19:39

Wij hebben zelf 7000m2 en nog een stuk van 5000 m2 in gebruik van de buren.
De boer vroeg wat we zelf in gedachte hadden dus vandaar mijn vraag.
Het land is redelijk droog en zit deels, net als ons eigen land, op een zandrug aangezien we onderaan de Hondsrug zitten.

Ik kom met Google niet echt aan de juiste info dus vandaar deze vraag.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:57

Volgens mij staan voor pacht de prijzen vast. Wordt namelijk ook helemaal wettelijk vastgelegd in een contract, zodat er niet tussentijds afgehaakt kan worden door beide partijen. Tevens staan er in dat contract de afspraken die speciaal voor jullie stuk grond gelden. Zo mogen wij niet alleen paarden erop houden, maar moet afwisselende beweiding plaatsvinden. Het onderhoud is voor onszelf, wel mogen wij stroom en water kosteloos gebruiken. Wij hebben de grond nu in gebruik voor mais en weide (alleen maaien en inkuilen).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:31

Dat contract en die regels is pas als het stuk groter is dan een hectare volgens mij

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:35

Pacht is een eigendomsrecht en mag ook hypotheek ect op genomen worden. Ik denk eerder dat je moet denken aan huur. Dat is een stuk minder rompslomp.

Maar henk hoe kom jij maar aan 600 meter afrastering bij 2 hectaren dan is 20.000 m2 grond. Dus dan heb je meer nodig klijkt mij

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:22

momo_lover schreef:
Pacht is een eigendomsrecht en mag ook hypotheek ect op genomen worden. Ik denk eerder dat je moet denken aan huur. Dat is een stuk minder rompslomp.

Maar henk hoe kom jij maar aan 600 meter afrastering bij 2 hectaren dan is 20.000 m2 grond. Dus dan heb je meer nodig klijkt mij

Een hectare is 100 bij 100 meter is 10.000m2
Bij oppervlakte moet je de lengte maal breedte doen.
twee hectare is 20.000 meter, heel goed van jouw.
twee zijkanten van 200 meter is 400 meter.
Bij de omtrek moet je alle lengtes optellen.
twee korte kanten van 100 meter is 200 meter.
Bij elkaar wordt dat 600 meter.

En huren is beter, scheelt een hoop rompslomp en je kan er makkelijker vanaf.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:34

Maar ook de verhuurder kan er makkelijker van af. We zullen kijken waar de buurman zelf mee komt.
We willen 1 hectare afzetten en de rest voor voerwinning houden. We hebben dan 2 hectare voor het weiden van 6 paarden met de huidige stukken mee, ze gaan niet 24/7 het land in dus is het genoed.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:36

Ik zou de gemeente bellen.

Er is heel veel verschil in prijzen, omdat de kwaliteit van de grond nl heel erg belangrijk is. Wat heeft er altijd opgestaan, hoe is de afwatering, hoe is de soort grond. Dan kan van heel goedkoop tot heel duur zijn....de gemeente kan je vast de richtlijnen geven.

Ik zou eens tuinders gaan vragen in je omgeving en vragen wat zij van die grond vinden.

Als je het nog in moet zaaien, dan kost het wel een jaar of 2 eer je er een paardenweide aan hebt, omheinen is erg duur, ga maar eens rekenen hoeveel palen je nodig hebt. Loopt er een weg langs? Dan moet je ook nog hout hebben ipv lint voor de veiligheid, moet je water boren voor drinken?

Ga je een contractje aan voor je pacht? Weet wel dat je er altijd weer af gegooid kan worden als je alles in orde hebt op jouw kosten.

Ik weet dat er gebieden zijn die een gentlemens agreement hebben dat als je moet omheinen en weideklaar moet maken, de 1e 2 jaar geen huur hoeft te betalen, beding dat ook!!

Succes, zorg dat je niet voor problemen komt te staan, als ze willen verkopen binnen korte tijd, dat er erfgenamen komen als het oude mensen zijn....beding 1e optie voor koop.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:48

Ik geloof dat russel nu echt eens moet gaan googelen over wat pacht allemaal inhoudt.
De gemeente houdt zich niet bezig met pacht van wei en landbouw grond.
De enige die dat wel doet is het kadaster.

