welke bemesting voor eczeempaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

welke bemesting voor eczeempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:17

Heeft er iemand tips ivm bemesting in het voorjaar?
Dit jaar is de weide alleen maar bekalkt geweest omdat mijn Haflinger meer en meer gaat schuren.
Vroeger gebruikten wij kunstmest in korrelvorm.
Dit jaar dachten we onze paardenmest tot compost te herleiden maar daar heb je heel veel plaats voor nodig en het brengt ook heel wat werk met zich mee...veronderstel ik.
Nu dachten we aan compost van tuinafval dat je via de gemeente kan laten brengen, maar zou dit lukken? Duurt het geen eeuwigheid eer dit goed in de grond raakt?

Wie o wie kan mij hierin wat verder helpen? Wat kan ik nog overwegen? Alles is welkom :)

Caira

Re: welke bemesting voor eczeempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:23

Wat is er veel werk aan compost van paardenmest maken?

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:31

Ik gebruik ook de paardenmest voor het land en het composteert vanzelf.
Op stal gebruik ik vlas en die mest plus de drollen uit de weiland gooi ik op 1 hoop en na een tijdje wordt het vanzelf compost dus heel makkelijk, je hebt er geen omkijken naar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:39

Paardenmest geeft nauwelijks grasgroei. (Gecomposteerde) paardenmest uitrijden is een leuke manier om van je mesthoop af te komen, maar verder doet het niets. Ja, de grond verzuren, zodat je meer moet kalken. Kalk is trouwens ook geen mest, maar verhoogt alleen de zuurgraad maar.
Wil je gras laten groeien, is laten injecteren met koeien- of varkensmest het effectiefst, en op lange termijn beter dan kunstmest strooien. Kunstmest doodt het bodemleven, en geeft zoutstapeling (kunstmest is in feite een zout, alleen geen keukenzout), waardoor je daar ook steeds meer van nodig hebt.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:57

Ow daar heb ik eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan dat je door eigen paardencompost meer zuring in het land krijgt, ik was blij dat de mesthoop minder werd..........maar aan de andere kant haal ik de drollen eruit en daarna gooi ik het weer terug :+ dan kan ik eigenlijk beter slepen dan heb ik hetzelfde effect met minder werk :+ mijn moeder gebruikt de compost ook voor haar rozentuin :D
Maar wij injecteren ook gewoon in het voorjaar, toch maar eens nalezen hoe of wat.

Maar bestaat er een soort bemesting waardoor je paard minder gaat schuren? Het heeft toch meer met de insecten te maken?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:53

Ibbel schreef:
Paardenmest geeft nauwelijks grasgroei. (Gecomposteerde) paardenmest uitrijden is een leuke manier om van je mesthoop af te komen, maar verder doet het niets. Ja, de grond verzuren, zodat je meer moet kalken. Kalk is trouwens ook geen mest, maar verhoogt alleen de zuurgraad maar.
Wil je gras laten groeien, is laten injecteren met koeien- of varkensmest het effectiefst, en op lange termijn beter dan kunstmest strooien. Kunstmest doodt het bodemleven, en geeft zoutstapeling (kunstmest is in feite een zout, alleen geen keukenzout), waardoor je daar ook steeds meer van nodig hebt.

Drijfmest is uiteindelijk GEEN goede meststof voor paardenweides. Het zal vast effectief zijn, maar zwaar bemest gras is niet goed voor paarden. Helemaal niet voor koudbloeden en exceempaarden. Daar krijg je hevigere exceem, mokproblemen, Fotosensibiliteit, IR en hoefbevangenheid van.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:21

Je hoeft ook niet ZWAAR te bemesten. Niemand verbied je om 4 of 6 kuub per hectare te bemesten ipv 16.

Maar je kunt óf niet bemesten, of drijfmest of kunstmest gebruiken. Paardenmest en compost leveren geen gras op. En als je geen gras wilt, is gewoon niet bemesten het goedkoopst. Wil je wel gras, dan moet je bemesten met iets dat ook gras oplevert. Los van eczeem of niet, gras groeit alleen met mest.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:25

Sorry Ibbel, ik ben het echt volkomen met je oneens. Ik bemest enkelt met paardenmest en wat kalk en er groeit ruim voldoende op, ik heb nu nog tot minimaal half oktober gras, en nee zoveel land heb ik niet. Bemesten met drijfmest levert voor paarden helaas meer nadelen dan voordelen op. De landen die wij bemaaien en hooien zijn allen staatsbosbeheer en natuurmonumenten landen (vogeltjesland zogezegd) en deze worden helemaal niet bemest.

Ik ben tijdens horse -event met meerdere dierenartsen en voerdeskundigen in gesprek geweest en allen waren het met mij eens dat bemesting met drijfmest meer nadelen dan voordelen gaf. En dat het zelfs voor veel paarden ongezond was.
Laatst bijgewerkt door Caira op 02-10-11 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:26

Mijn ervaring is anders. Maar ik zit op arme zandgrond, en jij denk ik op zeeklei gezien je woonplaats?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:27

Nope, duinzand...