Pacht overeenkomsten worden geregeld door de notaris en officieel geregistreerd in het pacht register.
Een pacht kan je aangaan voor het leven.
Voor 2007 werd de pacht automatisch beëindigd op de leeftijd van 66 jaar van de pachter, nu niet meer.
Een pachter is volgens de wet de gebruiker en verzorger van het land met de bescherming dat de pacht niet opgezegd kan worden door de verpachter.
Enz. enz. enz.

Nu gaan inzaaien en in het voorjaar flink mest eroverheen geeft in mei al een prachtige graswei.
En mij niet napraten over de kosten van een omheining.

En voor de mods, ik kan vrij direkt overkomen.
Maar russel laat haar onkunde al in meer topics zien.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:51

russel schreef:
Ik zou de gemeente bellen.

Er is heel veel verschil in prijzen, omdat de kwaliteit van de grond nl heel erg belangrijk is. Wat heeft er altijd opgestaan, hoe is de afwatering, hoe is de soort grond. Dan kan van heel goedkoop tot heel duur zijn....de gemeente kan je vast de richtlijnen geven.

Ik zou eens tuinders gaan vragen in je omgeving en vragen wat zij van die grond vinden.

Als je het nog in moet zaaien, dan kost het wel een jaar of 2 eer je er een paardenweide aan hebt, omheinen is erg duur, ga maar eens rekenen hoeveel palen je nodig hebt. Loopt er een weg langs? Dan moet je ook nog hout hebben ipv lint voor de veiligheid, moet je water boren voor drinken?

Ga je een contractje aan voor je pacht? Weet wel dat je er altijd weer af gegooid kan worden als je alles in orde hebt op jouw kosten.[\quote]

Tjonge, als mijn buren met zoveel eisen kwamen dan zocht ik wel een makkelijkere huurder. Die zijn er toch ook zat.
Ik huur ook land van de buren, betaal netjes mijn huur en spreek ze wekeljks over van alles en nog wat. Het is zelfs zo dat ik laatst een paard verkocht ik niet meer binnen mocht komen van de buurvrouw. Zo gehecht was ze eraan geworden. :P

Maar alle gekheid op een stokje, netjes op papier is natuurlijk altijd handig. Maar ik zou ze niet overdonderen met allerlei eisen en wetten.
Maar ik ken jouw buren natuurlijk niet ;)

Ik weet dat er gebieden zijn die een gentlemens agreement hebben dat als je moet omheinen en weideklaar moet maken, de 1e 2 jaar geen huur hoeft te betalen, beding dat ook!!

Succes, zorg dat je niet voor problemen komt te staan, als ze willen verkopen binnen korte tijd, dat er erfgenamen komen als het oude mensen zijn....beding 1e optie voor koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:33

Was even wennen waar je reaktie stond.

Ik geef deze tip mee, omdat ik de verhalen ken van mensen die leergeld hebben betaald.

Vergeet niet dat iedereen in dit leven maar 1 belang heeft en dat is eigenbelang......dit soort zakelijke issues moet je gewoon goed regelen, heb je een buuf die dat niet wil, dan zou ik hem niet vertrouwen.

Besef je wel dat je een paar duizend euro armer bent eer je 2,5 hectare hebt omheind, onkruid gespoten, glad getrokken, ingezaaid, iets wat je een loonwerker moet gaan laten doen?? en dat je het eerste jaar nog niets hebt? Het gras moet uitstoeien en de wortels moeten zich gaan wortelen om een paardenwei te verkrijgen, dan is vers gezaaid gras niet iets waar je je paarden heel de dag op gaat zetten. Het aantal keren laten maaien moet je dan ook weer laten doen, eer je een echte goede wei heb.