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:27

Ik laat elk voorjaar koeienmest injecteren. Varkensmest werd mij afgeraden omdat dat het stikstof sneller afgeeft en je dus een meer explosieve groei krijgt, koeienmest zou een geleidelijkere grasgroei geven. Mijn zomereczemer staat 24/7 in deze weide en die doet het op het moment prima (met deken). Overigens is de ondergrond hier arme bosgrond.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:30

Ik ben door mijn merrie (zware fotosensibiliteit en jarenlange mok) me gaan verdiepen in meststoffen, bemesting en de gevolgen voor paarden en ben zoveel ellende tegen gekomen. Wij voeren gewoon veel en veel te 'vet' gras. Wij hebben zelf een loonbedrijf en leveren enkel gewas ZONDER kunst of drijfmest en ik ben nog geen een paard tegen gekomen waar mok of exceem verergerden na het voeren van ons gras. Mijn merrie is sinds ze hier staat voor het eerst na 10 jaar!!! mokvrij.

elsjebelsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:30

Wij hebben dit jaar met koemest(potstal) laten rijden in februari, nog nooit zo mooie wei gehad!
We zitten op hele arme zandgrond.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:32

Dat is geen drijfmest elsje, dat klinkt als een fijne bemesting!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:34

Ik moet ook zeggen, ik bemest ook met paardenmest, en het groeit prima.Wel is het idd zo dat je ook wat ongewenstere soorten krijgt, maar ook gewenste. En idd, drijfmest levert problemen op, maar een klein beetje rundermest, is geen probleem. Zolang je maar van varkens en kunstmest weg blijft. Varken is zeer ongezond voor paarden, en kunstmest geeft een heel snelle groei. Juist gestadig groeiend gras, is veel gezonder. Je kunt er veel over vinden door gewoon te googlen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:35

Ik ben tijdens het gesprek met die experts van horse event ook met de vraag gekomen, wat kan ik nog meer doen? Ze zouden mij daar nog verder informeren, helaas heb ik geen mail gehad, maar misschien komt die nog.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:41

Wij bemesten ons land helemaal niet vanwege mijn zomereczeem pony en er staat evengoed nog redelijk wat gras op en we voeren gewoon onbeperkt hooi bij.
Veel gras is voor zo'n eczeem pony echt niet goed dus ik zou gewoon helemaal niet bemesten.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:35

Ik bemest met eigen paardenmest (zware onzin dat dit geen grasgroei met zich meebrengt...) en Frugifer, een organische mestkorrel.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 13:59

Blijkbaar zijn er veel die eigen paardenmest gebruiken...drijfmest injecteren ben ik zeker niet van plan. Wordt ten stelligste afgeraden voor eczeempaarden.
Ik ga dan toch precies overwegen om ons eigen mest te gaan gebruiken.
Bedankt iedereen voor jullie ervaringen en tips!
@caira, ik ben erg benieuwd naar de info die je nog gaat krijgen.
Het is inderdaad niet de bedoeling om vet gras te kweken, want dan wordt het probleem voor mijn paardje ook groter.
Ik merk gewoon dat het gras erg achteruit gaat, de kwaliteit is veel minder.
We zijn al 3 maanden hooi aan't bijvoederen.
Niet bemesten maakt de grond arm.
Hoelang duurt het ongeveer dat je kan spreken over compost?
Er staat nu nog Maïs op ons land dat we bijgekocht hebben, daar zou ik dus willen composteren...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:02

Gewoon alle mest op een mesthoop, en dan in het voorjaar over het land uitrijden. Je kunt wat oude mest onderop leggen zodat de hoop snel op gang komt. En dan elk jaar het laatste beetje laten liggen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:30

Caira schreef:
Ik ben tijdens het gesprek met die experts van horse event ook met de vraag gekomen, wat kan ik nog meer doen? Ze zouden mij daar nog verder informeren, helaas heb ik geen mail gehad, maar misschien komt die nog.

Wat je nog meer kunt doen is bemesten met frugifer.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:19

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 21:24

Die Frugifer, vind ik ook interessant ;) ik ga eens kijken of die hier verkrijgbaar is.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 21:39

<ik vind hem niet terug in België
Wat wel aangeraden wordt voor paarden is het merk Fertigreen met Entec. Zorgt voor een trage opname.
Het gras krijgt geen groeispurt door de trage opname en het eiwitgehalte blijft laag...

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:58

Hoe verspreid je dat Frugifer over het land? Ik lees dat het poedervorm is , moet je dat met de kunstmestverpreider achter een tractor doen of is het ook mogelijk dat je iedere keer als je landje kaal is ( ik voer met stripgrazing in de periode dat er gras en de paarden staan dan maximaal 1 week op een stuk wei, dat sluit ik na een week af en geef weer een nieuwe wei) wat met de hand uitstrooit ?