Dan wil je wel zeker van je zaak zijn. Een vast grasland betrekken waar al omheining om heen staat, is een ander verhaal.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:37

russel, dat had ik hier boven al aangegeven.
Onkosten om alles paard vriendelijk te maken is een hoop geld.
Maar een pacht geeft wel de zekerheid dat je eigenaar bent van het stukje grond.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:47

Alleen erfpacht wordt vastgelegd bij de notaris. Deze pacht duurt minimaal 26 jaar. Voor oa waterschapslasten sta je dan te boek als eigenaar, met alle bijkomende kosten. Bovendien betaal je jaarlijks pacht, deze mag jaarlijks aangepast worden. Verder is het gebruikelijk dat je instapgeld moet betalen. Hoeveel dit is hangt af van het aantal gegadigden (of hoeveel de eigenaar er aan wilt verdienen). Dit instapgeld krijg je bij afloop van de pachtperiode niet terug.

Naast erfpacht is er nog reguliere pacht. Wordt vaak per jaar aangegaan. Wordt niet vastgelegd bij de notaris, hooguit kun je samen een contractje maken.

Een hectare grond voor zes paarden is niet echt veel. Denk aan omweiden etc. Bovendien zul je het eerste jaar heel voorzichtig met je gras om moeten gaan (denk hierbij aan vertrappen en gras met wortel en al eruit trekken).

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:53

russel schreef:
Was even wennen waar je reaktie stond.

Ik geef deze tip mee, omdat ik de verhalen ken van mensen die leergeld hebben betaald.

Vergeet niet dat iedereen in dit leven maar 1 belang heeft en dat is eigenbelang......dit soort zakelijke issues moet je gewoon goed regelen, heb je een buuf die dat niet wil, dan zou ik hem niet vertrouwen.

Besef je wel dat je een paar duizend euro armer bent eer je 2,5 hectare hebt omheind, onkruid gespoten, glad getrokken, ingezaaid, iets wat je een loonwerker moet gaan laten doen?? en dat je het eerste jaar nog niets hebt? Het gras moet uitstoeien en de wortels moeten zich gaan wortelen om een paardenwei te verkrijgen, dan is vers gezaaid gras niet iets waar je je paarden heel de dag op gaat zetten. Het aantal keren laten maaien moet je dan ook weer laten doen, eer je een echte goede wei heb.

Dan wil je wel zeker van je zaak zijn. Een vast grasland betrekken waar al omheining om heen staat, is een ander verhaal.

Ja, excuus. Het quoten ging even mis :o

Afgelopen mei heb ik ingezaaid, goed beregend en 3 keer gemaaid met de zitmaaier. Toen de paarden/ pony's erop. Staat nog steeds gras. Geen zieke paarden, geen modder. Wil prima in een paar weken. Regen en warmte is wel de truc. Nu zal je het niet meer lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:54

2,5 hectare doe je niet met een zitmaaier, moet er niet aan denken....... :9 kost je een dagje.....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:58

russel schreef:
2,5 hectare doe je niet met een zitmaaier, moet er niet aan denken....... :9 kost je een dagje.....

russeltje, je vergeet wat.
Ook nog vijf v-snaren voor je maaidekje.

wie ben je ??

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:03

Nee, het was gelukkig geen 2,5 hectare :D
Maar bij mij groeit 200 m2 net zo snel als 2,5 hectare hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:17

Dat klopt, maar ik neem aan dat ze daar maar even op staan? Overigens woon ik op de klei en daar zingt het de grond uit....dat is omdraaien en het is gegroeid, nadeel is wel dat het dan wel erg voedzaam en pittig gras is voor paarden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:18

:D
Ariebren schreef:
russel schreef:

russeltje, je vergeet wat.
Ook nog vijf v-snaren voor je maaidekje.

wie ben je ??

:D :D :D Ik ben een heel lekker ding...... :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:20

Net zoals ik ?? :7 :7 :7

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:26

reken op 1000-1500 euro per jaar.

als degene die het wil verhuren zijn opbrengst rekent per hectare voor mais etc krijgt die er meer voor.

wij betalen ong. 500 euro de hectare voor goed grasland.